Hop til indhold

løber når døren åbnes


Gæst siam-perle
 Share

Recommended Posts

Gæst siam-perle

Hej i kære hundefolk,vil høre om i kunne hjælpe mig:hmm:,da jeg er handicappet kommer der tre gange

i døgnet nogle og hjælper mig,når de kommer ind låser sig selv ind, Ghitta løber:hundifart: ud hun er svær at få ind igen,da de i starten løb efter hende,som hun opfattede som kom og leg med mig:klap:

men når de går, løber hun aldrig hvordan lærer jeg hende at når der kommer nogle ind skal hun blive

da det er en handicaplejlighed har vi jo ikke døre man bare kan lukke da det er beregnet til kørestolsbruger,tit er det jo også svært at vide hvornår de kommer??? men de er flinke til at passe på det ikke sker,men hun kan høre når de kommer så er det ikke altid jeg høre det:stupid:Sandi løber aldrig,der klikker jeg bare så ved hun godt hun skal blive,men den virker ikke på Ghitta kun når vi køre tur,håber nogle har et input som vil blive modtaget med potedask.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kunne man evt sætte en form for hundegitter op et sted? Sådan at hoveddøren kan åbnes uden problemer og når den er lukket igen kan hundegitteret bare åbnes?

Ellers kunne i måske aftale at der lige kom en sms når de var på vej, eller at de ringer på døren på en bestemt måde for at vise at de er på vej ind.

Ellers må du træne at når døren åbnes giver det kiks henne hos dig, så det bliver sjovere at komme hen til dig når døren åbnes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat

Er det ud i en have eller lukket gård hun løber? så ville jeg bare ignorere hende og lade hende blive derude. Hun har fundet ud af det er sjovt. Hælperne kan så lukke hende ind igen når de går.

Hvis ikk det er ud til et ufarligt sted, ville jeg give hende en kort snor på. Den kan man træde på idet hunden smutter forbi.. Og så må du igang med at øve med hende.. Allier dig med noget familie, naboer eller venner som så kommer mange gange ind af døren. Hver gang sørger du for at kalde på hende og give hende den bedste godbid. Den slags hun kun får når der kommer nogen ind af døren

Link til indlæg
Del på andre sites

kan du evt aftale med hjælperne at de ringer på - synes egentlig at det er underligt at de ikke allerede gør det , jeg har arbejdet 35 år på plejehjem og kunne da ikke drømme om bare at gå ind til folk uden at banke / ringe på.Når dine hjælpere ringer på kan du så fastholde hende indtil de er kommet ind , evt med masser af godbidder ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst siam-perle

Hej kære hundefolk,mange tak for de dejlige svar,de skal ikke ringe på da Ghitta jo så har større chance for at nå ud til døren,men forsigtig låse sig ind,heldigvis

sker det ikke så tit,ja jeg er ikke så mobil at jeg kan nå at fange ghitta,det med et gitter har vi haft på tale,desværre går døren indad,har desværre ingen familie i Danmark mistede dem ved bilulykken,det meste af min familie bor i Australien,hun løber desværre ud på en parkeringsplads og to gange har hun været på

Kalundborgvej,vil prøve om man kan få et eller andet til gangen da den er ret stor,der står mit køretøj men noget må jeg gøre,Hun er ellers hurtig når jeg klikker men da hun var hvalp var der personale som legede med hende det glemmer hun ikke derfor skal hun stoppes,inden den lille prøver at løbe,må tænke videre der må være noget der kan holde hende inde,det med en snor har vi også haft op at vende,så det bliver det nok indtil jeg finder en bedre løsning.mange tak for jeres svar.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville træne med ringklokken, få nogen til at ringe på og så have jordens bedste godbidder fx lever klar som du giver hunden hver gang, dvs lær hunden at ringklokken betyder jordens bedste godbidder serveres hos dig nu;), så vil hunden hver gang den hører ringklokken styrte hen til dig for at få godbidder og hjælperene kan komme ind;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi havde lidt problemer med når der kom gæster, ikke at hun stak af, men hun ville hjælpe med at bestemme om gæsterne var velkomne. Så købte jeg et trådløst ringeklok-sæt til 100 kr i harald nyborg. Så ku jeg træne hende i, at når ringeklokken ringede sku hun sætte sig et bestemt sted, så en godbid og blive til jeg sagde fri. Alt det kunne jeg træne uden der kom nogle, fordi jeg selv ik med ringeklokken i hånden.. Virkelig effektivt. Det hele lærte hun på 10 min, og så var det bare at blive ved så jeg betonede klokken til noget godt. Faktisk i omvendt rækkefølge, først ring, godbid. Senere ring, sæt dig, godbid, fri. Hehe, det blev rodet. Sorry :) Måske en mulighed? For tænker det er svært at få nogle til at komme mange gange dagligt og ringe på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville træne med ringklokken, få nogen til at ringe på og så have jordens bedste godbidder fx lever klar som du giver hunden hver gang, dvs lær hunden at ringklokken betyder jordens bedste godbidder serveres hos dig nu;), så vil hunden hver gang den hører ringklokken styrte hen til dig for at få godbidder og hjælperene kan komme ind;)

 

Det vil også være mit forslag. Træn ringklokken til at betyde "super lækre guffer", og for at få dem skal hun være hos dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst siam-perle

tusind tusind mange tak:klap::klap:det er et virkeligt godt råd,:hmm:vil straks få fat på min veninde og spørge om hun vil købe et sådan ringeapparat til mig,her hvor jeg bor er det kun handicappet og syge mennesker:syg:,det er boliger der tilhører plejehjemmet,er meget glad for at bo her et dejligt rækkehus med have,samt terasse,har boet her i 15 år,så er der døgnpleje det gør at man føler sig tryg at bo her,samt at man må have dyr,en hund eller kat,har to hunde samt to dejlige røde katte,de siger at

jeg er senil kan ikke tælle eller læse,det passer godt nok :fyfy: år jeg bare må have mine dyr,de er min erstatning for min lille familie som jeg mistede,min mand,mor,far,søn,svigerdatter,to børnebørn på 2-6 år vi var uden skyld i to biler,:vedikke:da min anden søn og hans familie bor i australien samt at jeg passer mine dyr har

barnepige når jeg skal noget ser man vist igennem reglerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

tusind tusind mange tak:klap::klap:det er et virkeligt godt råd,:hmm:vil straks få fat på min veninde og spørge om hun vil købe et sådan ringeapparat til mig,her hvor jeg bor er det kun handicappet og syge mennesker:syg:,det er boliger der tilhører plejehjemmet,er meget glad for at bo her et dejligt rækkehus med have,samt terasse,har boet her i 15 år,så er der døgnpleje det gør at man føler sig tryg at bo her,samt at man må have dyr,en hund eller kat,har to hunde samt to dejlige røde katte,de siger at

jeg er senil kan ikke tælle eller læse,det passer godt nok :fyfy: år jeg bare må have mine dyr,de er min erstatning for min lille familie som jeg mistede,min mand,mor,far,søn,svigerdatter,to børnebørn på 2-6 år vi var uden skyld i to biler,:vedikke:da min anden søn og hans familie bor i australien samt at jeg passer mine dyr har

barnepige når jeg skal noget ser man vist igennem reglerne.

 

Der er i hvert fald masser af råd og hjælp at finde herinde hvis du skulle få brug for det igen.

 

Herinde tror jeg også de fleste af os ser vores hunde som familie :lun: Også dem som har masser af "menneske familie". Hunde er jo bare så fantastisk dejlige :lun:

 

En god idé med klokken er selvfølgelig at hunden skal lærer at den skal komme til dig for at få godbidden, så snart den høre klokken.

 

Du skal starte ud med at have ganske lidt krav, så f.eks. er det nok at hun bare kommer hen til dig og løber igen, giv hende godbidden så snart hun er hos dig. Når hun reagere 80-90% af gangene ved at komme hen til dig, så vent to sekunder med at give godbidden. Lad være at bede hende om at sætte sig, dække eller andet, det er selvfølgelig okay at hun selv tilbyder adfærden, men hun skal ikke bedes om at tænke på andet end at hun bare skal holde sig til dig.

Efterhånden som hun reagere bedre, og kommer og står forventningsfuld, så vent længere og længere tid med at give godbidden, dog skal du selvfølgelig huske at hun altid skal have godbidden, og i de første mange uger skal den falde så snart hun giver dig opmærksomheden.

 

Husk også i starten at lade være at hav et menneske komme ind. Hav hende tæt på dig, ring på klokken, giv straks godbid, gerne samtidig med at klokken ringer eller indenfor et sekund af ringet. Når hun har kædet de to ting sammen, så begynd at ring på klokken når hun f.eks. er lidt væk fra dig, når hun måske er lidt i gang med noget andet. husk at der altid skal være en 80-90% succes, hvis dette ikke opnåes, skal du gå et eller to skridt tilbage indtil du har lavet ca. 10 øvelser med succes igen, og så kan du igen sætte et ekstra kriterie på.

 

Hvad jeg har brugt med mine hunde for at få en god og interressant belønning er kyllinge tern, skinke tern, oste tern, Frolic og cocktail pølser. blandet sammen i en pose, så de aldrig ved hvilken lækkerhed der kommer. Ofte har jeg blandet lidt af deres normale foder ned i posen, det får lidt lugt og smag af alle de andre ting og er derfor også dejlige, og hvis hunden har problemer med vægten kan det let spare lidt på kalorierne der.

 

Held og lykke! Og hav tålmodighed, det tager et par uger med træningen, hvis du har tid foreslår jeg at du starter med 10-15 minutters træning af denne øvelse og så måske 4-6 gange om dagen. Alt efter hvor interesseret din hund er, sørg for at hun aldrig bliver træt af øvelsen. Nogen hunde kan kun rumme mere end andre, og hvis dine hunde ikke er vant til at skulle tænke over at sammenkæde lyde med godbidder f.eks. kan det let blive en rigtig anstrengende øvelse, og for nogen hunde forvirrende, specielt hvis man går lidt for hurtigt frem. Så hav hele tiden øje på din hund, og om hun forstår øvelsen, hellere lav den sjov og let, end gå for hurtigt frem, men bliv altid ved at sæt flere krav, så øvelsen ikke bliver kedelig.

 

Til du har trænet øvelsen korrekt og har succes med den, anbefaler jeg dig ikke at bruge klokken (hvis du køber en speciel klokke til det), før end hunden er klar. det vil sige at i starten kan du garantere at du altid har en godbid klar når klokken ringer. I virkeligheden har vi jo ikke altid den mulighed.

 

HUSK: Denne øvelse lærer egentlig ikke din hund ikke at løbe ud af døren når denne blive åbnet. Din hund lærer blot at tilvælge dig når klokken lyder, det skal så ende ud med at den VÆLGER at rende til dig og få en lækker godbid, fremfor at rende ud af døren. Den som kommer ind, skulle så gerne have tid til at komme ind og lukke døren, uden at skulle kæmpe med en hund der forsøger at komme ud. Bliver døren åbnet, uden klokken lyder, vil hunden i princippet sikkert stadig vælge at løbe ud. DOG kan du langsigtet være så heldig, at en bivirkning er at hunden efter et stykke tid vil lærer at sammenkoble det at der kommer en ind med at få godbidden også, og derfor igen automatisk søge dig når nogen kommer ind, også selvom de ikke ringer på klokken.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst siam-perle

Hej igen jeg er så glad for jeres hjælp og støtte,vi har i dag trænet tre gange,hun skulle jo først lærer hvad hun skulle

en godbid, hun er vandt til at jeg bruger klikker, da vi tit er oppe på marken hvor der er andre hunde, så er der ti der kalder

på deres hund,derfor lærte jeg klikkerbrug som jeg bruger når jeg vil have hendes opmærksomhed eller vi bare skal lege, så får

hun som du skriver ost,skinke,kylling,cocktailpølser,men jeg handler kun hos zooplus der er mange forskellige godbidder,men

mærkelig nok lystrer hun ikke på klikker når nogle kommer ind,men i kan tro hun er opmærksom på klokken ligeså snart hun

hører den kommer hun styrtene selv om hun er ude i haven,så jeg er virkelig glad for jeres råd,så nu skal jeg bare tale med

sosu hjælperen.mange tak sætter stor pris på jeres hjælp skal nok følge op på det.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst siam-perle

HEJ IGEN ER KED AF JEG FØRST HAR KUNNE SVARE NU ?????MEN HAR LIGGET MED HØJ FEBER OG LUNGEBETÆNDELSE

DET GÅR RIGTIG GODT MED GHITTA,NU ER KLOKKEN SAT UDEN PÅ MIN DØR NÅR MINE HJÆLPER KOMMER LØ:banan:BER HUN

STRAKS HEN TIL MIG,HVOR ER JEG GLAD FOR JERES HJÆLP,KLOKKEN ER SAT I STUEN SÅ NU KOMMER BEGGE OG SKAL

HAVE GODBIDDER,JEG VAR LIDT SPÆNDT PÅ HVORDAN DE REAGEREDE DA VAGTLÆGEN KOM,DE LØB STRAKS HEN TIL

MIG SÅ HAN ROSTE DEM I HØJE TONER,DE ER VEL NOK AFRETTET HVORDAN HAR DE LÆRT DET,HAN HAVDE SELV EN

TERRIE DER GØEDE VOLSOMT,SÅ JEG ANBEFALEDE HAM AT GÅ HERIND OG FÅ HJÆÆLP,JEG ER JER MEGET TAKNEMLIGE.:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst siam-perle

Ja man vokser jo med opgaven,det er sjovt den lille nu også gør det,det er det eneste jeg har

så elsker dem højt,men vil jo også gerne at de lystre,så det er jo dejligt især når man er afhængig

af andre,de syntes det er flot de springer heller ikke op af folk,så nu glæder jeg mig til i morgen

hvor det skulle blive sommer,så kan vi rigtig komme ud at træne i det fgri igen.scooter010.gif

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...