Hop til indhold

Øjenbetændelse?


Amocca
 Share

Recommended Posts

Karla har altid utroligt meget søvn i øjnene når hun vågner, men det plejer at være hvidt... her til morgen var det sådan lidt gulligt i det... er det øjenbetændelse?

 

Hun virker ikke på nogen måder påvirket af det og gnider ikke i øjnene elelr noget.... Synes at kunne huske at dyrlægen sagde at sådan nogle små størrelser ofte fik det, da de stak hovedet i alting.... og at man blot skulle vaske øjnene med kold kamillete....

 

Er dette korrekt? Eller skal jeg have fat i dyrlægen istedet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Karla har altid utroligt meget søvn i øjnene når hun vågner, men det plejer at være hvidt... her til morgen var det sådan lidt gulligt i det... er det øjenbetændelse?

 

Hun virker ikke på nogen måder påvirket af det og gnider ikke i øjnene elelr noget.... Synes at kunne huske at dyrlægen sagde at sådan nogle små størrelser ofte fik det, da de stak hovedet i alting.... og at man blot skulle vaske øjnene med kold kamillete....

 

Er dette korrekt? Eller skal jeg have fat i dyrlægen istedet?

 

Jeg ville nok lige runde dyrlægen hvis jeg var dig. Det kan (ud over alm. øjenbetændelse) være nogle små blærer som skal skrabes væk for at hunden ikke kommer til at lide af øjenbetændelser når den bliver voksen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst c-schneiders

Kold kamillethe er altid en god kur mod betændelse i øjnene, men det er ikke godt som en permanent løsning.

Du kan prøve om det kan tage det et par dage, men hvis det fortsætter ville jeg kontakte dyrelægen.

Link til indlæg
Del på andre sites

sidst vi var hos dyrlægen fik jeg dem til at kigge på det hvide "søvn" i hendes øjne og fik at vide, at det var just det: søvn... så det skulle jeg ikke bekymre mig om...

 

men fordi det er en lidt anden farve end det plejer, så bekymrer jeg mig jo lidt alligevel ;-)

 

jeg prøver lige at bade det i kold kamillethe idag og imorgen og hvis det ikke ser "almindeligt" ud igen, så tager vi lige en tur forbi dr. dyr onsdag

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange hvalpe får nogle omgange med let øjenbetændelse. Det er nærmest ligesom at små børn næsten konstant er forkølede i en periode.

 

Let øjenbetændelsen er smitsom, så hvis Karla leger med andre hvalpe eller unghunde, så hjælper det ikke så meget at få øjensalve eller -dråber til Karla, hvis hendes legekammerater ikke bliver behandlet....... Samtidig.. :roll:

 

Men man kan tørre øjnene med noget fugtigt vat. Du skal ikke "bade" øjnene med kamille. For det usaltede vand kan virke irriterende på øjnene fordi det jo skyller de saltede tårer ud af øjnene. Vi ved selv, hvordan almindelig vandhanevand kan genere øjnene hvis vi drypper det lige ind i vores egne øjne..

Hvis Karla skal have badet øjnene så der kommer væske IND i øjnene, så skal du bruge sterilt isotonisk saltvand, som du kan købe i ampuller på apoteket.

 

Når Silke har haft let øjenbetændelse, så har jeg lavet en kop kamille. Og så har jeg dyppet en vatrondel og trykket den godt af, så der ikke løber kamillethe ind i øjnene. Og så har jeg bare tørret øje og omgivelser. Man starter ude fra øjenkrogen nærmest øret og tørrer med det fugtige vat ind mod næsen. Øjet har ligesom en lille "hældetud" ind mod næsen, hvor skidt og tårer --og søvn-- lettest kan rende ud.

 

MEN.... Udflod fra øjnene kan osse være tegn på alt muligt jævelskab mellem himmel og jord: Fremmedlegeme, hundesyge, øjenkatar, hornhindebetændelse, entropion, og sikkert endnu flere ting. Så man skal IKKE bikse med det i længere ting. For alle sygdomme i øjnene kan blive alvorlige hvis man behandler forkert eller venter for længe med at behandle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...