Hop til indhold

anal kirtler


Gæst Malou-jan
 Share

Recommended Posts

Gæst Beaglepack
Kan man selv trykke anal kirtlerne ud på ens hund:-)?

 

Ja da - det gør vi cirka med 1-1½ måneds mellemrum på den ene af vores beagler. Det er nemt når først man har fået taget på det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min første tanke da jeg læste overskriften var, at det håber jeg da ikke - men man kan godt selv tømme dem:slem:

 

Men jeg ved faktisk ikke hvordan, da min dyrlæge gjorde det meget billigt for mig, da vi havde problemer hermed, og derfor gad jeg ikke selv lære det. Men min dyrlæge ville ellers gerne lære mig det, så måske din dyrlæge kan vise dig det, så du er sikker på, at du kommer til at gøre det rigtigt, og ikke kommer til at gøre skade derinde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo... Men jeg tør ikke :oops: operationen i sig selv er jo desværre ikke uden risici, derudover kommer at Karla generelt reagerer rigtigt skidt på alle former for lægemidler og bedøvelse.... Så tanken om narkose skræmmer mig fra vid og sans...

 

OK hvis du er bekymret for narkosen skal det selvfølgelig overvejes grundigt. Hvilke former for risici mener du er påhæftet denne operation?

Link til indlæg
Del på andre sites

OK hvis du er bekymret for narkosen skal det selvfølgelig overvejes grundigt. Hvilke former for risici mener du er påhæftet denne operation?

 

Nu har jeg jo ingen erfaring med operationen andet end hvad jeg har læst. Men google fortæller mig, at der er stor risiko for betændelse i såret, at såret springer op og mulighed for slap ringmuskel og deraf følgende problemer med at holde på afføringen... Men primært er det narkosen der bekymrer mig. Hun har været sederet een gang i sit liv, det var en skrækkelig oplevelse, da hun slet ikke reagerede på opvågningssprøjten som hun burde... Hun burde være vågnet efter få minutter. Men efter 45 minutter var hun stadig ikke ved bevidsthed og jeg var sikker på, at hun ville dø (jaja kald mig bare hystade :oops: ) Det tog hende over 8 timer før hun kunne stå på benene igen og over et døgn før hun var relativt normal efter sederingen...

 

Jeg ved godt, at narkosen er et andet virksomt stof. Men alt vi nogensinde har givet hende pr. sprøjte: vaccination, antibiotika osv. reagerer hun helt skævt på... Bliver syg, kaster op, får væskeansamlinger under huden osv... Så jeg er lidt tøset med hende... Hvis nogen kunne love mig, at det nok skulle gå uden problemer ville jeg nok fjerne analkirtlerne og evt. også sterilisere hende, eftersom hun jo ikke skal bruges i avl...

Link til indlæg
Del på andre sites

OK. Altså jeg har fået kirtlerne fjernet på to af mine hunde og deres ringmuskel fejler ikke noget. Det kræver selvfølgelig at man er omhyggelig med at holde området rent og man skal osse holde afføringen blød synes jeg, så ikke hunden skal arbejde for at komme af med noget. Men får jeg igen en hund med analkirtler der kræver hyppig tømning, så blir de fjernet uden tøven.

 

Har du undersøgt hvilke muligheder der findes ift. narkose?

Jeg kender nogle stykker der har haft tilsvarende oplevelser som du beskriver, men der har været fundet årsager/løsninger så ikke det har gentaget sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
  • 5 weeks later...
Så spørger jeg lige dumt og uvidende (og dovent).. hvordan ved man om hundens anal kirtler skal tømmes??

 

Nogle hunde reagerer ved at kure på numsen, andre overdreven slikken bagtil... Karla går anderledes og hun holder sin bagkrop anderledes når hun springer, hvis de er overfyldte. Jeg kan ikke forklare dig det, men jeg kan se det på hende. Hun kurer ikke - medmindre de når så langt, at de bliver betændte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Så spørger jeg lige dumt og uvidende (og dovent).. hvordan ved man om hundens anal kirtler skal tømmes??

 

Der kan være flere tegn end lige dem man læser om f.eks. at hunden "kører slæde"

Min Charlie har vist ikke nogen af de "normale" tegn - når det er tid for ham - bliver han mere stille, går mere stift på bagbenene - letter ben på en mere anstrengt måde. Afføringen kan ændre sig og blive mere blød/lind - det virker som om det er svært at komme af med det han skal (fordi der er begyndende smerte i anal sækkene) - et andet tegn er at de andre to snuser ham bagi - hvilket de normalt ikke gør.

 

Vi plejer at tømme dem (anal kirtlerne) - når Charlies symptomer viser han er anstrengt når han letter ben - men ellers gør vi det fast med 1 måneds mellemrum uanset om der er tegn eller ej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Sjovt nok er det lykkes mig at tømme sheilas selv to gange da hun var ung, men jeg kan ikke mere... Er bange for at trykke for hårdt!

 

Har jeg ret i at de føles som en lettere rynket vindrue, hvis de er fyldte? og hvor hårdt trykker i?

 

Charlie plejer at få sådan to buler på hver side af numsehullet - det føles lidt ligesom en byld - altså at man kan flytte lidt med det under huden. Jeg har gerne en til at holde ham og så hanker jeg op i halen på ham - et stykke køkken rulle lagt dobbelt sammen - placere tommel og pegefinger på hver sin side af "hullet" og så presser jeg opad og udad - Jeg trykker ikke men man kan sige jeg gnider det ud - er der meget kommer det nærmest væltende er der knap så meget skal der måske to gange til for at få det ud. Charlie er dygtig men han kan godt lige slippe et "mmnnn" lyd i det det kommer ud. Bagefter sprayer jeg lige aloe vera på og tørrer efter med en rent stykke køkkenrulle - og så er det jo lækkert med en ekstra godbid :-D

 

Charlie fik sidste gang tømt den 1 april og her kom er ikke noget særligt, på trods af der var gået en måned siden sidst. I mellemtiden har han skiftet foder og hans efterladensskaber er bare kanon godt - altså han kommer af med noget og det har jeg en formodning om måske kan være en årsag til at der ikke var ret meget sidste gang. Der er nu 2 uger og 5 dage til næste gang så jeg er spændt på om det stadig holder stik.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...