Gæst Mollymor Skrevet Februar 28, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 28, 2013 Hej, Jeg ved egentlig ikke om jeg stiller spørgsmål, beder om gode råd eller bare trænger til at få min oplevelse ud og få respons på denne... Jeg har en dejlig, meget livlig (måske damp?) og nysgerrig brun labrador på 13 måneder. Vi har gået til træning med hende siden hun var hvalp - først hvalpetræning og derefter lidt blandet Klikker1/Rally (har jeg fundet ud af det hedder. Vi gik ved en privatperson, der gjorde meget ud af at snakke med ejerne, men bestemt også med hundene - de blev altid taget i mod med leg og klappen og hundende legede sammen. Skøn atmosfære, men vi ville gerne prøve noget andet, for at fortsætte hendes udvikling. Så jeg gik i gang med at søge på nettet og faldt over DCH, og jeg har hørt om foreningen før og tænkte - Yes, lige hvad vi søger. Tætter på, fin pris, mere udfordring og mulighed for agility og konkurrence på sigt... Så jeg snakkede med formanden, fik lov til at komme og være med, for at se hvordan vi passede sammen og hvordan det foregik... Jeg glædede mig til at komme i gang, så jeg fik købt nye godbidder, ny godbidspose, pakket tasken og klar var vi. Men, så kom vi der ud, en kold og mørk aften - lettere nervøs for nye mennesker, hunde og øvelser. Vi synes jo selv hun er okay til basisøvelserne - og det var bare kold og kontant i gang - ikke noget med at træneren sagde hej til hunden eller at hun måtte hilse på de andre. Og hun starter med at sige, du skal ikke regne med at få meget ud af hende i aften, men prøv at vær med, hvor du kan. BANG - vi starter lige med en masse fine øvelser som vi aldrig har prøvet før, og de ting jeg så prøver med de redskaber jeg har med, de bliver bare smidt til jorden. Puha, glæden blev vendt til nervøsitet, præstationsangst, opgivenhed og håbløshed... Bag efter fik jeg så at vide at holdet har gået sammen i 1½ år, den yngste hund er 2 år og alle har haft hund før... Så fik jeg at vide at hun troede hunden godt kunne komme op på deres niveau, men det ville kræve meget disciplin og træning fra os. Men nu kunne jeg jo tænke over om det var det jeg ville. Jeg gik den tunge gang op til bilen og kørte hjem med sådan en tomhed og følelsen af - Det her når vi aldrig med vores hverdag. Vi vil jo bare gerne give hunden udfordringer og får opdragelsen på plads... Er der andre der har haft samme oplevelse og forhåbentlig kommet igen? Eller bare har nogle brugbare kommentarer...? Ville næsten have ønsket at vi var startet i dette regi, så jeg ikke havde prøvet den bløde baghagelige bobbel vi kommer fra... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret Februar 28, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 28, 2013 Jeg tror ofte det handler om hvad det er man får formidlet:), fik du mulighed for at fortælle din træner hvad dine ønsker var? Det kan være rigtig svært at komme ind på et etableret hold og det er ofte ikke nogen god ide at voksne hunde " hilser" på en træningsplads hvis ikke de har kendt hinanden fra hvalpe, hvis du er interesseret i det program man træner efter hos DCH så syntes jeg da afgjort du skal klø på, er det kun for at du og hunden kan komme ud og hilse på andre så vil dit sidste træningssted nok være at foretrække, men lur mig om ikke din DCH afdeling har socialt samvær efter træning hvor man hurtigt finder " legekammerater" både til sig selv og hunden, jeg har været i DCH i rigtig mange år og er meget glad for vores klub, held og lykke, hvilken afdeling er der tale om, måske der er nogle her på siden som træner der og kan hjælpe dig igang:) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
biine Besvaret Februar 28, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 28, 2013 lidt samme følelse jeg stod med da jeg gik fra hvalpeholdet til Rally holdet, Den der følelse af at de andre bare er meget længere fremme end jeg er . Men give op niks jeg vil ikke, så laver de øvelser vi kan på det stadie vi nu er på, spørger om hjælp til hvordan jeg indlærer nye øvelser , og klør generelt bare på. Ja og hvad så hvis de andre kan mere end vi kan ? vi når det nok- på et eller andet tidspunkt ellers er det ikke vigtigt nok for mig. Ja dete kan irritere mig grusomt at jeg stadigvæk ikke kan få lille prinsesse fisefornem til at dække og blive liggende til jeg laver indkaldet, men så får jeg bare hjælp enten træneren eller en af de andre der lige holder hende mens jeg bevæger mig væk. Dækken skal nok komme. At træneren ikke hilser på hunden gør de nu heller ikke hos os, eller dvs det gør de gerne når vi kommer 5-10 min før træningen starter ligesom vi lige småsludre lidt ved klubhuset inden vi går igang. Hilse på de andre hunde styrer ejerne selv, for nogen hunde er det fint lige at få hilst inden man går i gang, andre kommer desværre forlangt op og køre så det er svære at få hunden til at fokusere. Hos os kommer vi bare lige lidt før tid så dem der vil hilse kan gøre det inden. Andre lader hundene hilse/lege når timen er slut. Min er fin fjong med at hilse og lege både før og efter træningen. Men havde det feks været den gamle hund så havde jeg nok sprunget hilserunden inden træning over, hun ville ikke kunne koncentere sig bagefter. Du skriver at holdet har trænet sammen de sidste 1½ år, så er det jo klart at de kan lidt flere øvelser, ud over det kender hundene jo så hinanden og pladsen så allerede der har de jo en fordel, i forhold til at din hund ser pladsen for de andre hunde for første gang, for din er det jo nyt bare at skulle være lige der, så den vil jo allerede der har lidt mere at arbejde med. Alternativt kunne være at hvis du slet ikke kan få det til at fungere efter et par gange, så at be om at komme på et andet hold, hvor de måske er knapt så langt fremme. Men har du mod på det synes jeg bare du skal klø på, selvfølgelig skal din hund nok også kunne lære det de andre kan, måske ikke lige i morgen men hen af vejen skal det nok lykkes. Det vigtigte er faktisk at du går derfra med en følelse af at i har haft det sjovt og at i har lært noget, også selv om man så skal hjem og træne en masse inden næste gang. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dina Besvaret Februar 28, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 28, 2013 Så jeg gik i gang med at søge på nettet og faldt over DCH, og jeg har hørt om foreningen før og tænkte - Yes, lige hvad vi søger. Tætter på, fin pris, mere udfordring og mulighed for agility og konkurrence på sigt... Så har du også læst, hvilke øvelser I skal træne i C-klassen, der er begynderklassen i DcH, og disse øvelser skal du så bare træne selv derhjemme. En del af det kan læres indendørs om aftenen (dæk, sit, stå, apportering) og inden du ved af det, kan din hund pludselig flere og flere ting og så vil du sikkert føle dig mere hjemme på holdet. I øvrigt er det sædvane, at man mødes bagefter i klubhuset til kaffe og hundesnak. Der vil du kunne spørge de andre hundeførere om alt muligt. Du skal egentlig bare huske en enkelt ting: Det er DIG, der bestemmer, hvordan din hund skal lære øvelserne. Din træner skal nemlig udelukkende lære DIG, hvad øvelserne går ud på. Resten står du selv for.. Det er dit ansvar og din fornøjelse, at din hund lærer alle øvelser. Go' vind med det hele. Det bliver garanteret skægt, når du først kommer i gang. Ups, jeg glemte lige.....det kan godt være hårdt at være den, hvis hund ikke kan særligt meget, men det er til gengæld alletiders at træne sammen med folk, hvis hunde er meget længere fremme. Dels er der noget at stræbe efter, dels kan man aflure dem kunsten. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninkamus Besvaret Februar 28, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 28, 2013 Det lyder som om det ikke rigtig lige er blevet forventningsafstemt inden du kom på et prøve hold hvad du gerne vil og hvad klubben kan tilbyde dig i forhold til hvor du er nu. øv for følelse og jeg kan udemærket forstå dig! hvis ikke der stod en træner i den anden ende og samlede os hf op på det niveau vi og hund er på så vil vi aldrig få en dyt ud af træningen. hvilket hold er du kommet på? Og hvad er det du gerne vil? jeg vil tage kontakt til formanden igen og vende dine forventninger med ham, så klubben helt kender dine ønsker. det fair nok hvis de ikke kan tilbyde et andet hold, men så SKAL træneren kunne samle dig op hvor DU og hund er, det kan self ikke forventes du kan det som de andre. pt træner jeg på c-holdet, her går folk der har øvelser helt færdige, og så vi folk der ikke har vores øvelser kædet endnu, klubben er fantastisk til at diferentiere træning og ingen behøver lave det samme, en træner apport, en anden halsgivning, en tredje har gang i et færdigt felt. hvor har du klub henne af i landet, måske andre høre til i klubben der kan hjælpe dig godt på vej angående det med at sige hej til hundene og legetimer gør vi heller ikke i, det kan aftales privat efter træningen, vi slutter altid af i klubhuset til en snak om aftenes træning, så kan andre evt også lige komme med gode råd omkring problemer ikke kun træneren, det gør også nye nemmere kommer ind på et hold fordi vi har snakken efter en træningstime hvor man lærer hinanden at kende Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
nr 49 Besvaret Februar 28, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 28, 2013 Jeg startede også et nyt sted for en måned siden men jeg havde forsøgt på forhånd både at beskrive min hunds udfordringer i forbindelse m træning og spørge om træningsmetoder, leg osv da jeg talte med trænerne til indmeldelsen Alligevel var vi jo de "nye" men snak over kaffe bagefter gav mig både råd om alt muligt og vi lærte hinanden at kende. På mig virkede det motiverende at de andre var dygtigere til nogle ting og de var heldigvis ikke fedtede med de gode tips til at få øvelserne på plads:-) Held og lykke med træningen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Mollymor Besvaret Februar 28, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 28, 2013 Tak for nogle super gode indslag. Jeg er sikker på vores træner er super dygtig og de andre hf lyder til at være flinke. Det er nok bare min nervøsitet og præstationsangst der fylder. Jeg er startet på et c-hold - hvor der er 6 på holdet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
nr 49 Besvaret Februar 28, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 28, 2013 I øvrigt: velkommen til og billeder af vidunderet tak Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dina Besvaret Februar 28, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 28, 2013 Tak for nogle super gode indslag. Jeg er sikker på vores træner er super dygtig og de andre hf lyder til at være flinke. Det er nok bare min nervøsitet og præstationsangst der fylder. Jeg er startet på et c-hold - hvor der er 6 på holdet. Kun seks på holdet? Kæft, sikke'n luksus. I skal nok snart blive gode. Der er intet at være nervøs for. Du skal jo ikke leve af det, men bare "hyggelege" med din hund. Du kan roligt gemme nerverne, til du skal ud i konkurrence. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninkamus Besvaret Februar 28, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 28, 2013 Tak for nogle super gode indslag. Jeg er sikker på vores træner er super dygtig og de andre hf lyder til at være flinke. Det er nok bare min nervøsitet og præstationsangst der fylder. Jeg er startet på et c-hold - hvor der er 6 på holdet. Synes du skal fortælle din træner hvad du har brug for, så kan i sammen finde vejen, og bsre fordi man gå på et c hold behøver man ikke være klar til konkurrene på kort tid rigtig god fornøjelse Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Marts 1, 2013 Rapporter Share Besvaret Marts 1, 2013 Tak for nogle super gode indslag. Jeg er sikker på vores træner er super dygtig og de andre hf lyder til at være flinke. Det er nok bare min nervøsitet og præstationsangst der fylder. Jeg er startet på et c-hold - hvor der er 6 på holdet. Velkommen til og ærgerligt at du ikke havde en super oplevelse første gang til træning. Synes som de andre, at du skal klø på, og få forventningsafstemt lidt med din træner. Når du er så heldig, at der kun er 6 mand på jeres hold, så burde der jo være fin tid til at kunne differentiere lidt i undervisningen, så du sagtens kan være med, selvom du ikke har trænet lige så længe som de andre. Trænere er ligeså forskellige som alle andre mennesker Og nogle hilser glad og hjerteligt på samtlige hunde og førere, andre gør ikke... Det ene er ikke bedre end det andet, det er bare forskellig personlighed. Jeg hilser altid på mine kursister ved navn og som regel også deres hunde, hvis de er "snakkehunde". Det er jo ikke altid de er det. Om hundene skal hilse indbyrdes må de selv styre. Nogle hunde vil gerne hilse, andre ikke. Mine egne 2 er forskellige på det punkt. Den ældste gider ikke de andre hunde. Hun er kommet for at arbejde og skal vi ikke snart igang? For det her hyggepladder har hun da virkelig ikke tid til! Den unge siger: neeeej, se jeg kender den og den og den og den Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts