Hop til indhold

omregistrering af udenlandsk stamtavle til DKK


Gæst Gizmo
 Share

Recommended Posts

Hej.

 

Jeg er i gang med at finde mig en hvalp i udlandet og har lige nu kontakt med en opdrætter i Tyskland.

Da racen endnu ikke er FCI godkendt, er det vigtigt, at hvalpen har den rigtige stamtavle. Opdrætteren har hvalpe af forældredyr med RKF tavler. (RKF er Russisk og under FCI) Men, hun ønsker ikke at oprette hvalpene under VDH (Tysk og under FCI) men, i en anden tysk hundeforening.

 

Så er mit spørgsmål følgende:

 

Når forældredyrene har de "korrekte" papirer, men hvalpen fra opdrætterens side IKKE får den fornøjelse, vil det så være muligt for mig, at omregistrere stamtavle til DKK-stamtavle???

 

Jeg håber på nogle gode, brugbare svar, da dette er altafgørende for mit valg af hvalp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da racen endnu ikke er FCI godkendt, er det vigtigt, at hvalpen har den rigtige stamtavle. Opdrætteren har hvalpe af forældredyr med RKF tavler. (RKF er Russisk og under FCI) Men, hun ønsker ikke at oprette hvalpene under VDH (Tysk og under FCI) men, i en anden tysk hundeforening.

 

Hvordan kan hundene have FCI-tavle når racen ikke hører under FCI?

Hvorfor vil opdrætter ikke registrere sine hvalpe hos VDH hvis hun kan?

Hvilken race er der tale om?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Hopsa :-)

 

Det kan de, fordi racen er godkendt af fx. RKF og VHD. Her i Danmark er den pr. 1.1.2013 ligeledes blevet anerkendt af DKK og kan registreres i anneks-register og deltage i diverse DKK -udstillinger.

Opdrætter tilhører ikke VDH og vil ikke have dem registreret der - desværre.

Racen er Russkyaya Tsvetnaya Bolonka

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er naturligvis min hensigt at kontakte DKK på mandag. Men, der er jo laaaaang tid til. Og i stedet for at få falske forhåbninger - når man er uvidende om emnet, som jeg jo er - ja, så er det jo dejligt, hvis der er nogle mennesker her, som kan hjælpe mig. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er naturligvis min hensigt at kontakte DKK på mandag. Men, der er jo laaaaang tid til. Og i stedet for at få falske forhåbninger - når man er uvidende om emnet, som jeg jo er - ja, så er det jo dejligt, hvis der er nogle mennesker her, som kan hjælpe mig. :-)

 

Ha ha, ja jeg kan godt sætte mig ind i at det er lææænge til mandag, når der er så vigtige ting på spil! ;-) Men jeg tror desværre du får et negativt svar fra DKK, er ret sikker på at det skal være en FCI-tavle for at kunne overføre...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, se. Det er jo dét, jeg er bange for. Men, når nu at opdrætter er så "dum" ikke at registrere hvalpen i VDH når nu forældrene ER med RKF (FCI-godkendt) tavler.... suk!

Og det er i forvejen sindsygt svært at få en med VDH-tavle, da der KUN er TRE VDH-opdrættere i Tyskland. Åhh, arme mig.... og fremtidig opdræt af racen i Danmark!

Link til indlæg
Del på andre sites

Min veninde havde STORE problemer med at få DKK tavle på sin amerikanske hund (parsons), helt præcist tog det knap 2 år:shock: Så hvis det lader sig gøre, skal du nok væbne dig med tålmodighed:-)

 

Må jeg være så fri at spørge hvad der gør denne race speciel? For mig ligner den bare en hvilken som helst anden behåret tæppetisser:mrgreen::engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg aner det ikke. Opdrætter er i noget, der hedder URCI. Jeg har ikke læst hjemmesiden igennem. Den er på tysk - så det går jo lidt langsomt ;-)

Der er så meget rift om disse hvalpe og efter tysk standard er de ret dyre. Jeg skal nok prøve at være lidt forsigtig med hensyn til IKKE at lade MIN mening skinne alt for meget igennem, når jeg har kontakt med opdrætteren. Ellsers risikerer jeg jo blot slet ikke at få en hvalp derfra....

Link til indlæg
Del på andre sites

Hahaha... tæppetisser??? Andre kalder den for en gulvmoppe ;-)

 

Ja, JEG synes jo den er fantastisk :-) :-) :-)

Den har et skønt sind og den adskiller sig på mange punkter flere af de andre langhårede, allergivenlige racer vi har her i landet. Med al respekt til I andre Bichon-ejere :-)

Og jeg kan jo godt li` at have noget som ikke ret mange andre har. Pt. er der ca 37 registrerede herhjemme. Men, jeg kunne jo godt tænke mig at få den lidt mere udbredt, så det ikke kun er de samme 5-6 racer vi ser...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for forklaring!

 

Har du racen i forvejen eller er det den første du er på udkig efter?

Har racen en interesseforening eller klub her hjemme?

Har du kontakt til nogle af de øvrige der har racen, for det ville da være nærliggende at få en snak med dem, høre hvor de har deres hunde fra og få noget rådgivning i den retning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Hopsa

Ja, jeg har en tæve på 7 1/2 år, som jeg har haft med mig hjem, da jeg flyttede fra Tyskland i 2006.

 

Herhjemme er der ikke nogen, der har fået deres Bolonka med "de rigtige" papirer endnu. Ja, det er jo så også løgn! Jeg har jo lige fået at vide, at der er en i KSS, der LIGE har fået en hvalp med RKF-papirer. Han er så blevet udnævnt racerepræsentant. Som jeg forstår det, så vil det være KSS, der vil være raceklub for Bolonkaen... ???

 

Der er ikke nogen her i DK med de "rigtige" erfaringer, da det er uhyggelig svært at få fingre i en med enten VDH eller RKF papirer. De mennesker jeg skal have kontakt med, bor alle sammen i udlandet. Og hvis jeg VIRKELIG skal have de rigtige kontakter - ja, så skal jeg vist lige lære russisk først. ;-) Pokkers, at så lækker en lille hund skal have sådan en baggrund, hvor man ikke bare lige kan gå til fadet sprogmæssigt. Meeeen, der er jo ingen, der siger, at det skal være let, vel?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen....

 

Nu er jeg så ved at finde ud af, at jeg formentlig kan flytte en udenlandsk stambog ind i DRU. (så håber jeg jo så på, at jeg på sigt kan flytte den over i DKK) Men, for at få lov til at flytte den ind i DRU, skal hvalpen udstilles med SL-certifikat. Hmmm.... nu har jeg jo ikke et klap forstand på ustilling, så jeg spørger lige: hvad er et SL-certifikat??? Please hjælp mig :-) Og jo, der kommer helt sikkert mange flere af denne slags spørgsmål fra min side ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat

Bolonkaen kiggede vi på..

Jeg ville researche rigtig rigtig meget. Da vi kiggede på den var der alt for mange uafklarede spørgsmål, og bla måtte/havde de parret andre racer ind i.

Ingen var rigtig åbne omkring noget som helst, og især de tyske opdrættere holdt (holder) kortene tæt til kroppen.

Vi droppede den igen da vi godt vil vide hvad vi havde med at gøre.

Jeg vilel personligt aldrig nogensinde købe en uden FCI papirer, og da slet ikke fra en tysker. Der er med garanti en grund til at de ikke vil have VDH papirer på. Kontakt evt VDH og spørg

Link til indlæg
Del på andre sites

Janni, for at tage den bagfra. VDH er Tysklands svar på danske DKK. En stor forskel på de to klubber er, at det er uhyggelig svært at blive medlem af VDH. VDH`s krav til opdrættere ligger meget højere end i så mange andre lande. Så det har intet at gøre med, at man IKKE VIL have VDH-stamtavle på sine hvalpe.

Men, ja... der er en del opdrættere af Bolonka, der ikke har de allerfineste hunde, da der ER blandet andre racer ind. Men, man KAN GODT - hvis man vel og mærket gider/orker at bruge tiden - finde en god opdrætter, der har gode hunde med de rigtige aner. Og man kan sagtens vælge en race uanset om den er godkendt af FCI eller ej. FCI´s krav for anerkendelse er svære at møde. For at en race har den rigtige baggrund, kræver det minimum 1000 avlsdyr, som er rene i linierne. Og det er et højt antal for en ny race. Men, alt godt kommer til den, der kan vente :-)

 

Jeg modtager flere og flere henvendelser fra mennesker, der gerne vil have hjælp til at finde en god Bolonka-hvalp. Og det hjælper jeg så med. Jeg er ærgerlig over, at jeg ikke lige har været i kontakt med dig, for så havde jeg kunnet hjælpe med at finde en god opdrætter til dig. Det er ærgeligt, at I ikke er blevet mødt med mere åbenhed. Tyskerne er generelt mere tilknappede end os nordboere. Jeg ved det, for jeg har boet i Tyskland og fandt det meget svært at komme ind på folk, desværre.

 

Mange hilsner fra Marlene

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også lige importeret en hvalp fra Sverige. Stamtavle og div. papirer er indsendt til DKK for ca. 2 uger siden, men hvor lang tid går der normalt før man får noget retur fra DKK? Nogen som ved det?
De sidste 2 hunde jeg har importeret tog det omkring 6 uger med. Og alle papirer var i orden og skaffet inden..

Er det fordi du bil udstille hurtigt? så ring derind. Så giver de dig enten dkk nummeret eller hjælper dig med at tilmelde som "under omregistrering"

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også lige importeret en hvalp fra Sverige. Stamtavle og div. papirer er indsendt til DKK for ca. 2 uger siden, men hvor lang tid går der normalt før man får noget retur fra DKK? Nogen som ved det?
De sidste 2 hunde jeg har importeret tog det omkring 6 uger med. Og alle papirer var i orden og skaffet inden..

Er det fordi du bil udstille hurtigt? så ring derind. Så giver de dig enten dkk nummeret eller hjælper dig med at tilmelde som "under omregistrering"

Link til indlæg
Del på andre sites

De sidste 2 hunde jeg har importeret tog det omkring 6 uger med. Og alle papirer var i orden og skaffet inden..

Er det fordi du bil udstille hurtigt? så ring derind. Så giver de dig enten dkk nummeret eller hjælper dig med at tilmelde som "under omregistrering"

 

Ok, tak :-)

Ja, jeg håber at den lille basse kan komme med til en udstilling i april :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...