Hop til indhold

Skarp træning = High performance foder???


Lab-lover
 Share

Recommended Posts

Når frosten har sluppet, skal jeg i gang med at cykel-træne Chabal, så han er i tiptop kondi til forårets markprøver og måske et Unghundemesterskab i August.

Planen er at han skal ud 3 gange om ugen, og gerne en times tid eller mere.. (når han er i form)

Nu har jeg aldrig trænet en "atlet-hund", så jeg spørger lige jer med sportshunde.

 

Skal jeg skifte ham til et foder med højere fedt og protein indhold?

 

Det han får nu har 30% protein og 16% fedt.

 

Udgaven jeg overvejer hedder 34% protein og 24% fedt

 

(Begge fodertyper er kornfri udgaver)

 

Han får i forvejen ekstra tilskud af Chondroitin, Glucosamine, MSM og Omega-3. (Hellere forebygge end helbrede)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det afhænger af hunden! På trods af at Karla nok er det man vil kalde en meget aktiv sportshund, med sine ca. 30-40 konkurrencedage om året, så får hun ikke high performance foder. Hvis hun gjorde, så ville hun skulle trille banen rundt :lol: hun bliver simpelthen tyk bare hun kigger på en frolic...

 

Johna derimod kunne nok uden problemer æde high performance, også selvom hun sådan set kun træner 2 gange om ugen - og så selvfølgelig får daglige løbeture...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad betyder high performance foder? Er det det samme som det de kalder foder til aktive hunde, eller? Hvis ikke, hvad er forskellen så?

 

Performace / active / sport - det er vist bare forskellig betegnelser for noget der dækker over det samme. nemlig et foder med ekstra fedt og protein... Til de hunde der forbrænder ekstremt mange kalorier af i løbet af en "arbejdsdag"

Link til indlæg
Del på andre sites

Når frosten har sluppet, skal jeg i gang med at cykel-træne Chabal, så han er i tiptop kondi til forårets markprøver og måske et Unghundemesterskab i August.

Planen er at han skal ud 3 gange om ugen, og gerne en times tid eller mere.. (når han er i form)

Nu har jeg aldrig trænet en "atlet-hund", så jeg spørger lige jer med sportshunde.

 

Skal jeg skifte ham til et foder med højere fedt og protein indhold?

 

Det han får nu har 30% protein og 16% fedt.

 

Udgaven jeg overvejer hedder 34% protein og 24% fedt

 

(Begge fodertyper er kornfri udgaver)

 

Han får i forvejen ekstra tilskud af Chondroitin, Glucosamine, MSM og Omega-3. (Hellere forebygge end helbrede)

 

Jeg har markprøvehunde, ingen får ekstra. Hellere ikke af MSM osv. Hvis vi har et problem, som Okay med HD, så får de, men læste en artikel om at de dannede tolerance for det, så jeg pauser også de hunde der får det engang imellem.

 

Kun når jeg tager spanielsdyrene på jagt at jeg giver ikke, hellere ikke når jeg støver golden retrieveren af til en jagt får den ekstra.

 

Bliver spændende med UHM, jeg var med forrige år, og det er den fedeste retrieverprøve jeg nogen sinde har være på, så giv den gas.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har to hunde der får højenergifoder (RC4800) og det er ikke fordi de yder ekstra, men fordi det er et foder de fungerer rigtig godt på og så de ikke behøver at spise latterligt store mængder af. En krop med den størrelse som de har forbrænder en hel del energi og afgiver en del varme, så specielt her om vinteren er det en glimrende løsning.

 

Der må være et relativt højt energiindhold i det foder du bruger nu, så jeg ville ikke ændre på noget blot fordi hunden kommer ud og cykle nogle gange om ugen. Hvis hunden taber sig uhensigtsmæssigt så det er svært for den at sætte muskel, og kan du ikke få den mængde foder i den som den har behov for, ja så skift.... Men jeg tvivler på det blir aktuelt sådan lige foreløbig :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Performace / active / sport - det er vist bare forskellig betegnelser for noget der dækker over det samme. nemlig et foder med ekstra fedt og protein... Til de hunde der forbrænder ekstremt mange kalorier af i løbet af en "arbejdsdag"

 

Ahh okay.

 

Dexter får active, uden at være specielt aktiv.. Men han spiser ikke særlig meget, og har svært ved at holde vægten (Its a husky thing :lol: )...

 

Jeg ville ikke skifte foder "bare fordi", jeg ville skifte foder hvis jeg kan se hunden ikke trives med aktiviteten påd et foder den får nu... (Altså f.eks. at hunden begynder at tabe sig)

Link til indlæg
Del på andre sites

3 x 1,5 times løbetræning udover markprøvetræning og prøver

 

Det er vist mere end de fleste yder

 

Nu vedjeg ikke hvad markprøvetræning indebærer. Men 3x løbe eller cykeltræning om ugen mener jeg ikke er s meget at det kræver high performance foder, hvis ellers hunden er helt normal.

Jeg kan se på mine hunde at cykeltræning for dem er moderat træning ift puls og kondition. Tror det er fordi tempoet er regelmæssigt og ens. Det er ikke noget der for mine kræver noget særligt ift. energi. Det gør det derimod når terrrænnet blver meget kuperet og tempoet varieret. Når det begynder at ligne intervaltræning, så er det hårdt.

 

Min border træner 6 gange 1 time ugentligt, rider 4 gage ugentligt og cykler mindst en. Og svømmer et kvarter om dagen 8 måneder om året. Dertil kommer agilitytræning 1-2 gange ugentligt, prøver 14-16 weekends om rået ogslmindlige gåture. Den enestegrund til athan får high performance er at han generelt ersvær at hilde huld på. Hvis han havde appetit som en normal hund kunne han helt sikkert klare sig med normalt foder.

 

Dog skal siges at ingen af mine (heller ikke den aktive tæppetisser) kan holde huld med kornfrit. Vi har afprøvet flere varianter, men de skal have helt urimeligt store mængder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har en helt uunderbygget og hjemmestrikket teori om, at mine hunde har behov for kulhydrater der er let omsættelige (som i korn, ris osv) for at kunne klare deres aktivitetsniveau.

Dajeg prøvede kornfrit (Acana, MM, orijen, TOTW) skulle borderen have knap 500 gr for at holde vægten. Og samtidig synes jeg at energien var mindre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu vedjeg ikke hvad markprøvetræning indebærer. Men 3x løbe eller cykeltræning om ugen mener jeg ikke er s meget at det kræver high performance foder, hvis ellers hunden er helt normal.

Jeg kan se på mine hunde at cykeltræning for dem er moderat træning ift puls og kondition. Tror det er fordi tempoet er regelmæssigt og ens. Det er ikke noget der for mine kræver noget særligt ift. energi. Det gør det derimod når terrrænnet blver meget kuperet og tempoet varieret. Når det begynder at ligne intervaltræning, så er det hårdt.

 

Min border træner 6 gange 1 time ugentligt, rider 4 gage ugentligt og cykler mindst en. Og svømmer et kvarter om dagen 8 måneder om året. Dertil kommer agilitytræning 1-2 gange ugentligt, prøver 14-16 weekends om rået ogslmindlige gåture. Den enestegrund til athan får high performance er at han generelt ersvær at hilde huld på. Hvis han havde appetit som en normal hund kunne han helt sikkert klare sig med normalt foder.

 

Dog skal siges at ingen af mine (heller ikke den aktive tæppetisser) kan holde huld med kornfrit. Vi har afprøvet flere varianter, men de skal have helt urimeligt store mængder.

 

Jeg er helt enig her. Jeg synes netop at det skal handle om hundens vægt og selvfølgelig aktivitet. Men vores husky er jordens mest inaktive hund, og han får stadig active foder, da det er det eneste der fungere for os(ham).

 

Så jeg ville lade hunden blive på det foder den fungere på, hvis der viser sig at være behov for ats kifte så ville jeg selvfølgelig gøre det.. Men jeg ser ingen grund til at skifte "på forhånd"...

Link til indlæg
Del på andre sites

Har en helt uunderbygget og hjemmestrikket teori om, at mine hunde har behov for kulhydrater der er let omsættelige (som i korn, ris osv) for at kunne klare deres aktivitetsniveau.

Dajeg prøvede kornfrit (Acana, MM, orijen, TOTW) skulle borderen have knap 500 gr for at holde vægten. Og samtidig synes jeg at energien var mindre.

 

Sjovt...

Da jeg for 1½ tid siden, gik væk fra kornfrit og på noget almindeligt, for at prøve noget andet. Der stopfodrede jeg Cody for at holde sul på ham. Han røg næsten dobbelt op i foder for at holde vægten.

Tilbage på kornfrit, så spiser han igen små portioner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sjovt...

Da jeg for 1½ tid siden, gik væk fra kornfrit og på noget almindeligt, for at prøve noget andet. Der stopfodrede jeg Cody for at holde sul på ham. Han røg næsten dobbelt op i foder for at holde vægten.

Tilbage på kornfrit, så spiser han igen små portioner.

 

Det er jo helt individuelt hvordan hundene fungerer. Tænker at der også er forskel på hvad hundene laver. Om de eks skal bygge energidepoter op eller bruge hurtig energi.

Uaset hvad så synes jeg det er fjollet at ædndre på noget der virker. Jeg ville klart vente og se tiden an.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har en helt uunderbygget og hjemmestrikket teori om, at mine hunde har behov for kulhydrater der er let omsættelige (som i korn, ris osv) for at kunne klare deres aktivitetsniveau.

Dajeg prøvede kornfrit (Acana, MM, orijen, TOTW) skulle borderen have knap 500 gr for at holde vægten. Og samtidig synes jeg at energien var mindre.

 

LOL, snakker du med Leif fra Hike. Det påstår han også, og jeg har prøvet sportsfoder uden korn og det synes jeg ikke gav noget til de gale spaniels, men giv den noget godt korn fra RC, så køre det.

Link til indlæg
Del på andre sites

LOL, snakker du med Leif fra Hike. Det påstår han også, og jeg har prøvet sportsfoder uden korn og det synes jeg ikke gav noget til de gale spaniels, men giv den noget godt korn fra RC, så køre det.

 

Altså jeg er virkelig ingen foderekspert, men jeg tænker at det jo er det samme når mennesker skal præstere. Sltså sådan rent logisk giver det god mening. Føler mig Næsten lidt klog nu hvor andre siger det samme :mrgreen:

overvejede faktisk at prøve Hike engang, men bnu har jeg jo sponsorat. Har hørt om flere der stortrrives på det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du får langt det bedste og mest kontinuerlige resultat hvis du bruger et kornholdigt foder når den skal præstere forholdsvis meget. Du kan risikerer at hvis du presser hunden meget flere dage i træk at den mister ædelysten selvom man skulle tro det omvendte, men vælger du et foder tilsat svinefedt styrker det deres ædelyst og det afhjælper problemet.

Hike har noget rigtig godt foder som det også bliver omtalt og de kan tåle at arbejde på det, men mange bruger også UniQ Power når det skal gå hårdt for sig i en periode og så drosle ned på UniQ Basic igen, og nogen bruger endda UniQ High Power men det er lige ved at det bliver ulækker med al det fedt der er i det men det fungerer godt, og har en kammerat på Grønland som bruger det til deres slædehunde som virkelig skal præstere. Jeg har både brugt Hike og Uniq og har været glad for begge dele, og ham der har Hike har arbejdet hos UniQ i mange år så han har god forstand på foder.:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad bruger du fra RC til dine mest aktive hunde?

 

RC 4800 eller 4300 alt efter hvad jeg har.

Pt har jeg de dersens energi ting fra RC, prøvede dem i går på jagt, var ikke helt tilfreds.

Link til indlæg
Del på andre sites

RC 4800 eller 4300 alt efter hvad jeg har.

Pt har jeg de dersens energi ting fra RC, prøvede dem i går på jagt, var ikke helt tilfreds.

 

Hvorfor var du ikke tilfreds?

Altså det kan jo sagtens være, at det er bedre at bruge vådfoder (eks. A/D eller lignende produkter) i stedet for Energy, det vigtige for mig er bare at min hund gider at æde det.

Tror jeg vil prøve om han gider Pemmikan!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor var du ikke tilfreds?

Altså det kan jo sagtens være, at det er bedre at bruge vådfoder (eks. A/D eller lignende produkter) i stedet for Energy, det vigtige for mig er bare at min hund gider at æde det.

Tror jeg vil prøve om han gider Pemmikan!!

 

Kun ud fra at jeg ikke synes han var så frisk efter middag, som han plejer. (og der kan jo spille tusind andre ting ind i dette)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...