Hop til indhold

Svar på blodprøve - lagermideallergi


Kaya & Mette
 Share

Recommended Posts

Så fik vi endeligt svar på Kayas blodprøve. Den viste reaktioner på lagermider og støvmider, ligesom jeg havde forventet.

 

Vi starter på desensibilisering næste gang vi har mulighed for at komme til dyrlægen.

 

I mellemtiden vil jeg jo gerne afhjælpe allergien så godt som muligt. Men jeg kan ikke helt greje det der med lagermiderne.

 

Lige nu er Kaya på Hypo fra RC, fordi der også har været mistanke om noget foderallergi. Dyrlægen siger vi skal fryse det, for at formindske reaktionen på lagermiderne. Men hvis nu vi skifter til et kornfri foder, Wolfblut f.eks. Er det så nødvendigt at fryse foderet?

 

Lige nu bruger vi godbidder af rent fisk fra Fish4dogs, skal de også fryses eller hvordan?

Link til indlæg
Del på andre sites

Væk med alt hvad der indeholder korn... Ingen vegatabilske bi-produkter, ris og lign.

 

Duffy har samme kombination + loppespyt, og hun har været på WB (pånær Wild paciffic og range Lamb, da de indeholder ris) i snart 2 år. Jeg fryser ikke foderet, men køber hjem i små portioner (2 kg) og opbevarer så lufttæt, mørkt og køligt så muligt. Som jeg nok tidligere har nævnt, så fungerer det rigtig godt. Hun får primært wide plain (hest), en gangen imellem wide duck eller blue moutain, og de nye varianter med kænguro og vandbøffel.

 

Hun er netop blevet færdig m desensibilisering og det har virket ud over al forventning! Dog bliver hum ved at få en dosis hver 2-3 md endnu. Kan virkelig anbefale jer at forsøge!

Link til indlæg
Del på andre sites

Væk med alt hvad der indeholder korn... Ingen vegatabilske bi-produkter, ris og lign.

 

Duffy har samme kombination + loppespyt, og hun har været på WB (pånær Wild paciffic og range Lamb, da de indeholder ris) i snart 2 år. Jeg fryser ikke foderet, men køber hjem i små portioner (2 kg) og opbevarer så lufttæt, mørkt og køligt så muligt. Som jeg nok tidligere har nævnt, så fungerer det rigtig godt. Hun får primært wide plain (hest), en gangen imellem wide duck eller blue moutain, og de nye varianter med kænguro og vandbøffel.

 

Hun er netop blevet færdig m desensibilisering og det har virket ud over al forventning! Dog bliver hum ved at få en dosis hver 2-3 md endnu. Kan virkelig anbefale jer at forsøge!

 

Det er lige præcis ud fra dine tidligere anvisninger jeg arbejder :-D Håber sådan at desensibiliseringen også virker for os, dyrlægen var meget vag og ville ikke give garantier - og det er også fair nok.

 

Men er det overhovedet muligt for lagermiderne at bo i kornfrit foder?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis Kaya har problemer med hud og ører, så er det vigtigset, at hun får et foder, der styrker hendes hud bedst muligt til at modstå påvirkningen fra allergien. Og det kan være et problem, hvis man på forhånd udelukker visse fødevarer.

Lagermider i foderet skal selvfølgelig nedsættes mest muligt.

Jeg køber 8 kg foder til Silke. Der er "lynlås" på posen. Jeg opbevarer den lukkede pose i en lufttæt foderspand.

Og jeg tager foder op i to literkander med tæt låg af gangen. På den måde behøver jeg kun at åbne sækken 1-2 gange om ugen.

Sækken skal spises på en måned efter åbning, så man skal ikke købe store sække til en lille hund, selv om der er penge at spare.

 

Glem ALT om "allergivenligt foder". Det er meget tit tilsat grønlæbet musling eller fisk. Begge dele kan give krydsreaktion hvis en hund har mide-allergi.

Skal der specialfoder til, så find det hos dyrlægen.

-sværger selv til RC Anallergenic. Det er unikt.

Men vi har ikke prøvet andre slags allergifoder.

Og man skifter jo ikke, når noget fungerer.

Silke klarer sig i øjeblikket uden anden medicin end 2 allergipiller (alnok), og en gang ørerens daglig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har så tilgengæld super god erfaring med "allergivenligt fiskefoder" :genert: Og det til trods for, at Møffe er under MEGET stærk mistanke for lagermideallergi eller over for korn... Men jeg skal ikke gøre mig for klog, har ikke sat mig ind i krydsallergier... :genert:

 

Vores historie: I sommers forsøgte vi med Acanas kornfri kyllingeudgave i 1 måned. Gik fint, så prøvede vi Olivers Adult Medi (fortsat kylling, nu også korn, kun i form af havre som jeg husker det) - voldsom reaktion efter bare 2 uger... Som i voldsom. Hot spots, ørebetændelse og fuldstændig umuligt at slå ned. Skiftede herefter over til Royal Canin Hypoallergenic, som han ridligere havde fungeret fint på (jeg frøs det dog ikke ned) --> reaktioner fortsatte ufortrødent (derfor jeg tror det er lagermiderne, der er jo korn i hypo'en - og Olivers har så åbenbart fremtricket en reaktion, måske) --> Orijen 6 fish, kornfrit = reaktioner GONE :banan: Nærmest fra den ene dag til den anden (efter et par uger var det sidste hot spot helet!). Kørte herefter med kornfrit fiskefoder i fire måneder (tro mig, Møffe var træt af det, han er IKKE fan af fisk :lol:), før jeg turde prøve noget nyt igen. Nu kører han med sit Luposan Gelenk tilskud også og vi er igang med WolfsBlut Wide Plain, som også ser ud til at fungere fint...

 

 

Egentlig ville jeg nok bare sige, at jeg har bedst erfaring med kornfri foderlinier, i forhold til dyrlægens allergifoder... Men man skal være meget obs på ingredienslisterne...

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi startede Bella på desensibilisering, da hun var tre år gammel, og det har virket super godt. Hun er nu fri for øreproblemer, der var det store problem, men hun er desværre begyndt at nappe sig en smule på benene, hun er blevet en smule rød, men ikke meget. Vi fodrer for øjeblikket med Orijen Adult, og lader sækken stå ude i vores udestue. Vi spekulerer i, at forsøge med noget andet foder næste gang, for at se om der er nogle krydsreaktioner, hun har ca. 14 forskellige pollenallergier samt mide og loppeallergi. Vi er dog fotrøstningsfulde, da vi på knap et år er gået fra gentagne, smertefulde øreproblemer der tog måneder at få styr på, til at hun lige er begyndt at nappe sig en smule. Så jeg vil ikke være lige så skeptisk som jeres dyrlæge, dog er der selvfølgelig altid en risiko for at det ikke har nogen effekt. Tror det er 70-80% der oplever en eller anden form for effekt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er stødt på, at der er flere, der opbevarer tørfoderet køligt? Har det et formål? Er det dyrlægens anbefaling?

 

Sagen er, at miderne er ret ligeglade med om et rum er køligt eller ej. De bliver kun generede, hvis der ligefrem er frostgrader.

 

Det, der tæller, er hvor fugtig luften er.

 

Og for det meste er der mere tegn på fugt og skimmelsvamp (mide-namnam) i et køligt rum.

 

Det kan måske være en ide at købe nogle hygrometere og anbringe rundt omkring i huset. De fortæller hvor fugtig luften er. Og fugtigheden skal være under 45%.

Om vinteren er det nemmest at få en lav luftfugtighed ved at skrue op for varmen og lufte ud tit.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tanken, for mit vedkommende, er, at miderne ikke kan lide det koldt. Da jeg pt. ikke har mulighed for at fryse fodderet pga. pladsmangel, tænkte jeg, at det var bedre at det stod koldt. Temp. i vores udestue ligger på ca. 3 - 5 grader, men luftfugtigheden er som udenfor på ca. 80%. Så de hygger sig sikkert. Det giver god mening det du skriver, så sækken kommer indenfor i en fodderspand, da vi indendørs har ca. 35 - 40 % luftfugtighed.

 

Jeg er selv støvmideallergiker, så jeg går meget op i indeklimaet, og med en Sankt Bernhard, så bliver støvsugeren automatisk også luftet flere gange om ugen. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for gode råd!

 

Vi har lidt over 15 kg. RC hypo tilbage, det bliver frosset, og så prøver vi noget kornfrit bagefter.

 

Hun har umiddelbart ingen problemer med ører og hud. Lige for tiden har hun rigtig meget skæl, men jeg forbinder det med fæld. Ørerne renser vi jævnligt med otoclean, og hun har aldrig haft problemer med dem. Hendes allergi kommer til udtryk ved kløe omkring mund og øjne. Hun ligner et trafikuheld hver dag når vi kommer hjem fra arbejde, fordi hun klør hul på nogle små sår :cry:

 

Vasker I jeres hunde ifbm. støvmideallergi?

Link til indlæg
Del på andre sites

Silke bliver vasket i Allerderm scrub. Det indeholder 2% klorhexidin, så eventuelle betændelser bliver stoppet. Og jeg vasker samtidig hendes ørelapper omhyggeligt, for hun har det med at klø ører når hun er alene hjemme. Hun får renset ører med Cerumaural. Det er lidt olieagtigt, så hun bliver fedtet omkring ørerne. Og så hænger skidt jo lettere fast.

Så hovede, hals og poter bliver vasket ca. 1 gang ugentlig, mens resten af hende bliver vasket måske en gang om måneden.

Da hun havde udbrud at hudbetændelse blev hun vasket med Allerderm hver 3. dag.

 

Når du fryser foderet, så stopper du udviklingen af lagermider. Og det er fint.

Men du fjerner ikke de mider, der allerede er i foderet. Så hvis du har et foder med mider i, så bliver det ikke bedre efter en tur i fryseren.

Fryseren kan slå miderne ihjel. Men hunden er stadig allergisk overfor de døde mider.

Så det er den nye pose, der skal puttes i fryseren efter den er lukket op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunden får indsprøjtninger med det, den ikke kan tåle. Først i en meget tynd opløsning, så den ikke reagerer. Og når det er ok, så går man videre med lidt stærkere indsprøjtninger osv. Så hunden efterhånden vænner sig til de stoffer, den ikke kan tåle.

 

Det er en behandling, der består af indsprøjtninger gennem det meste af et år. Man starter med en sprøjte om ugen, ca. Men efterhånden bliver der længere og længere tid mellem indsprøjtningerne.

 

Med lidt held forsvinder symptomerne samtidig med at hunden bliver vænnet til det indsprøjtede stof.

Problemet er, at der kan være ting, som hunden ikke er testet for, som den er allergisk overfor. Og de ting vil hunden jo stadig reagere på.

 

Man KAN ikke teste for alting, for der er uendelig mange ting, man kan blive allergisk overfor. Man tester for de mest almindelige allergier.

 

OG jo yngre hunden er, jo færre ting har den nået at udvikle allergi overfor, så derfor er det altid en fordel at lade hunden desensibilisere så tidligt som muligt.

 

Silke er næsten 11. Og hun fik konstateret allergi overfor en lang række ting for et år siden. Men hun kan sagtens være allergisk overfor ting, som man ikke tester for, fordi hun nok har haft allergi i adskillige år. Det er især mider og græspollen hun ikke kan tåle. Og der findes jo rigtig mange forskellige græsarter, som hun har gået og indsnuset hver dag i hele hendes liv.. Det er kun få af dem, man tester for.

Derfor er desensibilisering ikke sagen for hende.

 

Vi klarer os så med allergifoder og ved at undgå de ting, hun ikke kan tåle. Og så får hun lidt antihistamin.

Bliver hun dårligere, så skal hun have prednisolon, for hun skal selvfølgelig ikke gå og have det skidt.

 

Hun er jo en ældre dame. Der kan støde andre ting til, som koster hende livet inden allergien for alvor bliver et problem.

Vi må bare nyde hver dag så længe hun har det godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...