AnneMangetal Skrevet Marts 3, 2013 Rapporter Share Skrevet Marts 3, 2013 Bella ELSKER at gå spor, som i at det bare er det bedste i hele verden:klap: Men, men, men...... Hun blæser afsted for fuld kraft! Specielt de første 100 meter på sporet. Det er så slemt at jeg har linen viklet rundt om ryggen og begge håndled. I dag var der lidt pløret, og jeg havde virkelig svært ved at holde hende. Jeg har prøvet at lægge godbidder på sporet. I bedste fald samler hun 10% af dem op, for så at spytte dem ud igen. Træneren siger at jeg ikke må gå videre før hun har spist ALLE godbidder, men dels er de jo tit svære at se for mig (der går 5 meter bagved), og dels nægter hun bare at spise dem! Jeg har prøvet alt, både oksemørbrad, fiskefrikadeller, bacon, lever osv. Hun er bedøvende ligeglad! Hendes bonusbøtter på sporet, markerer hun fint, og venter på at jeg åbner dem, men alt det løse gider hun ikke. Jeg vil jo ikke pille hendes lyst og drift ud, men det duer jo selvfølgelig ikke at hun løber så stærkt som hun gør. Det betyder jo også at hun misser et knæk eller to (hvis de ligger på de første 100 meter). Råd søges! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PMJ Besvaret Marts 3, 2013 Rapporter Share Besvaret Marts 3, 2013 Nøjes med spor på 10 meter som stopper med INGENTING. Læg buer, slanger o.s.v.og sørg for at afslutningen på sporet bare er INTET. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Marts 3, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret Marts 3, 2013 Nøjes med spor på 10 meter som stopper med INGENTING.Læg buer, slanger o.s.v.og sørg for at afslutningen på sporet bare er INTET. Men skal hun så ikke have belønning? Ingen bøtter, ingen genstande? Og hvad så hvis hun blæser afsted på det spor, skal jeg så bare stoppe hende, lade hende falde til ro og starte igen? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Marts 3, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret Marts 3, 2013 Hov, og det er bestemt ikke fordi hun går efter bøtterne, men de er selvfølgelig fine at finde. Hun har lært at de er et sted hvor man falder til ro på sporet, og så er det jo fint til at lære hende at søge sporet op igen. Men hun stormer ikke afsted pga bøtterne, men fordi spor er FEDT:ivrig: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Marts 4, 2013 Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2013 Hun skal lære ro fra starten og det billede hun har af at bøttterne ligger der hvor hun "falder til ro på sporet" er et forkert billede for en hund. Du kan lægge mange flere bøtter på sporet så hun får et billede af at hun skal markere stort set hele tiden - lige fra start. Første bøtte skal ligge kort fra starten af sporet for at få ro på med det samme og derefter med meget korte intervaller Det er min egen erfaring, at det er en dårlig ide at mixe genstande (bøtter) og godbidder, da det virker som om hunden danner sig et billede af hvad den skal søge efter at markere/spise/samle op og går efter dette. Mine egne hunde kunne ikke have begge dele på sppret, det var enten eller, afhængig af hvad der kom først. Enten åd de gufferne og lod genstandene være eller også tog de genstandene og lod gufferne være. Hvor grundig er hun på sporet? Bliver hun sat direkte på sporet i gåretningen? Hvis, kan det gøre en forskel at sætte hende vinkelret på sporet så hun skal søge det op, det kan hun ikke uden grundighed og rot. Eller du kan lave et lille startfelt 1m X 1m med godt med guffer på, lægge helt oppe af det, vinkelret på sporretningen og have godbidder med 5 - 10 cm mellemrum på sporet (ingen bøtter) det er at starte helt forfra. Ved sporfeltet skal hun bare ligge og selv finde ud af at sætte næsen på, selv rejse sig og arbejde sig ud af sporet. Godbidderne skal ligge så tæt dels så du ved hvor de er dels så hun kan belønnes hvis hun stikker snuden udenfor sporet og finder tilbage igen med det samme. Der er også cirkelsporet som er ekstremt godt til hurtige hunde, hvis de er for hurtige bliver de konstant smidt af sporet fordi de går ligeud, uden at søge grundigt nok. Ved god motivation for søget lærer hunden hurtigt at det er spildt arbejde at gå for hurtigt :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Camilse Besvaret Marts 4, 2013 Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2013 Hvorfor absolut gå med 5 m line på hunden? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret Marts 4, 2013 Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2013 Tættere på hunden så du kan se hvad den laver, væk med afslutningsbelønning og mange tætte små godbidder på sporet som hun skal tage, korte spor i medvind hold igen så hunden ikke går over godbidder Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Marts 4, 2013 Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2013 Hvorfor absolut gå med 5 m line på hunden? Til der er ro på går jeg med meget kortere line, faktisk lige i måsen af hunden Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Marts 4, 2013 Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2013 Tættere på hunden så du kan se hvad den laver, væk med afslutningsbelønning og mange tætte små godbidder på sporet som hun skal tage, korte spor i medvind hold igen så hunden ikke går over godbidder Selv anvender jeg meget kortere line til hunden har forstået opgaven, faktisk går jeg lige bag den Eller du kan lave et lille startfelt 1m X 1m med godt med guffer på, lægge helt oppe af det, her skulle have stået lægge hende helt op ad... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Marts 4, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2013 Tak for jeres gode råd! Jeg laver lige et par tests senere i dag eller i morgen, og ser hvad der fungerer bedst:-) Og så har jeg nok flere spørgsmål bagefter:stupid: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Marts 4, 2013 Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2013 Tak for jeres gode råd! Jeg laver lige et par tests senere i dag eller i morgen, og ser hvad der fungerer bedst:-) Og så har jeg nok flere spørgsmål bagefter:stupid: Jojo, men hvis hun har et indædt billede af hvordan hun skal gå kan der jo gå en hel del gange med nyt før du kan se om det virker.. God fornøjelse, bare jeg var der til at se, jeg æææælsker den slags træning, altså med at ændre noget der ikke helt fungerer til noget der faktisk gør. Video????????? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PMJ Besvaret Marts 4, 2013 Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2013 Men skal hun så ikke have belønning? Ingen bøtter, ingen genstande? Kun de guffer som ligger i de 15 fodspor Og hvad så hvis hun blæser afsted på det spor, skal jeg så bare stoppe hende, lade hende falde til ro og starte igen? Lad hende løbe og vent på at hun falder til ro. Derefter kan du starte på det næste spor. Det er derfor en god idé at lægge 10 korte i stedet for et på 100 meter Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Camilse Besvaret Marts 4, 2013 Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2013 Til der er ro på går jeg med meget kortere line, faktisk lige i måsen af hunden Jamen, det svarer jo stadig ikke på hvorfor Anne går med en 5 meters line:genert: Min får kun lov til at gå i lang line(dvs. 5 m) når vi går på lige ud spor. Vi er stadig så ustabile på knæk og genstande, så der er linen kortet godt op. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Camilse Besvaret Marts 4, 2013 Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2013 Jeg vil lige sige at mange godbidder ikke altid er løsningen. For Cassi gjorde det absolut INTET. For hende var løsningen at hun havde få, men tilgengæld store depoter. Og så sørgede vi for at depoterne var nøjagtig det samme som der lå for enden af sporet. Vi bruger nemlig enten en bøtte med vådfoder og så får hun en stor skefuld til hvert depot. Til slut lå så bare bøtten. På den måde, så er belønningen til sidst ikke helt fantastisk. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Marts 4, 2013 Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2013 Jamen, det svarer jo stadig ikke på hvorfor Anne går med en 5 meters line:genert: Nix.. Det var bare en kommentar Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Marts 4, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2013 Jojo, men hvis hun har et indædt billede af hvordan hun skal gå kan der jo gå en hel del gange med nyt før du kan se om det virker.. God fornøjelse, bare jeg var der til at se, jeg æææælsker den slags træning, altså med at ændre noget der ikke helt fungerer til noget der faktisk gør. Video????????? Du tager da selvfølgelig på ferie i Århus!!!! Jeg sørger for kost og logi, og Bella sørger for underholdningen:blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Marts 4, 2013 Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2013 Du tager da selvfølgelig på ferie i Århus!!!! Jeg sørger for kost og logi, og Bella sørger for underholdningen:blink: Hehehe sammen med Pelle, de kunne sikre god underholdning Århus er faktisk fed, jeg har holdt nogle at mine yndlingsferier i og "omkring" Århus, når jeg har været hundepasser eller haft taget ferie for at Pelle kunne få behandling hos Gudrun en uge af gangen... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts