Hop til indhold

Analkirtel væske


Gæst Stella
 Share

Recommended Posts

Gæst Stella

Jeg er stødt på et underligt " problem" jeg aldrig har oplevet før.

 

Det eneste jeg ved om analkirtler er at hunden selv tømmer dem når de er på toilettet og at de ved diarre gennem længere tid kan blive stoppet fordi de ikke bliver tømt, hvilket kan give betændelse og så skal de tømmes enten ved dyrlægen eller en selv. Ligesom jeg ved at en gang betændelse, kan betyde betændelse igen og igen.

 

For nogen måneder siden, opdagede jeg at der var analkirtel væske på mit sengetøj der hvor Tjaldur havde lagt, i løbet af dagen kurrede han rumpe over sneen et par gange, men ikke noget særligt. Til gengæld afsatte han dråber flere steder, hvor han havde lagt, fy for den. Jeg overvejede at ringe til dyrlægen, men på trejde dagen så jeg i sneen at der var vildt meget væske med, da han lavede stort. Så var problemet over i løbet af en dag. Tørrede ham bagi med vådservietter.

 

Så i starten af feburar var det galt igen, bare lige sådan 2 dage hvor jeg måtte tørre ham bagi med vådservietter mange gange fordi det ellers sivede lidt fra ham. Men så var det over.

 

Så i sidste uge lå han i sofaen en aften hvor jeg straks kunne lugte den der klamme lugt. Kunne se en plamage hvor han havde lagt, fik vasket sofaen. Men det var også kommet på gulvtæppet. Han kurrede lige rumpe en gang eller to i løbet af dagen, havde helt normal afføring og ja så forsvandt det af sig selv igen. Han hverken bider eller slikker sig, er hævet eller rød. Det er helt normalt.

 

 

 

Jeg undre mig, jeg mener ikke at det sådan bør sive fra ham ???

 

Nogen der har oplevet det `?

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan du ikke give ben en gang om ugen og se om det løser problemet? Her giver nøgleben hård mave, men det varierer fra hund til hund.

 

Hvis ikke, må du få dyrlægen til at vise dig hvordan de skal tømmes, alternativt få dem fjernet.

 

Han får alle mulige slags tyggeben, faktisk dagligt. Knudeben,politistave som begge er af tørret oksehud, han får oksestrips og tørret bøffelben. Han har fin mave, den er ikke tynd, helt normalt.

 

 

Det er mere, han tømmer dem jo tilsyneladene fint selv. De er jo ikke stoppet ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Pablo tømmer dem nogle gange når han bliver forskrækket/ophidset...mens Victoria kan finde på lige at hjælpe sig selv lidt til at tømme dem, ved at slikke sig selv bagi(tror det er sådan hun bærer sig ad)...for det meste klarer de dog under toiletbesøg helt af sig selv...hehe...men....kææææft det stinker, og særligt en af min kære moders veninder har måttet lide under det da Pablo var yngre...han skaber sig helt åndssvagt når han ser hende og har et par gange formået at tømme analkirtler ud over hende...:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde en hund som det sivede fra - virkelig klamt! - men dyrlægen sagde at det døjer nogle hunde med, og det skyldes en slap ringmuskel - eneste løsning er fjernelse af analkirtlerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han får alle mulige slags tyggeben, faktisk dagligt. Knudeben,politistave som begge er af tørret oksehud, han får oksestrips og tørret bøffelben. Han har fin mave, den er ikke tynd, helt normalt.

 

 

Det er mere, han tømmer dem jo tilsyneladene fint selv. De er jo ikke stoppet ?

 

Jeg mener RÅ ben. Ben som giver hård mave:engel:

 

Og han tømmer dem jo ikke, når det sådan siver:vedikke: Derfor tænker jeg en ugentlig bendag kan hjælpe ham til at få dem tømt ordentligt, så det netop ikke sker i sofaen eller lignende steder.

 

Alternativt dyrlæge. Synes bare ben virker billigere:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener RÅ ben. Ben som giver hård mave:engel:

 

Og han tømmer dem jo ikke, når det sådan siver:vedikke: Derfor tænker jeg en ugentlig bendag kan hjælpe ham til at få dem tømt ordentligt, så det netop ikke sker i sofaen eller lignende steder.

 

Alternativt dyrlæge. Synes bare ben virker billigere:blink:

 

 

Nu spørger jeg muligvis dumt, men hvad er rå ben ??

 

Jeg tænker han jo tømmer dem, for det kommer jo ud, ligesom jeg har set rigtig meget væske ved toiletbesøg, ergo må de jo tømmes. Hvis han ikke kunne tømme dem, ville det ville ikke sive, så ville de vel være stoppet ?? Forstår det ikke helt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde en hund som det sivede fra - virkelig klamt! - men dyrlægen sagde at det døjer nogle hunde med, og det skyldes en slap ringmuskel - eneste løsning er fjernelse af analkirtlerne.

 

Intressant og træls på samme tid. Hvordan oplevede du det med din hund, var den generet af det ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Intressant og træls på samme tid. Hvordan oplevede du det med din hund, var den generet af det ?

Overhovedet ikke. Det var kun os andre, der var generet af det - hvis han sad på os når "han" tømte dem! :lol: *adr*

Det var Vaks, som jeg kun havde i et par måneder, inden hans ejer savnede ham så forfærdelig meget at han gerne ville have ham tilbage igen - og det lod jeg ham få - og jeg har stadig kontakt med dem i dag, og ved at de stadig ikke er fjernet - og han er ikke generet af det nu heller. :-)

 

Dyrlægen sagde også at normalvis generede det heller ikke hunden - det var mest et spørgsmål om tid hvornår det blev så generende for ejeren at man gerne ville problemet til livs! :lol: For en lækker lugt er det jo ikke ligefrem.....

 

Edit. Og var hos dyrlægen med Vaks, og han havde aldrig fyldte analkirtler. Men derfor kan det da måske godt skyldes dét i visse tilfælde, men Vaks' havde bare problemet med at det løb lidt ud af ham indimellem. Og betændte tror jeg ikke - så ville du ikke være i tvivl. De gange Sitto har haft betændte analkirtler har hun i hvert fald været MEGET smertepåvirket!! :-(

Link til indlæg
Del på andre sites

Aarh... det skyldes ikke slap ringmuskel, for så ville afføringen jo altså heller ikke kunne holdes tilbage. Men overfyldte kirtler har det med at blive tømt spontant, enten hvis hunden laver en pludselig bevægelse (springer op i forskrækkelse, falder ned fra sofaen) eller hvis den er meget afslappet (narkose, dyb søvn).

 

Når det sker er det en indikation på at kirtlerne trænger til at blive tømt. Det kunne lyde som om du har en hund med tendens til ikke at tømme kirtlerne naturligt, så du bør nok lære at gøre det selv. At tørre ham i rumpen gør ingen forskel andet end at det stinkende væske ikke hænger i pelsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Når Charlies begynder at lække og de andre to render i rumpen af ham er det et af tegnene på at de skal tømmes.

Andre tegn er at løfte benet mere stift når han letter ben - vekslende afføring.

Og så vil jeg sige at det ikke altid hjælper at give noget der gør afføringen hård (syntes det er synd hunden skal få forstoppelse af den grund) - Nogle hunde har "bare" mere analkirtel væske end andre - Charlie har ekstra store anal kirtler der for får han dem tømt med 3-4 ugers mellemrum (det gør vi selv)

Link til indlæg
Del på andre sites

:vedikke:

Det var blot hvad jeg blev informeret om. Det var så heller ikke min vanlige dyrlæge...

Men som sagt havde jeg kun Vaks et par måneder, før han kom retur til ejer - og fik derfor ikke gjort yderligere ved det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...