Hop til indhold

Det der med at være alene


Gæst Selune
 Share

Recommended Posts

Gæst Selune

Hej folkens

 

Jeg har en schæferhvalp på fire måneder. I forbindelse med hendes opdragelse, har jeg et spørgsmål :)

 

Når jeg går fra hende, får hun altid godbider smidt ud på gulvet og et hult kødben med leverpostej eller andet godt indeni. Så har hun noget at få tiden til at gå med. Nogle gange går det bare super godt, hun har ikke lavet noget ballade, andre gange kommer jeg hjem til noget ødelagt.

Når jeg går, piber hun ikke, hun er nemlig meget fokuseret på det dersens guf jeg har efterladt. Så langt så godt.

Det der frustere mig er, at når hun ødelægger ting, så har jeg svært ved at definere om det er fordi hun er hvalp og bare laver narrestreger eller om det reelt er fordi hun er ked af være alene. På en eller anden finurlig måde, kan hun tage ting på vores spisebord, sofabord, ja sågar på vores reoler.

Jeg har gode erfaringer med at gå en tur med hende, hvor jeg lægger lidt sporarbejde ind i, så er hun godt træt i hovedet. Der er bare den knast ved det, at ofte kan jeg ikke gøre det, så det passer med jeg går en halv efter pga. en lille datter jeg også skal sørge for, inden vi går...også går tiden jo.

 

Har i nogle forslag til hvordan jeg kan løse problemet?

Skal jeg starte forfra?

Nogen der ved hvor jeg evt. kan fremskaffe videokamera til at optage hende?

 

Håber at høre fra nogle af jer :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen Her -og tillykke med vapsen !

 

Har hun meget plads at bevæge sig på ? Nogle hvalpe kan godt blive frustrerede hvis de har for meget plads når de er alene , så prøv at begrænse hendes plads til fks køkken & entre.

 

Tak skal du have Anne-lise :)

 

Hun må kun være i underetagen dvs. køkken og stue. Det er ikke fordi der er ekstrem meget plads der, så det burde ikke være problemet. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan også prøve at lade hende være i en stor transportkasse / eller et bur - det skal være så stort at hun kan stå oprejst samt vende og dreje sig i den - hvis du vælger bur eller kasse så husk at hun vokser hurtigt , jeg ville nok vælge at købe en til en voksen - og det kræver tilvænning . Mine har konstant kassen stående og der er nærmest " kamp " om at være i den. Hvis hun skal være længe i kassen / buret så husk vand man kan få vandflasker der kan sættes fast som hunden så lærer at slikke på , flaskerne ligner dem man bruger til fks kaniner & marsvin , men er bare i hunde størelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til :-)

 

Jeg vil straks indrømme at jeg har det noget anstrengt med at en hund skal være i et lille indelukke eller bur, når den skal være alene hjemme. Medmindre årsagen til problemet er at hunden synes den har for meget plads (utryghed), hvilket jeg endnu har til gode at opleve, er opbevaring i bur eller lille rum en løsning som i princippet tager lige så lang tid at træne positivt, som det tager at lære en hvalp at skulle være alene på et større område.

 

Det er vigtigt at din hvalp opdager at hun bliver forladt og alligevel vælger benet til. Hvis hun er for optaget af beet og ikke ved hun bliver forladt kan hun efterfølgende blive forskrækket/ulykkelig når hun opdager hun er alene og begynde at lede efter dig.

Det er mit indtryk at schäferen er en af de hunde som nemt accepterer at være alene når bare den er vel stimuleret og alenetiden bygges langsomt op.

 

Hvor lang tid er hun alene?

Hvor længe har problemet været der?

Hvordan har du øget alenetiden?

 

Hvis du har have, kan du få hende til at bruge meget energi på at søge foder/godbidder som dels spredes overalt dels sættes på buske og træer så hun både skal søge lavt og højt. Sådan et par gode søg på ½ time aften og morgen kan lægge en god bund.

 

Mht videokamerea bruger de fleste vist efterhånden webcam. Alternativt kan du købe en diktafon eller anden lydoptager så du kan høre hvad der sker.

 

Når hun kun er i underetagen betyder dette så, at hun sover alene om natten?

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige nu ligger Tot og sover i kassen - alle mine hunde har været glade for at opholde sig i den , når jeg har haft 2 hunde har de brugt den som en slags " helle " - og nej - jeg kan ikke se at det skulle være særligt synd for dem at lågen indimellem er lukket, i naturen graver hunde jo huler hvor hvalpene opholder sig - og jeg tror ikke de er særligt store - så jeg tror stadig at mange hunde vil føle sig instinktivt trygge i en kasse ( hule ) - jeg ved ikke om der er lavet nogen undersøgelser om det, men det kunne da være interessant at vide. Da jeg havde Racer brugte han kassen på den måde at han lagde sig med rumpen udaf hvis han havde noget særligt lækkert - kødben fks. - så kunne Tot stå udenfor og slikke sig om munden........

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige nu ligger Tot og sover i kassen - alle mine hunde har været glade for at opholde sig i den , når jeg har haft 2 hunde har de brugt den som en slags " helle " - og nej - jeg kan ikke se at det skulle være særligt synd for dem at lågen indimellem er lukket, i naturen graver hunde jo huler hvor hvalpene opholder sig - og jeg tror ikke de er særligt store - så jeg tror stadig at mange hunde vil føle sig instinktivt trygge i en kasse ( hule ) - jeg ved ikke om der er lavet nogen undersøgelser om det, men det kunne da være interessant at vide. Da jeg havde Racer brugte han kassen på den måde at han lagde sig med rumpen udaf hvis han havde noget særligt lækkert - kødben fks. - så kunne Tot stå udenfor og slikke sig om munden........

 

Der er en grundlæggende forskel på dyr i naturen og hunde i bur: I naturen kan dyret frit gå ud og ind som det passer dem.

 

Jeg taler ikke om hvad der er synd og hvad der ikke er synd, jeg taler om at der skal lægges lige så meget træningstid i at lære en hund at være i bur eller et lille rum, som når den skal lære at være alene i boligen.

Det kan være noget anderledes hvis en hvalp fra ganske lille har vænnet sig til at være i bur, men hvis den har brug for et bur for at kunne føle sig tryg, mener jeg reelt det er noget der bør arbejdes med. Jeg ville være grumme ked af det, hvis mine hunde ikke følte sig trygge nok i deres hjem til at kunne have hele boligen eller det meste til rådighed, når de var alene.

Pelle, for at tage et eksempel, ville have det rigtig skidt med at blive begrænset til få kvadratmeter eller et bur i timer af gangen, da han skifter ligge/soveplads mange gange i løbet af en dag.

 

Noget andet er, at har man bare en gang oplevet hvor ulykkelig en hund kan være over at have overskidt/overbrækket sit opholdssted, så har man ikke lyst til at sætte hunden i den situation igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til :-)

 

Jeg vil straks indrømme at jeg har det noget anstrengt med at en hund skal være i et lille indelukke eller bur, når den skal være alene hjemme. Medmindre årsagen til problemet er at hunden synes den har for meget plads (utryghed), hvilket jeg endnu har til gode at opleve, er opbevaring i bur eller lille rum en løsning som i princippet tager lige så lang tid at træne positivt, som det tager at lære en hvalp at skulle være alene på et større område.

 

Det er vigtigt at din hvalp opdager at hun bliver forladt og alligevel vælger benet til. Hvis hun er for optaget af beet og ikke ved hun bliver forladt kan hun efterfølgende blive forskrækket/ulykkelig når hun opdager hun er alene og begynde at lede efter dig.

Det er mit indtryk at schäferen er en af de hunde som nemt accepterer at være alene når bare den er vel stimuleret og alenetiden bygges langsomt op.

 

Hvor lang tid er hun alene?

Hvor længe har problemet været der?

Hvordan har du øget alenetiden?

 

Hvis du har have, kan du få hende til at bruge meget energi på at søge foder/godbidder som dels spredes overalt dels sættes på buske og træer så hun både skal søge lavt og højt. Sådan et par gode søg på ½ time aften og morgen kan lægge en god bund.

 

Mht videokamerea bruger de fleste vist efterhånden webcam. Alternativt kan du købe en diktafon eller anden lydoptager så du kan høre hvad der sker.

 

Når hun kun er i underetagen betyder dette så, at hun sover alene om natten?

 

Jeg tror hun er meget bevidst om, at jeg skal afsted. Hun er nemlig meget i gangen, når jeg tager overtøj på og kigger ofte på mig.

Inden jeg har alt mit overtøj på, viser jeg hende kødbenet så hendes opmærksomhed er lidt ovre på benet. Nogen gange kaster jeg også godbidder ud på gulvet, mens jeg tager overtøjet på.

 

Jeg prøver så vidt muligt, ikke at lade hende være alene for lang tid, så det plejer at være mellem 2 - 3 timer. Inden da har jeg været ude med hende, lagt spor og på anden vis gjort hende træt i hovedet.

Problemet har stået på ca. 1 måned.

 

Jeg har prøvet at lægge mit nattøj på gulvet til hende, inden gik. Det har virket, hun har ikke lavet noget ballade, andet end været oppe i sofaen. Så jeg tænker måske har hun "savnet" mig eller ledt efter mig og så har trøjen fra mig hjulpet. Jeg har prøvet det lidt an herhjemme. En aften tog jeg hendes tæppe og min trøje og lagde det på gulvet, for at se hvad hun helst ville ligge på. Hele aftenen valgte hun min trøje på trods af jeg var i stuen med hende.

 

Så måske var min trøje løsningen på problemet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...