Hop til indhold

indavlskoefficient hvor høj må den være..


Charlotte1970
 Share

Recommended Posts

Vi kigger stadig efter "hvalpen", og jeg blev i tvivl om hvor høj indavlskoefficient der er tilrådeligt?

 

Hvordan er det nu med HD status, hvor er det jeg kan slå de forskellige hunde op? Og findes der ikke en liste over hvad grænsen burde være. Mener jeg har set den et sted, men kan simpelthen ikke finde den.

 

Kan I hjælpe?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi kigger stadig efter "hvalpen", og jeg blev i tvivl om hvor høj indavlskoefficient der er tilrådeligt?

 

Hvordan er det nu med HD status, hvor er det jeg kan slå de forskellige hunde op? Og findes der ikke en liste over hvad grænsen burde være. Mener jeg har set den et sted, men kan simpelthen ikke finde den.

 

Kan I hjælpe?

Mon ikke at det er noget i den her stil du har set :Om avl af hunde

Link til indlæg
Del på andre sites

Ville I uden problemer købe en hvalp med 2,1 i indavlskoefficient?

 

Det ville ikke bekymre mig som sådan - dog ville jeg på hundeweb tjekke, hvilke(n) hund(e) der er indavlet på. Og hvis jeg ikke kan stå inden for den/dem ganget op i stamtavlen, ville jeg holde mig væk...

 

6,25 svarer til fætter/kusine parring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi kigger lidt i Sverige, og det gør det selvfølgelig lidt anderledes.

 

Det er en lang process, men på et tidspunkt finder vi nok hvalpen.

 

Nu skal vi ikke have en af disse, men det var denne sammensætning af mor og far, der fik mig til at undersøge det hele lidt mere. Glenspey tænker der er mange hunde fra samme kennel, og kunne ikke helt gennemskue og det var godt.:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er rigtige mange ting en indavlskoefficient ikke tager højde for.

f.eks kan mor have en indavlskoefficient på 50 og det samme kan en far, men hvis så de to ikke er i familie med hinanden, så får hvalpene en indavlskoefficient på 0.

 

tallene er overdrevet for tydeligt at vise hvad sådan en indsvlskoefficent ikke tager højde for.

 

derfor vil jeg meget hellere besøge opdrættere, se hundeweb mv.

og yderligere sætte sig rigtig godt ind i hvad linieavl er for en størrelse og hvad det er der sker når man parre to med samme linier op. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...