Hop til indhold

Sky Gd hvalp.


Gittemus
 Share

Recommended Posts

Så flyttede lille Rosa ind hos os fredag, efter 3 timer i bil fra Jylland til Sjælland, hvilket hun klarede til UG :) allerede på 2. Dagen havde hun luret at hun skulle gå hen til havedøren når hun skulle på toilettet, og vi har kun haft 3 små uheld

hun er en rigtig hygge fis, elsker at lege og være ude i haven. Og hun bliver mere og mere tryg ved hele huset. Det lyder umiddelbart perfekt, men min bekymring er at hun er meget sky over for mennesker og pt. Har hun kun mødt min kæreste, søn. En af sønnens venner og slf. Mig sagde hunden.

jeg er hjemme hos hende hver dag og der er intet, og hun render lige i rumpen af mig. Men er jeg lige ude og handle mens kæresten er hjemme hos hende bliver hun sky igen. Hun kommer løbende når jeg kalder på hende, men stopper 2 m fra mig og jeg skal logge hende hen til mig også er der intet. Det samme gælder for min søn og kæreste.Jeg er bekymret for at få en hund som er bange for mennesker og kun er tryg ved os. Skal jeg give hende mere tid eller skal jeg udfordre ( stille og rolig slf ) hende til at møde mennesker så hun finder ud af at de ikke er farlige.

hun er købt af en opdrætter og er stue opdrættet. Vi var ovre og se hende da hun var 3 uger også igen da vi hentede hende. Hun rendte lige i numsen på opdrætteren men kunne lokkes over til os.

er bekymret for at komme til at skåne hende for længe og ikke få hende præget rigtigt og samtidig ikke skræmme hende. Hjælp!!!!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville nok personligt starte med at gøre hende helt tryg i de omgivelser hun er i nu, før jeg ville introducere hende for en masse andet.

hun skal jo finde tryghed hos jer, og stole på at det i udsætter hende for ikke er farligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun lyder meget normal for sin alder. Og husk , nogle er meget fremme i skoende og extremt nysgerrige , andre skal lige føle sig sikre. Det er en stor pzykisk belastning at blive fjernet fra sin mor og søskende i den alder. Under naturlige forhold ville en 8-9 ugers altid være sammen med familien.

Lad hende blive tryg ved jer og så udvid hendes verden i den takt, i kan se, hun kan overkomme.

De fleste hvalpe er nærmest 4 uger, før de kan komme omkring og se lidt af fødestedet, så hun har jo kun haft 4 uger til at se sine omgivelser, og nu alt det nye. Brug aldrig tvang mht at gå ind i nye situationer med nye mennesker og hunde, lok med godbid og ros og gør det i stor ro.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun lyder meget normal for sin alder. Og husk , nogle er meget fremme i skoende og extremt nysgerrige , andre skal lige føle sig sikre. Det er en stor pzykisk belastning at blive fjernet fra sin mor og søskende i den alder. Under naturlige forhold ville en 8-9 ugers altid være sammen med familien.

Lad hende blive tryg ved jer og så udvid hendes verden i den takt, i kan se, hun kan overkomme.

De fleste hvalpe er nærmest 4 uger, før de kan komme omkring og se lidt af fødestedet, så hun har jo kun haft 4 uger til at se sine omgivelser, og nu alt det nye. Brug aldrig tvang mht at gå ind i nye situationer med nye mennesker og hunde, lok med godbid og ros og gør det i stor ro.

 

Jeg er bestemt ikke enig.

 

Nu har jeg set en god håndfuld GD-kuld og ingen har heldigvis har haft den adfærd der beskrives her, men har alle været frie og ubekymrede og gået til folk med stor tiltro og glæde i den alder.

 

Desværre er det en race, hvor mentalitet og temperament ikke hos alle betragtes som vigtigt i et avlsarbejde og der avles på individer som ikke har noget positivt at bibringe avlen ift. ordentligt temperament. Og køber man samtidig hund et sted, hvor man ikke af opdrætter introduceres til hvalpenes forskelligheder og psyke, så risikerer man ikke at være ordentligt klædt på og får valgt en forkert hvalp i kuldet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror ikke at du kan konkludere hendes nuværende reaktion på, hvordan hun bliver. Hun er kommet langt væk fra sin mor og hendes trygge omgivelser, og jeres hjem føles måske ikke helt tryg endnu. Det er ikke usædvanligt, at en hvalp knytter sig mere til den af jer, som er hjemme med den. Sørg for at hun ikke får for mange nye indtryk, før hun virker mere tryg ved jer - lad vær med at invitere nye mennesker hjem til jer, hvis I kan undgå det. Laver din søn og kæreste noget med hende? Hvis hun skal blive tryg ved dem, så kunne det måske være en ide, at de var lidt selv med hende også - men når de så er selv med hende, så skal de jo ikke ignorere hende, for så får hun ikke sammen tryghed som hos dig.

Begge vores hunde har altid været mere knyttet til en af os. Den anden er de også super glade for, men der er bare en af os, som har et bedre bånd med dem. Med vores første var det mig, med den anden min mand og nu med den 3. kan jeg ikke rigtig se, hvem hun hælder til. Og der er altså ikke noget galt i det!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er bestemt ikke enig.

 

Nu har jeg set en god håndfuld GD-kuld og ingen har heldigvis har haft den adfærd der beskrives her, men har alle været frie og ubekymrede og gået til folk med stor tiltro og glæde i den alder.

 

Desværre er det en race, hvor mentalitet og temperament ikke hos alle betragtes som vigtigt i et avlsarbejde og der avles på individer som ikke har noget positivt at bibringe avlen ift. ordentligt temperament. Og køber man samtidig hund et sted, hvor man ikke af opdrætter introduceres til hvalpenes forskelligheder og psyke, så risikerer man ikke at være ordentligt klædt på og får valgt en forkert hvalp i kuldet.

 

Hvis det er en seriøs opdrætter, så lader opdrætteren ikke køber vælger sin egen hvalp, men vælger hvalpene til køberne udfra deres psyke og familiens miljø.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er bestemt ikke enig.

 

Nu har jeg set en god håndfuld GD-kuld og ingen har heldigvis har haft den adfærd der beskrives her, men har alle været frie og ubekymrede og gået til folk med stor tiltro og glæde i den alder.

 

Desværre er det en race, hvor mentalitet og temperament ikke hos alle betragtes som vigtigt i et avlsarbejde og der avles på individer som ikke har noget positivt at bibringe avlen ift. ordentligt temperament. Og køber man samtidig hund et sted, hvor man ikke af opdrætter introduceres til hvalpenes forskelligheder og psyke, så risikerer man ikke at være ordentligt klædt på og får valgt en forkert hvalp i kuldet.

 

Hej Mie.

Jeg kan ikke se , hvad der skulle være forkert skrevet i forhold til de få oplysninger ,vi har om hvalpen. Vi/jeg aner intet om hvalpeejeres erfaring med hvalpe og deres kropssprog, eller nye ejeres erfaring med ens eget ditto og tillige stemmeføring..

Vi kender ikke til, hvad denne har erfaret mht fremmede mennesker i dens hvalpetid og alt andet.

Selv en usikker hvalp kan vokse sig til selvtillid og med de få dage, den har boet hos hvalpekøber, er den da for mig ikke faldet helt til.

Trådstarters spørgsmål siger da intet om evt dårlig opdræt.

Hvis denne hvalp kommer ind til en familie, der intet kan læse angående hvalpes adfærd og evt går meget hurtig , lidt hektisk rundt i huset, vil den da naturligt lige se dem an. Især . hvis den lige har sovet og evt vækkes.

Mine græske , både plejehvalpe og de adopterede var da også lidt anderledes end dem, der var født her.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er rigtig glad for jeres Info ;) vi har et roligt hjem, da vi ikke har nogen små børn. Sovetid har jeg altid prioriteret, også med vores tidligere hund, som var en labrador retriever, der bare kastede sig ud i det hele fuldstændig ubekymret. Hun er mest knyttet til mig, men i søndags trådte jeg lidt til side så hun var sammen med kæresten og det ændrede rigtig meget hendes tillid til ham. Herhjemme opfører hun sig " som en normal hvalp " meget energisk og legesyg både inde og i haven og render pænt i rumpen på os heletiden. Hun udvider sine grænser hele tiden, er lidt nervøs, men nysgerrig og overvinder sig selv stille og roligt. Vi roser hende meget, og giver hende meget fysisk kontakt og hun føler sig tryg ved os. Det er når vi har været væk og kommer hjem at hun lige bliver sky og lige skal ha 30 sekunder til lige at finde ud af " nåååhh det er jo bare dem " så er der intet og hun springer op og vil hilse.

Min mor kommer i morgen og har tid til at sidde og give hende tid til at vende sig til hende. Er meget spændt på om hvor lang tid hun har brug for at finde ud af at hun ikke er farlig.

der er ingen tvivl om at hun rykker sig hver dag og der er sket rigtig meget på den korte tid hun har været her;)

Giver hende noget mere tid, bliver ved med at udfordre hende i sit eget tempo og give hende en masse selvtillid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt at det går fremad! Hvis det kun er lige, når I kommer hjem, og hun laver så store fremskridt i at udvise mere og mere selvtillid og tryghed ved jer, så ville jeg ikke bekymre mig på nuværende tidspunkt. Men bare respektere hendes væremåde og behov. Så skal hun helt sikkert nok udvise gensynsglæde med tiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er rigtig glad for jeres Info ;) vi har et roligt hjem, da vi ikke har nogen små børn. Sovetid har jeg altid prioriteret, også med vores tidligere hund, som var en labrador retriever, der bare kastede sig ud i det hele fuldstændig ubekymret. Hun er mest knyttet til mig, men i søndags trådte jeg lidt til side så hun var sammen med kæresten og det ændrede rigtig meget hendes tillid til ham. Herhjemme opfører hun sig " som en normal hvalp " meget energisk og legesyg både inde og i haven og render pænt i rumpen på os heletiden. Hun udvider sine grænser hele tiden, er lidt nervøs, men nysgerrig og overvinder sig selv stille og roligt. Vi roser hende meget, og giver hende meget fysisk kontakt og hun føler sig tryg ved os. Det er når vi har været væk og kommer hjem at hun lige bliver sky og lige skal ha 30 sekunder til lige at finde ud af " nåååhh det er jo bare dem " så er der intet og hun springer op og vil hilse.

Min mor kommer i morgen og har tid til at sidde og give hende tid til at vende sig til hende. Er meget spændt på om hvor lang tid hun har brug for at finde ud af at hun ikke er farlig.

der er ingen tvivl om at hun rykker sig hver dag og der er sket rigtig meget på den korte tid hun har været her;)

Giver hende noget mere tid, bliver ved med at udfordre hende i sit eget tempo og give hende en masse selvtillid.

 

Jeg gik til Trænning med vores tidligere hund i flere år og er bevidst om stemmeføring og mener at jeg ved lidt om kropssprog. Vi havde på forhånd aftalt hvilke ord vi ville bruge i de forskellige situationer så der ikke skabes forvirring om kommandoer. Her tænker jeg slf. På enkle pt. Så som nej - slut - dyyyyygtiiiig :) i den dur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt at det går fremad! Hvis det kun er lige, når I kommer hjem, og hun laver så store fremskridt i at udvise mere og mere selvtillid og tryghed ved jer, så ville jeg ikke bekymre mig på nuværende tidspunkt. Men bare respektere hendes væremåde og behov. Så skal hun helt sikkert nok udvise gensynsglæde med tiden.

vi er klar til at gøre tingene i hendes tempo og give hende tid, blive ved med at arbejde med hende og elske hende for hendes dejlige personlighed :) vi er ikke typer der der er meget hjemmefra. Jeg har en stor familie som er meget glad for hunde og de hilste først på ham før os andre :) en gang havde vi ikke taget ham med da der kom mange mennesker og det måske ikke vilde være fedt med en kæle syg labbe som rendte rundt. Vi blev simpelt hen nød til at køre hjem og hente ham :)

jeg håber bare at hun vil kunne komme med hjem til dem, få opmærksomhed og blive for kælet og være sammen med alle de stæder det er muligt ;)

håber på det bedste :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes hun lyder som en forsigtig hvalp, og dem er der jo også nogle af os der får. :-)

 

 

Når I introducerer hende for nye mennesker, kunne det være en idé at alliere sig med nogle, som man ved er gode til både at aflæse hundens sprog, men også til selv at udvise venlig adfærd (sætte sig med siden til, smaske, se væk, gabe osv.)

 

Men først og fremmest lade hende bestemme tempoet, og bede gæster om at lade hende komme til dem, fremfor omvendt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så blev det dagen hvor den lille prinsesse skulle på familie besøg. Forældrene var meget bekymret for om det lille pus, som skulle ud og køre i bil og møde en masse mennesker i et helt fremmed hus og med STOR have.....

prinsessen kunne tydelig mærke at der skulle ske noget, da mor og far pakkede hundekurv, madskåle, nusse tæppe, legetøj og seng sammen. Det lille pus rendte lige i hælene ud til bilen, men et stort spørgsmålstegns udtryk.

så bar far hende ind i bilen. Mor satte sig bag i så hun kunne trøste. Sikken de pylre tænkte prinsessen, jeg tror sku bare jeg ligger mig til at sove.... Gaaaaaab.

da de nåede frem blev det lille pus båret ind i det kæmpe hus med de mange mennesker. Holdda op tænkte hun, jeg tjekker lige huset ud, ser menneskerne an og så kan de klappe mig på skift. Så blev det tid til at en lille hund skal det som en lille hund jo skal. Halløj en park!!!!!!!

man kunne løbe, lave bukspring og få alle menneskene til at kigge på og smile......hahaha så var de charmeret i gulvet.

PUHAA det var hårdt at være nuttet hele tiden, så prinsessen nappede lige en skønhedssøvn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved godt at min mor praler af jeg er såååååå dygtig fordi jeg bare skraber på havedøren når jeg vil ud og ind, men jeg siger jer, hvis der regner, blæse og er mørkt, så går jeg ikke ud. så pisser jeg bare på deres gulv..... Er det et problem !!!!!! Så må de flytte til varmere himmelstrøg.:fornaermet:

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt at det går fremad! Hvis det kun er lige, når I kommer hjem, og hun laver så store fremskridt i at udvise mere og mere selvtillid og tryghed ved jer, så ville jeg ikke bekymre mig på nuværende tidspunkt. Men bare respektere hendes væremåde og behov. Så skal hun helt sikkert nok udvise gensynsglæde med tiden.

Så har hun i de sidste 2 dage kommet buldrende imod os når vi kommer hjem :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej.

 

Vi har selv en Grand D. Han er to år nu og en kæmpe kælepotte.

Grand d. er normalt lidt tilbageholdend i deres adfærd - vi ser det tydeligt med vores. Han er en super vagthund og gør gerne, når der kommer nogen og virker "truende" i sin størrelse. Men er det nogen vi så inviterer ind, så bakker han og afventer - og kommer selv hen når han er klar. Det ligger til dem.

Samtidig er de meget sky overfor vrede og skæld ud. Man kan få adfærdsproblemer med dem, hvis man råber af dem og skælder dem ud. Det kan deres psyke ikke magte.

Trods sin størrelse, skal have kun have et "nej" en gang, og så skal man lade det ligge og komme videre.

 

Jeg husker også som hvalp - nok var han legesyg, men han kom ikke bare lallende hen til folk, som vores labrador gjorde som hvalp. De er lidt reserverede - men det er den bedste ven man kan ønske sig, hvis man behandler den godt. :-P

 

Vores ynder gerne at ligge i ske i dobbeltsengen eller i det mindste at ligge i arm i sofaen! :hmm: :-D

 

Men den bliver stor! Tro mig.

Håber I kommer til at elske den, som vi elsker vores. Det er en super kærlig hund, tror ikke jeg har mødt en anden hund med så megen ro omkring små børn og som konstant søger at putte sig ind til en, og helt glemmer at det ikke er en skødehund :banan:

 

Held og lykke med den.

Det er skønt at se et billede af den - bliver helt varm inden i fordi den ligner vores så meget.

 

Maria

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Maria

det lyder rigtig meget som hvores lille prinsesse.:lun:

det går lige i moder hjertet, fordi de søger så meget omsorg, og vi undervurdere hendes nysgerrighed / mod gang på gang. I dag har vi været en tur i gågadeimage.jpgn og kigge på mennesker, børn og cykler. Hun klarede det til UG :banan:

Alle syntes jo at hun var bedårede, og dem der hilste på hende gik hun hen til. Godt nok lidt tøvende de første 10 sekunder, også var det ok. Dagens højdepunkt var et besøg i dyrhandleren, der fik man nemlig godbidder :klap:

Det var tydligt at hun reagerede mere åben overfor børn. De er jo lidt mere ligefremme, men det var helt ok, og da de gik videre ville hun gerne samme vej... Så vi er SUPER stolte af hende:lun:

tror vi nupper en lille tur igen i morgen :5up:

Man kan godt mærke at de er skrøbelige, men jeg syntes at hun er lærenem. Det tager lidt tid, og skal ske i hendes tempo, og vupti, så sidder den der.

og en puttegris er hun bestemt, når hun ikke lige prøver at æde os :slem:

Desværre siger kæresten nej til sofaen, jeg er ellers sikker på at det ville være hyggeligt. Og ang. Sofa så er det en af de ting som hun ikke giver op på, hun prøver x mange at komme op...hehehehe

DET ER MEGET HÅRD AT VÆRE PÅ TUR.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...