Hop til indhold

Hyrdetræning


Gæst Miss_menelli
 Share

Recommended Posts

Jeg er faktisk ret enig, men jeg aner jo ikke hvad den test går ud på, for det er ikke beskrevet nogen steder. Så om den bare skulle se et får og observeres eller hvad den nu skal. Så mit spørgsmål blev nu mest stillet fordi jeg gerne ville vide hvad det gik ud på og så vurdere om det var noget man skulle. Det er jo svært at tage stilling til noget som helst, når man ikke aner hvad det går ud på.

 

Jeg talte med en i går, og hun sagde at hendes var på sammen med en anden hund, og det er jeg så slet ikke interesseret i at Cassi skal, for jeg ved hvordan hun har det med andre hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil rigtig gerne have testet Archie. Men håber på det bliver muligt i Jylland på et tidspunkt.

Jeg vil jo gerne lære at hyrde får og evt have lidt får herhjemme på et tidspunkt. Jeg har aldrig set en hyrdekonkurrence " live" så ved altså ikke om det er noget for mig. Kan måske ikke lige se mig selv som en superdygtig fårehyrde :blink: Men mindre kan vel også gøre det.

Jeg syntes det er fantastisk at se border collier på får. Det lyser bare ud af dem at de ELSKER det. Samarbejdet med hyrden og måden de selv tænker på er bare så fedt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er faktisk ret enig, men jeg aner jo ikke hvad den test går ud på, for det er ikke beskrevet nogen steder. Så om den bare skulle se et får og observeres eller hvad den nu skal. Så mit spørgsmål blev nu mest stillet fordi jeg gerne ville vide hvad det gik ud på og så vurdere om det var noget man skulle. Det er jo svært at tage stilling til noget som helst, når man ikke aner hvad det går ud på.

 

Jeg talte med en i går, og hun sagde at hendes var på sammen med en anden hund, og det er jeg så slet ikke interesseret i at Cassi skal, for jeg ved hvordan hun har det med andre hunde.

 

 

Der nok meget forskel på stederne og hvordan det foregår.

Jeg har været til test med Kaos , og der var han først i lang line i den store fold hvor vi lagde let pres på dyrene for at se om han overhovedet interreserede sig for det derefter var han i roundpin. Der blev testet efter et skema og de ting man læser på det.

jeg synes det var så svært bemærk der står hund UG føre mere træning haha , jeg flyttede mig som en kegle i den roundpin stakkels Kaos :-)

 

 

893357_10152319715778360_1162390753_o (1).jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 months later...

Dinglen var på får igen i dag.

 

Vi arbejder stadig på at få vores egne og der er så småt lys for enden af tunnelen.

Pt. er der to reelle muligheder for jævnlig træning på enten egne, eller lånte får tæt på hjemmet.

 

Det er også nødvendigt.

For for saaaatan Yoda er viiiiiild når han er på får efter så lange pauser mellem træningen.

Det første kvarter går med at få al overskudsglæden kanaliseret ud i et eller andet tilnærmelsesvis fornuftigt :mrgreen:

 

I dag arbejdede vi på en større flok (30?? - Prøv selv at tælle for i bevægelse, men man skal holde styr på hunden - Umuligt!) får, for at hans små grå skulle udfordres lidt.

Det er noget han kan lide.

Han falder godt til ro på de større flokke, hvor han skal pendle og fokusere meget for at holde samling på dem og lægger han for meget tryk på dem, så skal han jo arbejde hårdere for at samle dem igen, når de splitter op.

 

Min træner mener vi er nød til at få noget at hyrde på, for han har et enormt instinkt og elsker det så meget og viser virkelig gode takter, når han lige er dampet af.

Så for at der skal ske fremskridt, så skal han "mættes" noget mere - Og den ide er jeg helt med på.

Havde jeg fårene, så smed jeg gerne al lydighedtræning ud til højre, for bare at arbejde med hyrdningen.

 

Det er simpelthen så fantastisk, når han køler ned og reagere på hver en lille kommando og det fokus og den intensitet der er i arbejdet på fårene er eminent at se på.

Begynder også så småt selv at kunne læse hund og får og det gør altså tingene noget nemmere :engel:

 

Han blev også udfordret lidt, ved at vi skulle have sorteret nogle får fra, til de næste der skulle til.

Så han kom pludselig udenfor sin comfortzone på marken og skulle drive fårene ind til laden og få drevet de 5 der skulle bruges til konkurrencetræningen væk fra de andre igen.

Det var hårdt for lydigheden, for der er ikke plads til ballade, men det fattede han åbenbart og tog opgaven meget seriøst, selvom det var ret simpelt.

Men bare det at variere træningen lidt, så der indgår andre momenter end hentning, drivning og singling på åben mark giver lidt til de små grå.

 

At han så havde skåret trædepoten op på det ene forben og var tværet ind i blod og vi måtte stoppe træningen, var så en helt anden sag.

Det var han bestemt ikke tilfreds med, for han mente ikke han fejlede det mindste og mente selv han kunne fortsætte resten af dagen - og det kunne han sikkert også, men mistænker jeg havde haft en halt hund med hjem :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Nå... Lidt update i denne tråd er vist på tide.

 

Mine egne får flytter ind på søndag, så vi kan komme til at hyrde flere gange i ugen.

Denne weekend var jeg på 2 dags kursus hos Erik, som jeg også får undervisning af. Men det giver meget at være på to gange på en dag, to dage i træk og samtidig få mulighed for at se de andre hunde.

 

Yoda har haft en tendens til at slå hjernen fra når han kom op i fart i udløbet og ikke ville tage sine lie down + at skære ind så snart vi ikke var over ham.

Men den nød knækkede vi ved at han fik en line på og så kunne han ligesom ikke komme videre når han blev bedt om at lægge sig.

 

Der gik virkelig et lys op for ham og han kølede helt ned. Tror han har manglet lidt grænser og hjælp til at forstå, at han skulle lytte.

Han arbejdede så suverænt godt denne weekend.

Vi prøvede at dele for første gang og han fik lov at fradrive på ret lang afstand - Der mangler meeeeget i fradrivningen og det er meget "stop&go" fordi vi stadig skal lægge ham ned, for at han vinkler korrekt ud på side-kommandoerne. Det kan han ikke mens han er i bevægelse endnu, så det skal der arbejdes på i nærarbejdet.

Men vi ville gerne, at han prøvede at få lidt af den frihed han havde gjort sig fortjent til, ved at lytte til alle kommandoerne og efterkomme dem prompte.

 

[video=youtube_share;zVHa3yxUY64]

 

Det vi laver på videoen er, at forme hans buer, så vi kan køre ham længere ud og tættere på, samt styrke sidekommandoerne, så han bliver rigtig sikker i dem.

Derfor får han en del ture rundt om fårene i større og mindre buer og så arbejder vi på hans optag skal være stille og roligt.

Han får lov at fradrive lidt og det var virkelig en udfordring for ham, med de får - For de er rimelig flyvske og løber meget ved meget lidt tryk. Så det var så fint at se, at han holdt hovedet koldt og ikke piskede afsted for at hente dem igen, men lagde sig på kommandoen og kontrolleret gik ned til dem igen.

Inden denne weekend så havde jeg på ingen måde turde lade ham arbejde med fradrivning så selvstændigt, så langt fra mig på de får - Det var endt med ulddamer der piskede rundt, med en sort hund i røven.

Så han har virkelig rykket sig og fået hovedet rigtig godt med denne weekend.

 

Derudover arbejdede vi i weekenden som nævnt med deling og en del med udløbet og optaget på ca. 100 meters afstand.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 months later...

Jeg genopliver lige denne tråd :-D

 

Min lille tøs har nemlig også været ude og snuse til får. Hele 2 gange og vi skal igen idag!

 

Jeg aner absolut INTET om hvordan det skal se ud, men jeg synes hun var sej :mrgreen: Og glæder mig helt vildt til at komme afsted igen i eftermiddag. Det var en helt speciel oplevelse at se hende arbejde, så naturligt hun bare gjorde en masse ting.

 

Hun vil meget gerne kun løbe den ene vej rundt om fårene, så vi skal lige have hende til at forstå at højre rundt også er en mulighed.

 

Mana skal jo være agilityhund og vi er også så småt igang, men synes sagtens vi kan kombinere og lade hende arbejde med får lidt på sidelinien. Hun er jo af rene hyrdelinier.

 

Vil se om ikke jeg kan få optaget lidt af hende idag, hvis jeg ellers husker det. Man bliver jo helt opslugt!

 

Det er iøvrigt denne lækre tøs :mrsgreen::

 

IMG_4500.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Kuno har også været på får og han klarede det virkelig godt :-)

 

Vil rigtig gerne gøre med ud af det for kunne virkelig se det var noget der tændte ham og virkelig gjorde ham overlegen.

Så tænker vi skal ud og have nogle enetimer og få helt styr på grundtræningen, og så vil jeg gerne gave nogle løbeænder at lege med herhjemme en dag.

 

P6278557.jpg

P6278510.jpg

P6278513.jpg

P6278524.jpg

P6278537.jpg

P6278547.jpg

P6278552.jpg

P6278556.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ih, hvor skønt i har genoplivet tråden og har haft nogle gode oplevelser :klap:

 

Hyrdetræning er virkelig noget specielt og man ser noget i sin hund, som man ikke ser andre steder.

Det er virkelig fantastiske oplevelser det kan give.

 

Så håber da i begge bliver ved og har lyst til at opdatere herinde engang imellem!

 

 

For vores eget vedkommende går det stille og roligt fremad.

Har været på kursus med James Mc Gee fra Irland og har booket mig ind på næste års kursus også.

Det var viiiiirkelig fedt og han har en suveræn afslappet, men konsekvent tilgang til træningen jeg rigtig godt kan lide.

 

Yoda har rigtig gode dage, hvor han går suverænt godt.

Hans buer i udløbene er blevet SÅ fine, men han har så fået en tendens til selv at ville bestemme hvornår han skal stoppe.

Som oftest er det rigtigt fornuftigt som han placere sig, pga. trækket. Men engang imellem er vi temmelig uenige, fordi jeg har andre planer end ham, så det snakker vi lige lidt om.

 

Hans drivning går vildt godt.

Han elsker det og det ligger helt vildt naturligt for ham, men sidekommandoerne sidder stadig ikke i skabet til at jeg kan være på for lang afstand. Han vinkler ikke helt nok til, at jeg skal være så langt væk, at han selv mener han kan tage styringen.

 

Der er stadig dage, hvor han er en decideret røv med ører, men der bliver færre og færre af dem :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik desværre ikke optaget noget, stod og var aaalt for optaget hvor døgtig en hund jeg har :engel::mrgreen:

 

Mana var super sej igen. I fangefold løb kunne hun begge veje rundt super, og kunne sådan nogenlunde løbe rundt og stille sig foran fører. Hun kom så fri og der var venstre rundt altså bare bedst, men til sidst fangede hun også ideen med højre rundt der. Hun vil gern løbe rundt og så skubbe fårene ind mod fører. Fører bakker væk og hun sniger sig med??

 

(Aner intet om hyrding som det måske fremgår :lol:)

 

Men fik at vide hun var døgtig så det tror jeg på :klap: Jeg tror godt jeg kan blive lidt bidt af det, det er virkelig spændende!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik desværre ikke optaget noget, stod og var aaalt for optaget hvor døgtig en hund jeg har :engel::mrgreen:

 

Mana var super sej igen. I fangefold løb kunne hun begge veje rundt super, og kunne sådan nogenlunde løbe rundt og stille sig foran fører. Hun kom så fri og der var venstre rundt altså bare bedst, men til sidst fangede hun også ideen med højre rundt der. Hun vil gern løbe rundt og så skubbe fårene ind mod fører. Fører bakker væk og hun sniger sig med??

 

(Aner intet om hyrding som det måske fremgår :lol:)

 

Men fik at vide hun var døgtig så det tror jeg på :klap: Jeg tror godt jeg kan blive lidt bidt af det, det er virkelig spændende!

 

Haha, jamen forklare din træner dig ikke hvad det hedder på "hyrdesprog" og hvorfor i træner de momenter? :lol:

 

Det med at stoppe foran dig på den anden side af fårene er at gå i "balance" og en evne bc'erne er født med i et eller andet omfang.

De stopper dog ikke altid kl. 12, for hvis trækket (fårene vil ofte trække mod et eller flere steder på en mark eller konkurrencebane) er i en bestem retning, så kan det betyde fårene pisser ad helvede til, hvis hunden konsekvent stopper kl. 12.

Men det lære man selv og hunden efterhånden.

Det er i øvrigt temmelig normalt de har en side der er bedre end den anden - Yodas Away er væsentlig bedre end come bye, stadigvæk! Men det er jo bare træning, træning og atter træning.

 

Når hun så "sniger sig med" (som er hyrdning....) imod dem og får den hen til dig, kaldes det tildrivning og det, samt udløbet og liftet (at hunden uden at skræmme livet af fårene, fra sin position bagved fårene kan få dem i bevægelse mod dig) er det momenter man typisk træner i starten, når hunden kan sine sidekommandoer (away og come bye), lie down og kan "slippe" fårene - Altså at den ikke konstant vil IND til fårene, men kan finde ud af at holde afstand og vinkle væk fra dem, for at fjerne presset.

 

Det er fedt i er kommet i gang og håber du bliver bidt af det. :klap:

Du må huske noget video næste gang!!

 

Kan også afsløre, at når man bliver så bidt af det, at man får egne madammer at hyrde på, så indser man virkelig hvor meget nemmere alting er MED hund, den dag man er nød til at kigge til fårene UDEN!

 

Ser man video af os hyrdetræne, så ser mine får vældig tamme og meget menneskevante ud..... Men prøv at komme til dem, uden hund.

Not gonna happen :mrgreen: Rimelig træls, når man lige skal tjekke dem igennem og man ikke har tid til at køre hjem og hente hunden - Hvilket i øvrigt nok havde taget kortere tid, end det projekt jeg rodede mig ud i. :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Haha, jamen forklare din træner dig ikke hvad det hedder på "hyrdesprog" og hvorfor i træner de momenter? :lol:

 

Det med at stoppe foran dig på den anden side af fårene er at gå i "balance" og en evne bc'erne er født med i et eller andet omfang.

De stopper dog ikke altid kl. 12, for hvis trækket (fårene vil ofte trække mod et eller flere steder på en mark eller konkurrencebane) er i en bestem retning, så kan det betyde fårene pisser ad helvede til, hvis hunden konsekvent stopper kl. 12.

Men det lære man selv og hunden efterhånden.

Det er i øvrigt temmelig normalt de har en side der er bedre end den anden - Yodas Away er væsentlig bedre end come bye, stadigvæk! Men det er jo bare træning, træning og atter træning.

 

Når hun så "sniger sig med" (som er hyrdning....) imod dem og får den hen til dig, kaldes det tildrivning og det, samt udløbet og liftet (at hunden uden at skræmme livet af fårene, fra sin position bagved fårene kan få dem i bevægelse mod dig) er det momenter man typisk træner i starten, når hunden kan sine sidekommandoer (away og come bye), lie down og kan "slippe" fårene - Altså at den ikke konstant vil IND til fårene, men kan finde ud af at holde afstand og vinkle væk fra dem, for at fjerne presset.

 

Det er fedt i er kommet i gang og håber du bliver bidt af det. :klap:

Du må huske noget video næste gang!!

 

Kan også afsløre, at når man bliver så bidt af det, at man får egne madammer at hyrde på, så indser man virkelig hvor meget nemmere alting er MED hund, den dag man er nød til at kigge til fårene UDEN!

 

Ser man video af os hyrdetræne, så ser mine får vældig tamme og meget menneskevante ud..... Men prøv at komme til dem, uden hund.

Not gonna happen :mrgreen: Rimelig træls, når man lige skal tjekke dem igennem og man ikke har tid til at køre hjem og hente hunden - Hvilket i øvrigt nok havde taget kortere tid, end det projekt jeg rodede mig ud i. :engel:

 

Vi har "bare" været nede ved avler som har får og så har hun taget hende. Det var oprindeligt (første gang) bare for at teste hvordan kuldet var på får at hun kom på, det var slet ikke meningen jeg skulle synes det var sjovt og spændende :engel::mrgreen:

 

Så har da fået forklaret en smule - kan godt huske det med balancen nu :blink:

 

Hendes lie down synes jeg var ret sej, hun blev "lagt" og så blev hendes egen hund sent hen for at flytte fårene væk fra hegnet som de var kommet for tæt på. Mana lå bare så fint, jeg var imponeret - havde set hun lige syntes hun skulle "hjælpe".

 

Og tak for dine fine forklaringer :5up: Avler har selv indrømmet hun ikke er det mest pædagogiske menneske, så vi har aftalt at tage sammen ned til ham hun selv træner hos. Så kan jeg selv komme rigtigt i ilden! Det glæder jeg mig til :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har "bare" været nede ved avler som har får og så har hun taget hende. Det var oprindeligt (første gang) bare for at teste hvordan kuldet var på får at hun kom på, det var slet ikke meningen jeg skulle synes det var sjovt og spændende :engel::mrgreen:

 

Så har da fået forklaret en smule - kan godt huske det med balancen nu :blink:

 

Hendes lie down synes jeg var ret sej, hun blev "lagt" og så blev hendes egen hund sent hen for at flytte fårene væk fra hegnet som de var kommet for tæt på. Mana lå bare så fint, jeg var imponeret - havde set hun lige syntes hun skulle "hjælpe".

 

Og tak for dine fine forklaringer :5up: Avler har selv indrømmet hun ikke er det mest pædagogiske menneske, så vi har aftalt at tage sammen ned til ham hun selv træner hos. Så kan jeg selv komme rigtigt i ilden! Det glæder jeg mig til :banan:

 

Det er noget frygtelig noget.... Det der med "skal bare lige se"........ Det griber rigtig ofte om sig :mrgreen:

 

Det er rigtig spændende når man selv kommer i ilden.

Man finder ret hurtigt ud af, hvor forbandet svært det er - Så brug tiden hos opdrætter på at kigge på FÅRENE og ikke din hund.

Hvad gør de, når hunden gør sådan, hvem af fårene styre resten osv.

 

Der gik lidt tid før min træner holdt op med at hive i og skubbe til mig - For jeg var simpelthen ikke hurtig nok til at flytte mig i den rigtige position, fordi det der var rigtigt for 2 sekunder siden er forkert 2 sekunder senere.

Kan huske en af mine gode bekendte fra hyrdeverdenen sagde til mig, at den dag Erik (min træner) stopper med at hive i en og ikke råber af en længere, så begynder man at være rimelig fornuftig. :engel:

Meget langt fra dygtig.... Men i det mindste ikke toltalt håbløs :mrgreen:

 

Glæder mig til at høre hvad du synes om selv at skulle til at prøve at manøvre rundt med får og hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan gør i når der er andre elementer inde i fårene, altså æsler eller muldyr?? Australierne er blevet meget glade for at bruge droner til at hyrde div. dyr med, det er skisme smart så kan de sidde hjemme i stuen og gøre det...:lol:

 

Du har simpelthen de mærkeligste spørgsmål engang imellem - og min fon vil ikke indsætte smileys så indsæt selv en glad en af slagsen .

 

Men i praksis har fåreavlere og hyrder ikke får gående sammen med muldyr eller andre dyr.

Det er dog ikke noget problem i andre lande - ved bc'er også bliver brugt på kvæg andre steder, men typisk sker der helt naturligt det, at arterne splitter op og holder sammen arterne imellem og så er det bare at bede hunden flytte dem man vil have flyttet.

 

Men har aldrig set bc'er brugt på muldyr, æsler og hvad pokker du ellers kan finde på.

Det er jo sheep dogs og ikke donkey dogs.

 

Og droner er mine madammer pænt ligeglade med - så det skal nok være lidt større modeller end dem manden har.

Men skide smart i andre lande hvor der er gigantiske afstande og hvor dyrene er så sky de reagere på droner.

Det spare sørme mange mandetimer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har simpelthen de mærkeligste spørgsmål engang imellem - og min fon vil ikke indsætte smileys så indsæt selv en glad en af slagsen .

 

Men i praksis har fåreavlere og hyrder ikke får gående sammen med muldyr eller andre dyr.

Det er dog ikke noget problem i andre lande - ved bc'er også bliver brugt på kvæg andre steder, men typisk sker der helt naturligt det, at arterne splitter op og holder sammen arterne imellem og så er det bare at bede hunden flytte dem man vil have flyttet.

 

Men har aldrig set bc'er brugt på muldyr, æsler og hvad pokker du ellers kan finde på.

Det er jo sheep dogs og ikke donkey dogs.

 

Og droner er mine madammer pænt ligeglade med - så det skal nok være lidt større modeller end dem manden har.

Men skide smart i andre lande hvor der er gigantiske afstande og hvor dyrene er så sky de reagere på droner.

Det spare sørme mange mandetimer.

Sjovt, der går ellers æsler og muldyr ret mange steder her i nordjylland sammen med fårene..

 

Ellers er det eneste sted jeg kender til hvor der skulle være brug for en hyrdehund ovre ved Lemvig kanten, hvor der går en ret stor flok væddere, de render bare man kører forbi deres indhegning. Men mon der ikke også er andre der har en flok væddere gående sådan andre steder i landet..

Link til indlæg
Del på andre sites

Sjovt, der går ellers æsler og muldyr ret mange steder her i nordjylland sammen med fårene..

 

Ellers er det eneste sted jeg kender til hvor der skulle være brug for en hyrdehund ovre ved Lemvig kanten, hvor der går en ret stor flok væddere, de render bare man kører forbi deres indhegning. Men mon der ikke også er andre der har en flok væddere gående sådan andre steder i landet..

 

 

Det er meget muligt - Men det er ikke de fåreavlere og hyrder jeg kender der har dem stående, så derfor kan jeg kun svare udfra det jeg har set. :blink:

 

Og ved ikke heeelt hvor du vil hen med det med de væddere? Jeg tror ikke jeg forstår?

Selvfølgelig findes der sky får og væddere i dk? Tænker du at det er fordi du synes naturplejerne skulle bruge droner i stedet for hunde eller??

 

Er slet ikke med :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Åhhh Hyrdetræning, det savner jeg!

Hyrdede meget da jeg boede i England, havde verdens bedste Bearded Collie :engel:hold kæft hun var en god hund, og top skarp på får.

 

Jeg boede tæt på et stort gods, hvor jeg var med i jagten, men de havde også en millard får :) hvis man bestod deres interne prøve kunne man være emd på "fåre holdet"

 

Kunne være jeg skulle have hyrdehund igen :D men man skal vel til England hvis man skal have andet end BC med ordenlige egenskaber? eller er der andre med ordenlig arbejdslinjer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Åhhh Hyrdetræning, det savner jeg!

Hyrdede meget da jeg boede i England, havde verdens bedste Bearded Collie :engel:hold kæft hun var en god hund, og top skarp på får.

 

Jeg boede tæt på et stort gods, hvor jeg var med i jagten, men de havde også en millard får :) hvis man bestod deres interne prøve kunne man være emd på "fåre holdet"

 

Kunne være jeg skulle have hyrdehund igen :D men man skal vel til England hvis man skal have andet end BC med ordenlige egenskaber? eller er der andre med ordenlig arbejdslinjer?

 

 

Gad virkelig godt til England og hyrde!! Det er jo væsentlig mere udbredt derovre og der er en del steder at træne og konkurrere.

 

Det må have været en skøn oplevelse.

 

Man kan sagtens finde lækre hyrdehunde herhjemme.

Der er skam hyrder der opdrætter nogle ret fine eksemplarer og importere avlshunde fra Holland, England, Scotland osv.

De ses bare ikke så ofte, da hyrderne primært sælger til hinanden og mange reklamere ikke vildt meget for deres kuld.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...
Det er meget muligt - Men det er ikke de fåreavlere og hyrder jeg kender der har dem stående, så derfor kan jeg kun svare udfra det jeg har set. :blink:

 

Og ved ikke heeelt hvor du vil hen med det med de væddere? Jeg tror ikke jeg forstår?

Selvfølgelig findes der sky får og væddere i dk? Tænker du at det er fordi du synes naturplejerne skulle bruge droner i stedet for hunde eller??

 

Er slet ikke med :mrgreen:

Du mangler vist at se sky får, der piler end i den anden ende af en langfold på 13 t land, man når dårligt at se dem *puf* så er de væk...:lol:

 

Det er bare at der ikke er mange steder der er brug for hyrde hund, indhegningerne er ofte så små at man kan gå dem ind selv. Droner er vist kun smarte de steder de går vildt, og uden hegn, med mindre fåreavler død og pine vil have en at lege med..:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du mangler vist at se sky får, der piler end i den anden ende af en langfold på 13 t land, man når dårligt at se dem *puf* så er de væk...:lol:

 

Det er bare at der ikke er mange steder der er brug for hyrde hund, indhegningerne er ofte så små at man kan gå dem ind selv. Droner er vist kun smarte de steder de går vildt, og uden hegn, med mindre fåreavler død og pine vil have en at lege med..:mrgreen:

 

 

Næh, dem har jeg skam set flere gange og hyrdet på sådan nogle :blink:

 

Og nej, de fleste hr. og fru dk der har lidt får i baghaven har ikke brug for hyrdehunde.

 

Men igen - Nu er det primært opdrættere og naturplejere der bruger hyrdehunde.

En hund er pænt dyr i indkøb og træning, før den kan bruges, så undre mig over de holder fast i hundene, når nu det er så nemt uden som du åbenbart mener??

 

Personligt gad jeg ikke rende rundt for at jagte rundt med mine får, når de skal klippes og beskæres, når jeg bare kan sende hunden ud for at hente dem og holde dem hvor jeg vil have dem.

Der er vel ingen grund til at gøre det mere besværligt end nødvendigt.

 

Ved ikke heeelt hvad der er med dig og dine konsekvent nedladende og negative kommentarer??

Hvor er det du vil hen, kan du ikke bare lige så godt komme ud med det og få det overstået, i stedet for at bruge så meget energi på de små negative stikpiller?

Link til indlæg
Del på andre sites

Næh, dem har jeg skam set flere gange og hyrdet på sådan nogle :blink:

 

Og nej, de fleste hr. og fru dk der har lidt får i baghaven har ikke brug for hyrdehunde.

 

Men igen - Nu er det primært opdrættere og naturplejere der bruger hyrdehunde.

En hund er pænt dyr i indkøb og træning, før den kan bruges, så undre mig over de holder fast i hundene, når nu det er så nemt uden som du åbenbart mener??

 

Personligt gad jeg ikke rende rundt for at jagte rundt med mine får, når de skal klippes og beskæres, når jeg bare kan sende hunden ud for at hente dem og holde dem hvor jeg vil have dem.

Der er vel ingen grund til at gøre det mere besværligt end nødvendigt.

Ahh så der er lidt dovenskab inde over..:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Jeg var på hyrdedag for begynderhunde hos Camilla fra TipTopAussie i går - og det var sååååå sjovt! :klap: Har længe gerne ville prøve Lemon på får, for hun har vist et meget tydeligt hyrdeinstinkt, siden hun var lille hvalp - men jeg har bare hørt så mange skrækhistorier om barske metoder brugt på hyrdekurser, og det ville jeg ikke udsætte min bløde hund for. Men jeg kender nogle stykker, der hyrder hos Camilla, og som kunne stå inde for hendes metoder. :-)

 

Det var vildt fedt, Lemon og jeg fik tre omgange i roundpen med fårene i løbet af dagen. Første gang var hun komplet vanvittig og ustyrlig, jeg skulle virkelig kæmpe for at kontrollere hende :lol: - men allerede anden gang kunne man mærke, at hun var bedre til at kontrollere sig og begyndte at have bedre forståelse for sin opgave, og tredje gang var hun SÅ god. :hjerte: Meget stolt hundemor her fik også at vide, at hun har et rigtig godt instinkt. :engel:

 

Jeg fik også rigtig meget ud af at se de andre på kurset, synes jeg, der var nogle andre helt nybegyndere, og så var der nogle, der har hyrdet i nogle måneder. Jeg har ingen forstand på hyrdning, så det var fedt, at Camilla var god til at forklare, hvorfor man gjorde det ene og det andet.

 

Nu har jeg booket træning hos Camilla (sammen med Lemons kuldsøster) i næste uge, for nu har jeg lyst til at komme af sted igen! Det var så fedt at se Lemons instinktive forståelse, og hun var simpelthen så glad, det var helt klart noget af det fedeste, hun har prøvet. Jeg har en helt crazy kalender de næste par måneder, og jeg træner jo en masse andet med Lemon, men jeg håber, at jeg kan få presset noget hyrdning ind hist og her, for det kunne være virkelig sjovt at prøve noget mere og se Lemon udvikle sine evner. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...