Gæst ejo Skrevet Februar 9, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2013 Jeg håber i kan hjælpe mig godt igang. Jeg har en Cockertæve på 9 mdr. De sidste to måneder har hun ikke rigtig gidet at æde sin tørkost og jeg har prøvet adskillige mærker. Jeg har besluttet mig for at forsøge mig med BARF. Jeg har sultet hende i 24 timer, som jeg har set forskrevet forskellige steder og herefter tilbudt hende grønkallun. For første gang har jeg set hende hoppe og danse for at få mad og hun har været henne at slikke skålen et par gange. Hvordan kommer jeg videre. Skal hun have kosttilskud, vitaminer, andet? Hvordan sammensætter jeg en fornuftig foderplan til hende Ligenu har jeg tænkt, at hun skal have hvad der svarer til 5% af hendes kropsvægt da hun er for tynd evt tilsat fedt? Jeg har en ide om, at hun ikke bryder sig om lam og hest, da jeg tidligere har forsøgt at tilbyde hende dette. - Kan jeg komme uden om disse kødtyper, bare her i starten? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst hesselballe Besvaret Februar 9, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 9, 2013 Sammensætning af BARF foder ved jeg ikke noget om - men et godt tørfoder burde da også fungere for en cocker. Hvordan serverer du foderet - opblødt eller tørt? Hvilke mærker har du forsøgt med? Er hun ellers frisk og glad? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Fluffykins Besvaret Februar 9, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 9, 2013 Der er rigtigt mange meninger om hvordan man fodrer råt korrekt, men det vigtigste, i mine øjne, er at foderet bliver nogenlunde afbalanceret. Jeg varierer kødtyperne, giver grønt samt vitamin/mineral tilskud, omega 3 og 6 olie, og ben minimum to gange om ugen. Der findes enormt mange bøger om emnet, men forfatterne er langt fra enige om hvad det optimale foder er - og det samme gælder forhandlerne, så du kommer nok på et tidspunkt til at vælge den teori som fungerer for din hund og så fodre efter den. Selv har jeg fået hjælp til min foderplan hos min forhandlers tilknyttede dyrlæge, samt hjemmesiden http://www.naturligthundefoder. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Fluffykins Besvaret Februar 9, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 9, 2013 Et godt tørfoder er der heller ikke noget i vejen med, men det er da rarest at hunden er vild med sin mad, fremfor at skulle lokke den til at spise. En sideeffekt af barf, er jo også at med tiden bliver tørfoder rigtigt interessant og anderledes for hundene, så det kan godt være en hjælp til at løse appetitproblemer. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst ejo Besvaret Februar 9, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 9, 2013 Fluffy - jeg tror du har ret i at jeg på et tidspunkt kommer til at tage et valg angående teori. *Jeg har læst mig frem til, at der er uenighed omkring, hvorvidt hunden skal have grønt. *Giver du omega 3 og omega 6 i form af lakseolie? *Hvilket vitamin og mineral tilskud skal jeg vælge? *Jeg er meget i tvivl omkring det med at give ben. Nu spørg jeg lidt dumt, men er det meningen, at hunden skal have lov til at spise hele benet hvis den vil det, i forhold til at få kalk? Jeg vil helt sikkert nærlæse siden om naturlig hundefoder. - Tak for dit svar. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst ejo Besvaret Februar 9, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 9, 2013 Jeg ville faktisk gerne fodre med et godt tørfoder, men ingen af de +10 forskellige mærker, jeg har præsenteret hende for er faldet i smag. Derfor vil jeg give BARF en chance også fordi jeg oplever, at hun har en stor glæde ved at spise sin rå grønne kallun. Jeg skal heller ikke afvise, at jeg på et senere tidpunkt igen vil fodre med tørfoder. Men for at være ærlig, så handler det lige nu og her bare om at få noget mad i hende. Men ellers er hun glad og frisk, opdrætter og dyrlæge mener også hun er rask blot lidt for tynd. (Hun er behandlet for orm) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret Februar 9, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 9, 2013 Jeg tror ikke man skal komplicere det mere end det er, giv varieret, giv hele stykker kød med ben, giv grønt i det omfang hunden gider spise det, ja hunden skal spise benet, giv fx et kyllingelår med ben eller lammeribben, giv fisk og indmad 1 gang ugentligt tilskud skulle ikkevære nødvendig når barede sørger for at variere Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Buddha Besvaret Februar 9, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 9, 2013 http://www.hunde-forum.dk/foder/34805-en-kort-guide-til-rafodring.html Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Februar 9, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 9, 2013 Jeg giver tilskud, men det er nu mere til leddene, fordi jeg har en hund med dårlige led. I starten gav jeg ikke tilskud. Har fodret med grønt i en periode, gør jeg heller ikke længere. Og ja ellers er det bare at gøre det så nemt som muligt. Fodre så varieret som muligt (så du kommer hele dyret rundt) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Fluffykins Besvaret Februar 9, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 9, 2013 Ja, jeg tør så ikke fodre uden at give et vitamin/mineral tilskud endnu.. Men har også kun råfodret et par måneder Man kan jo i princippet godt dække hundens behov gennem kosten, men jeg kan godt lide at være på den sikre side. Jeg tilsætter lakseolie og et pulver der hedder barf complex krautermix (uha den skulle jeg lige have fat i for at huske navnet på). Mht. Tilskud har jeg fået en god vejledning fra min forhandler. Til hverdag synes jeg ikke det er besværligt at fodre med - kød skal op af fryseren sammen med det grønt jeg har blendet. (Bruger bare rester fra vores egen mad.) tilsæt olie og voila! Jeg tænker kun over sammensætningen og variationen når jeg fylder fryseren. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst ejo Besvaret Februar 9, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 9, 2013 Fedt med alle jeres indspark. Jeg har det med at overanalysere alting og så ender råfodring nemt med at være ligeså kompliceret, som raketvidenskab Jeg vil vælge at give et kosttilskud og lakseolie, for at have ro i maven. Jeg tror umiddelbart kun jeg vil give grønt når hun af sig selv kommer og stjæler en gulerod eller et æble. Jeg kan huske at min gamle hund var glad for at plukke brombær på gåturen og trække ærter op når der var sæson - så det må være lidt op til hende selv. Lige nu nyder jeg bare, at hun for anden gang i dag har tømt sin madskål fuldstændigt. Men hold kæft hvor kallun dog stinker - fremover får hun det kun udenfor. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst ejo Besvaret Februar 9, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 9, 2013 Et lille spørgsmål, jeg har en pose frosne sild i fryseren -må jeg give hende sådan en? jeg spekulere på om fiskeben er et problem. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Februar 9, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 9, 2013 Et lille spørgsmål, jeg har en pose frosne sild i fryseren -må jeg give hende sådan en? jeg spekulere på om fiskeben er et problem. Du må gerne give fisk:-D Hvis hun vil spise dem, det vil min ikke:lol: Og kallun fodrer jeg slet ikke med længere. Eller jow, jeg køber noget, de kalder fuldfoder, og der er kallun i, men ellers gør jeg ikke. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Museklik Besvaret Februar 9, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 9, 2013 Min hund gider heller ikke fisk. Jeg giver vitamintilskud og nogle gange olie (fiske-, oliven- , solsikke) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Fluffykins Besvaret Februar 9, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 9, 2013 Tea er lidt fifty fifty hvad angår fisk - hun elsker fx sardiner, men nægter at spise rødspætter. Men det er ikke fiskebenene som er probemet :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts