Hop til indhold

Langhåret schæferhvalp


Gæst LauraHeyn
 Share

Recommended Posts

Gæst LauraHeyn

Hej alle!

 

Jeg sidder med nogle spørgsmål jeg håber I kan hjælpe mig med?

 

Jeg skal til at anskaffe mig en lille ny schæferhvalp, men da det er første gang med racen er jeg lidt på bar bund, ud over det jeg har gravet frem fra nettet og bøger. Jeg er meget interesseret i en langhåret schæferhvalp, da jeg synes de er helt fantastiske. Men jeg aner intet om, hvor man kan købe den, så man kan være sikker på, at den er langhåret? Jeg har nemlig hørt noget om, at man ikke kan se på den om den er langhåret før et par måneders tid? Nogen gode kenneler hvor de avler langhårede schæfere?

 

På forhånd tak!:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kunne jo godt være der var er grund den skulle være langhåret, og jeg siger heller ikke at det er dumt med langhåret, det kan sagtens være den er lige så god og sød som den korthårede, den eneste forskel er vel pelsen.

Du skriver "Er det ikke bedre at få en sund og rask hund med et godt temprament?"

 

Jeg spør så bare om det at vælge en langhåret schæfer udelukker at den kan være sund og rask med et godt temperament?

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Den langhårede er nu godkendt i avl, og visse opdrættere avler specifikt de langhårede. Kig evt. forbi schæferhunden.dk og kig på opdrættere og hvalpe.

 

Og så skal du gøre op med dig selv, om det skal være en udstillingsmodel (typisk mere dyk i ryggen med tendens til frøben) eller en arbejdsmodel. Arbejdslinierne er avlet til at have noget mere drift, men personligt elsker jeg deres evne til at være PÅ i arbejdet men rolig derhjemme.

 

Hvis du beslutter dig for en af udstillingslinier, så lov mig at du vurderer forældrene grundigt! Kig på ryg og bagben, og brug din sunde fornuft. Ligner det en hund der har et godt liv uden smerter?

 

Og uanset hvad skal du være kritisk med hoftestatus. HD (og AD) er et kæmpe problem i racen, og det kan betyde et helvede for hunden.

 

Hvis du går efter en lidt blødere og mindre driftig af slagsen, kan du læse lidt nærmere om alt deutche schæfer, fx på Kennel Kaos. Kender et par stykker derfra, og de er nogle skønne, sunde og smukke hunde. Dog så vidt jeg ved uden tavle!

 

Og en personlig bemærkning, jeg forstår din fascination af schæferen. Det er i mine øjne den skønneste race i verden, og hvis man er villig til at investere den tid det kræver, får man den dejligste hund! Arbejdsivrig, afbalanceret, vagtsom, kærlig og loyal:hjerte:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Forskellen på langhåret og korthåret er kun pelsen. Jeg kan godt forstå at du vil have en langhåret, dem har vi selv 2 af ;)

 

Når du ikke kender racen eller kender nogen som har racen, vil jeg anbefale dig at kigge ned i den lokale schæferhunde kreds, og stille alle dine mange spørgsmål der. Det er der de har allermest forstand på racen og de vil kunne råde og vejlede dig allerbedst. Schæferhunden er ikke en alle mands hund, den er sgu lidt speciel, på både godt og ondt.

 

Jeg kan ikke se i din profil hvor i landet du kommer fra, så jeg kan ikke fortælle hvilken kreds er tættest på dig.

 

Kredsoversigt:

Kredse og Landsdele - schaeferhund.dk

 

Et godt sted at finde hvalpe er Hvalpeliste - schaeferhund.dk og Hvalpeliste - Schferhunden - Bde for Gule og Gr - schaeferhunden.dk og så kombiner det med The Pedigree Database - Home of the pedigree enthusiast eller Dansk Kennel Klub - For hundeejere og check hvad HD/AD status og prøver der er på forældre dyrene.

 

Hvis du er i tvivl om noget, så post herinde igen, vi er mange som gerne giver råd ;)

 

Vi er som sagt selv til langhårede schæferhunde, og det vi har haft gjort er at holde øje med parringer på schaeferhund.dk. Når vi har checket parringerne efter i alle ender og kanter, har vi taget kontakt til de kenneler med de for os, interessante parringer og spurgt om at blive skrevet op til en langhåret. Det er jo ikke altid der er nogen langhårede i et kuld, så sats på flere kuld og vælg så når du ved hvor hvor der er langhårede. Der er mig bekendt ikke nogen som avler langhårede schæferhunde indenfor DKK endnu.

 

Omkring 2-3 ugers alderen vil en erfaren schæfer avler kunne se om der er langhårede i kuldet. Under 3 ugers alderen kan man alligevel ikke se meget, og de bliver først mobile for alvor omkring de 3 uger så det er i rigelig tid til at komme og besøge den nogle gange, inden den skal med hjem ;)

 

Udover pels længde er der 2 'slags' schæfere som du skal gøre op med dig selv hvilken en det er du er interesseret i.

 

Sportshunden er dem som i daglig tale hedder de grå, og rangerer i farve fra broget brune til grå og sorte og helsorte. De er avlet med henblik på en fysisk og mental sund hund med høje drifter og kræver lidt mere end en højavls schæfer. Heri menes at der skal altså arbejdes med hunden, den er ikke egnet som 'kun gåtur med hund' den skal udfordres mentalt med opgaver (lydighed, spor osv.)

 

Højavls schæferen er den brun/sorte med sort 'sadel' som i daglig tale kaldes højgøjseren eller udstillings schæferen. De er avlet med henblik på et specifikt udseende, og det har været bevidst at de er avlet med en lavere bagpart, og der har ikke været taget så meget hensyn til høje drifter. De kræver dog stadig schæfer forståelse og de skal også have en god aktivering for at fungere optimalt. (Vær ekstra opmærksom på sundhed, hvis du skal vælge en højavls schæfer)

 

Vi bruger selv et par timer om dagen i snit, plus 3 mini tisse ture i løbet af dagen.

 

Et andet sted at se på forældre dyr er på skuer eller udstillinger, men der kommer sjældent mange grå så det er kun nyttigt hvis du vil have en højavls schæfer.

 

Håber du kan bruge lidt af alt det jeg fik skrevet ;)

 

IMG_2316.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

De langhåret er blevet godkendt i avl, men selv om man parrer 2 langhåret behøver der ikke komme en eneste med lang pels, ofte dukker de bare tilfældigt op :)

 

Min veninde gjorde det at hun holdte øje på hvalpelisten hvem der havde langhåret hvalpe tilsalg istedet for at vælge kennel først, det sel lidt mere besværligt den vej rundt, men det kan lade sig gøre :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst LauraHeyn

Mange tak for alle de fine besvarelser! Det har virkelig været en kæmpe hjælp! Sikke nogen dejlige hunde du har. Jeg håber, at jeg en dag, kan være den heldige ejer af en flot og rask schæferhund!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ninkamus...Det passer ikke det du skriver...Jeg har avlet langhåret i mange år, også inden de kunne godkendes...De sidste 2 ar har jeg haft 22 hvalpe, hvore begge forældre var langhåret og alle 22 hvalpe er blevet langhåret.. Grunden til min avl på de langhårede inden godkendelse vare og er, at det ikke skulle gøre hunden dårligere, bare den havde underuld...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ninkamus...Det passer ikke det du skriver...Jeg har avlet langhåret i mange år, også inden de kunne godkendes...De sidste 2 ar har jeg haft 22 hvalpe, hvore begge forældre var langhåret og alle 22 hvalpe er blevet langhåret.. Grunden til min avl på de langhårede inden godkendelse vare og er, at det ikke skulle gøre hunden dårligere, bare den havde underuld...

 

Ahvad?

Altså du producerer hvalpe fordi de ikke blir dårligere end et eller andet?

Hvorfor ikke bare producere hvalpe med det formål de skal blive bedre end alt andet, og så i øvrigt interessere sig mindre for pelsens længde?

 

Du må godt uddybe hvis du gider, for jeg tror ikke jeg helt forstår hvad du mener :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ninkamus...Det passer ikke det du skriver...Jeg har avlet langhåret i mange år, også inden de kunne godkendes...De sidste 2 ar har jeg haft 22 hvalpe, hvore begge forældre var langhåret og alle 22 hvalpe er blevet langhåret.. Grunden til min avl på de langhårede inden godkendelse vare og er, at det ikke skulle gøre hunden dårligere, bare den havde underuld...

 

Nu skrev jeg ikke at to langhåret ikke kunne lave langhåret, bare at det ikke altid kan regnes hermed ;)

jeg kender flere der vil avle dem efter de blev godkendte, ikke en eneste langhåret kom der!

 

Så at sige det ikke passer er vidst store ord! :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skrev jeg ikke at to langhåret ikke kunne lave langhåret, bare at det ikke altid kan regnes hermed ;)

jeg kender flere der vil avle dem efter de blev godkendte, ikke en eneste langhåret kom der!

 

Så at sige det ikke passer er vidst store ord! :)

 

Korthår dominerer over langhår. En korthåret schæferhund, kan have skjult gen for langhår. Hvis man parrer to korthårede schæferhunde, der begge har et skjult gen for langhår, kan der komme langhårede i kuldet. Hvis kun den ene eller ingen af dem har gen for langhår, vil alle hvalpe blive korthårede.

 

Hvis man parrer to langhårede schæferhunde, vil alle hvalpe blive langhårede, da ingen af forældrene har gen for korthår.

 

En langhåret schæferhunde har ikke gen for korthår, hvis den havde, ville det korthårede gen dominere, og hunden ville være korthåret.

 

Hvis der kommer korthårede efter to langhårede, er der noget, der ikke stemmer. Så har tæven haft besøg af en korthåret han:blink:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det korte hår dominerer, hvordan kan der så komme langhår fra 2 korthårede forældre? Resten lyder rigtigt i mine ører, men sjovt at DKK har følt det nødvendigt at tilføje at et korthåret afkom efter 2 langhårede, ikke kan øverføres til korthåret stamtavle, ej heller kan der avles stambog fra en sådan hvalp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det korte hår dominerer, hvordan kan der så komme langhår fra 2 korthårede forældre? Resten lyder rigtigt i mine ører, men sjovt at DKK har følt det nødvendigt at tilføje at et korthåret afkom efter 2 langhårede, ikke kan øverføres til korthåret stamtavle, ej heller kan der avles stambog fra en sådan hvalp.

Det er jo netop fordi, genet for korthår er dominant, at der kan komme langhårede hvalpe efter to korthårede forældre, der begge har et vigende(skjult) gen for langhår.

Hvis der kommer en korthåret hvalp efter to langhårede forældre, er det ikke de forældre, man tror, det er.

 

Det er ikke kun hos schæferhunde, korthår er dominant, det gælder alle hunde, og det gælder også for katte.

 

At et gen er dominant, betyder at man kan se egenskaben i dette tilfælde det korte hår. Hvis et gen er vigende/skjult, kan man ikke se egenskaben i dette tilfælde det lange hår, men mindre genet er dobbelt, så er hunden langhåret.

 

Jeg håber, det giver mening, jeg kan ikke forklare det bedre. Men læs om arvelighed og gener.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...