Hop til indhold

Hvor meget skal man acceptere? (hundemøde)


Hogan
 Share

Recommended Posts

Hogan har lidt problemer med at møde andre hunde, men vi arbejder på det ved at han får lov at møde hunde hvor jeg syntes at han er afslappet når han ser dem. Har får han så godbidder når han hilser pænt og roligt og jeg går videre mens det går godt, så der ikke kommer dårlige episoder.

 

Men ved nogle af møderne er der jo hunde som gerne vil snuse bagi, og det vil Hogan ikke have. Så trækker han sig væk og hvis de følger efter knurrer han af dem. Det vil jeg fint acceptere da det jo er fint han siger fra.

Men hvis ikke hundene fatter det og jeg ikke er hurtig nok til at komme videre laver han udfald mod dem (dvs han knurrer/gør og så farer mod dem. Han bider ikke eller noget men kan godt markere). Ville i acceptere det? I mine øjn er det jo fint hundesprog da der jo er blevet sagt fra og den anden hund har haft en chance for at stoppe røvsnusningen.

 

Og hvis i har nogle flere gode råd om hvordan jeg bedst tackler hundemøder, så sig endeligt frem :-)

 

Jeg kan lige tilføje at det er nødvendigt at han kan møde andre hunde på en ordentlig, da der er mange hunde her hvor jeg bor. De fleste kan jeg komme udenom, men ikke alle :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Sorry jeg har glemt alt om den her tråd da der gik så længe inden der kom nogle svar :mrgreen:

 

Det er uanset om han er i snor eller ej. Jeg går ikke til træning med ham, men på mandag kommer der en adfærdsbehandler og ser på ham. Træning i en klub er ikke rigtigt noget jeg har villet kaste mig ud i fordi han er sådan. Men nu må vi se om det kan blive en mulighed når jeg har prøvet at se hvad adfærdsbehandleren siger :-)

 

Jeg plejer også at 'advare' folk når jeg møder dem. Men da han lige nu kun får lov at møde hunde hvpr jeg kan se han er afslappet, ved jeg normalt også at han ikke bliver sur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fatter ikke ideen i at hunde skal hilse på dem man møder, hvorfor? Jeg går da bare videre, mine hunde skal ikke hilse på nogen andre end dem de kender i forvejen.

til træning skal hunde da heller ikke hilse, så ikke villle til træning med den begrundelse forstår jeg ikke.

træning handler om dig og hunden ikke om hunden og andre hunde;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Den syntes jeg er svær, Kleo. Hunden er jo nød til at hilse på andre hunde for at lære dem at kende. Ellers kan den jo ikke hilse på nogen den kender.

 

Vi har vores 1. hund og ingen i familien eller omgangskredsen har hund han derigennem kan komme til at kende. Så skal han leve et helt hundeliv uden at sige goddag til andre artsfæller. Det ville da være synd. Vi var kommet i kontakt med et ungt par med en Golden ligesom os. Drengene er jævnaldrene og har leget rigtig godt sammen. Men de svigtede her vinteren over og nu har han ikke nogen. Jeg vil da rigtig gerne give ham en god kammerat han kan lege med, men han er jo nød til at hilse først så vi kan vurderer om hundene svinger.

 

Med hensyn til at hilse til træning. Vi har trænet i DKK og gør det stadig. Der hilser hundene da på hinanden inden vi går i gang. Men det er måske ikke en god ide?

 

Vil lige tilføje, at når vi går tur får vores ikke lov til at hilse på alt og alle. Jeg ser fører og hund an på afstand og vurderer så om han får lov til at hilse, hvis det andet par også vil hilse. Ellers passerer vi bare hinanden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har brugt hvalpetræning til at finde legepartnere, når hvalpetræning er overstået hilser vi ikke på fremmede og da slet ikke på træningspladsen;) træning er mig og hund ikke hund og andre hunde.

jeg kan godt se at har man ikke lege partnere må man finde nogen men at aftale med 2-3 personer man stoler på, at ens hunde skal hilse/lege er jo nogetandet end at hilse på alle man møder på sin gåtur;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Og lige frem at opfatte det som et problem at hunden ikke ønsker at lade sig snuse til af total fremmede, det fatter jeg hat af, det er da i mine øjne helt normal hundeadfærd og noget man som hundeejer må undgå sker ved simpelthen at gå videre og lade være med at hilse på alt og alle;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Man skal selvfølgelig respekter hvis hunden ikke bryder sig om at blive snuset bagi. Vi mennesker har jo også forskellige grænser. Det da ikke alle jeg krammer når vi hilser.

 

Men at finde, som du skriver, 2-3 man stoler på er jo noget svært. For vores vedkommende kender vi INGEN der har hund. Så alle hundeejere vil for os være fremmede.

 

Til Hogan; god ide med en vurdering af din hund, for lige at vende tilbage til tråden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Men ved nogle af møderne er der jo hunde som gerne vil snuse bagi, og det vil Hogan ikke have. Så trækker han sig væk og hvis de følger efter knurrer han af dem. Det vil jeg fint acceptere da det jo er fint han siger fra.

Men hvis ikke hundene fatter det og jeg ikke er hurtig nok til at komme videre laver han udfald mod dem (dvs han knurrer/gør og så farer mod dem. Han bider ikke eller noget men kan godt markere). Ville i acceptere det? I mine øjn er det jo fint hundesprog da der jo er blevet sagt fra og den anden hund har haft en chance for at stoppe røvsnusningen.

 

Lige den der episode har jeg også oplevet med de to af mine beagler. Jeg har fuldt ud accepteret at det er i orden, de laver det udfald. Sætter den anden hund på plads - efterfølgende har de kunnet mødes og hilse på den hund med respekt fra begge sider.

 

Jeg havde for nogen tid siden en oplevelse hvor jeg gik med Oscar. Oscar er meget sin egen når han går tur. Han vil gerne hilse og er den af mine beagler der leger mest med fremmede hunde. Den her tur var så en DSG i løs tilstand, som jeg på forhånd ikke er glad for, da den løber løs - farer over til alt og alle - kort sagt en pestilens. Oscar var i ført flexlinen, da vi gik i "området" og han fik lov at "løbe løs" - pludselig kommer den her DSG hund farende - Oscar går og snuser, har ryggen til hunden. Jeg råber på ejer der går et langt stykke væk, at han skal kalde på sin hund - ejer går bare videre og jeg tænker så, at det så må briste eller bære. Dsg'en går bagom Oscar - snuser ham i røven - Oscar vender sig - stiller sig an og knurre nede fra struben. Det acceptere DSG'en ikke - den forsætter - jeg løsner Oscars flexline, så han får mere snor og pludselig farer Oscar frem - gøer og markerer ud i luften - DSG'en stikker af - de to hunde er aldrig i nærheden af hinanden.

Da vi så igen senere møder den samme DSG - da passerer den fint forbi Oscar uden at tage kontakt til ham.

Det handler om at være cool som ejer i sådan en situation - men nu så jeg også at DSG'en i dette tilfælde bare var en pestilens - man kan godt se forskel hvis situationen er mere alvorlig og den indtrængende hund har skidt mel i posen.

Link til indlæg
Del på andre sites

grunden til at jeg spurgte er netop at jeg har oplevet så stor forskel med Tot - jeg troede at han var lidt egetkønsagressiv , men har efterhånden opdaget at det ikke helt er tilfældet ,der er nogen hanner han ikke kan med og dem undgår vi så, men det er ikke alle, nu har jeg jo også Ollie og jeg vil IKKE RISIKERE at han bliver agressiv når han engang er voksen. Her hvor jeg bor er der jo fortove - de er ofte temmelig smalle / overfyldte med skilte - forretnings varer - andre mennesker , så det kan være temmelig svært at passere en fremmed hund uden at komme tæt på, så vi arbejder på det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er helt normalt, Maiken :-D Det er jo ikke Hogans skyld, at de andre hunde ikke fatter det :engel: Altså, selvfølgelig skal du forsøge at stoppe det, men nogle gange smutter det jo.

 

Og ja, ellers skal du nok bare acceptere, at han ikke har brug for at hilse på andre hunde, og heller ikke nyder det :hmm: Men se hvad hende adfærdsbehandleren siger :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fatter ikke ideen i at hunde skal hilse på dem man møder, hvorfor? Jeg går da bare videre, mine hunde skal ikke hilse på nogen andre end dem de kender i forvejen.

til træning skal hunde da heller ikke hilse, så ikke villle til træning med den begrundelse forstår jeg ikke.

træning handler om dig og hunden ikke om hunden og andre hunde;)

 

Grunden til at han skal blive bedre til at tolerere andre hunde, står i startsindlægget...

Nu står der ikke at jeg ikke vil til træning med ham, men at jeg ikke har gjort det pga af det. Der er forskel. Og de steder vi har trænet har de haft hundeleg inden og jeg vil på ingen måde stresse Hogan ved at lade ham løbe sammen med hunde når han bare skal hidse sig op.

 

Og lige frem at opfatte det som et problem at hunden ikke ønsker at lade sig snuse til af total fremmede, det fatter jeg hat af, det er da i mine øjne helt normal hundeadfærd og noget man som hundeejer må undgå sker ved simpelthen at gå videre og lade være med at hilse på alt og alle;)

 

Problem? Der er intet problem men jeg spørger om gode råd til hvordan jeg tackler hundemøder. Og spørger indtil hvad i ville acceptere i sådan en sitution netop for at finde ud af om det er et problem eller bare normalt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den syntes jeg er svær, Kleo. Hunden er jo nød til at hilse på andre hunde for at lære dem at kende. Ellers kan den jo ikke hilse på nogen den kender.

 

Vi har vores 1. hund og ingen i familien eller omgangskredsen har hund han derigennem kan komme til at kende. Så skal han leve et helt hundeliv uden at sige goddag til andre artsfæller. Det ville da være synd. Vi var kommet i kontakt med et ungt par med en Golden ligesom os. Drengene er jævnaldrene og har leget rigtig godt sammen. Men de svigtede her vinteren over og nu har han ikke nogen. Jeg vil da rigtig gerne give ham en god kammerat han kan lege med, men han er jo nød til at hilse først så vi kan vurderer om hundene svinger.

 

Med hensyn til at hilse til træning. Vi har trænet i DKK og gør det stadig. Der hilser hundene da på hinanden inden vi går i gang. Men det er måske ikke en god ide?

 

Vil lige tilføje, at når vi går tur får vores ikke lov til at hilse på alt og alle. Jeg ser fører og hund an på afstand og vurderer så om han får lov til at hilse, hvis det andet par også vil hilse. Ellers passerer vi bare hinanden.

 

Du har helt ret :-) De kan jo ikke få nye hundevenner hvis ikke de kan møde nye. Vi ser også hund og ejer an på afstand og hvis jeg kan se at Hogan kører op, så får han ikke lov at hilse.

Hogan bliver aldrig presset ud i at hilse, men søger altid hen til de andre hunde. Ville elske hvis han bare gik forbi uden af forsøge at hilse. Så her er det Hogan der selv vil hilse, indtil den anden hund gør noget 'forkert'.

 

Man skal selvfølgelig respekter hvis hunden ikke bryder sig om at blive snuset bagi. Vi mennesker har jo også forskellige grænser. Det da ikke alle jeg krammer når vi hilser.

 

Men at finde, som du skriver, 2-3 man stoler på er jo noget svært. For vores vedkommende kender vi INGEN der har hund. Så alle hundeejere vil for os være fremmede.

 

Til Hogan; god ide med en vurdering af din hund, for lige at vende tilbage til tråden.

 

Jeg glæder mig også til at høre hvad hun siger. Har det het fint med hvis det er fordi han ikke gider de andre hunde, men vil jo gerne vide hvis han reagerer som han gør fordi han er usikker. Ved jo at han døjer med stress, å det kan måske også komme derfra. Hvad ved jeg :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige den der episode har jeg også oplevet med de to af mine beagler. Jeg har fuldt ud accepteret at det er i orden, de laver det udfald. Sætter den anden hund på plads - efterfølgende har de kunnet mødes og hilse på den hund med respekt fra begge sider.

 

Jeg havde for nogen tid siden en oplevelse hvor jeg gik med Oscar. Oscar er meget sin egen når han går tur. Han vil gerne hilse og er den af mine beagler der leger mest med fremmede hunde. Den her tur var så en DSG i løs tilstand, som jeg på forhånd ikke er glad for, da den løber løs - farer over til alt og alle - kort sagt en pestilens. Oscar var i ført flexlinen, da vi gik i "området" og han fik lov at "løbe løs" - pludselig kommer den her DSG hund farende - Oscar går og snuser, har ryggen til hunden. Jeg råber på ejer der går et langt stykke væk, at han skal kalde på sin hund - ejer går bare videre og jeg tænker så, at det så må briste eller bære. Dsg'en går bagom Oscar - snuser ham i røven - Oscar vender sig - stiller sig an og knurre nede fra struben. Det acceptere DSG'en ikke - den forsætter - jeg løsner Oscars flexline, så han får mere snor og pludselig farer Oscar frem - gøer og markerer ud i luften - DSG'en stikker af - de to hunde er aldrig i nærheden af hinanden.

Da vi så igen senere møder den samme DSG - da passerer den fint forbi Oscar uden at tage kontakt til ham.

Det handler om at være cool som ejer i sådan en situation - men nu så jeg også at DSG'en i dette tilfælde bare var en pestilens - man kan godt se forskel hvis situationen er mere alvorlig og den indtrængende hund har skidt mel i posen.

 

Jeg syntes også det er fint at de siger fra. Jeg forlanger ikke at min hund skal finde sig i alt fra en anden hund :-) Jeg ved så ikke om de kan hilse pænt bagefter da vi tit møder hunde bare en gang. Og problemet med de fleste hunde er at de render løse, så her har jeg ikke haft mulighed for selv at vælge om de skal hilse. Og tit syntes jeg ikke de forstår at han vil have dem til at holde sig fra hans mås :mrgreen:De går gladeligt lige hen og snuser igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er helt normalt, Maiken :-D Det er jo ikke Hogans skyld, at de andre hunde ikke fatter det :engel: Altså, selvfølgelig skal du forsøge at stoppe det, men nogle gange smutter det jo.

 

Og ja, ellers skal du nok bare acceptere, at han ikke har brug for at hilse på andre hunde, og heller ikke nyder det :hmm: Men se hvad hende adfærdsbehandleren siger :-D

 

Men jeg skal også nok acceptere det hvis det er fordi han bare ikke gider dem, men så forstår jeg jo bare ikke at han selv søger hen mod dem :mrgreen: Han er ikke for snu så.

Han har jo heldigvis nogle gode hundevenner som han enes fint med så det er ikke så vigtigt, men vil bare have det træls med at det er fordi han er bange eller fordi han stresser.

Min plan er ikke at han skal lære at hilse på alle men mest at få en ide om hvorfor han reagere sådan. Nogle hunde knurrer han jo også af fra start.

Og de træningssteder jeg kender til herude bruger hundeleg inden træningen, og det vil han jo hade :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Men jeg skal også nok acceptere det hvis det er fordi han bare ikke gider dem, men så forstår jeg jo bare ikke at han selv søger hen mod dem :mrgreen: Han er ikke for snu så.

Han har jo heldigvis nogle gode hundevenner som han enes fint med så det er ikke så vigtigt, men vil bare have det træls med at det er fordi han er bange eller fordi han stresser.

Min plan er ikke at han skal lære at hilse på alle men mest at få en ide om hvorfor han reagere sådan. Nogle hunde knurrer han jo også af fra start.

Og de træningssteder jeg kender til herude bruger hundeleg inden træningen, og det vil han jo hade :-D

Men han gider vel bare ikke røvsnuseri så. Måske vil han gerne hilse til at begynde med, men så bliver det for meget, når de begynder på det - eller måske går det for hurtigt for ham, så det bliver lidt overvældende :hmm: Nogle hunde vil nok gerne have, at hilseritualet foregår i en bestemt rækkefølge og hvis den anden hund så går for hurtigt frem, kan han måske blive irriteret?

Og hvis han knurrer fra start, kan han måske bare ikke lide den hund. Der findes sgu også mennesker, som jeg ville knurre af, fordi jeg bare ikke kan lide dem ;-)

 

Og så tror jeg ikke, at du absolut skal deltage i hundeleg inden træningen, hvis I ikke vil. Jeg ville i hvert fald heller ikke med Bobo, fordi det også ville være for meget for ham. Og tænker at sådan noget er frivilligt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Røvsnuseriet gider han ikke, og det har jeg det fint med for det gad jeg dælme heller ikke :mrgreen:

 

Men det er bare efterhånden også selvom den anden hund er stille og rolig og kommer stille hen og snuser. Og det er også fint nok han ikke gider, men hvorfor dælen vil han så gerne derhen? Han skaber sig med at pibe og logre og trække hen til hunden.

 

Det er bare lidt svært at lade være med at være med når de andre hunde leger på træningspladsen hehe

Link til indlæg
Del på andre sites

Røvsnuseriet gider han ikke, og det har jeg det fint med for det gad jeg dælme heller ikke :mrgreen:

 

Men det er bare efterhånden også selvom den anden hund er stille og rolig og kommer stille hen og snuser. Og det er også fint nok han ikke gider, men hvorfor dælen vil han så gerne derhen? Han skaber sig med at pibe og logre og trække hen til hunden.

 

Det er bare lidt svært at lade være med at være med når de andre hunde leger på træningspladsen hehe

Jeg ved det ikke så :-D Troede kun det var når de snuste til ham.

 

Og angående træningen kan du jo bare komme lige inden træningen går i gang. Hvis du gerne vil træne, altså. Så synes jeg ikke det skal forhindre dig :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så kan nogle ejere da godt vinke farvel til koncentrationen :hmm:

 

Det var fantisk derfor jeg stoppede med at træne. Hogan var ikke til at få ned igen, og det samme med nogle af de andre hunde. Træneren var ikke til at snakke med overhovedet, og mente at så trænede vi ikke hårdt nok! Hende jeg havde før var bare så meget bedre, men selvfølgeligt skulle hun skiftes ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var fantisk derfor jeg stoppede med at træne. Hogan var ikke til at få ned igen, og det samme med nogle af de andre hunde. Træneren var ikke til at snakke med overhovedet, og mente at så trænede vi ikke hårdt nok! Hende jeg havde før var bare så meget bedre, men selvfølgeligt skulle hun skiftes ud.

Wow... :shock: Altså, man kan da sikkert godt tvinge en hund til at koncentrere sig lidt bedre, men gider man virkelig det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...