Hop til indhold

Kennel ejeres vs. dyrlægens foder anbefaling


Gæst Selune
 Share

Recommended Posts

Gæst Selune

Hej alle

 

Jeg er ved at læse mig lidt klogere på foder til min schæfer hvalp. Det er jo en jungle og synes det kan være svært at finde rundt i den.

 

Kennelmanden jeg har købt vapsen af, siger det bedste foder du kan give, er hvalpefoder blandet med f.eks kød, grøntsager og pasta - dog ikke hver dag. Det skal varieres.

Desuden anbefaler han kødben 1 - 2 gange om ugen, da det både er god beskæftigelse og samtidigt er godt for tænderne, når de skiftes.

Hun får derudover en tsk. vitaminpulver og tobis olie to gange om ugen.

 

Så har jeg talt med min dyrlæge om det og han siger, at det er helt hen i vejret den sammensætning af mad der gives.

For det første må der ikke gives vitaminpulver og for det andet må der ikke gives kød sammen med hvalpefoderet. Han er af den overbevisning, at hvalpefoder alene er nok.

 

Så talte jeg tilfældigvis med en anden klog mand (også kennelmand). Han giver kun kød, grøntsager, olie og pasta en gang om ugen og derudover kun hvalpefoder.

 

Så jeg er helt rund på gulvet nu, for hvad skal jeg give?

Jeg har indtil nu givet det mad, som kennelmanden jeg købte hunden af, men efter at have fået af vide, at det jeg tilføjer kan gøre skade på måde hunden vokser op på, har jeg mine betænkligheder. Det skal lige siges, at hans hunde er konkurrence hunde, og er af meget god afstamning og uden hverken HD eller albue problemer og dette gælder for alle hans hunde. (min er under uddannelse til samme konkurrencer, dog efter hundens udvikling)

 

Hvordan fodre i?

Hvorfor gør i det?

Hvad er effekten af det?

 

Håber at hører fra jer derude :)

 

God dag til jer alle :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du giver hvalpefoder af en god kvalitet skal hvalpen ikke have andet og da slet ikke vitamin tilskud;) jeg må indrømme at det er det jeg vil gøre købe et godt hvalpefoder dvs ikke supermarkedsfoder og fodre med det, der kan så bruges kød m.m som belønning ved træning

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår godt du er forvirret - du er rendt lige ind i hundefolkets evige religionskrig :lol:

 

Og vi fortsætter her, kan jeg godt garantere. Jeg er f.eks. ikke enig med kleo ang. godbidderne. Jeg deler den daglige ration af hvalpefoder i 3 dele, og bruger 1 del som godbidder, 1 del som aktivering, og den sidste del i skålen som aftensmad. Man kan tids nok få sin hund vænnet til at den kun gider arbejde for kogt kylling, ost eller det, der er dyrere. Så længe hvalpen er glad for sit tørfoder, er det fint som godbidder.

 

Men jeg er enig i at du godt kan droppe vitaminpulveret. Til gengæld er olie og kødben fint nok.

 

I "gamle dage" fik hunde - også arbejdshunde - sovs og kartofler og leverpostejsmadder, og de levede fint alligevel. Jeg tror det er rigtigt svært at ødelægge sin hund for tid og evighed ved at fodre "forkert" - med mindre man ligefrem sulter den.

Der er nogle ting, der er nogenlunde enighed om, f.eks. at for meget protein kan give vokseværk. Men hvis du ellers fodrer med et mærke af nogenlunde god kvalitet - dvs. noget der ikke er fyldt med sukker, farvestoffer og E-numre, skal din hund nok vokse på rigtige måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg tror vi alle har vores egen "opskrift" i den retning - jeg går f.eks. ikke ind for at de skal have hvalpefoder - kan ikke se betydningen af det og da der ingen videnskabelige beviser er på at hvalpe skal have det - såå - det samme gælder jo senior foder - som jeg heller ikke kan se ideen i skulle gøre nogen forskel.

 

Jeg vil dog mene at din opdrætter må have en vis erfaring med at fodre - fremfor dyrlægen som ofte ikke aner ret meget på det punkt.

Men foder er en jungle - så du må i "krig" med at hakke dig igennem :mrgreen:

Ekstra vitamin skal de kun have hvis man giver hjemmelavet foder!

Link til indlæg
Del på andre sites

Min erfaring er så at Ønsker man at træne seriøst er tørfoder som belønning ikke nok;) der er for meget andet at hamle op med på træningspladser alm daglig opførsel der er det fint med tørfoder som belønning men på træningspladsen skal der mere motivation til;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lone hansen

Er det vitaminpulver? eller mineralpulver?

Jeg giver mineralpulver i morgenshaken

Og jeg blander også mellem tørfoder og råt kød/ben.

Jeg går efter den foderplan jeg har fået fra min pdrætter.

Min hvalp er 5 mdr nu og i perfekt tykkelse og udvikling. Og pelsen er også perfekt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min erfaring er så at Ønsker man at træne seriøst er tørfoder som belønning ikke nok;) der er for meget andet at hamle op med på træningspladser alm daglig opførsel der er det fint med tørfoder som belønning men på træningspladsen skal der mere motivation til;)

 

Nå ja, jeg har jo aldrig trænet seriøst :roll: Men indtil videre har tørfoderet virket for mig træningspladsen, ved tre hvalpe indtil 6 - 8 mdrs alderen. Så går den som regel ikke længere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min erfaring er så at Ønsker man at træne seriøst er tørfoder som belønning ikke nok;) der er for meget andet at hamle op med på træningspladser alm daglig opførsel der er det fint med tørfoder som belønning men på træningspladsen skal der mere motivation til;)

 

Nu kan det godt være jeg ikke er seriøs, men træne hund har jeg da lidt forstand på, og har da også stået på skamlen i jagt, lydighed og agility til DM en enkelt gang eller to. Det er sjældent mine får andet en foder, men anbefaler da mine kursister ekstra godt til træning, men egen må nøjes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er egentlig enig med både Kleo og Umulia med hensyn til godbidderne. Hvis tørfoderet er nok så kan man sagtens bruge det. Det som jeg altid har brugt er at dele op som Umulia gør, og den del jeg brugte til godbidder blandede jeg op og "rystede" i en pose hvor jeg havde lagt nogle små stykker f.eks. kylling. Så fik alle godbidderne denne her kyllinge lugt, og blev dermed en hel del mere spændende.

 

Vores godbidder er altid blandet så de aldrig helt ved om det er en ekstra bonus godbid eller "bare" en fra foderet.

 

Det med foder generelt er bare SÅ forskelligt. Men jeg er af den holdning at hvis du fodre med et kvalitets tørfoder, og din hund ellers er sund og rask (ingen allergier eller problemer med nyrer eller den slags), så er der ingen grund til at fodre med special tilskud.

 

Special tilskud kan man tilsætte når man ser en tendens til at noget mangler, men generelt set BØR hunde der er på et godt foder ikke mangle noget medmindre de fejler noget. Dog har vi f.eks. en husky der på rigtig mange gode mærker ikke trives, men nu har vi fundet et billigt og super godt mærke (Hvad er det nu det hedder, mener Umulia fodre med det samme mærke? Bosch?).

 

Jeg synes bestemt at kødben et par gange om ugen er okay, som din opdrætter siger... Vores får også grøntsager engang imellem, men dette er som en "Det kan de lige få", og ikke som sådan et tilskud til deres mad. F.eks. hvis jeg opdager at vi har for mange gulerødder og at jeg ikke når at spise dem selv så får hundene lige lidt der. Det er ikke en del af deres hverdags foder. Kun Dexter får ekstra mad fordi han render fedtet af for hurtigt.

 

Personligt er jeg mere til metoden: Der er ingen grund til at gøre det mere indviklet end det er! Hvis du giver et godt tørfoder så behøves hunden ikke andet(Det betyder ikke at du ikke MÅ give den f.eks. grøntsager ved siden af).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener at dyrlægerne er lidt hysteriske her, i og med at vi ikke må rykke "balancen" ved at give andet end tørfoder. Jeg har haft troet på det engang, men dette afbalancerede foder er afbalanceret efter minimumskravene for hunde og der skal ikke meget tænkning til for at slutte sig til at hunde, som de individer de er, har individuelle behov. Deres grundbehov for foder er ikke nødvendigvis de samme, ligesom vi menneskers behov heller ikke er det.

 

En hund kan optage diverse foderemner bedre end en anden, der så skal have tilskud for at få den samme ernæring ud af foderet.

 

Jeg ville nok gå efter kennelejers opskrift idet du fortæller han har haft sunde hunde i mange år. Dyrlægers indsigt i fodring er som regel ikke den største medmindre de har videreuddannet sig indenfor emnet.

 

Du spørger til mixet fodring og den effekt den har. Det er svært at udtale sig om da det kræver at man har en pulje hunde med samme baggrund, som man kan fodre forskelligt. Selv har jeg fodret med dels tørfoder og pæne mængder af kødgodbidder ved siden af i mange, mange år og ingen af mine hunde havde sygdomme relateret til fodring. Eller sygdomme i det hele taget.

Min nuværende hund lever af hjemmelavet foder + tørfoder + kødgodbidder på 6. år og så vidt vides har han ingen foderrelaterede sygdomme. Eller andre sygdomme. Han er 7 år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig med de andre, et godt(!) foder indeholder alt hvad din hund har behov for, i de rette mængder, og du risikerer at forstyrre den balance ved at give ekstra vitamintilskud.

Olietilskud og ben er fint, og lidt madrester er også ok, men jeg ville betragte dem som ekstra guf, fremfor en del af foderet.

Alternativet er, at kaste dig ud i hjemmelavet/råt foder, hvor du kan give netop de tilskud der er behov for ifht. Den kost du sammensætter. Jeg råfodrer selv en voksen tæve, men ville personligt ikke turde gøre det med en hvalp, og slet ikke med en schæfer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig med de andre, et godt(!) foder indeholder alt hvad din hund har behov for, i de rette mængder, og du risikerer at forstyrre den balance ved at give ekstra vitamintilskud.

Olietilskud og ben er fint, og lidt madrester er også ok, men jeg ville betragte dem som ekstra guf, fremfor en del af foderet.

Alternativet er, at kaste dig ud i hjemmelavet/råt foder, hvor du kan give netop de tilskud der er behov for ifht. Den kost du sammensætter. Jeg råfodrer selv en voksen tæve, men ville personligt ikke turde gøre det med en hvalp, og slet ikke med en schæfer.

 

Det er da ligegyldigt om vi betragter kødben, olie og madrester som foder eller guf, det er en del af det hunden ernærer sig på og indtaget rykker ved den balance der er i hovedfoderet :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Selv om vores hunde får et godt tørkost, så

må det da være røvkedeligt at leve heraf, og det lader til kennelmanden har fundet en måde at gøre kosten mere spændende på, og selv om man fodre med et godt foder, så skader kød og ben, grøntsager ikke hunden.

 

her fodres der basis vis med et godt (efter min vurdering og som hunden trives på) tørkost, derud over får han rå ben til stor fornøjelse, masser affrikadeller, leverpostej, pølser, osv hvad man lige kan komme i tanke om til træning (der trænes hverdag af varieret længder), derud over kommer resterne fra aftensmaden, det er fjollet at smide ud hvis det er noget hunden kan tåle.

 

Self skal han have mindre tørkost de dage det bliver desket opmed ben, guffer som en hel pakke frikadeller, pølser mv og rester fra aftensmaden.

 

Dyrlægerne skal man lige huske på har aftaler med de fodervarianter de forhandler og har en forpligtelse at sælge dette foder ;)

 

Så med mindre der er noget hunden decideret ikke kan tåle, så har jeg aldrig hørt en hund der har taget skade af at få kød og en gulerod :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Danmarks mest vindende Schæfer opdrætter er Politimanden Møller Christensen, som har Kennel Møller, og han er 7 dobbelt Danmarksmester, og han fodrer ikke med andet end UniQ. I sidste medlemsblad havde han denne udtalelse: Møller Christensen – 7 Dobbelt Danmarks mester på UniQ´s foder udtaler.: ”Jeg bruger UniQ hundefoder fordi mine hunde, som jeg stiller meget store krav til på alle måder, fungerer rigtig godt på dette foder. Mine hunde skal arbejde rigtig lang tid ad gangen og kunne koncentrere sig om arbejdet og det kan de kun gøre når de får et foder, der giver overskud.

Mine avlstæver trives rigtig godt på UniQ foder og de har altid godt overskud til hvalpene, der dermed får den bedste start. Hundene har aldrig problemer med maven når de får UniQ foder.”

Det skal tilføjes at han hverken sælger Uniq eller har andre interesser i det, udover at han er glad for foderet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lone hansen
Danmarks mest vindende Schæfer opdrætter er Politimanden Møller Christensen, som har Kennel Møller, og han er 7 dobbelt Danmarksmester, og han fodrer ikke med andet end UniQ. I sidste medlemsblad havde han denne udtalelse: Møller Christensen – 7 Dobbelt Danmarks mester på UniQ´s foder udtaler.: ”Jeg bruger UniQ hundefoder fordi mine hunde, som jeg stiller meget store krav til på alle måder, fungerer rigtig godt på dette foder. Mine hunde skal arbejde rigtig lang tid ad gangen og kunne koncentrere sig om arbejdet og det kan de kun gøre når de får et foder, der giver overskud.

Mine avlstæver trives rigtig godt på UniQ foder og de har altid godt overskud til hvalpene, der dermed får den bedste start. Hundene har aldrig problemer med maven når de får UniQ foder.”

Det skal tilføjes at han hverken sælger Uniq eller har andre interesser i det, udover at han er glad for foderet.

Det passer så ikke. Han sælger uniq foder, og det er også opbygget sådan at kennelerne der bruger foderet også er forhandlere hvis de vil. Min veninde køber foder hos ham.

Men på den anden side sælge man vel kun foderet hvis man er glad for det selv?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det passer så ikke. Han sælger uniq foder, og det er også opbygget sådan at kennelerne der bruger foderet også er forhandlere hvis de vil. Min veninde køber foder hos ham.

Men på den anden side sælge man vel kun foderet hvis man er glad for det selv?

 

Nå for den da... Det var ikke med vilje at jeg sådan ville lyve for åben skærm...:)

Jeg køber det selv på Hammersgaard.dk og derfor har jeg ikke undersøgt nærmere, men ja, priserne er jo nok også de samme om man køber det ene sted eller det andet.

Beklager løgnen:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lone hansen
Nå for den da... Det var ikke med vilje at jeg sådan ville lyve for åben skærm...:)

Jeg køber det selv på Hammersgaard.dk og derfor har jeg ikke undersøgt nærmere, men ja, priserne er jo nok også de samme om man køber det ene sted eller det andet.

Beklager løgnen:)

Det er da helt i orden :-) Jeg havde ikke vist det hvis ikke veninden handlede hos ham.
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...