Hop til indhold

tandbørstning


Gæst presaio
 Share

Recommended Posts

Gæst presaio

Ved brug af tandbørste til hunde. Så bruger jeg bare en billig børnetandbørste, og fået af vide de skulle være lige så gode som de "speciale" som er lavet til hunde, som kan købes i diverse hundeforretninger :confused:

 

Det emnet og debatten faldt på under en snak var, at jeg bruger kun en tandbørste til begge hunde, som de deles om indtil den er slidt ned. At det skulle være uhygiejnisk, pga. diverse bakterie og alt det smittefare kunne blive overført fra ene hund til anden.. er der noget realt ved det? :confused:

 

Syntes de bliver udsat for rigeligt med bakterier og hvad de end nu kan finde, slikke, snuse og spise, end så ikke når de deles om det samme legetøj eller tyggeben.

 

Så enten er jeg helt gal på den og skal ud og anskaffe en tandbørste mere, eller bare holde mig til; at jeg enten er skør pga. jeg børster tænder på mine hunde, eller at jeg bare bruger den samme på begge.. :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har købt en tandbørste hver til hundene, mest for nemheds skyld, og fordi deres gab har noget forskellige størrelser, så har brug for en lidt længere tandbørste til den store hund.

 

Sådan rent hygiejnisk kan du vel lige skylle tandbørsten efter du har brugt den på den ene hund? Det tror jeg ikke de tager skade af :-)

 

 

Vi har også købt baby - og ekstra soft tandbørster til hundene i supermarkedet, men synes nu at den min dyrlæge sælger har noget blødere børstehår, næsten så bløde at jeg tænker at de ikke tager noget som helst :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, du er ikke skør. Det er ret ligegyldigt om du bruger samme tandbørste til begge hundene....... Hundene er jo ligeglade.

Så længe ingen af dem har betændelse eller anden smitsom sygdom i munden.

 

--Og du skal jo bare skifte tandbørste dobbelt så tit.

 

Jo nemmere man kan gøre det, jo større er chancen for at man bliver ved og at hundene så kan få lov til at ældes med et flot rent og helt tandsæt:mrgreen:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde slet ikke tænkt på at bruge den samme tandbørste... Det sker der da ikke noget ved, når de nu deler legetøj, tyggeben osv. Vores har en hver. Mollys bliver slidt dobbelt så hurtigt som Silles, for hun vil gerne tygge i den. Vi har fået at vide at det er bedst med bløde hår, så man kan børste godt på tandkødet. Det er ikke så slemt hvis der sidder tandsten på tænderne. Det er når det kommer op ved tandkødet, det bliver et problem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Her i huset er det kun Oscar der får børstet tænder - det får han 1 gang i ugen. Jeg bruger en microfiber "tandbørste" sådan en til at sætte på fingeren - så kan du meget nemmere komme i kontakt med tænderne.

Vi har brugt Plaque off i over 10 måneder - efter at Oscar fik renset tænder og bort opereret to tænder sidste år. Det er noget der virker for så kan plakken ikke sætte sig på tænderne.

 

Men ellers kan jeg ikke tro der sker noget ved at bruge den samme tandbørste!

Link til indlæg
Del på andre sites

Silke fik "børstet tænder" hver dag da hun flyttede ind her, 8 uger gammel. Det var med babytandbørste og kridt med lidt Wolles Wow..

Hun fik også "klippet negle" hver dag :mrgreen:.

Efterhånden som vi blev rigtig gode til det, så sprang vi over en gang imellem. Og endte med at børste en gang om ugen.

Da hun så blev 5-6 år, så syntes jeg, at tænderne ikke var helt så hvide mere. Så børstede vi hver anden dag igen.

 

Og nu, hvor hun er 11 år, så børster vi tænder hver morgen. HUN elsker det. Og jeg nyder at nusse hende og ordne alle de ting, som man nu kan ordne, så hun kan blive ved med at være en velplejet gammel hund rigtig længe.

 

Jeg køber helt almindelige stride voksen-mennesketandbørster i hård eller medium. Men så snart de begynder at stritte det mindste, så ryger de ud. Hårde tandbørster, der stritter, gør sikkert mere skade end gavn på tandkødet.

 

Jeg forstår ikke hvorfor tandbørsten skal være specielt blød til hunde? -Jo, i starten, til hunden har vænnet sig til tandbørstning. Men senere er det da bare en fordel at man rigtig kan massere tandkødet med børsten.

Det kan man da ikke med en babyblød børste...

 

Hunde kan jo ikke nå at få slibeskader. I hvert fald ikke så slemt at det betyder noget. For så længe lever de jo ikke:cry:. Og vi børster nok sjældent tænder på hunden 2-3 gange hver dag, som mennesker jo tit gør på sig selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

fubar, det troede jeg osse engang... Men min tandlæge siger at man ikke sådan kan "skubbe" tandkødet. Når man masserer tandkødet, så vil det blive sundere og sidde strammere omkring tænderne..

 

At man ikke skal bruge for stive børster til mennesker, det er noget med slibeskader i tandhalsene..

 

Og hunde kan altså ikke nå at få slibeskader på tænderne selv om vi skrubber løs med stive børster hver eneste dag. De lever jo desværre ikke i 80 år...

 

Jeg skrubber ikke bare Silkes tænder hver dag, men også hendes tandkød..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...