Hop til indhold

Kalciumoverskud


nr 49
 Share

Recommended Posts

Basso begyndte i fredags at drikke meget og tisse indenfor og dyrlægen har efter diverse prøver nærmest udelukket nyreproblemer, sukkersyge og blærebetændelse.

Til gengæld er der efter en tørsttest fundet meget højt kalciumindhold samt for lav vægtfylde i urinen (det løbet for hurtigt igennem) og det har hun ikke nogen præcis diagnose for endnu - han skal derhen igen efter påske til flere prøver og evt røntgen (de kan nemlig også være en tumor :cry:) Af andre ting kan der være bøvl med biskjoldbruskkirtlen (så vidt jeg husker) og alt i alt bliver det nok ikke en så god påske som vi havde forestillet os....

er der nogen af jer der ved noget om det her? han har ikke skiftet foder eller godbidder og jeg er stoppet med at give ham tørrede ting for at se om det har fremprovokeret tørsten. han blev kemisk kastreret for 4 uger siden men det mener hun heller ikke kan have de bivirkninger.

han er ikke syg ellers og virker lige så glad og aktiv som normalt.

der er tæver i løbetid i hans nærhed men det er der jo altid....

han tissede indenfor fredag og i dag, men han kommer også udenfor ved det mindste piv

Link til indlæg
Del på andre sites

Hm - har læst på nettet så jeg nærmest er blevet helt skeløjet for at finde ud af hvad han fejler.

Har andre oplevet inkontinens efter kemisk sterilisation?

Han er mere opmærksom og lydig overfor os nu 4 uger efter den er blevet skudt ind og i går var vi på besøg hos nogle m 2 tæver og da opførte han sig eksemplarisk ( udover han kom til at tisse indenfor...)

Han tisser ikke i søvne og har fri adgang til vand

Jeg er ikke engang sikker på at han drikker så meget mere end normalt men når han letter ben eller tøsetisser så går han videre før han er færdig - det er som om han ikke bemærker at "hanen" ikke er lukket.

Han har også tabt sig lidt og vejer nu 29 kg - han får kun tørfoder (lukullus) indtil han er blevet undersøgt igen på tirsdag, men appetitten er normal og han kaster hverken op eller har diarre.

Her i påsken er vi på Samsø hvor han løber meget mere og mere uden snor end normalt og det kan naturligvis også gøre ham mere tørstig men det kommer også hurtigt ud og i store mængder - det diskrete strinten hele tiden er der ikke så meget af. Han drikker 2-3 l/ døgn - typisk 1/2 l ad gangen.

Er der nogen der har oplevet det samme?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg ved ikke så meget om det her - men at blive utæt, drikke meget, danne urin sten, vægt tab og få maveproblemer er nogle af symptomerne på for meget kalcium.

 

Måske skal du overveje et foder med mindre kalcium/fosfor indhold - men mon ikke dyrlægen råder til det?

Rigtig god bedring med ham

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft en hund ,intakt cavalierhanhund på vel 12 år der ikke kunne opkoncentrere sin urin. For lav vægtfylde.Det er vist en hormonfejl i dannelse af et??? stof og kaldes populært for Falsk sukkersyge.Det giver så stor drikketrang.

Min blev ikke behandlet, men havde andre sygdomme(voldsom hjertefejl) og altså aflivet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han vil heller ikke rigtigt spise sit foder længere (jeg måtte håndfodre...) så skifter til noget andet med mindre fosfor og kalcium når vi kommer hjem i eftermiddag.

De her symptomer kom efter kemisk kastraktion er begyndt at virke så jeg er usikker på hvad årsagen er.

Han fik ædt noget rådyrslort i går før jeg fik forhindret det - er det farligt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Nahh mine har godt nok ikke ædt rådyrs bæ men til gengæld rullet sig i det :mrgreen:

Tror ikke du skal være nervøs, men hold øje med maven eller hvis han begynder at hoste - de kan vel ligeså vel som harer og ræve have nogle parasitter i dem. Mine har ind i mellem ædt harelort og det er der aldrig sket noget med.

 

Jeg er selv hunderæd for det her kalcium/fosfor indhold og har passet en del på - men det er så også fordi jeg har haft en hund der dannede sten i blæren. Opdagede lige at det her farlig populære essential foder som Charlie er ved at blive kørt over på - deres older variant indeholder mere kalcium/fosfor end tilladt - så det får han bare ikke mere af - jeg sender foderet tilbage i næste uge.

De andre to er på et kalcium/fosfor fattig foder og det kommer Charlie også overpå indtil jeg har fundet en anden løsning til ham. Man skal godt nok se sig for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

De fleste foder producenter tilsætter for det meste ekstra kalcium/fosfor - kunne forestille mig det har noget at gøre med at vitaminer/mineraler mister deres egenskaber efter en tid når foderposen er blevet åben. Hvis så hunden får ekstra ved siden af i form af ben, A-38, yougurt og visse grønsager i sær de grønne så øger man jo kalcium forholdet som så kan blive skævt i forhold til Fosfor forholdet.

 

Man kan regne ud hvor meget kalcium/fosfor ens hund får daglig ved at tage dens forderation f.eks. 400 gram - dividere det med 100 og gange med % delen af calcium/fosfor indholdet - så har man resultatet for hvor mange gram kalcium/fosfor ens hund får gennem sit foder.

 

Den idelle grænse kan du læse i det her link: Calcium & Phosphorous Requirements for Dogs

Link til indlæg
Del på andre sites

Hm - nu er jeg skiftet til foder hvor fosfor er 0,9% og kalcium 1,1 i stedet for henh. 1,1 og 1,3 - det virker mere korrekt ift dit link og det æder han igen uden noget bøvl.

Han har nu tabt sig til 28,5 kg fra de normale

30 og ser lidt for tynd ud selv om han er en slank model. I påsken har han både løbet meget uden snor/ lang line og været sammen med løsflyvende papegøje - de to ting trætter vel meget men han har også sovet meget i dag.

Alt i alt er det en helt anden og meget stille hund vi pludselig har fået - det virker som om agressiviteten er væk/ han har fået " det hvide snit" - lidt uhyggeligt sammenholdt med de andre ting :-(

Link til indlæg
Del på andre sites

Efter dyrlægebesøg er næsten alt undtagen lymfekræft udelukket - hans lymfekirtler er meget hævede og der er det samme forhøjede kalciumindhold i blodet som sidst :-(

I morgen eller overmorgen kommer der svar på diverse prøver som er sendt til Tyskland og jeg krydser fingre ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Efter dyrlægebesøg er næsten alt undtagen lymfekræft udelukket - hans lymfekirtler er meget hævede og der er det samme forhøjede kalciumindhold i blodet som sidst :-(

I morgen eller overmorgen kommer der svar på diverse prøver som er sendt til Tyskland og jeg krydser fingre ...

 

Uhh jeg håber det bedste og at han snart er tilbage i god form igen :x:- men kan godt forstå du er bekymret:(

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

En Update på Basso: vi fik definitivt at vide i går at det er lymfekræft og vi har besluttet at i overmorgen skal han aflives

Han har været på medrol i 11/2 måned og haft det nogenlunde men nu er det tiden at sige farvel til en dejlig hund vi desværre ikke engang fik lov at have i 2 år

Vi vil huske ham som det kærlige, altædende, eventyrlystne kræ der gav os så meget glæde og fik os til at grine: det er feks MEGET svært at bære en bakke æg i munden uden at de går itu

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Basso begyndte i fredags at drikke meget og tisse indenfor og dyrlægen har efter diverse prøver nærmest udelukket nyreproblemer, sukkersyge og blærebetændelse.

Til gengæld er der efter en tørsttest fundet meget højt kalciumindhold samt for lav vægtfylde i urinen (det løbet for hurtigt igennem) og det har hun ikke nogen præcis diagnose for endnu - han skal derhen igen efter påske til flere prøver og evt røntgen (de kan nemlig også være en tumor :cry:) Af andre ting kan der være bøvl med biskjoldbruskkirtlen (så vidt jeg husker) og alt i alt bliver det nok ikke en så god påske som vi havde forestillet os....

er der nogen af jer der ved noget om det her? han har ikke skiftet foder eller godbidder og jeg er stoppet med at give ham tørrede ting for at se om det har fremprovokeret tørsten. han blev kemisk kastreret for 4 uger siden men det mener hun heller ikke kan have de bivirkninger.

han er ikke syg ellers og virker lige så glad og aktiv som normalt.

der er tæver i løbetid i hans nærhed men det er der jo altid....

han tissede indenfor fredag og i dag, men han kommer også udenfor ved det mindste piv

Det lyder som min ene hund..

Spørge dyrlægen om det ikke er diabetes insipidus... Så mangler de et hormon i hypofysen..Og jo det kan komme i forbindelse med kastration... Man giver dem minirin (minurin) næsedråber..Nomi får en dråbe i det ene øje en gang i døgnet... og det fungerer fint

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Det lyder som min ene hund..

Spørge dyrlægen om det ikke er diabetes insipidus... Så mangler de et hormon i hypofysen..Og jo det kan komme i forbindelse med kastration... Man giver dem minirin (minurin) næsedråber..Nomi får en dråbe i det ene øje en gang i døgnet... og det fungerer fint

De var da underligt at det både står skråt og fremhævet.... og nu kan jeg se det er en gammel tråd.. har han fået det bedre?
Link til indlæg
Del på andre sites

Aah nej Nr.49. :megaked::megaked:

Jeg er saa ked af det paa dine vegne! Det er det vaerste at skulle sige farvel til sin lille elskling og det goer SAA ondt! Sagde jo farvel til Marley i december. Det var bedst, han døde, men jeg fatter stadig ikke, at han ikke er her, og kan stadig have den helt vanvittige tanke at have lyst til at grave ham op og holde ham og maerke hans dejlige rynker - det går jo ligesom ikke, og gensynet ville jo på alle måder skuffe. Når man sørger, kan man ofte føle sig alene med sin sorg, men du skal vide, at jeg ved PRÆCIS hvordan det føles at miste en hund - jeg HADER det. Pas godt på dig selv.

Mange varme knus til dig og den dejlige basse. Nu kan han og Marley lege sammen uden smerter <3

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...