Hop til indhold

Begreber på udstilling??


Recommended Posts

Er der nogen der kan hjælpe med de der udstillings begreber.

Er helt lost når i snakker om Bir, svampe og hvad i ellers kaster af jer:hmm:

 

Kan se, at ikke alle definitionerne er med i gældende tråd :-) så kommer lige med lidt flere her:

 

BIR står for bedst i racen, dvs at det er den på dagen bedst bedømte og placerede hund af racen :-)

BIM står for bedst i modsat køn. Dette er den bedste hund af racen fra det modsatte køn af BIR.

 

BIK står for bedst i køn, her placeres de fire bedste individer med excellent og CK (som indikerer,at dommeren mener, at hunden eer af championkvalitet). Den bedst placerede ikke-champion får certifikatet (3 certifikater gør hunde til champion). Tæverne og hannerne placeres her hver for sig og derfor går der et certifikat til begge køn.

 

En svamp er jo nok en champion og er en hund, der har vundet tre certifikater under mindst 2 forskellige dommere - der 3. Cert udløser kun championat, såfremt hunden ER fyldt 2 år. Ellers må den vinde et cert igen.

 

Slutteligt placeres hundene også indenfor deres eget køn i forskellige aldersgrupper, igen placeres der 4 og det er ved denne placering, dommeren vurderer, om nogle af dem er værdige til et CK og dermed kvalificeret til BIK :-)

 

Dette er aldersklasserne, jeg er ikke 100% sikker på, at jeg husker dem helt korrekt. Beklager sjove tastefejl, men så længe de ikke er alvorlige, orker jeg ikke rette dem, da jeg sidder med en Tablet og vi er ikke helt dus...

 

Baby 3-6mdr

Hvalp 6-9mdr (disse er ikke med i de større konkurrence, BIK osv.)

junior (9-15mdr

Mellem (12-24mdr

Åben 15mdr til 8 år

Veteran 8år+

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan se, at ikke alle definitionerne er med i gældende tråd :-) så kommer lige med lidt flere her:

 

BIR står for bedst i racen, dvs at det er den på dagen bedst bedømte og placerede hund af racen :-)

BIM står for bedst i modsat køn. Dette er den bedste hund af racen fra det modsatte køn af BIR.

 

BIK står for bedst i køn, her placeres de fire bedste individer med excellent og CK (som indikerer,at dommeren mener, at hunden eer af championkvalitet). Den bedst placerede ikke-champion får certifikatet (3 certifikater gør hunde til champion). Tæverne og hannerne placeres her hver for sig og derfor går der et certifikat til begge køn.

 

En svamp er jo nok en champion og er en hund, der har vundet tre certifikater under mindst 2 forskellige dommere - der 3. Cert udløser kun championat, såfremt hunden ER fyldt 2 år. Ellers må den vinde et cert igen.

 

Slutteligt placeres hundene også indenfor deres eget køn i forskellige aldersgrupper, igen placeres der 4 og det er ved denne placering, dommeren vurderer, om nogle af dem er værdige til et CK og dermed kvalificeret til BIK :-)

 

Dette er aldersklasserne, jeg er ikke 100% sikker på, at jeg husker dem helt korrekt. Beklager sjove tastefejl, men så længe de ikke er alvorlige, orker jeg ikke rette dem, da jeg sidder med en Tablet og vi er ikke helt dus...

 

Baby 3-6mdr

Hvalp 6-9mdr (disse er ikke med i de større konkurrence, BIK osv.)

junior (9-15mdr

Mellem (12-24mdr

Åben 15mdr til 8 år

Veteran 8år+

 

var det ikke smartere at opdatere definitionstråden? så det hele var samlet der?

Link til indlæg
Del på andre sites

En svamp er jo nok en champion og er en hund, der har vundet tre certifikater under mindst 2 forskellige dommere - der 3. Cert udløser kun championat, såfremt hunden ER fyldt 2 år. Ellers må den vinde et cert igen.

 

I nogle racer skal hunden også have bestået en form for praktisk prøve, som beviser, at den også kan arbejde, inden den bliver champion.

Link til indlæg
Del på andre sites

var det ikke smartere at opdatere definitionstråden? så det hele var samlet der?

 

Så vidt jeg kan se, så er der kun titel-forkortelser i den tråd, så dertil hører BIR osv. ikke, da det bare er en placering på dagen - ikke noget, der kommer til at stå på tavlen.

 

I nogle racer skal hunden også have bestået en form for praktisk prøve, som beviser, at den også kan arbejde, inden den bliver champion.

 

Det er rigtig, det havde jeg lige glemt - man kan vel heller ikke huske det hele :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Kan se, at ikke alle definitionerne er med i gældende tråd :-) så kommer lige med lidt flere her:

 

BIR står for bedst i racen, dvs at det er den på dagen bedst bedømte og placerede hund af racen :-)

BIM står for bedst i modsat køn. Dette er den bedste hund af racen fra det modsatte køn af BIR.

 

BIK står for bedst i køn, her placeres de fire bedste individer med excellent og CK (som indikerer,at dommeren mener, at hunden eer af championkvalitet). Den bedst placerede ikke-champion får certifikatet (3 certifikater gør hunde til champion). Tæverne og hannerne placeres her hver for sig og derfor går der et certifikat til begge køn.

 

En svamp er jo nok en champion og er en hund, der har vundet tre certifikater under mindst 2 forskellige dommere - der 3. Cert udløser kun championat, såfremt hunden ER fyldt 2 år. Ellers må den vinde et cert igen.

 

Slutteligt placeres hundene også indenfor deres eget køn i forskellige aldersgrupper, igen placeres der 4 og det er ved denne placering, dommeren vurderer, om nogle af dem er værdige til et CK og dermed kvalificeret til BIK :-)

 

Dette er aldersklasserne, jeg er ikke 100% sikker på, at jeg husker dem helt korrekt. Beklager sjove tastefejl, men så længe de ikke er alvorlige, orker jeg ikke rette dem, da jeg sidder med en Tablet og vi er ikke helt dus...

 

Baby 3-6mdr

Hvalp 6-9mdr (disse er ikke med i de større konkurrence, BIK osv.)

junior (9-15mdr

Mellem (12-24mdr

Åben 15mdr til 8 år

Veteran 8år+

 

 

Aldersgrupperne er forkerte..

Junior er 9-18 mdr

Mellemklasse 15-24 mdr

åben er fra 15 mdr, men der er ingen øvre grænse..Du kan godt melde en12 år gammel hund i åben klasse

Champion klasse fra 15 mdr...tror brugshundeklasse er det samme

Veteran fra 8 år.

Junior og veteran kæmper ikke om CACIB

 

BOB er det samme som BIR

BOS er det samme som BIM

Link til indlæg
Del på andre sites

Aldersgrupperne er forkerte..

Junior er 9-18 mdr

Mellemklasse 15-24 mdr

åben er fra 15 mdr, men der er ingen øvre grænse..Du kan godt melde en12 år gammel hund i åben klasse

Champion klasse fra 15 mdr...tror brugshundeklasse er det samme

Veteran fra 8 år.

Junior og veteran kæmper ikke om CACIB

 

BOB er det samme som BIR

BOS er det samme som BIM

 

Hvordan kan championklasse være fra 15mdr, når hunden skal være fyldt 2 år, førend den kan blive champ? Er det for at tage hensyn til udenlandske hunde, der måske godt kan?

 

Anyways, tak for rettelser og tilføjelser :5up: Havde lige fået juniorklassen lidt galt i halsen, kan jeg se og så også en lille detalje om åben klasse :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Hvordan kan championklasse være fra 15mdr, når hunden skal være fyldt 2 år, førend den kan blive champ? Er det for at tage hensyn til udenlandske hunde, der måske godt kan?

 

Anyways, tak for rettelser og tilføjelser :5up: Havde lige fået juniorklassen lidt galt i halsen, kan jeg se og så også en lille detalje om åben klasse :-)

England f.eks skal hunden bare have sit sidste CAC når den er fyldt 1 år..Og USA starter de med at samle point allerede som babyer/hvalpe.. SÅ der kan de også være unge champions..
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan kan championklasse være fra 15mdr, når hunden skal være fyldt 2 år, førend den kan blive champ? Er det for at tage hensyn til udenlandske hunde, der måske godt kan?

 

Anyways, tak for rettelser og tilføjelser :5up: Havde lige fået juniorklassen lidt galt i halsen, kan jeg se og så også en lille detalje om åben klasse :-)

 

Kai var kroatisk længe før han var dansk. I kroatien skal du have 4 certer og ingen tidsbegrænsning... Deres sommershow varer 4 dage... vi var med... BUM, champ i mellemklassen....

Link til indlæg
Del på andre sites

England f.eks skal hunden bare have sit sidste CAC når den er fyldt 1 år..Og USA starter de med at samle point allerede som babyer/hvalpe.. SÅ der kan de også være unge champions..

 

Oka :-)

 

Kai var kroatisk længe før han var dansk. I kroatien skal du have 4 certer og ingen tidsbegrænsning... Deres sommershow varer 4 dage... vi var med... BUM, champ i mellemklassen....

 

Godt så, sådan :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

England f.eks skal hunden bare have sit sidste CAC når den er fyldt 1 år..Og USA starter de med at samle point allerede som babyer/hvalpe.. SÅ der kan de også være unge champions..

 

Er der ikke osse stadig forskel hos racerne i DK eller er det ændret?

De små racer skulle ikke være mere end 18 mdr. for at kunne udløse et championat mener jeg?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Er der ikke osse stadig forskel hos racerne i DK eller er det ændret?

De små racer skulle ikke være mere end 18 mdr. for at kunne udløse et championat mener jeg?

Ja det var i gamle dage..nu skal de være 2 år :roll: Men ok jeg skal sq nok ikke klage..Som regel er der 10-12 løver tilmeldt..og jeg har de 10 med:mrgreen:
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man er den eneste hund i racen, vinder man så automatisk bir??
nej , selv om man er eneste hund , kan ens hund godt få en 2.præmie ( blåt bånd ) og så bliver man IKKE BIR - det gør man kun hvis hunden får excellent - det kommer helt an på hvordan dommeren mener hunden ser ud i forhold til standarten.

På skuer kan man godt have andre regler , men de fleste følger vist DKK.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...