Hop til indhold

Hyrdetræning


Gæst Miss_menelli
 Share

Recommended Posts

Det er sådan nogenlunde også hvad Terkel og jeg kan, dvs. Terkel kan og jeg synes stadig det er svært! :lol: Nu sidst begyndte "vi" (dvs. at jeg kiggede på... :lol: ) at lære ham "gå ud", og så skal han vistnok snart ha' sidekommandoer på. Selv har jeg et hyr bare med at nå at se hvad fanden han egentlig gør...

 

Med at gå ud, mener du så at han skal flankere væk fra fårene?

Altså at trække sig væk fra dem i hans flankeringer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Med at gå ud, mener du så at han skal flankere væk fra fårene?

Altså at trække sig væk fra dem i hans flankeringer?

 

HA!!! Jeg har læst på!!! Så jeg forstår hvad du skriver, det er ikke sort snak!!!! Juhuuu!!! :banan:

 

Jo, så vidt jeg forstod så er det bare "flyt dig lige et hak ud" i flankeringen.

Link til indlæg
Del på andre sites

HA!!! Jeg har læst på!!! Så jeg forstår hvad du skriver, det er ikke sort snak!!!! Juhuuu!!! :banan:

 

Jo, så vidt jeg forstod så er det bare "flyt dig lige et hak ud" i flankeringen.

 

Haha - skide godt :lol:

 

Og ja, det lyder helt rigtigt!!

Meget vigtig ting at kunne - Især og fangefold og deling :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Haha - skide godt :lol:

 

Og ja, det lyder helt rigtigt!!

Meget vigtig ting at kunne - Især og fangefold og deling :5up:

 

Hmm, fangefold og deling ligger vist meeeeeget langt ud i fremtiden..!! Dvs. at Terkel kan saaagtens dele de der får hvis han vil - på sin egen måde! :mrgreen: (ej, det gør han faktisk ikke... Han er SÅ artig! :hjerte: )

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, fangefold og deling ligger vist meeeeeget langt ud i fremtiden..!! Dvs. at Terkel kan saaagtens dele de der får hvis han vil - på sin egen måde! :mrgreen: (ej, det gør han faktisk ikke... Han er SÅ artig! :hjerte: )

 

Lige pludselig, inden du får set dig om, så er i der :blink:

 

Og ehh.... Yoda er også viiiiiildt god til deling :sjov: Han er så bare top-uartig og vild :engel:

 

 

Det går faktisk lidt fremad med ham.

Han mangler jo sheepsense og naturlig føling med fårene, så jeg skal heeeeele tiden hjælpe ham.

Men på det sidste er han blevet mere lydhør og har delt træningen virkelig meget op i små bitte bider, så han får lært teknikkerne.

 

Han kommer aldrig over kl. 1. Tør simpelthen ikke sende ham ud på et kl. 2 udløb, hvor jeg ikke må gå med ud, netop fordi han ikke har den der føling med fårene og nemt kommer til at brage ind i dem i optaget - Og PUF!!! Så er der får alle steder :stupid:

 

Men overvejer at stille ham i et par enkelte kl. 1, bare for hyggens skyld og så bare smide de point det koster at lege støttepædagog hele turen rundt.

Når denne sæson er ovre, så kender jeg også en til fårene en del af de steder der afholdes konkurrencer og kan vælge de steder med lidt bovlamme får :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Oh my god. Hyrdetræning uden snor i dag. Det var for sindssygt og jeg er helt smadret.

 

Man skal jo tænke på SÅ mange ting. Og så BANG så sidder man overskrævs på et får der vurderer at jeg var en mindre trussel end Wasabi

 

Men det er så, så sjovt. Jeg er simpelthen bare startet fra bunden og det er sgu lidt sjovt.

Wasabi vil gerne bare løbe rundt om mig og fårene. Og rundt og rundt og rundt. Og kun med uret. Da han blev tvunget den modsatte vej, brændte han helt sammen - man skulle jo tænke så meget!

 

Vi glæder os til næste gang. Er vild med detDSC00443-1.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 5 months later...

God nok helt utrolig lidt jeg får opdateret i denne tråd, ifht. hvor utrolig meget tid jeg bruger på trådens emne :mrgreen:

 

Siden sidste opdatering om konkurrencer har vi jo både været til landskonkurrence og blive nr. 2 samlet.

Vi er rykket i kl. 2.

Der er vi pt. blevet nr. 3, nr. 2 og nr 4 i de tre konkurrencer vi har startet med meget stabile point.

 

Hun rykker fuldstændig vildt pt. og vi mangler i øjeblikket mulighed for at træne de lange drivninger med god afstand, så det halter og navlestrengen er ikke så fandens lang endnu.

Men derudover så går hun helt vanvittig godt og det hun kan, det KAN hun!

Hendes udløb er fantastiske og vi har fået fuldt hus for det de sidste 3 konkurrencer og pt. så kan hun klare omkring 400 meters udløb til UG.

 

Liftet er typisk også til fuldt hos, +/- et point, så det er simpelthen så fint.

 

Vi arbejder lidt på at hun ikke bare skal følge røv, men gerne selv styre fårene i en lige linje ned til mig. Det går virkelig fint fremad med kun lidt støtte kommandoer.

I dag fik hun stort set lov til at klare den selv og de var lidt ude af linje, men helt ok ifht. at vi brugte det til træning.

 

Hendes drivning er mega fin, men mangler stadig afstanden til at kunne stå ved pælen hele vejen i en kl. 2, og det regner jeg ikke med bliver ændret før vi når hen på foråret da træningsmulighederne er ret ringe pt.

Men er meget fortrøstningsfuld, da hun er virkelig ligeglad med at gå ud af balance og vil virkelig gerne drive - Så det handler vist mest om sikkerhed og rutine, som ingen af os har endnu.

 

Hun er PISSE god til deling efterhånden og kommer snorlige ind og tager kontrol over fårene og synes det er PISSE sjovt!! Jeg er faktisk også blevet ret habil til det og kan holde hovedet koldt det meste af tiden.

I dag havde jeg endda overskud til at snakke med og skælde ud på fårene :sjov:

 

Fangefold er vist nærmest det man kalder automatiseret og Chut ved PRÆCIS hvad fårene skal og jeg behøver stor set intet sige til hende, fordi hun ved lige præcis hvor hun skal placere sig, hvornår hun skal trykke og hvornår hun skal bakke af.

Det er SÅ fedt at arbejde med hende ved fangefolden, fordi vi er så meget ét når vi arbejder og kender hinandens opgaver og stoler så meget på hinanden.

Virkelig fedt!! :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Haft den feeedeste dag!

Vi har været på heden igen og trænet udsætning.

Hun har så meget forstået opgaven og selv da der gik kuk i det og hunden der var på hentede en ekstra flok får og nærmest maste dem i hovedet på Chut, så var hun så skide cool - hun blev liggende indtil den anden fik lavet virkelig ros i det og jeg måtte sende hende lidt ud og så samling på fårene og så blev hun pænt og cool liggende igen.

 

Bagefter arbejdede vi med blinde udløb.

Det var fandeme sjovt!

For helvede hun er sej og lære så åndssvagt hurtigt.

 

Kunne ikke selv se hende, kun udsætteren som signalerede når hun var ved fårene.

En ekstra detalje var at hun jo heller ikke kunne se mig, så hun var ude og arbejde total selvstændigt og måtte selv løse opgaven med at få fårene over bakken og ned til mig.

 

Hun var så overdrevet sej!

For pokker der er så meget potentiale i hende og at kunne træne de her VIRKELIG sjove ting er så skønt.

 

Glæder mig så meget til efteråret hvor vi forhåbentlig er ved at være klar til nogle "nemme" kl 3!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 5 months later...

Spørgsmål: Jeg har lige set en video med en person med sin store hyrdehund der, så vidt jeg forstår, er på får for første gang. Hunden er meget"ivrig" og får nogle voldsomme ryk i halsbåndet af ejeren. På et tidspunkt bliver den truet til den underkaster sig. Jeg er med på at der er får der ikke måde lide overlast, men er der ikke andre måder at lave begyndertræning på? Umiddelbart tænker jeg også at hyrdning er så kompliceret at det er lidt meget at sætte en 1.-gangs handler til at arbejde med en meget tændt 1.-gangs hund? Jeg har aldrig prøvet det selv så jeg må spørge :-) 

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg træner ikke selv begyndere og vil på ingen måde have ansvaret for dem ;) 

Men hos dem jeg kommer, som starter hunde op på får, så er der slet ikke line på hunden og tingene foregår med passende får og i et helt andet setup end det du beskriver.
Og ejer går ikke selv med hunden, før der er styr på den - Ny hund og ny handler er opskrift på kaos.
Så ejer får pænt lov til at kigge på fra sidelinjen og det er ofte en del gange det er nødvendigt, fordi især unge og nye hunde har brug for at handler har total styr på tingene og der er ikke lige en pauseknap man kan bruge i hyrdetræning, som med al anden træning.

 

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...