Hop til indhold

aggressiv over for andre hanhunde


Gæst msa
 Share

Recommended Posts

Hej, jeg har virkelig brug for hjælpe! :D

 

Jeg har den dejligste lille hanhund som er en blanding mellem en mops og en border terrier. Han er 1½ år gammel og blev kastrereret for 2½ uge siden pga. forhudsbetændelse. (ikke fordi han var aggressiv)

 

Her for omkring 4 måneder siden begyndte han at være aggressiv over for andre hanhunde. Jeg ved godt at det er noget der ligger meget til terrier, at de ikke så godt kan med deres eget køn, men kan jeg ikke gøre noget for at han ikke er aggressiv længere?

 

Når han møder en anden hanhund og han får lov til at hilse, snuser de til hinanden og laver sådan nogle små hop, som om de leger, men inden jeg når at få set mig om, begynder han at knore, vise tænder og snappe ud efter den anden hanhund, den anden hanhund gør for det meste det samme, det lyder helt vildt voldsomt. Men lige så snart de går hver til sit, sætter han sig ned og piver og kigger efter den anden hund, som om han er ked af at den går.

 

Jeg er meget forvirret over dette problem, og vil så gerne pille det aggressive af ham. Er der nogen der har nogle forslag til hvad jeg kan gøre?

 

:confused::confused::confused::confused::confused::confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Forhudsbetændelse?? du mener ikke testikelbetændelse? HAr aldrig hørt man kastrerer for det. Forhuden sidder der jo stadig efter kastration?

 

Ja ved godt det lyder mærkeligt, men det var det dyrelægen sagde var den eneste udvej, da vi havde prøvet alt for at få det væk. Det er nu også lykkes, og han døjer ikke med det længere :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Din hanhund er blevet voksen, der er ikke noget problem i hans adfærd, du skal bare lade være at tro han er den samme hund hele livet.

Når han nu viser at han ikke bryder sig om, eller ikke har behov for nærkontakt med andre hanhunde, så er det egentlig bare at lade være at kontakte andre hunde når I er ude og gå tur. Sørg i stedet for at han har en håndfuld gode tævevenner som han kan mødes med ind i mellem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skriver at den anden hanhund gør det samme, hvilken race er den anden hanhund og hvordan ser den ud til at have det med situationen? Piver den også for at komme tilbage til din hund, eller forsøger den at undgå din hund?

 

Er de hanhunde han hilser på nogen som han kender godt, eller er det fremmede hanhunde?

 

Når fremmede hunde laver sådan nogle små hop overfor hinanden, så kan det sagtens være optakt til slagsmål i stedet for leg, når hunde leger fysisk med hinanden, så imiterer de jo rent faktisk en slåskamp...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke nogle bestemte racer han kommer op at toppes med, men for det meste bliver den anden hanhund også sur på ham. Det er fremmede hanhunde.

 

Det vil sige at det ikke er noget jeg kan lave op på, på nogle måder?

Jeg syntes bare det er trist og pinligt at hvergang jeg møder en hanhund skal jeg kæmpe med ham for ikke at hilse på den anden hund, han vil jo så gerne hilse på andre hunde, jeg bliver for det meste nød til at slæbe ham afsted fra de hunde han møder, hvis han ikke får lov til at hilse :/?

 

Nogle der har nogle råd til hvordan jeg så lærer ham at han ikke skal hilse på andre hunde, og hvordan jeg skal gør når andre hundeejere kommer med deres hund og de går over for at hilse på min hund, selvom jeg har bedt min hund om at sætte sig og prøver at få ham til at fokusere på en godbid, sådan de kan se at jeg ikke ønsker at de skal komme over med deres hund og hilse, men dog gør det alligevel. Jeg syntes det er meget fustrerende.

 

Jeg ønsker ikke at min hund skal være aggressiv over for nogen, ved godt det lyder egoistisk fra min side, men vil bare så gerne gøre noget ved det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ønsker ikke at min hund skal være aggressiv over for nogen, ved godt det lyder egoistisk fra min side, men vil bare så gerne gøre noget ved det.

 

Det er et urealistisk ønske - beklager :vedikke: Mange voksne hunde er ikke specielt interesserede i at omgås fremmede hunde, især ikke af samme køn. Og man skal måske også lige nævne at Border Terrier ikke normalt er en ret social race. Din blandingshund kan jo sagtens have arvet Terrier-sindet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror bare at man må lære at læse sin hunds behov frem for sine egen - min dreng har heller ikke behov for at møde potente unge-hanhunde :-D Han bliver helt skør i bøtten. Ældre hanhunde som hviler i sig selv har en beroligende effekt på ham og tæver er bare skønne uanset alder, og hvalpe er altid et hit :-D

Så man lærer hurtigt hvem man skal undvige og hvem der ikke er problemer med :-D

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Ok..Dem af mine der er kastrerede får altså også forhudsbetændlese i ny og næ..Ikke oftere end de andre, men heller ikke sjældnere :vedikke:

 

Oaky, i info om emnet står der at problemet ses mest hos intakte hanhunde, men der er jo også andre årsager til tilstanden

 

Det er ikke nogle bestemte racer han kommer op at toppes med, men for det meste bliver den anden hanhund også sur på ham. Det er fremmede hanhunde.

 

Det vil sige at det ikke er noget jeg kan lave op på, på nogle måder?

 

Det ville være en meget bastant antagelse. Vi kan ændre rigtigt meget, når det handler om dyr og årsagerne til deres adfærd, men det er ikke til at vide om netop din hund kan lære at ændre holdning og adfærd. Ud fra min erfaring ville jeg umiddelbart mene han kan ændre opfattele og dermed adfærd, men din hund skal ses i situationen og I skal have nye turvaner og ritualer.

 

Jeg syntes bare det er trist og pinligt at hvergang jeg møder en hanhund skal jeg kæmpe med ham for ikke at hilse på den anden hund,

 

Du kan lige så godt vænne dig til det: Det kan give anledning til mange pinlige situationer at være hundeejer :-D

 

han vil jo så gerne hilse på andre hunde, jeg bliver for det meste nød til at slæbe ham afsted fra de hunde han møder, hvis han ikke får lov til at hilse :/?

 

Omsat til børneopdragelse: Mine børn ville også så gerne have 15 is om dagen, da de var små, men det ville jo ikke gavne dem, så...

 

Som andre har nævnt har voksne hunde ikke det store behov for at komme i nærkontakt med fremmede hunde og efter min bedste overbevisning giver tilfældige, korte møder dem ikke ret meget positivt.

 

Ved at lade sin hvalp/unge hund komme i nærkontakt med alle den vil, skaber man en forventning hos hunden om at skulle hilse på alle de hunde, den har lyst det. Dette kan dels give hele turen en eneste dagsorden: At hilse på andre hunde, dels er det ikke alle andre hundeejere, som vil lade deres hunde hilse, hvilket skaber frustration. Ophobet frustration bliver nemt til overdrevet adfærd som knurren, dominerende adfærd mv.

 

Nogle der har nogle råd til hvordan jeg så lærer ham at han ikke skal hilse på andre hunde,

 

Ja.

 

Du skal tage kontrol over situationen og i en periode bestemme retning og tempo, indlægge mange gode aktiviteter og i det hele taget vise dig som den venligt styrende part.

 

Hold så stor afstand til andre hunde, at du kan nå at fange hans opmærksomhed, før han når at tro han skal hilse. Giv godbidder, leg med ham, aktiviter ham meget på turen så turens formål bliver et andet end at hilse på andre hunde.

 

Du har et mix af en lidt reserveret hund med tendens til egetkønsaggression og et stort behov for at lave noget hundefornuftigt og en selskabshund uden kæmpe behov for at arbejde og et blidere gemyt. Dette kan give nogle selvmodsigende egenskaber som kan forvirre noget.

 

Typisk knurresnakker de små terrier, også under hilsnen på andre hunde, og dette bliver let misforstået som aggressivitet - også at hunde uden erfaring med terrier. Terrierne kan også knurre lidt uden "snak" og dermed vise at de gerne vil hilse, men at reglerne skal overholdes. Dette er ikke aggressivitet, men en løftet pegefinger til den anden hund - nu opfører du dig pænt!

 

En mops/mopsblanding som "snøvler" kan også blive svært misforstået af andre hunde, som tror den knurrer, så hvis din hund har nogle af disse træk i sine hilseritualer er der faktisk lagt op til potetielle misforståelser hundene imellem.

Det kan være det du oplever

 

og hvordan jeg skal gør når andre hundeejere kommer med deres hund og de går over for at hilse på min hund, selvom jeg har bedt min hund om at sætte sig og prøver at få ham til at fokusere på en godbid, sådan de kan se at jeg ikke ønsker at de skal komme over med deres hund og hilse, men dog gør det alligevel. Jeg syntes det er meget fustrerende.

 

Jeg ønsker ikke at min hund skal være aggressiv over for nogen, ved godt det lyder egoistisk fra min side, men vil bare så gerne gøre noget ved det

.

 

De er for tæt på til at du kan lykkes med træning i den situation. Råb til dem at du træner, at han smitter, han har ringorm, han har ondt i ryggen, diarre - ligegyldigt hvad der skal til for at undgå møder du ikke ønsker og han ikke har brug for.

 

Min hund har et rygproblem hvilket folk ikke kan se og jeg bruger det skamløst til at holde uønskede hunde væk med. Jeg har det også fint med at råbe at han smitter hvis folk ikke respekterer mit nej tak til nærkontakt.

 

Din hund er lille og du kan lære ham at komme på armen, hvilket du kan bruge, hvis du spotter en hundeejer du ved ike respekterer dit nej. tag ham da op før han ser den anden hund.

 

Hundeejere respekterer generelt ikke andre hundeejere og træner de ikke selv, kender mange ikke billedet af en som gør - eller prøver på det og derfor kan vi ikke forvente at de høfligt bliver på afstand, selv om vi vifter med godbidder og prøver at få vores hund til noget.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...