Hop til indhold

Lovlige pighalsbånd?


Stefano Fava
 Share

Recommended Posts

Hvorfor bruger folk disse redskaber? :)

Hvis man nu er dygtig, eller får hjælp i klubben til træning så kan jeg ikke forstå hvorfor man bruger det? Tror 100% på det kan bruges uden skadelig virkning, men jeg tror så også at langt de fleste bruger det i flæng og skader derved hunden. Ret mig hvis jeg tager fejl.

 

Er det fordi det er lettere at "smide" på hunden, eller er det pga. udseendet? Er det fordi andre halsbånd ikke kan træne en hund? Jeg er desideret tabt bag en vogn. :confused:

 

Er i den grad imod pighalsbånd, men det er mest pga. erfaring. Folk der hiver og smælder i snoren når hunden tydeligvis har sådan et halsbånd på skærer i hjertet på mig! Og der er mange her hvor jeg bor der sværger ved brugen, men de fleste har jeg gang på gang set på lufteture "misbruge" den enorme magt sådan et pighalsbånd giver = i dont liek dis halsbånd.

 

Hvorfor bruges de i 2012? Kom gerne med bud, er ikke snæversynet. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor bruger folk disse redskaber? :)

Hvis man nu er dygtig, eller får hjælp i klubben til træning så kan jeg ikke forstå hvorfor man bruger det? Tror 100% på det kan bruges uden skadelig virkning, men jeg tror så også at langt de fleste bruger det i flæng og skader derved hunden. Ret mig hvis jeg tager fejl.

 

Er det fordi det er lettere at "smide" på hunden, eller er det pga. udseendet? Er det fordi andre halsbånd ikke kan træne en hund? Jeg er desideret tabt bag en vogn. :confused:

 

Er i den grad imod pighalsbånd, men det er mest pga. erfaring. Folk der hiver og smælder i snoren når hunden tydeligvis har sådan et halsbånd på skærer i hjertet på mig! Og der er mange her hvor jeg bor der sværger ved brugen, men de fleste har jeg gang på gang set på lufteture "misbruge" den enorme magt sådan et pighalsbånd giver = i dont liek dis halsbånd.

 

Hvorfor bruges de i 2012? Kom gerne med bud, er ikke snæversynet. :blink:

 

2013 �

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Fordi folk er dovne....Saba havde pighalsbånd på da jeg fik hende, og det var absolut ikke nødvendigt, hun gik så pænt uden....men hendes hals var godt nok grim, og jeg har en mistanke om at halsbåndet var årsagen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Der findes da ingen lovlige pighalsbånd, hverken i 2012 eller 2013 ?

 

Jo, desværre

 

Reglerne findes i bekendtgørelse 1999-12-16 nr. 1043 om forbud mod brug af visse aggregater, halsbånd m.v. til dyr

 

I medfør af § 11, stk. 1, § 12, stk. 1, og § 28, stk. 5, i dyreværnsloven, jf. lov nr. 386 af 6. juni 1991 som ændret senest ved lov nr. 80 af 9. februar 1999, fastsættes følgende:

§ 1. Brugen af ethvert fjernbetjent eller automatisk virkende aggregat, der hæftes på dyr, og som påfører dyret elektrisk stød eller anden væsentlig ulempe, når det aktiveres, er forbudt.

§ 2. Halsbånd skal være lavet af et materiale, der er velegnet til brug på den pågældende dyreart og ikke på nogen måde skader dyret.

Stk. 2. Brugen af halsbånd, der på den indvendige side er forsynet med skarpe eller spidse pigge, er forbudt.

Stk. 3. Til hunde må der kun anvendes halsbånd med en fast lukning eller med en glidelukning, der har en selvudløsende stramningseffekt. Disse halsbånd må på indersiden være forsynet med stumpe metalombøjninger eller tappe, der dog højst må have en længde på 8 mm fra underkanten af efterfølgende led.

§ 3. Overtrædelse af §§ 1–2 straffes med bøde.

§ 4. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2000.

§ 5. Bekendtgørelse nr. 600 af 12. juli 1993 om brug af halsbånd m.v. ved dressur af hunde ophæves.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Ifølge ”bekendtgørelse om forbud mod visse aggregater, halsbånd med videre til dyr” er pighalsbånd med afrundende pigge med en længde på op til 8 mm målt fra

undersiden af det følgende led, nemlig lovlige.

 

sakset fra DCH Maribs hjemmeside...skal lige siges at det er i forbindelse med at de forbyder brug af dem i deres klub

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay tror bare jeg tænker det som to forskellige ting.

 

I mine øjne er det stadig lige tåbeligt... Dog har jeg faktisk kun set gamle sure drankere bruge disse "wannabe" pighalsbånd. Dog ser jeg ofte folk der bruger kvæl forkert og det kan også gøre mig lidt groggy...

 

Derudover tror jeg IKKE på at der er nogen der ville bruge et wannabe pighalsbånd fordi de synes det var flot.. For tror godt de fleste ved hvor meget der ses ned på den slags....

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...