Hop til indhold

Hvalp gøer indenfor...

Gæst AK*
 Share

Recommended Posts

Hej :-)

Vores lille hvalp gøer en del indenfor når hun er vågen... (Vi bor i lejlighed, så jeg tror ikke naboerne synes det er såååå fedt)

Hun er 4 måneder.

Det virker som om, at det er fordi at hun vil lege/have opmærksomhed, men det er vel ikke hende der skal sætte dagsordenen for hvornår vi skal det?

Hun giver sig simpelthen ikke. Selvom jeg vender ryggen til og går, følger hun med og bliver ved indtil jeg giver mig og leger med hende.

(Fordi vi skal jo også tage en form for hensyn til vores naboer. Jeg ville ihvertfald være super ked af en klage)

Hun er ellers en helt fantastisk hvalp, hun har selvtilliden iorden, har gåpåmod og er bare så dejlig. Alt hvad vi kan ønske os i en hund.

Vi har 3 daglige gåture hvor hun får lov at snuse og hygger. Derudover småture udenfor til at tisse.

Hun får aldrig sin mad i en skål, men altid i en foderbold, spredt udover gulvet eller søger når vi er ude at gå.

Derudover træner vi nej, sit, dæk og indkald hver dag 3-4 gange om dagen af 5-10 min varighed i alene hjemme træning.

Resten af tiden går med leg også sover hun selvfølgelig også :-)

Generelt er hun dog meget aktiv ;-)

Hvis jeg f.eks. Sidder i sofaen om aftenen med computeren, så gøer hun af mig. Hvis jeg så tager hende op (hun kan ikke selv hoppe derop endnu) så gøer hun eller forsøger at bide i mig (når hun gør det sætter jeg hende ned)

Det hjælper dog ikke for så gøer hun bare endnu mere.

Hun gøer også ved leg med andre hunde.

En hund gøer jo engang imellem det er vi selvfølgelig helt klar over og det må hun også gerne hvis det f.eks. Ringer på, men i de andre situationer synes jeg ikke det er ok.

Hvad gør man lige? Skal vi indlære en "ti stille" kommando og hvordan gør vi det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skrive du 3 gåture om dagen + træning. Synes det lyder som om der sker en hel del i hendes liv i forhold til hendes unge alder.

Husk på at det er lige så vigtigt at en hund fra start lære at slappe af.

Og så skal du beslutte dig for om du vil tage tyren ved hornene og bekæmpe problemet, selvom der kan komme en klage ud af det indtil det er løst, for hvis du giver efter hver 2. gang så lærer hun jo bare at blive ved, for du skal jo nok gi' dig :-D

Har du overvejet at fjerne hende fra situationen hvor hun gøer? I stedet for at du går?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej :-)

Vores lille hvalp gøer en del indenfor når hun er vågen... (Vi bor i lejlighed, så jeg tror ikke naboerne synes det er såååå fedt)

Hun er 4 måneder.

Det virker som om, at det er fordi at hun vil lege/have opmærksomhed, men det er vel ikke hende der skal sætte dagsordenen for hvornår vi skal det?

Hun giver sig simpelthen ikke. Selvom jeg vender ryggen til og går, følger hun med og bliver ved indtil jeg giver mig og leger med hende.

(Fordi vi skal jo også tage en form for hensyn til vores naboer. Jeg ville ihvertfald være super ked af en klage)

Hun er ellers en helt fantastisk hvalp, hun har selvtilliden iorden, har gåpåmod og er bare så dejlig. Alt hvad vi kan ønske os i en hund.

Vi har 3 daglige gåture hvor hun får lov at snuse og hygger. Derudover småture udenfor til at tisse.

Hun får aldrig sin mad i en skål, men altid i en foderbold, spredt udover gulvet eller søger når vi er ude at gå.

Derudover træner vi nej, sit, dæk og indkald hver dag 3-4 gange om dagen af 5-10 min varighed i alene hjemme træning.

Resten af tiden går med leg også sover hun selvfølgelig også :-)

Generelt er hun dog meget aktiv ;-)

Hvis jeg f.eks. Sidder i sofaen om aftenen med computeren, så gøer hun af mig. Hvis jeg så tager hende op (hun kan ikke selv hoppe derop endnu) så gøer hun eller forsøger at bide i mig (når hun gør det sætter jeg hende ned)

Det hjælper dog ikke for så gøer hun bare endnu mere.

Hun gøer også ved leg med andre hunde.

En hund gøer jo engang imellem det er vi selvfølgelig helt klar over og det må hun også gerne hvis det f.eks. Ringer på, men i de andre situationer synes jeg ikke det er ok.

Hvad gør man lige? Skal vi indlære en "ti stille" kommando og hvordan gør vi det?

Det er en meget effektiv form for indlæring du er igang med:-D Din hund lærer at hvis den bare bliver ved længe nok (men den ved aldrig hvor længe), så virker det til sidst.

Jeg har haft held med at have rutiner med de sidste par hvalpe (men de voksne hunde tager helt sikkert en del af slæbet), dvs. at når hvalpen har fået mad, gåtur, træning etc. og tid til at falde ned, så kommer der et tidspunkt hvor der med garanti ikke sker noget.

Jeg bruger "kærlig tvang" hvis hvalpen ikke vil falde til ro. Jeg sidder ved den, evt. med snor på og er neutral, ingen guffer, ingen snak, bare ro. Det virker hvis man er vedholdende. Det har også gjort alene hjemme-træningen meget lettere:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Uden i øvrigt at blande mig i træningen, så kunne du jo lige tage en naborunde og på forhånd beklage at den lille hund larmer lidt, og forklare at der lige vil være en periode hvor der arbejdes på dette, inden der bliver ro. Så har du taget eventuelle klager i opløbet og kan nøjes med at koncentrere dig om din hund. Det er vel ikke anderledes end at et barn med kolik ikke stopper med at græde fordi en nabo klager, lidt larm og lugt som ikke kommer fra en selv har man valgt til når man bor dør om dør med sine naboer ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites