Hop til indhold

Hvad vejer en 8-9 ugers schæferhvalp?


Gæst Anbil
 Share

Recommended Posts

Gæst Anbil

Jeg har lige købt en schæferhvalp fra en god kennel.

Hun er ikke ret stor, og slet ikke "kluntet", som mange andre hvalpe.

 

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad JERES schæferhvalpe vejede / vejer, fx fra 8 uger til 6 mdr.

Evt. hvis nogen kender et link til en vækstkurve.

 

Hun er frisk og fræk på alle måder, har fået ormekur m.m., og jeg er ikke "bekymret", bare nysgerrig....

 

Jeg søger også oplysninger om, hvad et godt hvalpefoder skal indeholde (% protein, fedt osv). Det er meget svært at finde. Har dog ikke kikket på udenlandske sider, så link modtages MEGET GERNE.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har vel haft hende omkring en dyrlæge til tjek?

 

Ja det gør jeg nemlig, lige når jeg har fået hund hjem. Bare for lige at tjekke at alt er som det skal være, inden jeg bliver alt for knyttet (who am I kidding, det er jeg allerede på det tidspunkt hehe)

 

Jeg tog nu først Maggie til dyrlæge, da det var tid for 2. vaccination.

Vi var dog en tur forbi på besøg - bare sådan på vægten og hilse på vet.sygeplejerskerne. Men et egentligt tjek fik hun først ved vaccinationen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilken type schæfer er det?

 

Min Bella er blanding af brugslinier og hvid schweizisk, og er en stor pige på 36 kg. Hun er født d. 20.2.2011, og her er hendes vækst. Tallet i () er hendes alder i ca. uger.

 

 

21.4. 7,0 kg (8,5)

25.4. 8,4 kg (9)

29.4. 9,3 kg (9,7)

2.5. 10,0 kg (10,1)

8.5. 11,1 kg (11)

15.5. 12,6 kg (12)

22.5. 13,7 kg (13)

29.5. 14,9 kg (14)

5.6. 16,3 kg (15)

12.6. 17,7 kg (16)

19.6. 18,9 kg (17)

26.6. 20,8 kg (18)

3.7. 22,4 kg (19)

10.7. 23,7 kg (20)

17.7. 24,8 kg (21)

24.7. 26,3 kg (22)

31.7. 28,5 kg (23)

7.8. 29,3 kg (24)

14.8. 29,8 kg (25)

 

Herefter blev hun for tung til at jeg gad at veje hende hver uge:oops: Men hun tog de næste par mdr. ikke så meget på, og begyndte faktisk at tabe sig. Det viste sig at være lungeorm, og efter endt behandling, kravlede hun stille og roligt op på 36 kg, hvor hun ligger ret stabilt. Hun er bestemt ikke for tyk, men er heller ikke af den slags hvor man kan se hofte- og ribben stikke frem. Dyrlæge, træner og kiropraktor synes alle hun er i fin stand:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Anbil

Hun har sundhedsbog, første vaccine, ormekur x 2, osv.

Dyrlægen har ikke skrevet noget om vægten.

 

Det er en seriøs opdrætter, jeg har købt af, og alting er/bør være OK.

Hun er også frisk og kvik, og viser ingen tegn på sygdom.

Blot er hun lille. Det var hele kuldet. Der var 10 i kuldet, så det har måske også noget at sige. Tæven så dog fin og velnæret ud.

 

Allerede nu kan jeg se, at hun er ved at tage på (har haft hende siden i søndags). Så hun har nok bare ikke været så hurtig til at skrabe maden til sig :-)

Men hun skal jo heller ikke begynde at vokse alt for hurtigt nu.

Det er ikke nemt :-)

 

Giv mig gerne flere vægt-tabeller fra Jeres hvalpe.

 

OG MEGET GERNE links på, hvad hvalpefoder bør indeholde :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Som grundregel for schæferen siger man 8 uger - 8 kg og det følges op til 22 uger - 22 kg. For hanhvalpe ligger de gerne 1 kg over, hvor tæverne ligger 1 kg under.

 

Vores Quando (hanhund)

Uge 8: 7 kilo

Uge 9: 8 kilo

Uge 10: 10 kilo

Uge 11: 11,5 kilo

Uge 12: 13 kilo

Uge 13: 14 kilo

Uge 14: 15 kilo

Uge 15: 17 kilo

Uge 16: 17,5 kilo

4 Måneder: 18 kilo

5 Måneder: 24,5 kilo

6 Måneder: 31 kilo

 

Vores Christa (tæve)

Uge 8: 7 kilo

Uge 9: 8 kilo

Uge 10: 9 kilo

Uge 11: 10 kilo

Uge 12: 11 kilo

Uge 13: 12 kilo

Uge 14: 14 kilo

Uge 15: 14 kilo

Uge 16: 15 kilo

Uge 20: 19 kilo

Uge 24: 22 kilo

6 Måneder: 23 kilo

 

 

Hvalpefoder skal indeholde mere råprotein og fedt end voksen foder, og minimum 1% Calcium. Husk der er ligeså mange meninger om foder, som der er hundeejere. Min mening er op til 30% råprotein og op til 20% råfedt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har haft brugt Wolfsblut på grund af sammensætningen af ingredienser. Omega 3 og 6, protein, fedt, calcium og så selvfølgelig selve ingredienserne har spillet ind da vi udvalgte dette. Der er meget ris og kornbaseret foder som vi har forsøgt at undgå, men det er bare en af vores kriterier til foder.

 

Her er link til puppy og adult, så kan du se forskellen mellem dem for Wolfsblut. Det er sikkert anderledes for andre produkter, men så har du lidt at sammenligne som du eftersøger.

 

SafedogShop.dk - Livsstilsprodukter til kledyr og deres ejere.

SafedogShop.dk - Livsstilsprodukter til kledyr og deres ejere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...