Hop til indhold

Hjælp til træning af en blondine


Hestkjær
 Share

Recommended Posts

Dejligt du får lyst til at træne :-)

 

Du kan indkode indkaldsordet ved at sige det i situationer hvor Carla spontant går mod dig, det kan være når du sidder i sofaen eller andet indenfor. Når du ser hun skal til at kontakte dig bruger du ordet lige før hun kan røre ved dig, så kan det ikke gå galt. "Kom" (kunne det være) og straks godbid og ros. Derefter f.eks. vise hende endnu en lækker guf og løbe fra hende i et tempo som ikke er højere end hun kan være lige i hælene på dig. Stop op, "kom", beløn. Altså gøre indkaldet til en leg, en fangelerg, som er rigtig sjov for jer begge. Husk slutord når du ikke vil mere og stop inden hunbliver mæt af legen.

 

Gem dig bag en dør, en lænestol og kald (når du kommer så langt).

 

Bevægelse er en vigtig faktor, altså at man når hunden ser på en ikke bare bliver stående og kalder, men fjerner sig fra hunden. Læs eventuelt kapitlet om indkaldstræning i "Sjov på turen med din hund" her er det forklaret i detaljer.

I min verden er indkald egentlig bare en forlængelse af at følges ad, en hund skal ville følges med sit menneske for at gide komme når der kaldes.

 

Da Pelle skulle lære at følges legede jeg f.eks. gemmeleg rundt om en bil, en busk eller andet egnet, løb simpelthen fra ham i et tempo som passede ham og "prøvede" (lod som om) jeg ville gemme mig for ham.

 

Dette gjorde jeg dels hjemme dels på vore ture. Når jeg forsvandt på turene fik han altid et forvarsel, det jeg valgte var en meget høj BUWBUW lyd, som den dag i dag fungerer som det ultimative indkald, simpelthen fordi han selv har erfaret at efter den lyd er jeg bare væk og så skal han bruge energi på at finde mig :-)

 

Det skal være sjovt at motivere sin hund til indkald synes jeg og vi morede os begge kosteligt :-)

 

Tusind tak Ninjamor - Nu føles det jo helt håndgribeligt at gå igang med! :5up:

 

Carla er i forvejen meget kontaktsøgende, og hvis vi går med hende uden snor så bevæger hun sig sjældent mere end et par meter foran eller bagved os, og hun holder hele tiden øje med hvor vi er.

 

Her den anden dag gik vi fx på et lille skovstykke og hun tullede rundt som sagt bare en smule foran/bagved os. Når hun fik foran os prøvede vi at stoppe op, helt uden at sige noget, for at se hvor længe der ville gå inden hun opdagede at vi ikke fulgte med. Men maks 2-3 meter gik hun mere, før hun vendte sig om og opdagede at vi stod stille. Så står hun enten stille eller begynder oftest at gå lidt tilbage mod os.

 

Det er vel i en sådan situation jeg så kan kalde på hende og belønne med ros og godbid når hun så kommer?

 

Indkald har altid været Marthas akilleshæl, da hun elsker alle mennesker, så hun har desværre altid følt sig tryg nok til ikke at holde øje med mig. Og det irriterede mig grænseløst, at det altid var den vi fejlede på til træning. Det gik op for mig, at jeg havde begået den fejl, at jeg havde ladet hende føle, at jeg har styr på dig, så du behøves ikke holde øje med mig. Derfor var hendes kald mit helt store problem. Jeg var nød til at starte forfra, og vi trænede det meget ude i skoven, når ingen andre var der. Slap hende løs, kaldte på hende én gang, kom hun ikke, så forsvandt jeg. Den første gang var det lige før panikken bredte sig hos hende, da hun opdagede jeg var væk. Jeg stod, så jeg kunne se hende, men da hun ikke havde holdt øje med mig, så kunne hun ikke se mig. Kunsten var jo så, at hun selv skulle finde mig, og hun nåede det lige inden panikken satte for alvor ind. Var hun blevet helt panisk, havde jeg nok vist mig selv. Men hold da op, hvor blev hun glad, da hun så mig:-D. Vi øvede nogle ekstra gange på samme tur, og for hver gang blev hun mere og mere obs på kalde ordet. Efterhånden udbyggede jeg det til, at hun også skulle holde øje med mig uden, jeg kaldte. Det vil sige, hvis hun bare spænede afsted uden at orientere sig om, hvor jeg var, så forsvandt jeg også. Her kaldte jeg ikke på hende inden. Det skal lige siges, at jeg ikke forlanger, at hun skal være ved min side hele tiden! Og jeg forlanger bestemt ikke at hun skal kigge på mig hele tiden. Hun er er hund, så hun skal også have lov at nyde at være ude i det fri. Men hun har nu lært, at hun skal være obs på mig og ikke omvendt - det var den største fejl jeg gjorde med hende!

Vi genopfrisker gerne indkald, når vi starter en gåtur i skoven, så jeg lige er sikker på, at damen ikke har "glemt", hvad det går ud på:-D.

 

Carla elsker helt sikkert også alle mennesker og hun vil enormt gerne hen til dem og sige hej! Det er meget sjældent (for ikke at sige aldrig), at hun følger en duft eller lign. og derfor går fra os. Det er udelukkende hvis der er en spændende hund eller et menneske at hun vælger det fremfor os.. Men det er selvfølgelig også en stor udfordring, når man bor i et parcelhuskvarter med tusind hunde og endnu flere mennesker man møder på alle gåture :genert:

 

Det er en god situation du beskriver her, det giver mig nogen idéer til hvordan jeg kan gribe det an med hende!

 

Jeg tror "bare" vi har været for dårlige til at belønne hende når hun kommer, fordi hun vælger os til rigtig tit som beskrevet ovenfor, men så har vi ikke lige godbidder på os..

Link til indlæg
Del på andre sites

Indkald har altid været Marthas akilleshæl, da hun elsker alle mennesker, så hun har desværre altid følt sig tryg nok til ikke at holde øje med mig. Og det irriterede mig grænseløst, at det altid var den vi fejlede på til træning. Det gik op for mig, at jeg havde begået den fejl, at jeg havde ladet hende føle, at jeg har styr på dig, så du behøves ikke holde øje med mig. Derfor var hendes kald mit helt store problem. Jeg var nød til at starte forfra, og vi trænede det meget ude i skoven, når ingen andre var der. Slap hende løs, kaldte på hende én gang, kom hun ikke, så forsvandt jeg. Den første gang var det lige før panikken bredte sig hos hende, da hun opdagede jeg var væk. Jeg stod, så jeg kunne se hende, men da hun ikke havde holdt øje med mig, så kunne hun ikke se mig. Kunsten var jo så, at hun selv skulle finde mig, og hun nåede det lige inden panikken satte for alvor ind. Var hun blevet helt panisk, havde jeg nok vist mig selv. Men hold da op, hvor blev hun glad, da hun så mig:-D. Vi øvede nogle ekstra gange på samme tur, og for hver gang blev hun mere og mere obs på kalde ordet. Efterhånden udbyggede jeg det til, at hun også skulle holde øje med mig uden, jeg kaldte. Det vil sige, hvis hun bare spænede afsted uden at orientere sig om, hvor jeg var, så forsvandt jeg også. Her kaldte jeg ikke på hende inden. Det skal lige siges, at jeg ikke forlanger, at hun skal være ved min side hele tiden! Og jeg forlanger bestemt ikke at hun skal kigge på mig hele tiden. Hun er er hund, så hun skal også have lov at nyde at være ude i det fri. Men hun har nu lært, at hun skal være obs på mig og ikke omvendt - det var den største fejl jeg gjorde med hende!

Vi genopfrisker gerne indkald, når vi starter en gåtur i skoven, så jeg lige er sikker på, at damen ikke har "glemt", hvad det går ud på:-D.

 

Det er netop en faktor man skal have med hos visse hunderacer og nogle individer, at de føler sig fint nok tilpas alene og det er naturligvis noget der skal arbejdes på.

 

Der er fordele og ulemper ved den beskrevne etode, som jeg også har anvendt masser af gange. En bagdel kan være at hunden finder ud af at "jeg skal nok finde dig" og derfor bliver ligeglad med at man gemmer sig. Så det gælder om at finde den rette balance mellem at hunden synes det er væmmeligt ikke at kunne finde mor, men ikke oigefrem går i panik. Sidstnævnte kan skabe en velcrohund og det er jo synd for hunden.

 

Jeg havde en "sjov" oplevelse med Rasmus da han var unghund, han spænede også i forvejen og jeg gemte mig. Haha så kan han lære det..

Tiden gik og til sidst blev jeg urolig og listede i hans retning. Der stod han nok så muntert og delikerede sig med opkast fra aftenens fest i roklubben :sjov: Hvem mon lærte noget der?

 

Lige et spørgsmål:

Du skrev, at jeg senere kan koble "kom" (indkaldsord) på, når hun følger med mig, når jeg går baglæns. Men jeg lidt usikker på, hvornår du mener, jeg skal sige ordet? Er det lige, når hun træder frem? Eller er det, når hun rammer godbiden/mig? For lige nu går vi jo ret tæt, så jeg har svært ved at se, hvornår ordet skal falde? Vil prøve om jeg ikke kan gøre det rigtig denne gang, da jeg jo ikke fik det gjort rigtig med Martha fra starten.

 

Du kan gøre det på den måde at du straks du har givet hende en guf, tager et stort skridt baglæns og straks hun bevæger sig mod dig kan du koble signalet på.

Du kan lige så fint give signalet lige idet hun får godbidden, det er som regel ligegyldigt om du vælger den ene eller den timing, i begge tilfælde erfarer hun at "kom" efterfølges af en godbid og for at få godbidden skal hun komme til dig :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det bliver sgu dyrt i ost det her:mrgreen:. Har øvet følge-med-øvelsen med godbider (læs ost) i næse højde, og så overhovedet ikke været fedtet med dem. Hun fulgte så fint med og var meget fokuseret på godbiderne. Hvis jeg trækker godbiden for længe, så flytter hun sig ud på siden af mig og mister fokus, så de skal pt komme i jævnt tempo, men ok vi er jo lige startet:mrgreen:. Men i stedet for bare at blive siddende, så fulgte hun med:banan:. Og jeg prøvede et par gange at køre godbiden op til min hage - bare for lige at se, hvad der skete - og 2 ud af 3 gange udløste det øjenkontakt:klap:. Total optur, når jeg ikke forlanger for meget af hende for hurtigt! Vi øver videre senere idag, for gør det ikke så længe ad gangen, da hun så taber fokus.

 

Pote kunne hun hertil i morgen på kommando, da jeg gav hende den:banan:

 

BadaBING!

Skide godt :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor bliver jeg klog af at læse om jer:5up:

Rosa, er rimelig god til indkald, men bevæger sig stille og rolig længere væk fra os, da hun føler sig mere og mere tryk. Jeg er begyndt at gemme mig og stoppe op når hun er foran mig.

øvelsen ved at hun går ved siden af går af mig fungere i ca 15 sek. Hvilket jeg syntes er ok når man kun er 11 uger.

har været inde og kigge på Grandkroyer ang indkald med line. Tror er det næste da hun er begyndt at bevæge sig længere væk fra mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor bliver jeg klog af at læse om jer:5up:

Rosa, er rimelig god til indkald, men bevæger sig stille og rolig længere væk fra os, da hun føler sig mere og mere tryk. Jeg er begyndt at gemme mig og stoppe op når hun er foran mig.

øvelsen ved at hun går ved siden af går af mig fungere i ca 15 sek. Hvilket jeg syntes er ok når man kun er 11 uger.

har været inde og kigge på Grandkroyer ang indkald med line. Tror er det næste da hun er begyndt at bevæge sig længere væk fra mig.

 

Grandkoyer, hvad/hvem er det?

 

Du kan få vendt hendes syn på hvor langt hun skal væk fra jer ved at beslutte at du f.eks. kun vil have hende 5 m foran og straks vende og og modsat når hun rammer 5 m linien. Ved en 11 ugers hvalp ville jeg selv synes 5 m er rigeligt langt væk rent opdragelsesmæssigt. Hun kan altid få friere rammer senere.

Når hun rammer denne linie kan du give en lyd (kun en enkelt gang) hun ikke kender i forvejen og denne lyd bliver senere hendes ultimative indkaldslyd

 

Det handler, i min verden, også om at gøre turen så spændende at min hvalp kun sjældent får lyst til at søge væk og når den så gør det er jeg vendt som et smurt lyn efter min "nu forsvinder jeg" lyd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Grand Krøyer er en kennel der opdrater Gd. Der ligger nogle forslag til Trænning.

Jeg vil prøve at blive sååååå lækker og se om jeg kan holde hende inden for ca. 5 m :slem:

 

Nåe.. en kennel! Jeg troede lige det var en kendt kanon jeg havde overset :-D

 

Du skal gøre det du føler mest for, 5 m er bare min grænse for hvor langt mine smållinger må fjerne sig

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Nåe.. en kennel! Jeg troede lige det var en kendt kanon jeg havde overset :-D

 

Du skal gøre det du føler mest for, 5 m er bare min grænse for hvor langt mine smållinger må fjerne sig

jeg kender desværre ikke nogen kendte mennesker ;-)

Der er mange store grønne omr. Der hvor jeg bor, så det kan godt være svært at blive " væk " :slem:

tror vi ender med hjemkald med line. Prøver at finde noget På nettet om principperne idet. Pt Kommer hun i 95% af tiden :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg kender desværre ikke nogen kendte mennesker ;-)

Der er mange store grønne omr. Der hvor jeg bor, så det kan godt være svært at blive " væk " :slem:

tror vi ender med hjemkald med line. Prøver at finde noget På nettet om principperne idet. Pt Kommer hun i 95% af tiden :klap:

 

Der er forskellige principper lige fra at hive hunde ind i linen til at lære den at komme frivilligt

 

Så vil jeg uden falsk beskedenhed anbefale min bog "Sjov på turen med din hund" hvor indkald i langline er nøje beskrevet ud fra frivillighedsprincippet :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er forskellige principper lige fra at hive hunde ind i linen til at lære den at komme frivilligt

 

Så vil jeg uden falsk beskedenhed anbefale min bog "Sjov på turen med din hund" hvor indkald i langline er nøje beskrevet ud fra frivillighedsprincippet :-)

Er klar tilhænger af frivilligheds princippet. Har fundet en "gammel " tråd hvor du beskriver indkald. Fandt den rigtig oplysende:5up:

tænker at sådan en forfatter kunne man da godt støtte......:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Det går fremad herhjemme:5up:. Cleo følger nu med mig ved siden af mig, når der lokkes (= hun ved der er en godbid i farvandet), men får den først når hun kigger op på mig. Lige nu skal hun bare kigge op - behøves ikke være direkte øjenkontakt. Men jeg tager, hvad hun tilbyder, og det går fremad:banan:. Og så øver vi stå - så hun ikke knalder enden i sædet, når vi skal prøve udstilling. Det går nu så godt, at hun desværre ikke længere er helt så stabil i sin sit, men er sikker på, at det nok skal blive godt igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det går fremad herhjemme:5up:. Cleo følger nu med mig ved siden af mig, når der lokkes (= hun ved der er en godbid i farvandet), men får den først når hun kigger op på mig. Lige nu skal hun bare kigge op - behøves ikke være direkte øjenkontakt. Men jeg tager, hvad hun tilbyder, og det går fremad:banan:. Og så øver vi stå - så hun ikke knalder enden i sædet, når vi skal prøve udstilling. Det går nu så godt, at hun desværre ikke længere er helt så stabil i sin sit, men er sikker på, at det nok skal blive godt igen.

 

Dejlig update!

Har du set det videoklip jeg har lagt ind i elefanttråden(tror jeg det er)?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige set den, som ligger i fælles træningstråden - den hvor I træner target. Er det den? For nøjjj hvor er han bare god - og så glad:lun:

 

Har jeg lagt den der??

Det kan jeg slet ikke huske - jeg var ved det med gad så ikke og smed et par klip i en af mine egne tråde, eller det mener jeg da for nu er jeg forvirret *G*

Men ja, det er i hvert fald der hvor jeg træner target. Jeg tænkte bare om du klikker Cleo, for så kunne du sikkert ret hurtigt gøre det samme med hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak Ninjamor - Nu føles det jo helt håndgribeligt at gå igang med! :5up:

 

Carla er i forvejen meget kontaktsøgende, og hvis vi går med hende uden snor så bevæger hun sig sjældent mere end et par meter foran eller bagved os, og hun holder hele tiden øje med hvor vi er.

 

Her den anden dag gik vi fx på et lille skovstykke og hun tullede rundt som sagt bare en smule foran/bagved os. Når hun fik foran os prøvede vi at stoppe op, helt uden at sige noget, for at se hvor længe der ville gå inden hun opdagede at vi ikke fulgte med. Men maks 2-3 meter gik hun mere, før hun vendte sig om og opdagede at vi stod stille. Så står hun enten stille eller begynder oftest at gå lidt tilbage mod os.

 

Det er vel i en sådan situation jeg så kan kalde på hende og belønne med ros og godbid når hun så kommer?

 

Undskyld, jeg havde totalt overset dette spørgsmål :oops:

 

Ja, det er i den situation optimalt at kalde især hvis du bevæger dig væk fra hende samtidig

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...