Hop til indhold

Markus Mühle


Katrine92
 Share

Recommended Posts

Jeg har fået anbefalet Markus Mühle foderet, men vil lige høre om der er nogen der kender det.

 

lige pt. Foder jeg med Royal Canin junior, og det bliver jeg ved med til hun er de der 10 måneder.

men så skal hun jo alligevel over på noget andet foder.

jeg har hidtil langt mig fast på Royal Canin cavalier, men Markus Mühle foderet koster ca. Det sammen med der er så det dobbelte i, men det er selvfølgelig vigtigt at det er noget ordentlig foder

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Tja. Jeg købte markus mulle til min cocker spaniel og fik et mindre chok da jeg åbnede posen. Troede et kort øjeblik at det var hestegodbidder. Det er meget store stykker ! Måske godt til store hunde, men ikke mindre hunde, hvert fald ikke i mine øjne.

 

Jeg har læst en lang tråd på hundegalleri, hvor rigtig mange skrev at deres hund fik opstød og bøvsede af det. Jeg synes ikke jeg oplevet det, men det er ikke et foder jeg har lyst til at fodre med som hovedfoder. Men sækken var på 5 kg, så jeg bruger det som godbidder i stedet, der er nemlig kun 10 % fedt i. Nogen af de store stykker kan godt med lidt fingerkræfter brækkes i mindre stykker og de er gode at have i lommen, for de fedter ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Jeg tror ikke som sådan foderet er et dårligt foder, men ja det tiltalte mig ikke lige. Min hund kan godt lide det, men ikke sådan helt vildt. Han skal jo næsten hellere ikke have noget, for det er for meget, da stykkerne er så store. jeg foder med rc til cocker spaniel og j/d ( pg gigt ) og hvis han får valget mellem markus mulle og RC, så vælger han RC.

Link til indlæg
Del på andre sites

min hund eeeeeeelsker marcus muhle fodret, og det er mit indtryk at rigtig mange hunde har samme smag. MM er koldpresset barf og jeg ved at det har givet nogle problemer for nogle hunde. Men jeg tænker også at det sted jeg køber foder, er et ret seriøst sted, og hun handler med fodret- hvis der var mange dårlige erfaringer med det havde hun ikke solgt det.

 

Min konklusion er at hunde med risiko for nyreproblemer (nøjagtig som med barf) skal ikke have fodret og alle andre- ja der kan man jo prøve det et stykke tid.

 

med en cavalier tror jeg ,at jeg ville vælge et andet foder :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes nu ikke størrelsen er et problem for små hunde. Min dværgpinscher på 13 år kan sagtens spise det.

 

Jeg bruger det næsten kun som godbidder, så hvordan det er, hvis man bruger det som eneste foder, ved jeg ikke.

 

Men mine hunde kan vældig godt lide det:-D.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Jeg fodre min cavalier blanding på 8 kg med det.

Der er intet i vejen for at de små hunde kan tygge dem, det er tværtimod godt for tænderne at de får noget at tygge på, fremfor nærmest bare at kunne sluge pillerne.

Pillerne er lige rigeligt store til en chihuahua, men kan slet ikke se et problem i at en cavalier skulle kunne tygge sig igennem dem, min lille hund klare det fint :blink:

 

Kaia fungere rigtig godt på MM og synes alt er fuldstændig som det skal være.

Det lave fedtindhold er rart for os, da hun nemt bliver lidt rund, men f.eks min bc ville skulle æde enorme mængder for at kunne holde vægten på det.

Så ville kun bruge det til hunde med en tendens til at blive lidt runde.

 

Alle mine hunde synes det smager lækkert og har ikke oplevet problemer med opkast, opstød ol.

Men har hørt om andre der har oplevet det - Så som med alt andet foder, kan der ikke sættes et facit under hvorvidt det er godt eller ej.

Der er ikke andet for end at prøve ad og se.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hund, som ellers har betonmave, gik helt i stykker på MM. Hun syntes heller ikke at det var lækkert, men hun er også virkelig, virkelig kræsen. Umiddelbart dog ikke et foder jeg ville vælge som førstevalg efter hvalpefoderet, da forholdsvis mange hunde har problemer med det.

 

Og Spjæt, er der ikke majs i? Som i ret meget? Så er det vel ikke "barf"-tørfoder?:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hund, som ellers har betonmave, gik helt i stykker på MM. Hun syntes heller ikke at det var lækkert, men hun er også virkelig, virkelig kræsen. Umiddelbart dog ikke et foder jeg ville vælge som førstevalg efter hvalpefoderet, da forholdsvis mange hunde har problemer med det.

 

Og Spjæt, er der ikke majs i? Som i ret meget? Så er det vel ikke "barf"-tørfoder?:hmm:

 

Det er "barf" tørfoder fordi det ikke varmebehandles og råstofferne derfor bevarer de egenskaber som de ville have i rå tilstand- det har ikke noget med om der er majs i eller ej.- der er feks meget indmad i fodret og man prøver at serverer hele byttedyret for hunden i en bid så at sige. Problemet med fodret er derfor det samme som med råfodring- altså for de hunde der har de problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Det er "barf" tørfoder fordi det ikke varmebehandles og råstofferne derfor bevarer de egenskaber som de ville have i rå tilstand- det har ikke noget med om der er majs i eller ej.- der er feks meget indmad i fodret og man prøver at serverer hele byttedyret for hunden i en bid så at sige. Problemet med fodret er derfor det samme som med råfodring- altså for de hunde der har de problemer.

 

Ehhh.... Så fordi et foder ikke varmebehandles så er det BARF tørfoder?

Det er da noget vrøvl.

 

MM indeholder rigtig meget majs - Langt mere end mand nogensinde ville proppe i en hund som en del af reel BARF foder.

Så det lever ikke op til BARF konceptet, rent indholdsmæssigt.

 

I øvrigt så er det vist ikke helt korrekt at foderet ikke varmebehandles, som man kan foranlediges til at tro.

Alle ingredienserne er varmebehandlet før de presses - Det er et krav for at sterilisere fødevarerne.

Så det er kun i selve presningen de kun bruger de der 40-et eller andet grader.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bella får (stort set) kun MM - og hun elsker det. Hun får ikke ret mange andre godbidder (heller ikke når vi træner), det er ikke nødvendigt.

 

Den næringsmæssige værdi kan jeg ikke fortælle meget om - Bella fungerer fint, skider 2-4 gange om dagen. Men hun er heller ikke arbejdshund. Pelsen er fornuftig.

 

Angående størrelsen på pillerne, så er det fint at de er så store - de er nemme for små børn at holde, og Bella kan godt lide at tygge dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sitto

Pillerne er lige rigeligt store til en chihuahua, men kan slet ikke se et problem i at en cavalier skulle kunne tygge sig igennem dem, min lille hund klare det fint :blink:

Hov hov - lille Ayo som ca er Chihuahua størrelse (3 kgs kampvægt) spiser uden problemer Markus Mühle foder! :cool:

Alle tre hunde fungere rigtig fint på MM og spiser det med største glæde. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ehhh.... Så fordi et foder ikke varmebehandles så er det BARF tørfoder?

Det er da noget vrøvl.

 

MM indeholder rigtig meget majs - Langt mere end mand nogensinde ville proppe i en hund som en del af reel BARF foder.

Så det lever ikke op til BARF konceptet, rent indholdsmæssigt.

 

I øvrigt så er det vist ikke helt korrekt at foderet ikke varmebehandles, som man kan foranlediges til at tro.

Alle ingredienserne er varmebehandlet før de presses - Det er et krav for at sterilisere fødevarerne.

Så det er kun i selve presningen de kun bruger de der 40-et eller andet grader.

 

jeg skrev lige et langt svar som forsvandt så dette er en tester-

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg skrev lige et langt svar som forsvandt så dette er en tester-

 

Jeg gider ikke skrive et langt svar igen, men vil skrive kort:

Majs er ikke et onde'

majs tilsættes kosten fordi det er et fornuftigt kulhydrat der er langsomt omsætteligt for hunden- og som kan danne den livsnødvendige glucose- hunde er bygget til at omsætte glucosen fra protein og fedt- men der kan være fordele ved at hunden omsætter sin glucose via langsomme kulhydrater eksempelvis kan man i sukkersygekost til hunde næsten altid finde majs.

Nogle producenter bruger kulhydrater som fyldstof andre som foderbestanddel- deri er en forskel- det sidste betyder at fordelingen af P;F og K bør være korrekt.

Og istedet for bare at sige der er for meget majs i- uden at vide det:( bør man naturligvis måle det på om ens hund får diare af fodret eller ej.

 

MM proklamere at deres foder er koldtpresset- hvilket stiller samme krav til produktionen som alt andet koldpresset - DU bedes venligst dokumentere din påstand om at alle bestanddelene er varmebehandlet inden det bliver koldtpresset, menelli ellers har dit udsagn jo ingen værdi.

 

´Jeg er blevet fortalt at nogle hunde reagerer på MM som på barf (med nyreproblemer) og er det sandt er der bestemt grund til at formode at foderbestanddelene ikke er varmebehandlede.

 

Istedet for at køre den evindelige krig på majs- som er en misforståelse, hvis fodret er samvittighedsfuldt produceret BØR man istedet se på følgende

hvordan ser hunden ud, er den rask, hvordan er dens afføring (for meget kulhydrat giver diarre)

og hvad er fodret lavet af?

er der tilsat kunstige antioxidanter (kræftfremkaldende big time)

hvad er proteinet for noget........selvdøde hunde og katte, klove.. proteinklister , burhøns eller hvad?

er fodret skabt med dyreforsøg?

er fedtet afdanket fedt klistret sammen fra restauranters skraldespande

eller er fodret produceret udfra ordentlige og anstændige forhold?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Jeg gider ikke skrive et langt svar igen, men vil skrive kort:

Majs er ikke et onde'

majs tilsættes kosten fordi det er et fornuftigt kulhydrat der er langsomt omsætteligt for hunden- og som kan danne den livsnødvendige glucose- hunde er bygget til at omsætte glucosen fra protein og fedt- men der kan være fordele ved at hunden omsætter sin glucose via langsomme kulhydrater eksempelvis kan man i sukkersygekost til hunde næsten altid finde majs.

Nogle producenter bruger kulhydrater som fyldstof andre som foderbestanddel- deri er en forskel- det sidste betyder at fordelingen af P;F og K bør være korrekt.

Og istedet for bare at sige der er for meget majs i- uden at vide det:( bør man naturligvis måle det på om ens hund får diare af fodret eller ej.

 

MM proklamere at deres foder er koldtpresset- hvilket stiller samme krav til produktionen som alt andet koldpresset - DU bedes venligst dokumentere din påstand om at alle bestanddelene er varmebehandlet inden det bliver koldtpresset, menelli ellers har dit udsagn jo ingen værdi.

 

´Jeg er blevet fortalt at nogle hunde reagerer på MM som på barf (med nyreproblemer) og er det sandt er der bestemt grund til at formode at foderbestanddelene ikke er varmebehandlede.

 

Istedet for at køre den evindelige krig på majs- som er en misforståelse, hvis fodret er samvittighedsfuldt produceret BØR man istedet se på følgende

hvordan ser hunden ud, er den rask, hvordan er dens afføring (for meget kulhydrat giver diarre)

og hvad er fodret lavet af?

er der tilsat kunstige antioxidanter (kræftfremkaldende big time)

hvad er proteinet for noget........selvdøde hunde og katte, klove.. proteinklister , burhøns eller hvad?

er fodret skabt med dyreforsøg?

er fedtet afdanket fedt klistret sammen fra restauranters skraldespande

eller er fodret produceret udfra ordentlige og anstændige forhold?

 

Det er altså noget sludder at Majs er en langsom virkende kulhydrat! Jeg har diabetes og enhver diabetiker ved at majs er noget man skal holde sig fra for at undgå blodsukkeret stiger for meget. Majs har en høj glykæmisk indeks (majsmel er oppe på 69)

Alt foder er forarbejdet på forhånd før det anvendes i hundefoder - ellers kan man ikke binde pillen sammen - at så MM koldpresset betyder jo bare at den forarbejdede "grød" er presset sammen ved lav varmegrad. Mine hunde har også fået MM af to omgange - første gang tilbage i 08 hvor foderet var meget bedre skruet sammen end der er nu. Så prøvede jeg det igen for et par år siden og så gik det galt med maverne. Selv Charlie som har en kanon mave kunne ikke tage det - de sked 4-5 gange i døgnet.

 

På MM hjemmesiden står der en masse om at hunde i lighed med ulven skal spise visse græsser osv. Hvorfor i alverden kommer de så ris og majs i foderet? Markus-Mühle - Jeg ved godt ris/majs er glutenfrit og jeg har intet i mod når det anvendes på en fornuftig måde - I MM foderet bruges fuldkorns ris og majs og enhver ved jo at ingen hunde kan bearbejde det hele korn - det må komme ud som affald.

Calcium, fosfor og magnesium indholdet i foderet er indenfor den tilladte grænse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er altså noget sludder at Majs er en langsom virkende kulhydrat! Jeg har diabetes og enhver diabetiker ved at majs er noget man skal holde sig fra for at undgå blodsukkeret stiger for meget. Majs har en høj glykæmisk indeks (majsmel er oppe på 69)

Alt foder er forarbejdet på forhånd før det anvendes i hundefoder - ellers kan man ikke binde pillen sammen - at så MM koldpresset betyder jo bare at den forarbejdede "grød" er presset sammen ved lav varmegrad. Mine hunde har også fået MM af to omgange - første gang tilbage i 08 hvor foderet var meget bedre skruet sammen end der er nu. Så prøvede jeg det igen for et par år siden og så gik det galt med maverne. Selv Charlie som har en kanon mave kunne ikke tage det - de sked 4-5 gange i døgnet.

 

På MM hjemmesiden står der en masse om at hunde i lighed med ulven skal spise visse græsser osv. Hvorfor i alverden kommer de så ris og majs i foderet? Markus-Mühle - Jeg ved godt ris/majs er glutenfrit og jeg har intet i mod når det anvendes på en fornuftig måde - I MM foderet bruges fuldkorns ris og majs og enhver ved jo at ingen hunde kan bearbejde det hele korn - det må komme ud som affald.

Calcium, fosfor og magnesium indholdet i foderet er indenfor den tilladte grænse.

 

majs er på 55, og majsmel er et forarbejdet kulhydrat og dermed er GI meget højere- du formoder dermed at man bruger majsmel men i det foder jeg bruger, anvendes der hele majs og ikke majsmel.

Du kan iøvrigt ikke sammenligne din metabolik med en hund 1:1. Stofskiftet i dig er en noget anderledes historie end i en hund.

Hvis du læste mit indlæg igennem har jeg netop fortalt hvorfor det kan være en fordel at øge bestanddele af kulhydrat - jeg vil undlade at gentage det.

 

Jeg fodrer heller ikke med MM, kunne ikke drømme om det- men derfor kan man jo godt forholde sig til fakta. Du gentager menelli vedr fremstillingsprocessen- det finder jeg interessant- men stadig udokumenteret. Jeg ved det ikke- men jeg ved at de skriver de kører efter rawfood princippet- og det har en konsekvens ellers er det falsk markedsføring- og jeg ved også at nogle hunde reagerer negativt på fodret- på samme måde som nogle reagerer negativt på barf. Derfor er jeg tilbøjelig til at tro I ikke har forstået fremstillingsprocessen korrekt- og vil gerne se reel dokumentation på jeres påstande.

 

At dine hunde ikke vil have det er vel fair nok- min hund gider ikke æde 8 ud af 10 foderprodukter, og det er vel ikke noget at have lange debatter om.

 

Jeg synes der er en kedelig tendens til at skrive det andre skriver er noget vrøvl- det er ikke fremmende for en dialog- især ikke hvis man fordrejer teksten.

Link til indlæg
Del på andre sites

MM er det eneste foder Bobo har fungeret godt på. Jeg har ikke oplevet problemer med opkast og bøvser og det der kommer ud "i den anden ende" virker også fornuftigt - hvis man kan sige det sådan :blink: Og så elsker han det!

 

Men som det også bliver nævnt, er der ikke noget endegyldigt svar på hvad der ville fungere for jer. Prøv det og se hvordan hunden reagerer på det :-D Du kan jo altid skifte igen, hvis det ikke er helt godt nok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er altså noget sludder at Majs er en langsom virkende kulhydrat! Jeg har diabetes og enhver diabetiker ved at majs er noget man skal holde sig fra for at undgå blodsukkeret stiger for meget. Majs har en høj glykæmisk indeks (majsmel er oppe på 69)

Alt foder er forarbejdet på forhånd før det anvendes i hundefoder - ellers kan man ikke binde pillen sammen - at så MM koldpresset betyder jo bare at den forarbejdede "grød" er presset sammen ved lav varmegrad. Mine hunde har også fået MM af to omgange - første gang tilbage i 08 hvor foderet var meget bedre skruet sammen end der er nu. Så prøvede jeg det igen for et par år siden og så gik det galt med maverne. Selv Charlie som har en kanon mave kunne ikke tage det - de sked 4-5 gange i døgnet.

 

På MM hjemmesiden står der en masse om at hunde i lighed med ulven skal spise visse græsser osv. Hvorfor i alverden kommer de så ris og majs i foderet? Markus-Mühle - Jeg ved godt ris/majs er glutenfrit og jeg har intet i mod når det anvendes på en fornuftig måde - I MM foderet bruges fuldkorns ris og majs og enhver ved jo at ingen hunde kan bearbejde det hele korn - det må komme ud som affald.

Calcium, fosfor og magnesium indholdet i foderet er indenfor den tilladte grænse.

Det markerede har jeg slet ikke lagt mærke til med Bobo. Det virker altså som om han bearbejder det fint :hmm: Han får også engang imellem rugbrødsmadder og det virker ikke som om han ikke optager det hele :vedikke: Men må jo lige prøve at lægge mærke til det de næste par dage :-D
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
majs er på 55, og majsmel er et forarbejdet kulhydrat og dermed er GI meget højere- du formoder dermed at man bruger majsmel men i det foder jeg bruger, anvendes der hele majs og ikke majsmel.

Du kan iøvrigt ikke sammenligne din metabolik med en hund 1:1. Stofskiftet i dig er en noget anderledes historie end i en hund.

Hvis du læste mit indlæg igennem har jeg netop fortalt hvorfor det kan være en fordel at øge bestanddele af kulhydrat - jeg vil undlade at gentage det.

 

Jeg fodrer heller ikke med MM, kunne ikke drømme om det- men derfor kan man jo godt forholde sig til fakta. Du gentager menelli vedr fremstillingsprocessen- det finder jeg interessant- men stadig udokumenteret. Jeg ved det ikke- men jeg ved at de skriver de kører efter rawfood princippet- og det har en konsekvens ellers er det falsk markedsføring- og jeg ved også at nogle hunde reagerer negativt på fodret- på samme måde som nogle reagerer negativt på barf. Derfor er jeg tilbøjelig til at tro I ikke har forstået fremstillingsprocessen korrekt- og vil gerne se reel dokumentation på jeres påstande.

 

At dine hunde ikke vil have det er vel fair nok- min hund gider ikke æde 8 ud af 10 foderprodukter, og det er vel ikke noget at have lange debatter om.

 

Jeg synes der er en kedelig tendens til at skrive det andre skriver er noget vrøvl- det er ikke fremmende for en dialog- især ikke hvis man fordrejer teksten.

 

Jamen værsgo' da - Hermed uddrag af EU lovgivningen:

 

"Processed pet food other than canned pet food or other hermetically sealed

heat treated containers must be subject to a heat treatment of

at least 90°C

throughout its substance. After treatment, every precaution must be taken to

ensure that the product is not exposed to contamination. The product must

be packed in new packaging.

 

d)Dog chews must be subject to a heat treatment during processing sufficient

to destroy pathogenic organisms (ncluding Salmonella). After treatment,

every precaution must be taken to ensure that the product is not exposed to

contamination. The product must be packed in new packaging."

 

 

Har i øvrigt ikke sagt et ord om at majs er dårlig - Bare at der er meget majs i og det intet har med BARF at gøre.

Forhold dig nu til det jeg skriver og lad være med at lægge ord i munden på mig!

 

Jeg er ikke ude på en hetz mod majs, korn eller noget som helst andet, men at påstå at majs er en del af BARF og at et foder er BARF foder fordi det er koldpresset er bare noget vrøvl.

Link til indlæg
Del på andre sites

MM- og nu har jeg tjekket det- har i deres foder, følgende bestanddele

 

28% dried poultry meal, thermally treated whole grain rice, thermally treated whole grain maize, 8% game tripe meal, rice germs, Jerusalem artichoke meal, 5% sea fish meal, dried Beet root meal, cold pressed linseed oil, cold pressed rapeseed oil, 2% egg yolk, dried peat, fruit powder (combination of carobs, pineapples, papayas, bananas, acerola cherries, apples, pears, blueberries, mangos, raspberries), dried herb mixture, salmon oil, algae meal, dried Mojave yucca.

 

læg mærke til det er tørret kylling/kalkun kød -og kød kan tørres på flere måder, termisk behandlet hele ris og hele majskorn- se senere og en række andre tørrede og koldpressede produkter.

Inden for svineproduktionen forskes der i termisk behandlingsmetoder som ikke bare kan opfattes som opkogning,eller gennemvarmning.

Man kan feks behandle med infrarødestråler i mikronisatorer.

 

For mig ser det ud somom at man med MM forsøger at gå nye veje for at bevare så mange virkningsstoffer i fodret som muligt baseret på den forskning der pågår i produktionsstaldene.

Jeg er ikke ude i noget forsvar af MM, gider bare ikke de her rygmarvsforklaringer hvor folk kører løs uden at tænke sig om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Det er et generelt krav til tørfoder- det fortæller stadig intet om MM.

Mht til relationen til barf- kunne du jo forsøge dig med at læse det jeg faktisk skriver............:drille:

 

Jamen MM er da underlagt samme regler som alle andre og er derfor nød til at opvarme deres foder til 90 grader....

Såeee.... Synes da meget godt det siger noget om MM :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...