Hop til indhold

øv træning :(


Amocca
 Share

Recommended Posts

Nu er vi med på Stellz hold, hvor træning bare var øv og på det nærmeste pinligt idag :evil:

 

 

Vi har fået ny træner på vores hvalpehold - idag var første gang med den nye træner - så vi gennemgik de ting vi havde lavet indtil videre, så hun kunne se hvor langt vi var nået....

 

Eller det vil sige, de andre gennemgik de øvelser vi havde trænet indtil videre, og Karla spillede fandango :roll:

 

Da jeg til sidst sagde: "det er da en trøst at hun kan alting så fint derhjemme" fik jeg at vide, at NEJ, det var ikke en trøst - hun skulle også kunne dem her... :neutral: og ja, det skal hun da, men hun er jo kun lidt over 4 måneder...

 

I det hele taget tror jeg at den nye træner og jeg kom skævt ind på hinanden :( vi skulle dække og da jeg sagde at vi generelt ikke dækkede på vådt græs, sagde hun, at det skulle vi så træne noget mere...

 

Vi har ikke trænet det overhovedte, da vores anden træner sagde, at det var ok at hvalpene uden underuld ikke dækkede på det våde græs af hensyn til risikoen for blærebetændelse.... om hun havde ret i det, ved jeg ikke, men det har været grunden til, at jeg aldrig har krævet at hun skulle dække i vådt græs - hun kan jo alle andre steder... men det SKAL hun ifølge ny træner....

 

Efter ca 3 kvarter skulle vi gå pænt i snor med kontakt, og stoppe op med kommandoen "stå", her var Karla (og også lidt jeg) brændt helt sammen inde i hovedet, så hun kunne overhovedet ikke høre mig.... hun hang bare i en 30 graders vinkel ude i enden af snoren.... lige meget hvor meget jeg hujede, peb og sagde sære lyde og hoppede op og ned... godbidderne (smuldret bøf) var heller ikke noget hun gad overhovedet at have med at gøre.... :roll: suk...

 

Til hvilket jeg sukkede og sagde: "det kunne være vi bare skulle tage hjem, Karla" men det måtte vi ikke, ifølge ny træner, for det var bare Karlas måde at tage "røven på mig" på... :roll:

 

Om hun har ret ved jeg ikke, måske er det bare Karla der forsøger at "tage røven på mig", jeg ved det ikke... Men jeg vil sgu hellere tage hjem efter 3 kvarter / 1 time - end jeg vil træne i en halv time mere med en hund der overhovedet ikke er klar over at jeg er tilstede... det får ingen af os da en god oplevelse af :(

 

Faktum er, at jeg har en super hund derhjemme som jeg er skide glad for at træne sammen med, men til træning har jeg af og til en hvalp fra helvede som har uld i ørerne... og idag var altså en af de gange, og jeg er desværre ret sikker på, at jeg blev stemplet som hende "den besværlige, med den umulige hvalp"... :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du læst tråden om kontakt øvelser?

 

Du er LANGT fra alene!!!!

 

På vores grund er vi perfekte, så snart vi kommer et kridt uden for grunden taber vi Aslan, dette er dog blevet meget bedre :-D og til trænign var der heller ikke nogen hjemme (dette trænes og har hjulpet en lille smule)

 

 

Med hensyn til din nny træner lyder personen som et fjols, hvalpe træning er ikke om at SKULLE KUNNE efter min mening.....det er social og oplevelser, med lidt positiv indlæring :blink:

 

 

Hvad er underuld?

Aslan er jo korthåret o har meget lidt hår på maven?

Kan han så få blærebetændelse ved at ligge på vår jord?

Undskyld at jeg bruger din tråd :(

 

 

 

Og så ønsker jeg jer alt mulig eld til at få bedre træning næste gang :blink::ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ThomasTBO

Øv, det lyder da som en rigtigt træls omgang. Jeg kan nu ikke lade være med at tænke 'hønen eller ægget' over din beretning: du og den nye træner kommer 'skævt ind på hinanden' og Karla bliver 'umulig'. Hunde er jo gode til at mærke stemninger og måske har Karla mærket at ikke alt var helt optimalt, og så er hendes (og din) indsats også blevet mindre end optimal.

 

Jeg håber da at I får rettet op på forholdet, for ellers bliver det da ikke specielt spændende for jer - eller udbytterigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror du har lidt ret Thomas - selvom hun dog allerede var lidt oppe at køre inden træner og jeg gik skævt på hinanden :blink: men jo, efter at jeg følte jeg blev "sat på plads" af træner, så har jeg nok heller ikke været optimal at træne med og det har den bette sikkert reageret på....

 

Aslan> jeg har ikke læst kontakt tråden, men den vil jeg da lige trawle igennem... det er bare "sjovt" hvordan vi sagtens kan have super kontakt i parken fx. når vi ikke kan på træningspladsen (ihvertfald ikke ret tit)...

 

Men måske er det fordi at parken også er "hjemmebane" i Karlas hoved?

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt ærligt; De fleste hunde i Karlas alder og indtil de bliver voksne og får deres hjerne på plads stresser op på en træningsplads. Det du skal se på er, hvad Karla kan på hjemmefronten. Er du tilfreds med hende i hverdagen, så er målet nået for det trin hun er på lige nu. Og så skal du ikke lade dig trække rundt i manegen af en eller anden træner. Du har betalt vedkommende for at inspirere dig til videre træning med Karla. Ikke for at excesere dig og Karla rundt i, hvad I kan eller ikke kan, så hvis du f.eks. ikke synes, at det er en alt for fed ide, at Karla dækker i koldt og vådt græs, jamen, så skal hun bare ikke gøre det. Din hund = din beslutning ! Prøv at se tiden lidt an, men hvis det er alt for surt med den nye træner, så ryk dig og din hund et bedre sted hen...og glem alt om, at Karla vil tage røven på dig ved at blive umulig på træningspladsen. Herre Gud dog, hun er jo bare en bette pyser-hvalp endnu...og det skal hun have lov til at være med alt, hvad det indebærer...

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg tror jeg er en lille smule forelsket i dig lille nu Zaz-zaz :hjerte: og ja, jeg er så glad og tilfreds med hende derhjemme, hun er jo den mest fantastiske lille hund...

 

Men man bliver jo ked af det og irriteret når man ved hvad hun kan og man så slet ikke kan få kontakt derude... Man synes alle de andre bare "kan det gylle" og efter træneren at dømme, lyder det jo til, at det skal man kunne! også på en træningsplads...

 

Og så synes jeg jo generelt at min hund er vidunderlig, og dte ville jeg jo også gerne at alle andre også synes ;-) inklusive min hundetræner

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Surt :ae: Det er simpelthen en skam at man går fra træningsstedet med sådan en fornemmelse.

 

Jeg synes, man skal passe på med ikke at lade sig rive med til træning. Jeg har lavet nogle fejl en gang, hvor jeg har lyttet til trænere...nogle af disse kan jeg stadig mærke i maven når jeg tænker på dem i dag - fordi jeg var med til at skubbe til min hund på en måde som hun ikke fortjente.

 

Jeg tror det er derfor, jeg har det ok med at sige fra hvis jeg ikke synes, at Vinter er parat til en opgave. Det er kun sket en gang, hvor jeg træner nu og jeg sagde bare pænt, at jeg gerne ville springe over og bruge lidt tid på det - og det var fint.

 

Jeg kender også det med at forvente ting, for man håber jo at det går godt.

 

Måske skal du bare sige til dig selv, at du kun skal have en eller to forventninger i et stykke tid = vi skal have det sjovt og vi skal lære at fokusere mere på hinanden. Glem alt om at dække og sidde osv. Du kan nøjes med at øve disse ting langsomt og lidt, når i bliver bedt om det. Endda med lidt pauser. Smid eventuelt en godbid hun skal kigge efter for at lave noget andet.

 

Det bruger jeg nogle gange, fordi jeg ikke synes at det er nødvendigt at Vinter dækker 10 gange i træk hvis vi bliver sat til det...bare fordi der er tid til det. ...det gad jeg heller ikke selv, hvis det var mig ;-)

 

En anden ting vi har fundet på, der hjælper med at tage fokusen væk fra de andre hunde er at bruge 'lad den ligge'. Når andre hunde skal gå tæt forbi os, har jeg nogle gange smidt en godbid foran Vinter og bedt hende om at lade den ligge. Så stirrer hun på godbidden eller mig (i forventning) og glemmer hunden der går forbi. Når hunden går forbi, siger jeg hun må tage den. Det virker ofte bedre end at holde en godbid i hånden eller bede om kontakt.

 

Jeg håber i får det sjovt til træning næste gang....det er ret surt når det går sådan. Man er jo på en måde ved at finde 'vejen' mens man samtidigt arbejder med en hund, lytter til træner, håndterer egne følelser, smutter uden om andres hunde, og ... i det virvar det nogle gange kan virke som om det er, skal man så tage stilling til det, som træneren fortæller en er det bedste for ens egen hund, virkelig er det bedste.

 

Men..jeg tror sagtens du kan klare det :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Helt ærligt; De fleste hunde i Karlas alder og indtil de bliver voksne og får deres hjerne på plads stresser op på en træningsplads. Det du skal se på er, hvad Karla kan på hjemmefronten. Er du tilfreds med hende i hverdagen, så er målet nået for det trin hun er på lige nu. Og så skal du ikke lade dig trække rundt i manegen af en eller anden træner. Du har betalt vedkommende for at inspirere dig til videre træning med Karla. Ikke for at excesere dig og Karla rundt i, hvad I kan eller ikke kan, så hvis du f.eks. ikke synes, at det er en alt for fed ide, at Karla dækker i koldt og vådt græs, jamen, så skal hun bare ikke gøre det. Din hund = din beslutning ! Prøv at se tiden lidt an, men hvis det er alt for surt med den nye træner, så ryk dig og din hund et bedre sted hen...og glem alt om, at Karla vil tage røven på dig ved at blive umulig på træningspladsen. Herre Gud dog, hun er jo bare en bette pyser-hvalp endnu...og det skal hun have lov til at være med alt, hvad det indebærer...

 

Nemli! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

ja, jeg er så glad og tilfreds med hende derhjemme, hun er jo den mest fantastiske lille hund...

 

Men man bliver jo ked af det og irriteret når man ved hvad hun kan og man så slet ikke kan få kontakt derude... Man synes alle de andre bare "kan det gylle" og efter træneren at dømme, lyder det jo til, at det skal man kunne! også på en træningsplads...

 

Og så synes jeg jo generelt at min hund er vidunderlig, og dte ville jeg jo også gerne at alle andre også synes ;-) inklusive min hundetræner

 

Jeg syntes du skal være rigtig glad for din hund og alt det du kan få hende til hjemme hos dig selv. Husk at man altid skal arbejde i et uforstyrret miljø når man skal lære nye ting og de tinge man 'lærer' på træningspladsen gerne skulle være til inspiration og ikke ting man kan forvente en hvalp på 4 mdr SKAL kunne. Når hun kan tingene hjemme, så begynder man at få hende til at lave øvelsen andre steder hvor der er forstyrrelser og dermed får hende til at generalisere. Man kan IKKE forlange at en hvalp skal kunne focusere i et så stresset miljø som en træningsbane er med en masse andre sjove hvalpe. Hvis du bare kan få hende til at lave de forskellige øvelser nogle få gange på træningpladsen, så vær du glad og så må du prøve at 'glemme' den træner. Det lyder helt forkert i mine øre at hun vil trumfe igennem at din hvalp skal dække på vådt græs, især når I ikke har øvet det før. Jeg tror derimod ikke at hun vil få blærebetændelse af det, for man skal jo netop ikke øve det 100 gange på træningspladsen. Husk at give hende fri imellem øvelserne, så hun kan 'få luft' til hjernen :-)

 

Held og lykke med den videre træning. Jeg er sikker på at du får en super hund ud af Karla :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

og bare for at bevise det overfor mig, ja så gik hun, på morgenturens træningspas, i snor som om hun var dansk lydighedschampion :lol: på venstre side, lige ved benet, med hovedet opmærksomt løftet :lol: kun 3 meter ca, men halli hallo... "se hvad jeg kan mor!"

 

 

Kan man andet end være forelsket i den hund :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

:blink:Nååååååårh så dygtig en pige du har :blink:

 

 

Det er jo super med en optur efter en nedtur :-D

 

det må man sige ja :-D og vores lydighedschampion opførsel fortsætter.... jeg har fri idag, så hun fik også en formiddagstur og også her valgte hun at gå som den mest perfekte hund, da vi trænede "gå pænt med snor på" og sandelig om barnet ikke valgte selv at træne fri ved fod :shock: jeg var dog hurtig til at hoppe med på "legen" ;-) , så vi fik sandelig også op til flere meters gå pænt uden snor...

 

Hun er altså en fantastisk lille hund og utroligt glad for at arbejde.... og det MÅ og SKAL jeg huske på, når hun forvandler sig til det døve asen hun nogengange gør ude på træningspladsen....

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke en dum oplevelse :ae:

Jeg tror at du skal holde dig for øje at Karla kun er 4 mdr. gammel og der er en grænse for hvor længe hun kan koncentrere sig. Så i stedet for at køre det helt derud hvor hun hænger i snoren og har glemt alt om din tilstedeværelse, så vær opmærksom på hvornår hun har fået nok og slut træningen lidt før, så I stopper mens I er på toppen og ikke når hun ikke gider mere. Det vil du få mere ud af :5up: Og så må træneren sige hvad hun vil ik'? :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg føler virkelig med dig.. ved ikke rigtig hvad jeg ellers skal sige, nu har vi været ude på pladsen hverdag og hun har løbet rundt derude uden snor (vi var alene), trænet en meget lille smule..

 

lige pt virker hun træt af at træne, og vil ikke presse hende..

 

det med at skulle præstere derude, er det vi skal, vi skal vise vores lektier derude, uden snor på. det vil sige, denne gang skal vi træne dæk øvelsen. (hvor hun dækker og man går væk). den kan vi jo sagtens herhjemme. men derude, er der bare 117 andre ting der er mere spændende end at dække. hehe (harelort)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

lige pt virker hun træt af at træne, og vil ikke presse hende..

 

Hmm

 

det med at skulle præstere derude, er det vi skal, vi skal vise vores lektier derude, uden snor på. det vil sige, denne gang skal vi træne dæk øvelsen. (hvor hun dækker og man går væk). den kan vi jo sagtens herhjemme. men derude, er der bare 117 andre ting der er mere spændende end at dække. hehe (harelort)

 

Hvis lektierne var hjemmearbejde kan de jo ikke vises på træningspladsen, som langtfra er hjemmebane.

 

Jeg vil gentage mig selv: Der er ikke noget der hedder SKAL på en træningsplads. I er der, I BETALER, for at få vejledning til at træne og det I kan vise på dagen er dertil I er nået. Basta...

 

Og så kan jeg ellers opfordre til meget, meget tidligt i indlæringsforløbene at tage hjemmefra og øve så hundene hurtigt lærer at generalisere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hvalpetræner har også sagt det med underuld, våde plæner og blærebetændelse. Han siger faktisk også at vi ikke skal træne i særlig lang tid hvis vejret er meget dårligt, da de små kan blive syge af det.

Jeg synes din nye træner lyder mindre kompetent og det er jo ret trist. Synes du skal stole på dig selv og dine egne fornemmelser omkring Karla. Du er jo den der kender hende bedst.

Hvis du har lyst til at tage tidligt hjem fordi alt er skidt den dag, så gør det! Det ville være superærgerligt at ødelægge hundens glæde ved træningen fordi en træner siger hun snyder dig. Karla er kun 4 mnd. selvfølgelig kan hun have en dårlig dag og det skal hun have lov til.

 

Min hvalpetræner synes det er fint at man tager tidligt hjem hvis hunden eller en selv har en dårlig dag. Han siger også at alle hunde er forskellige og kan forskellige ting, så der er ingen grund til at være trist over at ens hund kan det ene bedre end det andet. Han taler i det hele taget om at træning skal være en leg og at man ikke skal stille for store krav til hvalpene endnu.

 

I øvrigt så kan Jodie også det hele herhjemme og når jeg går alene med hende, men sammen med 10 andre hvalpe, der går det bare ikke. Det må jeg så bare acceptere :blink:

 

(Kan man se at jeg synes jeg har fået en super træner:-D)

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det ikke et HVALPE HOLD du går på:?::?::?:

For så skal du ikke præstere noget, men lege det ind.

Sig til din træner at h*n skal huske at det er hvalpe og ikke voksne hunde (er jo selv kommet på c-hold som er voksne hunde) og rollo er altså kun 6 måneder, så jeg lytter til ham og træner efter at han ikke er ældre...selv om et af føllene siger jeg bruger for mange godbidder:shock::shock::shock:

Din hund skal netop bruge tiden på at lærer at det er sjovt at være sammen med andre hunde både i leg og trænning og det kommer ikke bare fordi at man skifter træner...

Med hensyn til dæk på vådt græs så ville jeg også mene at hunden skal lærer det... men det behøver ikke være på en øv dag og det skal ikke være mere end 2-3 gange på en dag så pelsen kan nå at tørre, så den ikke skal gå kold og våd en hel trænings time... desuden så ville jeg mene og det mente min hvalpe træner heldigvis også har med hvalpe træner man i små pærioder som to gange sit eller 10 skridt og så leger man lidt enten med hinanden eller med legetøj..,

Det er så bare min holdning HVALPE er HVALPE og ikke voksne hunde og de skal have lov at lege så længe de har behov for det:!:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke en dum træner. :evil:

 

DU ved, at du har en skøn hund. VI ved at du har en skøn hund. Så pyt med at sådan en dummernik ikke fatter det. tongue0015.gif

 

Jeg er helt klart tilhænger af ikke at presse sin hund for meget.

 

Det er ikke sket for Tyson, at han er stået af mentalt til lydighed, men det er sket til agility, hvis jeg har prøvet for ihærdigt at få ham til noget, som han ikke forstår hvad er. Så står han helt af og vil slet ikke lave noget som helst, heller ikke de lette ting, som han godt kan.

 

Så nu er jeg blevet meget opmærksom på hans signaler og giver ham et frikvarter, hvis jeg kan se, at det er ved at blive for meget for ham. Jeg siger til trænerne, at nu har han brug for en pause, og det bestemmer JEG, for det er MIN hund. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...