Hop til indhold

Når hunden ødelægger børneopdragelsen

Aslan
 Share

Recommended Posts

Det der børneopdragelse..... med Aslan i huset kan det nogen gange virke umuligt.

Jeg er jo lidt af den overbevisning at børneopdragelse og hundeopdragelse minder meget om hinanden.

Så hvis hvalpen (i det her tilfælde Sofie) ikke vil stoppe med at gøre det den ikke må (i det her tilfælde sutte på Aslans pivdyr!), så finder man på noget at lave, som man GERNE må (man sætter hende til at lege med dublo klodser).

Men hvad hjælper det, når så storebroderen kommer med det pivdyr og smider det foran hende igen?!?!?

Men sød DET er han ihvertilfalde:lun:

Men så kom jeg til at tænke på, er der nogen der har hørt om hunde som "bevidst" har opdraget/modarbejdet opdragelsen af et barn?

Ikke at Aslan på nogen måde gør det (sådan tolker jeg det ikke), ud over at han jo godt syntes hun måtte lege med pivdyret haha.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Tør næsten ikke skrive det her...

Men jeg har haft et større bøvl med min datter og hvalp, det meste af hvalpetiden. Datteren "drillede" hvalpen med fx en boldt idenfor, hvalpen tænkte leg, såsom vild leg i stuen. Og når jeg blandede mig, for at stoppe al den løben og hoppen, havde min datter INTET gjort -nej det var hvalpen som lavede balladen osv osv osv.

Kan komme med rigtig mange af disse eks, både hvor hvalpen startede balladen og omvendt.

I dag hvor hvalpen er bleven en unghund på 1 år, så er der næsten ingen ballade mere. Når min datter forsøger at drille hunden med en boldt eller lign, reagere han på det, gerne med at gø (for så ved han, at jeg kommer rendende promte!).

Så jeg ser ham nogle gange som en "sladderhank". Han kender reglerne med "ro og stille leg" indendørs. Min datter undgår reglerne, hvis hun kan komme afsted med det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men jeg har haft et større bøvl med min datter og hvalp, det meste af hvalpetiden. Datteren "drillede" hvalpen med fx en boldt idenfor, hvalpen tænkte leg, såsom vild leg i stuen. Og når jeg blandede mig, for at stoppe al den løben og hoppen, havde min datter INTET gjort -nej det var hvalpen som lavede balladen osv osv osv.

Kan komme med rigtig mange af disse eks, både hvor hvalpen startede balladen og omvendt.

I dag hvor hvalpen er bleven en unghund på 1 år, så er der næsten ingen ballade mere. Når min datter forsøger at drille hunden med en boldt eller lign, reagere han på det, gerne med at gø (for så ved han, at jeg kommer rendende promte!).

Så jeg ser ham nogle gange som en "sladderhank". Han kender reglerne med "ro og stille leg" indendørs. Min datter undgår reglerne, hvis hun kan komme afsted med det.

Ja den omvendte ødelæggelse er også påbegyndt herhjemme, Sofie er ikke en dyt bedre end Aslan (og endda kun i en alder af knap 11 mdr!).

Vil gerne lige pointere at jeg ikke har ASlan mistænkt for at overtage verdensherredømmet i forhold til Sofies opdraglese, jeg var bare mere nysgerrig på om man havde hør tom hunde som opdragede på menensker eller prøvede at sabotere opdragelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Om jeg vil kalde det sabotage...?!

Her finder datteren oftes på unoderne, hunden hopper enkelte gange i med alle 4 poter. Og det kan være alt fra impulse bad, hvor hunden pludselig kommer stormende ind i stuen plask våd, pga datteren har leget med vand og hunden har opholdt sig i hendes nærhed.

Eller hvis datteren har snuppet en af hundens legeting(ikke vil afl igen), så kan hunden finde på at tage noget af datterens ting(sok, barbietøj) OG så starter balladen.

En af de situationer, hvor hunden fandt på ideen, var da han sprang ned i bækken og datteren fulgte med. Det var ikke det mest stolte øjeblik...

Dog vil jeg mene, at min hund endelig er blevet "klogere". Han er ikke så tilbøjelig til at få gode ideer mere. Nu gøer han, når noget skal stoppes(sladderhank)i hans verden.

Som forældre kan man desværre ikke holde opsyn i døgnets 24 timer. Men så længe de er gode mod hinanden og man kan selv gøre en del, for at undgå opstået ballade.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så det er faktisk ham der er den store og ansvarlige i det her tilfælde :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min kusine og hendes hund, da vi var børn, hjalp hinanden med at stjæle chips fra slik-skabet (hunden blev brugt som skammel). Bagefter sad de under bordet og gemte sig, og delte rovet.

Havde hunden set min moster lægge chips eller popkorn i skabet, kom han selv hen og puffede min kusine i retning af skabet, når min moster var gået et andet sted hen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min kusine og hendes hund, da vi var børn, hjalp hinanden med at stjæle chips fra slik-skabet (hunden blev brugt som skammel). Bagefter sad de under bordet og gemte sig, og delte rovet.

Havde hunden set min moster lægge chips eller popkorn i skabet, kom han selv hen og puffede min kusine i retning af skabet, når min moster var gået et andet sted hen.

Partners in crime :sjov:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Børn og hunde kan have det fantastisk sammen -bedste venner :-)

Må nok indrømme, at enkelte gange tænker jeg, at hunden er klogere end min datter. Eller at hunden respektere reglerne mere end datteren! Det kan jeg så tænke lidt over ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Børn og hunde kan have det fantastisk sammen -bedste venner :-)

Må nok indrømme, at enkelte gange tænker jeg, at hunden er klogere end min datter. Eller at hunden respektere reglerne mere end datteren! Det kan jeg så tænke lidt over ;-)

herhjemme vil Sofie op og side idet jeg kommer ind i værelset, så kalder hun på ASlan og han kommer tonsene ind og kigger ind i hendes seng :)

Jeg nærer ingen tvivl om at hundene - hvis de bare er opdraget lidt - overholde flere regler end børnene.

Men derfor håber jeg nu alligevel at de ender med at være banditter sammen, om ikke andet, så fordi Aslan passer godt på hans lillesøster :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Her er hund og barn blevet med tiden rigtig gode venner. Min datter vil gerne være aktiv udendørs fx cykle eller løbe i en nærliggende park. Hunden er self med på disse ture. Det hitter her.

Til sommer vil datteren gerne lege forhindringsleg med hunden, lidt ala agiliti omme i baghaven, hvor hun selv bygger en simpel bane op. Så kan de begge lege balance deromme.

Min datter vil gerne træne med hunden, uddele kiks. Og hunden er ellevild med ideen, kiks med meget løs hånd.

Min datter lære nogle gange hunden ting, som jeg bestemt ikke synes om. Der gik ikke længe, før hun havde lært hunden at gø -sige bøh med meget dyb stemme! Efterfølgende måtte jeg lære hunden "tie stille".

Og fik hunden op i vinduekarmen en enkel gang(tror hun bevidst viste hunden, at han skulle hoppe fra skammel og op i karmen).

Omvendt så præsterede hunden i efteråret, at ynke lidt i hans indhegning, så datteren hjalp ham ud. Så gik de begge tur rundt om husene(bor på landet). Dog har hunden ikke fået lokket datteren over bækken og ind på naboen jagtmarker(andesøen).

Jeg har et håb om, at begge bliver klogere med tiden ;-) Regler er der nok af, hunden har bare en bedre hørelse...

Link til indlæg
Del på andre sites