Hop til indhold

Min fine lille nytårsraket


Lab-lover
 Share

Recommended Posts

Har haft en fantastisk weekend til Labrador's racearrangement denne weekend.

Er meget meget stolt af både hund og mig selv..

 

Dual billede 003.jpg

 

Han bestod desuden også retrievernes kvalifikationsprøve

Og han er kun lige blevet 15 mdr :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt billede - tillykke!

Kan du ikke beskrive hvad sådan en weekend indebærer for os der ikke har labrador :-)

 

Der er markprøve en dag, og udstilling en anden dag.

Så regner de det bedste samlet resultat ud. Ved ikke helt deres "pointsystem" andet end, at hvis nogen ligger lige, så vinder yngste hund

Men Chabal var den eneste på udstillingen med en 1. præmie på markprøven, så vi lå lunt i svinget allerede inden bedømmelserne startede søndag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er markprøve en dag, og udstilling en anden dag.

Så regner de det bedste samlet resultat ud. Ved ikke helt deres "pointsystem" andet end, at hvis nogen ligger lige, så vinder yngste hund

Men Chabal var den eneste på udstillingen med en 1. præmie på markprøven, så vi lå lunt i svinget allerede inden bedømmelserne startede søndag.

 

Flot - tillykke!!

Hvad går sådan en markprøve ud på?

Link til indlæg
Del på andre sites

Flot - tillykke!!

Hvad går sådan en markprøve ud på?

 

Hente døde dyr :mrgreen:

 

Nej spøg til side.

Sværhedsgraden bliver højere op ad i klasserne, men der er enkelt- og dobbeltmarkeringer - gerne med noget vand involveret, frie søg og dirigeringer.

Lab-lover kan sikkert give en beskrivelse af klassen i weekenden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hente døde dyr :mrgreen:

 

Nej spøg til side.

Sværhedsgraden bliver højere op ad i klasserne, men der er enkelt- og dobbeltmarkeringer - gerne med noget vand involveret, frie søg og dirigeringer.

Lab-lover kan sikkert give en beskrivelse af klassen i weekenden.

 

 

Ny lyder jeg virkelig dum - I know! Men hvad er en markering? :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er i bund og grund en apportering, hvor hunden har set, hvor fuglen/dummyen er faldet.

Forskellen til en lydighedsapport er, at der ikke bliver kastet fra fører men ude i terrænnet for at simulere, at fuglen er blevet skudt og falder til jorden.

 

Det kan så være, at hunden kan henover/ud i vand for at hente, henover grøfter eller andre ændringer i terræn.

 

Det er skidesjovt at træne, men kræver altid, at man har en makker med ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er i bund og grund en apportering, hvor hunden har set, hvor fuglen/dummyen er faldet.

Forskellen til en lydighedsapport er, at der ikke bliver kastet fra fører men ude i terrænnet for at simulere, at fuglen er blevet skudt og falder til jorden.

 

Det kan så være, at hunden kan henover/ud i vand for at hente, henover grøfter eller andre ændringer i terræn.

 

Det er skidesjovt at træne, men kræver altid, at man har en makker med ud.

 

Ej det gad jeg godt prøve! Så hunden ser hvor fuglen "lander" og skal så finde den og apportere?

Gad vide om min hund gider apportere en fugl...

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores prøve var:

 

En due blev smidt på ca 20-30 meters afstand ind i noget buskads/krat/højt græs, samtidig med at der blev skudt, og hunden må hente

Fri ved fod til næste markering.

En due blev smidt i en å på lang afstand pga strøm, skud, og hunden må hente.

En due blev smidt ind i noget siv på 20-30 meter afstand, igen skud og hunden henter

 

Så ind i en lille juletræs-lund hvor der var et åbent stykke.

Der var der lagt kaniner, fasaner ænder og duer ud på et område på 40 x40 meter.

Duer ligger altid bagerst. Og der skal hentes i hvert fald 1 stk, så dommeren kan se at hunden kommer ordenligt ud i området

Kaninen ligger altid forrest. Mange hunde hader kaniner og springer dem gerne over

 

Chabal henter hurtigt alle 4 slags (5 i alt), og skal kun lige dirigeres ind i søget igen en enkelt gang, da han laver søg udenfor begrænsningen.

 

Det var en ret nem prøve, når man har en hund der bare vil.

Eneste kritik vi fik var, at nogle af hans afleveringer var lidt sjusket.

Han har det med at gå højre rundt om mig og næsten på plads, men hvor jeg alligevel må vende mig og ta den.

Så vi må arbejde på at få mere ro på det punkt

 

Og så er han ret let i numsen på markeringerne, synes jeg selv. Han er lige tændt nok.. Men knalder heldigvis ikke..

Link til indlæg
Del på andre sites

Kvalifationsprøven er en lille prøve, hvor hundene blive bedømte på om de bruges på jagt og samtidig ser racetypiske ud. Det er vel lidt en prøve hvor man prøver at samle racen lidt på midten (showhundene har typisk ingen problemer med udstillingsbedømmelsen, hvor det som oftest er der jagtlinjerne halter lidt) Prøven er oftest ret attraktiv for brugshundene, for med en bestået kvalifikationsprøve, har man vist at hundene er racetypiske af udseende og kam dermed få afkom på hvalpeliste A ( hvis sundheden følger med)

 

tillykke med det fine resultat, sådan en weekend husker man længe.

 

Siri. Alle mine border henter alle slags fugle og kaniner, prøverne er desværre kun få retrievere, men meget sjovt at lære dem alligevel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores prøve var:

 

En due blev smidt på ca 20-30 meters afstand ind i noget buskads/krat/højt græs, samtidig med at der blev skudt, og hunden må hente

Fri ved fod til næste markering.

En due blev smidt i en å på lang afstand pga strøm, skud, og hunden må hente.

En due blev smidt ind i noget siv på 20-30 meter afstand, igen skud og hunden henter

 

Så ind i en lille juletræs-lund hvor der var et åbent stykke.

Der var der lagt kaniner, fasaner ænder og duer ud på et område på 40 x40 meter.

Duer ligger altid bagerst. Og der skal hentes i hvert fald 1 stk, så dommeren kan se at hunden kommer ordenligt ud i området

Kaninen ligger altid forrest. Mange hunde hader kaniner og springer dem gerne over

 

Chabal henter hurtigt alle 4 slags (5 i alt), og skal kun lige dirigeres ind i søget igen en enkelt gang, da han laver søg udenfor begrænsningen.

 

Det var en ret nem prøve, når man har en hund der bare vil.

Eneste kritik vi fik var, at nogle af hans afleveringer var lidt sjusket.

Han har det med at gå højre rundt om mig og næsten på plads, men hvor jeg alligevel må vende mig og ta den.

Så vi må arbejde på at få mere ro på det punkt

 

Og så er han ret let i numsen på markeringerne, synes jeg selv. Han er lige tændt nok.. Men knalder heldigvis ikke..

 

Lyder sjovt... :-D Ærgerligt Bobo ikke er med tavle, kunne være så skægt at prøve...

Link til indlæg
Del på andre sites

Kvalifationsprøven er en lille prøve, hvor hundene blive bedømte på om de bruges på jagt og samtidig ser racetypiske ud. Det er vel lidt en prøve hvor man prøver at samle racen lidt på midten (showhundene har typisk ingen problemer med udstillingsbedømmelsen, hvor det som oftest er der jagtlinjerne halter lidt) Prøven er oftest ret attraktiv for brugshundene, for med en bestået kvalifikationsprøve, har man vist at hundene er racetypiske af udseende og kam dermed få afkom på hvalpeliste A ( hvis sundheden følger med)

 

tillykke med det fine resultat, sådan en weekend husker man længe.

 

Siri. Alle mine border henter alle slags fugle og kaniner, prøverne er desværre kun få retrievere, men meget sjovt at lære dem alligevel.

Æv - det kunne ellers være sjovt at prøve en prøve!

Men skal lige afprøve om Spot vil hente forskellige dyr!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...