Hop til indhold

2 Golden Retrievere


Gæst Patrick Brodersen
 Share

Recommended Posts

Gæst Patrick Brodersen

Kære allesammen!

 

Jeg har nu haft Molly I godt og vel 1 år og 1 måned. Jeg har med henblik på at anskaffe mig en ven til hende, brug for råd og vejledning.

 

Jeg har læst mig frem til at det vil være en fornuftig beslutning om at vente til Molly er 2 år og derover, hun fylder 2 år til august. Jeg havde fornøjelsen af at have Molly som hvalp, da jeg fik hende da hun var 4 - 5 måneder gammel. Så derfor starter min research nu, vedr. en ny tilkommende i huset. Den resterende del af familien er naturligvis indforstået for dette.

 

Jeg er i min fulde overbevisning at det skal være en Golden Retriever Han, og meget gerne fra hvalp, hvis det ikke skal være fra hvalp. Jeg er naturligvis klar over at en ny hund i familien vil betyde at man skal bruge mere tid, økonomien (der skal købes mere foder, dyrlæge besøg mv.) men dette er naturligvis intet problem.

 

Men hvordan introducere man dem? Jeg har hørt noget om neutral grund, men vil neutral grunde sige at det ikke bør være et sted Molly og jeg går til dagligt? Hvalpe-træning, socalisering. En tanke, jeg kan være en smule bekymret for er at jeg foretrækker at naturen går sin gang, jeg er ikke meget for en eventuel neutralisering/kastration, jeg vil have mulighed for at Molly eller evt. den ny ankommende kan bo hjemme hos min bedsteforældre (de har selv haft golden retrievere), men en anden ting kan være at hannen (når han nu engang bliver stor) vil udvise aggressivitet overfor andre mulige konkurrenter, hvis man ønsker at gå en tur i en hundeskov. Men under alle omstændigheder vil jeg meget gerne høre om folks erfaringer med 2 golden retrievere, og hvad jeg ellers bør/skal forberede mig på.

 

Venlige hunde hilsner fra Patrick

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 5 months later...

Hej Patrick

 

Det lyder spændende, at du gerne vil have to goldens sammen. Det er desværre ikke noget, jeg ved så meget om - han selv kun lige fået vores første hvalp, en golden, der også hedder Molly :lun:

 

Men det jeg har læst mig frem til og selv observeret rundt omkring er at der meget sjældent er nogle som helst problemer med at sætte to goldens sammen - og slet ikke når den ene er voksen og den anden er hvalp.

 

Jeg ønsker dig alt det bedste med projektet - og håber, at du vil dele lidt omkring det herinde, det lyder interessant :-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Med hensyn til introduktionen så afhænger det jo meget af hvordan molly er med hvalpe til den tid. Hvis hun synes de er for vilde så skal du handle anderledes end hvis hun viser sig at være yderst tålmodig med hvalpe.

 

Men generelt er det godt at mødes udenfor grunden, altså feks på et grønt rolig areal i nærheden af jeres hus og så følges hjem derfra. Da vi skulle hente hundehvalp var den "gamle" hund med i bilen da vi skulle køre rigtig langt. Vi holdt så pause på vej hjem og så hilste hundene i en vens have. Men jeg vidste også at den store var meget god og sød ved hvalpe.

 

Med hunde er hver sit køn og løbetid, så skal du nok regne med at den ene skal passes for at i kan holde ud af være hjemme i de par uger. Ellers ville jeg sterilisere molly.

Du kan godt risikerer at en hanhund vil passe på sin dame, når han først bliver gammel nok til det, men så kan du jo altid nøjes med at lufte dem hver for sig i hundeskov - eller helt blive væk fra en sådan;)

 

Med to hunde, synes jeg at det er vigtigt at forberede sig på hvordan man har tænkt sig at gå ture med dem...De skal gerne ud hver for sig en gang imellem og det skal man have tid til. Og så er to gange golden ca. 60 kg at gå med sammen, så det kan være noget af en udfordring i unghundetiden at lufte dem sammen, hvilket jeg synes at man skylder hundene at tage højde for, så man har muligheden for at gå dobbeltture (med dem hver for sig) i en periode på flere måneder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder som om du har overvejet det rigtig grundigt med 2 goldens :-D Jeg har selv tre hunde af meget forskellig størrelse, og jeg er stor tilhænger af at lige børn leger bedst. Jeg tror helt sikkert de har mere ud af hinanden når de leger ens.

 

Jeg har haft intakt han og tæve sammen. Det gør jeg aldrig igen. Jeg havde en forestilling om at man bare kunne skille hundene ad med et gitter mens tæven var højløbsk, men så let gik det ikke. Min han hylede og skreg nonstop. Til sidst var jeg ved at blive sindssyg, og min daværende kæreste flyttede herefter med tæven hver gang hun var højløbsk. Senere var jeg afhængig af at min søster passede ham, men han blev mere og mere stresset for hver gang. Sidste gang gøede han rigtig meget fordi han blev sendt for sent afsted, da hun kom i løb midt i deres ferie. Nu er hun steriliseret, og det er bare skønt ikke at skulle bekymre sig. Min tævehvalp skal også steriliseres når hun bliver lidt større.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...