Bagge Skrevet Januar 26, 2013 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2013 Nu får jeg en masse tid som jeg gerne vil bruge noget af på at træne med hunden, men jeg er sindssygt dårlig til at strukturere min træning og er helt på bar bund omkring hvordan jeg kan få mere struktur på? Lige nu er det sån noget 2-5 min træning i køkkenet og jeg kommer aldrig rigtig nogen vejne, hvad gør I andre? Derudover vil jeg høre om I har gode idéer til hvad jeg kan prøve at lære os eller kender I bøger der har øvelser eller lign. med forklaring? Vi kan pt de mest enkle ting som sit, dæk, stå, bliv, kom, sende frem til noget og masser kontaktøvelser, men ku godt tænke mig at lære hende (og mig) noget nyt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret Januar 26, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 26, 2013 Jeg har jo for det meste et mål med min træning, fordi jeg træner op til konkurrencer. Så derfor ved jeg normalt, hvad jeg skal træne på i en given periode. Inden hvert træningspas beslutter jeg så, hvad det er, vi skal træne, så det ikke bare bliver et eller andet tilfældigt. Og jeg har jo et endemål med øvelserne, og så sætter jeg delmål i træningen, der skal hjælpe os til at komme til endemålet. Hvad du skal træne, kommer jo meget an på, hvad du har lyst til. Lydighed, tricks, rallyøvelser, andet? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Januar 27, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 27, 2013 Jeg vil foreslå at du sætter dit et mål, nedskriver i detaljer hvordan det skal ende med at se ud og derefter starter fra bunden og gerne med logbog over hver træningssekvens. Uden et mål når du ingen vegne da træningen bliver alt for tilfældig og ofte uinspireret. Hvis du har mulighed for det, kan du sætte faste træningstidspunkter på dagene så du dels er forberedt mentalt dels ved hvornår og hvor lang tid du vil træne. I perioder hvor jeg har ikke har kunnet overskue noget som helst (pga. angst) og det hele derfor bare har flydt hvad enten det har været aktivering eller rengøring, har jeg set meget, meget TV. Da har jeg brugt (de forbandede) reklamepauser til lige at svinge støvsugeren, tømme opvaskemaskinen, hænge tøj ud til tørre mv. eller til at sætte Pelle i gang med noget. Der behøver man ikke tænke, reklamen er signal til op af sofaen og gør det du har beslutttet på forhånd. Om du kan bruge dette ved jeg ikke, det kræver man ser TV Du kan også få struktur på tidsmæssigt, hvis dette altså er et problem, ved at sætte en timer til at give lyd på bestemte tidspunkter. Af de øvelser I allerede kender, kan du bygge serier op, så han f.eks. skal sendes frem, komme tilbage, stå, sendes frem, sit, komme tilbage, kontaktøvelse. Der belønnes kun for sidste øvelse. Hop over dit ene ben Kravle under dit ene ben Tjekke din krop for bomber (du har gemt en guf på dig og ligger ned) Hviske Twist Se til højre/venstre Kravle På plads: Komme ind på plads Gå på plads Vendinger Langsom gang Hurtig gang Afstand i sit, stå og dæk Blive i positionen under provokationer Positionsskift Impulskontrol Afstandsbelønning ID Servicehund Signalhund er nogle af de ting der lige popper op Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dina Besvaret Januar 27, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 27, 2013 Nu får jeg en masse tid som jeg gerne vil bruge noget af på at træne med hunden, men jeg er sindssygt dårlig til at strukturere min træning og er helt på bar bund omkring hvordan jeg kan få mere struktur på? Lige nu er det sån noget 2-5 min træning i køkkenet og jeg kommer aldrig rigtig nogen vejne, hvad gør I andre? "Sån noget 2-5 min træning" er guld værd - såfremt det gøres 5-10 gange om dagen. Mange bække små, du ved. Jeg ved ikke, hvilken slags træning du gerne vil i gang med, men der findes tonsvis af bøger på biblioteket desangående. Og hvis det skal være lidt mere, så kig på youtube for at finde inspiration....eller læs om øvelserne enten i LP eller DcH og udvælg en enkelt eller to. Og træn så dette, når du alligevel venter på, at vandet til teen skal koge. Bare du husker, at det skal være skægt for både dig og hunden, så kan det aldrig gå galt. Eller meld dig ind i en lokal DcH-forening eller på et LP-hold, hvis du ikke synes, at du kan komme i gang selv. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Bagge Besvaret Januar 27, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 27, 2013 Tak for svar :5up: Træner allerede i dch, rally, men sys ikke rallyøvelser er det mest sjove at træne på herhjemme - har ellers printet øvelserne i begynder, men meget er jo det samme hvis hunden bare kan de mest almindelige ting. Det med at skrive ned hvad det skal ende med er en god idé, og jeg har reserveret en masse bøger på biblioteket så jeg kan finde noget inspiration. Så skal vi bare i gang med at prøve Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Januar 27, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 27, 2013 "Sån noget 2-5 min træning" er guld værd - såfremt det gøres 5-10 gange om dagen. Mange bække små, du ved. Når jeg er hjemme dutter min mobil hvert 20. minut, hundene ved hvad det betyder - mikrotræning i et par minutter. Synes selv det giver ret gode resultater. Med så mange hunde er jeg også nødt til at skrive ned (desuden træner både veninden og manden med dem og eftersom vi ikke taler i detaljer, så er kontaktbogen nødvendig), når jeg så skriver ting ned, bliver jeg også mere bevidst om, hvor jeg er på vej hen. Men ellers så er jeg også nødt til at have et mål, en konkurrence, et eller andet, ellers bliver det bare 'nå, det var cirka det jeg ville have, hvad skal vi nu', en masse halvfærdige ting, der ikke kan bruges. Så flere små træningsgange og skriv ned. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Bagge Besvaret Januar 27, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 27, 2013 Når jeg er hjemme dutter min mobil hvert 20. minut, hundene ved hvad det betyder - mikrotræning i et par minutter. Synes selv det giver ret gode resultater. Med så mange hunde er jeg også nødt til at skrive ned (desuden træner både veninden og manden med dem og eftersom vi ikke taler i detaljer, så er kontaktbogen nødvendig), når jeg så skriver ting ned, bliver jeg også mere bevidst om, hvor jeg er på vej hen. Men ellers så er jeg også nødt til at have et mål, en konkurrence, et eller andet, ellers bliver det bare 'nå, det var cirka det jeg ville have, hvad skal vi nu', en masse halvfærdige ting, der ikke kan bruges. Så flere små træningsgange og skriv ned. Så du skriver ned efter træningen hvad I har lavet? Eller beslutter du dig for et eller andet inden? Fx nu skal Petrine lære at snurre omkring eller noget? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Januar 27, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 27, 2013 Så du skriver ned efter træningen hvad I har lavet? Eller beslutter du dig for et eller andet inden? Fx nu skal Petrine lære at snurre omkring eller noget? Har et hovedmål - bakke fx, det har jeg ikke delt op i så mange dele (men tror jeg skal til det, de dygtige deler jo tingene op i små bidder), skriver meget nøjagtigt ned, hvad jeg har gjort og hvor langt vi er nået, så en fremmed kan kigge og fortsætte der hvor jeg er nået til. Så jeg gør mest ud af at skrive efter hver træningsgang. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret Januar 27, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 27, 2013 På Facebook er der en gruppe, der hedder Best Friend Trick Challenge. Der bliver der ca. hver anden måned lagt en "challenge" ud med fem øvelser, man skal træne. Man kan så filme øvelserne og uploade en video med dem. Alle deltagere får tilsendt 10 bøfstænger fra Best Friend, og top-3 får en større præmie bestående af godbidder og legetøj fra Best Friend. Det var måske en idé? Så har du noget at træne hen imod, og det plejer at være ret sjove øvelser. Niveauet er ret forskelligt, og nogle gange har folk ikke nået at træne alle øvelserne færdige, men så har de haft det sjovt imens. Hvis du går ind under "Filer" i gruppen kan finde øvelserne fra de tidligere challenges + links til de videoer, der har deltaget, det kan måske også give noget inspiration. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Bagge Besvaret Februar 1, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 1, 2013 Har nu lånt bøger af hallgren på biblo så jeg kan blive klog og har indført små klikkertrænings sessioner i løbet af dagen, det går allerede frem så hun tilbyder andet end at sætte sig og sige lyde Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts