Hop til indhold

Elefantøvelsen (?)


Hopsa
 Share

Recommended Posts

099.jpg

 

Vi havde succes med at bruge en god solid opvaskebalje fremfor en murerbalje, for murerbaljen er noget højere, så det virkede unaturligt for hende. Martha vejer knap 85kg, og den folder lidt på midten, men kan sagtens bærer hende. Måske du skulle overveje at starte på sådan en? Men ikke de billige tynde plastik, for de knækker under dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 60
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hvad vil forskellen være på at udføre øvelsen med forbenene på noget hævet og på noget i niveau?

 

Ikke noget - man starter bare med noget hævet. Går udfra det er for at gøre dem opmærksomme på, hvad det er man træner. Når de kan øvelsen på baljen, så fjerner man baljen og bruger evt et låg som er mere plant med jorden. Når det kan udføres, så fjerner man "underlaget", og træner uden.

Link til indlæg
Del på andre sites

[ATTACH=CONFIG]104141[/ATTACH]

 

Vi havde succes med at bruge en god solid opvaskebalje fremfor en murerbalje, for murerbaljen er noget højere, så det virkede unaturligt for hende. Martha vejer knap 85kg, og den folder lidt på midten, men kan sagtens bærer hende. Måske du skulle overveje at starte på sådan en? Men ikke de billige tynde plastik, for de knækker under dem.

 

Granden har jo noget længere ben så de jokker gladeligt op på den store balje. Den glider heller ikke på underlaget hvis ikke de træder helt lige ned på den. Men jeg har da egentlig nogle solide små baljer et sted, så de vil nok kunne bruges til hvalpene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Hopsa. Kom først hjem for en en time siden så nåede desværre ikke filmen idag :-( Hunden var frisk nok, men det var føren ikke...

 

Skal nok smide en op inden for de næste par dage - håber at nå det i morgen.

 

Forskellen mellem om den er plan eller ej er blot at hunden er mere bevidst hvis den er lidt højere. Så vil hunden passe på ikke at træde ned af den, hvorimod den lettere kan komme til at træde udenfor et fladt låg. Når først den sidder i skabet med baljen går man til et fladt låg og så til sidst forsvinder den også.

 

Håber det giver mening :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Hopsa. Kom først hjem for en en time siden så nåede desværre ikke filmen idag :-( Hunden var frisk nok, men det var føren ikke...

 

Skal nok smide en op inden for de næste par dage - håber at nå det i morgen.

 

Forskellen mellem om den er plan eller ej er blot at hunden er mere bevidst hvis den er lidt højere. Så vil hunden passe på ikke at træde ned af den, hvorimod den lettere kan komme til at træde udenfor et fladt låg. Når først den sidder i skabet med baljen går man til et fladt låg og så til sidst forsvinder den også.

 

Håber det giver mening :-)

 

Helt fint og tak for forklaringen. Der er en høj kant på mit låg (en af de gamle RC-tønder) så de er ret bevidste om hvor det starter og slutter ;-)

Men hvis ikke det er lisså vanvittigt vejr i morgen, så tar vi en tur på baljen og ser hvordan det kommer til at gå.

Skal jeg i øvrigt afvente at hunden selv flytter på et bagben, eller skal jeg på en eller anden måde manipulere den til at gøre det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Hmm... Har et par gamle videoer af Yoda fra han var.. Ehh.. 9 uger tror jeg.

 

Vær opmærksom på, at jeg rent faktisk klikker for langsomt ifht. at det er indlæring af bevægelsen jeg har gang i.

 

Havde jeg nu gjort det ordentlig, så skulle jeg være lidt bedre til at klikke MENS han bevægede sig.

 

Nu har jeg en lille aktiv bc, som er vant til at bevæge sig og tilbyde adfærd, så det går ret stærkt med ham og det er kun 2 gang han prøver baljen.

 

Men det giver en idé om, hvad fremgangsmåden KAN være - Der er mange veje til Rom.

Var heldig at han selv bevægede sig i den rigtige retning rigtig hurtigt den første gang og jeg var skarp nok til at klikke for det :mrgreen: Så det var afsindig nemt at lære ham.

 

Men samme metode er brugt til mine to andre hunde også og deres plads, kan jeg vist ikke brokke mig over.

 

Den første video, har han ikke helt forstået han skal noget med baljen, så der flytter jeg lidt rundt på den, indtil han træder op på den.

 

[video=youtube_share;yzJJSP5BbR4]

 

Den anden video, har han forståelse for bevægelsen og hopper ligefrem ind på plads til sidst:

 

[video=youtube_share;mfYmAEDYTCU]

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej man får alligevel en del foræret med sådan en lille vims hvalp, hvor er han bare sød!

 

OK - nu smider jeg et klip op fra i går. Det er ikke træningsvideo, det var for at vise Mie det med hans bagpart. Mie har hans søster og de to er kommet noget længere i det her projekt :-)

Normalt ville jeg tage godbidden i venstre hånd og holde den på venstre side af hundens hoved for at manipulere rumpen ind, men jeg har prøvet det nogle gange og det dur bare ikke med en hund i Valdemarstørrelse. Så det er derfor jeg er nået til at prøve det her baljeprojekt af.

 

Jeg er sgu ikke sådan helt vild med at flashe vores ukyndighed, men ok, vi har ikke trænet plads og hunden har lige lært at sidde og dække, så bær venligst over med niveauet ;-)

Jeg tænker bare at klippet måske kan vise hvor udfordringerne er størst..

 

th_VM3_zps468fc668.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror absolut at baljen kan hjælpe her, men du skal nok være god til at sætte kriterierne for hvordan stillingen skal være når du belønner ham.... for som du siger, i en situation som din ville man belønne ud af - men du kan jo nærmest ikke nå derud :lol:

 

Som MM siger, så er der mange veje til Rom. Om du afventer at han selv flytter bagben, eller om du tripper museskridt mod højre rundt om baljen, så hun opfodres til også at bevæge sig, og så bliver dine skridt mindre og mindre mens han skal bevæge sig mere og mere indne han får belønningen... det er jo op til dig. Denne øvelse er den eneste af Johnas der 100% frishapet. Jeg synes det er sjovt, men jeg er for utålmodig... ingen er endnu døde af lidt lokning i min verden :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hopsa: hvis du vil shape den så skal du afvente at han selv gør det :-) og så klikke idet han flytter på benet så han bliver klikket for bevægelsen og ikke for at stå stille (efter han har bevæget sig).

Jeg har shapet min plads og er tilfreds :-) men som andre skriver kan man jo gøre det på tusinde måder. Jeg vil bare helst at hunden selv regner det ud, da jeg synes det giver mange fordele. Så derfor har jeg valgt at gøre det på den måde :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror absolut at baljen kan hjælpe her, men du skal nok være god til at sætte kriterierne for hvordan stillingen skal være når du belønner ham.... for som du siger, i en situation som din ville man belønne ud af - men du kan jo nærmest ikke nå derud :lol:

Jeg er temmelig præcis under træning (klikker) for ellers fungerer det bare ikke med sådan et Valdebarn. På videoen trækker jeg ham bare rundt på godbidder for som sagt at give et indtryk af udfordringen :-)

 

Som MM siger, så er der mange veje til Rom. Om du afventer at han selv flytter bagben, eller om du tripper museskridt mod højre rundt om baljen, så hun opfodres til også at bevæge sig, og så bliver dine skridt mindre og mindre mens han skal bevæge sig mere og mere indne han får belønningen... det er jo op til dig. Denne øvelse er den eneste af Johnas der 100% frishapet. Jeg synes det er sjovt, men jeg er for utålmodig... ingen er endnu døde af lidt lokning i min verden :mrgreen:

Museskridt rundt om baljen siger du....?

Han strækker bare halsen eller vader hen over baljen/låget. Jeg har lige været ude på murerbaljen med ham og at sætte forpoterne på den er intet problem. At flytte bagbenene er en anden historie, det virker som om en hund i den størrelse ikke er specielt bevidst om hvad der foregår nede i den modsatte ende af hovedet. Det er ikke noget jeg lige har opdaget, sådan har jeg oplevet alle mine hunde af den model ;-)

Hvis jeg stiller mig til at vente på han selv flytter sig sker der intet, han kigger mig dybt i øjnene.... længe! Til sidst går han..

Jeg forsøgte så at manipulere lidt ved at række over nakken og holde en godbid på hans venstre side. Han kan virkelig nå langt uden at flytte sig og det er et være cirkus at holde balancen, kigge på hans bagben og sørge for han ikke kan nå godbidden.... Men det lykkedes faktisk at få ham til at rykke røven 3 gange og så stoppede jeg der. Så får vi se om der sidder lidt fast når vi prøver igen i morgen.

 

 

Hopsa: hvis du vil shape den så skal du afvente at han selv gør det :-) og så klikke idet han flytter på benet så han bliver klikket for bevægelsen og ikke for at stå stille (efter han har bevæget sig).

Jeg har shapet min plads og er tilfreds :-) men som andre skriver kan man jo gøre det på tusinde måder. Jeg vil bare helst at hunden selv regner det ud, da jeg synes det giver mange fordele. Så derfor har jeg valgt at gøre det på den måde :-)

Jeg kan osse godt li når hundene tænker selv og regner den ud...... tror jeg må tilbage til dobermann ;-)

Ej, det er jo det her jeg synes er sjovt, de store hunde giver nogle anderledes udfordringer og jeg er glad for at kunne hente hjælp og vende tanker med jer her inde, så jeg kan blive ved at blive inspireret til at arbejde med forskellige øvelser :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

 

 

Museskridt rundt om baljen siger du....?

Han strækker bare halsen eller vader hen over baljen/låget. Jeg har lige været ude på murerbaljen med ham og at sætte forpoterne på den er intet problem. At flytte bagbenene er en anden historie, det virker som om en hund i den størrelse ikke er specielt bevidst om hvad der foregår nede i den modsatte ende af hovedet. Det er ikke noget jeg lige har opdaget, sådan har jeg oplevet alle mine hunde af den model ;-)

Hvis jeg stiller mig til at vente på han selv flytter sig sker der intet, han kigger mig dybt i øjnene.... længe! Til sidst går han..

Jeg forsøgte så at manipulere lidt ved at række over nakken og holde en godbid på hans venstre side. Han kan virkelig nå langt uden at flytte sig og det er et være cirkus at holde balancen, kigge på hans bagben og sørge for han ikke kan nå godbidden.... Men det lykkedes faktisk at få ham til at rykke røven 3 gange og så stoppede jeg der. Så får vi se om der sidder lidt fast når vi prøver igen i morgen.

 

 

 

 

fnis, ja ok :mrgreen: mine de tripper jo med, for at holde øjenkontakten :lol: til en start, og så kan jeg gøre mine skridt mindre og mindre og kræve mere og mere af dem...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hopsa: det er selvfølgelig en stor fordel at hunden er vant til at blive trænet operant, da den så sandsynligvis vil tilbyde adfærd og ikke blive passiv. Og ja, hunde er ikke altid bevidste om bagenden - nogle mere end andre :D

Har du prøvet ude på baljen hvor i står overfor hinanden og du så rykker et skridt til højre. Det kan du evt. Gøre de første par gange for at få ham igang. Det er lidt svært at vejlede når man ikke har set hvad der sker. Kan du stadig bruge en video eller vil det ikke længere være en hjælp?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved godt at det slet ikke er relateret sådan, men jeg bemærkede lige noget;

 

Han gør ligesom Penny nemlig lige hoppe en anelse når han bliver begejstret...

 

Og så tænker jeg:

 

Oplever du ofte at ramme hovedet sammen med dem? Jeg bøjer mig lidt for at rose Penny óg lige give et klap, og hvis hun hopper i samme sekund, så SMASK... Og en GD skal jo nærmest ikke hoppe :lol: Så tænker; Sker der meget person skade når man har en lalleglad GD :lol:

 

(Jeg synes han går rigtig flot :lun: Kan dog godt forstå at du vil skulle stå på en stige for at kunne bruge godbidden til at lokke ham på plads :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu opdagede jeg lige at jeg havde overset din video.

Jeg synes det er dejligt at se at han er så glad :-)

Prøv at komme godbidderne i venstre lomme, så han ikke skal ind foran dig for a hente den. Og så prøv (ved det er svært med så stor en hund), kun at give ham godbidden i pladspositionen. Sådan at han ikke får den mens han går ind foran dig, men får den omme på siden hvor du gerne vil have at han er. Og så beløn lidt oftere hvis han har tendens til at smutte for langt frem og ind foran dig, sådan at snoren bliver overflødig. Så beløn Inden han når at komme ud af pladspositionen og ind foran (tror det vil løse sig lidt hvis han bliver belønnet fra anden lomme), og hvis han alligevel når ind foran, så bryd øvelsen og start forfra. Det vil være mit forslag :-) håber det er ok jeg kommenterer din video, tror bare det vil kunne hjælpe jer :-)

Og spørg endelig hvis du er i tvivl om noget eller gerne vil have noget uddybet :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hopsa: det er selvfølgelig en stor fordel at hunden er vant til at blive trænet operant, da den så sandsynligvis vil tilbyde adfærd og ikke blive passiv. Og ja, hunde er ikke altid bevidste om bagenden - nogle mere end andre :D

Har du prøvet ude på baljen hvor i står overfor hinanden og du så rykker et skridt til højre. Det kan du evt. Gøre de første par gange for at få ham igang. Det er lidt svært at vejlede når man ikke har set hvad der sker. Kan du stadig bruge en video eller vil det ikke længere være en hjælp?

Ork ja, så går han ned eller drejer bare hovedet....

Ja tak, jeg kan bestemt stadig bruge en video!

 

Oplever du ofte at ramme hovedet sammen med dem? Jeg bøjer mig lidt for at rose Penny óg lige give et klap, og hvis hun hopper i samme sekund, så SMASK... Og en GD skal jo nærmest ikke hoppe :lol: Så tænker; Sker der meget person skade når man har en lalleglad GD :lol:

Jooh det oplever jeg sådan rimelig ofte - senest bed jeg hul i tungen på mig selv fordi vi knaldede hovederne sammen. Der stod heldigvis et bord jeg kunne sætte mig på ind til jeg holdt op med at se dobbelt.

 

Jeg synes han går rigtig flot :lun: Kan dog godt forstå at du vil skulle stå på en stige for at kunne bruge godbidden til at lokke ham på plads :lol:

Åååårh hvor er du et godt og varmt menneske :mrgreen::bighug:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu opdagede jeg lige at jeg havde overset din video.

Jeg synes det er dejligt at se at han er så glad :-)

Prøv at komme godbidderne i venstre lomme, så han ikke skal ind foran dig for a hente den. Og så prøv (ved det er svært med så stor en hund), kun at give ham godbidden i pladspositionen. Sådan at han ikke får den mens han går ind foran dig, men får den omme på siden hvor du gerne vil have at han er. Og så beløn lidt oftere hvis han har tendens til at smutte for langt frem og ind foran dig, sådan at snoren bliver overflødig. Så beløn Inden han når at komme ud af pladspositionen og ind foran (tror det vil løse sig lidt hvis han bliver belønnet fra anden lomme), og hvis han alligevel når ind foran, så bryd øvelsen og start forfra. Det vil være mit forslag :-) håber det er ok jeg kommenterer din video, tror bare det vil kunne hjælpe jer :-)

Og spørg endelig hvis du er i tvivl om noget eller gerne vil have noget uddybet :-)

 

Selvfølgelig er det ok :-)

 

Som sagt var det ikke sådan tænkt som træningsvideo så jeg kører bare godbidder ind. Snoren er normalt ikke på, men jeg vidste det var nødvendigt der, for der havde været træning på marken samme formiddag (det er min indhegnede hundefold) så Valdemar var mere interesseret i at markere og lugte til tissepletter, end at følges med mig ;-)

Jeg tror jeg skal have lavet nogle forskellige videoklip hvor jeg gør alle de velkendte ting, det er nemmere at se resultatet selv, end at jeg skal forklare det :-)

 

Men altså, han er som jeg kan li dem.... glad og driftig, jeg hader når hunde går og slasker og det er desværre ikke et ukendt syn i min race. Så jeg vil gerne prøve at bevare den gejst og jeg tænker at det vil være til gavn at jeg nu lærer ham den rette position gennem baljen og så fører den over på lineføringen efterhånden. Om det har hold i virkeligheden finder jeg tids nok ud af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er sgu ikke sådan helt vild med at flashe vores ukyndighed, men ok, vi har ikke trænet plads og hunden har lige lært at sidde og dække, så bær venligst over med niveauet ;-)

Der er s'gu ingen ukyndighed. Der er en glad kæmpehund, der bliver så begejstret undervejs, at mor lige skal have et slask-kys. Det er da en fornøjelse at se. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

At flytte bagbenene er en anden historie, det virker som om en hund i den størrelse ikke er specielt bevidst om hvad der foregår nede i den modsatte ende af hovedet. Det er ikke noget jeg lige har opdaget, sådan har jeg oplevet alle mine hunde af den model ;-)

Hunde HAR generelt ingen speciel god fornemmelse af bagbenene; det er, som om de er vant til, at bagbenene - det er noget, der bare følger med. Det ses næsten allermest tydeligt, når en hund skal lære at gå på stiger.

 

Jeg tror næsten, at den bedste fremgangsmåde er at fortsætte med elefanten. Og hvis du skal træne det i fri ved fod, så måske gå langsomt forbi en høj forhindring (som han ikke ubesværet kan hoppe over), der befinder sig på Valdes venstre side. Lige et enkelt skridt (af dine!) før forhindringen, kan du sætte farten op, smække højre ben ud og dreje ind til venstre og fortsætte et par skridt.

 

Men om resultatet blot bliver, at du ryger på røv og albuer og Valde begejstret hopper op og ned og kysser dig.....det ved jeg ikke.

 

Go' vind med projektet. Jeg er overbevist om, at på et tidspunkt ret snart kan du flashe endnu en video, hvor han smækker bagparten perfekt ind.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunde HAR generelt ingen speciel god fornemmelse af bagbenene; det er, som om de er vant til, at bagbenene - det er noget, der bare følger med. Det ses næsten allermest tydeligt, når en hund skal lære at gå på stiger.

 

Jeg tror næsten, at den bedste fremgangsmåde er at fortsætte med elefanten. Og hvis du skal træne det i fri ved fod, så måske gå langsomt forbi en høj forhindring (som han ikke ubesværet kan hoppe over), der befinder sig på Valdes venstre side. Lige et enkelt skridt (af dine!) før forhindringen, kan du sætte farten op, smække højre ben ud og dreje ind til venstre og fortsætte et par skridt.

 

Men om resultatet blot bliver, at du ryger på røv og albuer og Valde begejstret hopper op og ned og kysser dig.....det ved jeg ikke.

 

Go' vind med projektet. Jeg er overbevist om, at på et tidspunkt ret snart kan du flashe endnu en video, hvor han smækker bagparten perfekt ind.

 

Jeg benytter allerede noget i den stil - at gå op forbi et bord eller en bænk og belønne forde han jo så ikke har andre muligheder end at placere røven rigtig.

Rart at vide det er en hundeting og ikke en gigantting at glemme man osse har bagben. Jeg kan stadig huske min første grande, når hun skulle ind i varevognen (hvor dobermann Fozzie stod og ventede) gik hun pænt op med forbenene og stillede sig veltilfreds og kiggede rundt. "Lava, du mangler noget" - men det mente Lava ikke, så jeg måtte selv finde ud af at få løftet røven ind i bilen så døren kunne lukkes :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...