Aslan Skrevet Februar 17, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2013 Hmm.............. Jeg læste en skrive noget om hjertesygdomme og fedme hos hunde kunne hænge sammen. Er der nogen der ved noget om det? Jeg kan jo godt forestille mig at det hænger sammen på samme måde hos hudne som med mennesker? Men vil det så sige at de kan vlære arvelig disponeret, men det faktisk også kan være ejeres EGEN skyld fordi de overfodre deres hund eller giver den lidt fed menneskemad ved siden af? Og så tænker jeg jo også at hvis en hund altid har været godt istand, selv fra hvalps ben af....... og forbliver "rund"........ om ejeren så selv kunne have stoppet det? Evt ved anden fodring? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Fluffykins Besvaret Februar 18, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 18, 2013 Jeg har jo en hund som let kommer til at blive lidt rundt, og har læst flere steder at overvægt øger risikoen for blandt andet hjerte sygdomme... For ikke at tale om kræft, ledsygdomme og mange flere... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Februar 18, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 18, 2013 Og så tænker jeg jo også at hvis en hund altid har været godt istand, selv fra hvalps ben af....... og forbliver "rund"........ om ejeren så selv kunne have stoppet det? Evt ved anden fodring? Den er ret simpel, hund, menneske, rotte etc. mindre ind, mindre rund, så ja, selvfølgelig kan man stoppe det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
anne-lise hansen Besvaret Februar 24, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 24, 2013 men mon ikke man ofte kan se på mennesket om hunden bliver rund ? jeg tænker sådan noget som = rundt menneske = rund hund ? det er ganske uvidenskabeligt men mon ikke det hænger sammen ? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Februar 24, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 24, 2013 men mon ikke man ofte kan se på mennesket om hunden bliver rund ? jeg tænker sådan noget som = rundt menneske = rund hund ? det er ganske uvidenskabeligt men mon ikke det hænger sammen ? Nej, sådan hænger det ikke sammen. Jeg er f.eks. ganske rund, men har aldrig ejet en overvægtig hund - eller barn for den sags skyld. Så drop fordommene tak! Men mon ikke det er nøjagtigt samme mekanismer, der gør sig gældende, som hos mennesker, altså en blanding af arv og miljø? Nogle er genetisk disponerede for overvægt og skal derfor passe mere på hvad de putter i munden - eller få deres mennesker til det. Og rigtigt galt bliver det hvis man både har svagt hjerte og en tendens til at tage på. Jeg tror ikke der findes nogen entydig opskrift. Med Vinnie f.eks. er det en daglig kamp at holde vægten oppe. Men jeg har mødt flere ældre grander, der havde rigeligt på sidebenene. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret Februar 24, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 24, 2013 og som en tilføjelse har min fedtforskrækkede mor og stedfar en rimeligt erotisk buttet lille hund. så der ser jeg virkelig ingen sammenhæng, men aslan - det kommer vel også an på, hvilken type hjertesygdomme der er tale om. jeg vil tro, at der også findes defekter og fejlkonstruktioner og svagheder, som man hverken kan gøre fra eller til med. på samme måde som hos mennesker, jo. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aslan Besvaret Februar 25, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 25, 2013 Jeg er også pænt rund og Aslan er...... muskuløs og ikke et gram fedt på sig. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Trinus Besvaret Februar 27, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 27, 2013 Der skelnes mellem arvelige, genetiske, medfødte hjertesygdomme og erhvervede hjertesygdommee i følge DKK's genetiker og dyrlæge. Når en ung hund fx. får konstateret aortastenose (SAS), Persisterende højre aortabue (PHA) og lign. hjertesygdomme er det udelukkende arveligt, medfødt og genetisk betinget. Arvegangen for SAS er i de fleste racer dominant med variabel penetrans. Det betyder syg hund= en syg forælder. Dog er den variable penetrans lidt en joker, i det den betyder, at forældredyret godt nok selv er syg, men måske i så ringe grad, at man aldrig vil kunne stille en diagnose. Den er ikke blot bærer af genet, men har sygdommen uden væsentlige symptomer. Ved dominant arvegang har den syge hund altid mindst en syg forældre ulig resseciv arvegang, hvor det muterede gen kan "springe" generationer over, fordi en hund kan være skjult bære af genet. Min unghund på 19 måneder har aortastenose i sværeste grad, og pulmonalstenose i gråzoneområdet. Det er medfødt, arveligt og genetisk, og netop derfor har man i sådan et tilfælde krav på refusion i købssummen. Det siger sig selv, at han ikke skal i avl. Han er ikke overvægtig og har aldrig været det. Han er opvokset på kvalitetsfoder, hans væksthastighed har været tip top - han ville have fået aortastenose uanset om han havde været radmager eller smældefed. Han er ikke syg, fordi hans hjerte er blevet belastet af overvægt, dårligt foder, forkert vækst eller lign. - udelukkende fordi han har været uheldig og arve det muterede gen fra en af sine forældre. Faktisk er han i SÅ god form, at han indtil videre ingen symptomer har, selvom han set i forhold til diagnosens sværhedsgrad burde være påvirket. Hans hjerte slår regelmæssigt, er ikke forstørret og hans hvilepuls er meget fin. Dette på trods af en udløbshastighed på over 5 m/s. Han bliver højest sandsynlig ikke særlig gammel, som oftest bliver disse hunde mellem 1 - 5 år ;O( Aortastenose optræder i forskellige sværhedsgrader. Følgende blodhastigheder over defekten/forsnævringen anvendes til at inddele sygdommen i sværhedsgrader: 1-2 m/s: Normal blodhastighed over aorta. >2-2,25 m/s: Karakteriseres som en overgangsform. >2,25-3,5 m/s: Karakteriseres som en mild aortastenose. >3,5-4.5 m/s: Karakteriseres som en moderat aortastenose. >4.5 m/s: Karakteriseres som en højgradig aortastenose. Min voksne hanhund på 6 år er noget rund. Han har ingen kendte medfødte hjertefejl, og hans hjerte er tip top på trods af overvægten. Skulle han med tiden udvikle dårligt hjerte, kunne man i det tilfælde tale om, at det var pga. hans vægt, som belaster hjertet for meget. I modsætning til mine unge hund, ville en forsnævring her været pga fedt eller forkaltning. Et forstørret hjerte ville i denne situation skyldes belastning. Det ville være erhvervet hjertesygdom på lige fod med menneskers "livsstilssygdomme". Skulle han få dårligt hjerte, ville han kunne have gavn af at tabe sig, det ville måske endda kunne stabalisere et erhvervet dårligt hjerte, akkurat som ved mennekesker. Man ville jo aldrig sige om et barn med en medfødt hjertesygdom, at det skyldes overvægt... Sådan er det også med hunde. Medfødte hjertefejl viser sig i 99% af tilfældene tidligt i livet, mens erhvervede hjertesygsomme som oftest opstår midt i livet og frem, fordi hjertet da har været forkert belastet gennem en årrække. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts