Hop til indhold

Pivedyr og leg med bold

Brunosmor
 Share

Recommended Posts

En af mine kolleger fortalte mig, at hun havde læst, at man stresser sin hund meget ved at lege med bold og trækkereb med den, og når den får lov at have pivedyr og andet hundelegetøj. Ja, faktisk kan det tage op til tre dage, før hunden stresser ned igen. Jeg troede, at hunde godt kunne lide at man legende med dem, men hvis det stresser dem unødigt, er det naturligivis ikke godt. Hvad siger I erfarne hunderejere?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er både for og imod det du siger.

Jeg tror bestemt det kommer an på hudnen, på længden af leg osv.

Aslans livskvalitet er leg.

Han ELSKER sin fodbolde, og han finder dem selv. Så når vejret er til det, kan vi sgatens sparke lidt bold.

Da han var unghund kunne han blive VEEEEED - og ja, der skulle vi stoppe legen for han blev stresset, nu er han voksen og styre det selv, efter et par spark ligger han sig i skyggen og passer på hus og have..... med lukkede øjne :mrgreen:

Det samme gælder hans pivdyr, han ELSKER ALLE sine pivdyr, 5 år gammel og jævnligt kommer ALLE hvalperynkerne frem og så får pivdyret tæsk - det aller bedste er så hvis hans mennesker leger med.

Men igen er han voksen, og stopper selv legen når din ikke er sjov længere - og der er intet der indikere stress.

Men jeg tør også væde på at der er mange herinde som har hunden som stresser over Aslans måde at lege på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er SÅ ærgerlig over den artikel, der lige pt. florerer ift. stress og bolde (det er nok den din kollega tænker på). Ja, selvfølgelig kan det stresse en hund, hvis man aktiverer den udelukkende ved boldkast! Men jeg mener problemet snarere er omvendt - at hundeejere leger for lidt med deres hunde.

Så længe din hund kan stresse ned igen og virker veltilpas og afslappet, når legen stopper - så ville jeg ikke tænke nærmere over det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ser jævnlig villaejer, der efter job farer over på skolens store plæne og så er der boldleg.Jeg ser det som at hundene hurtigst mulig skal blive afreagerer for overskud og så derefter trætte.Det sker uden opvarmning efter kun en kort gåtur.

Nogle hunde går jo i jagtprogram, bliver helt udenfor almindelig kontakt, de er så ophidsede, at de kun ænser den bold.

Det kan ikke sammenlignes med at bruge lidt boldleg som belønning for nogle gode øvelser.

Min Molly er sådan en boldidiot. Mens jeg jobbede,Billeder af hunde 134.jpg

kom min mor meget tit, for at hundene ikke skulle ligge en god dag i et varmt hus, og Molly trænede min mor op som boldkaster.Min mor blev ved til hun var 90 år.

Hver gang jeg går og arbejder i haven,kommer Molly og smider bold eller pivdyr foran mig og at tage et foto uden hun ligger parat med noget mellem forbenene er umuligt. Jeg tror, de får et såkald adrenalin kick af den leg og mange kan slet ikke forstå, at legen skal slutte.

Jeg synes at denne advarsel er på sin plads , for ingen hunde kan tåle at aktiveres med stor stress hver dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Ja, jeg er også både for og imod, mine elsker at lege med bold, og at der bliver kastet bold... de er vilde med det. Den store ligger sig bare ned når han ikke gider mere.... ind under buskene ved flagstangen - så ved man han har det varmt og ikke gider mere... fint nok :-) Den unge han skal stoppes i tide, og jeg ved nu hvornår jeg skal stoppe ham ;-) ellers bliver han alt for vild og får sine "bide-ture" :-) men det har jeg styr på nu.

Også er det lige det, at den unge han skal altså (mener han selv) bære noget i munden helst hele tiden, og man hilser ikke uden man har "legetøj" i munden ;-) så mine hunde ville nok synes det var så keeeeeeeeeeeeeeeedeligt hvis de ikke havde deres bolde og legetøj - men igen med måde :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig med Siri, bold leg er 1000 gange bedre end ingen leg, leg endelig med hunden, læg bolden væk når i er færdig med at lege, lad bold og trækketov være menneske og hund legetøj som du kan finde frem og bruge som belønning og bare som "vi er sammen" ting;)

Link til indlæg
Del på andre sites