Hop til indhold

Alene hjemme træning


pivpiv
 Share

Recommended Posts

Hej alle sammen.

Jeg læser mig til så mange gode ting herinde og det sætter jeg virkelig pris på.

Så nu håber jeg at få en masse fif og råd og hjælp til at undgå fælderne ;)

 

Lille luna er jo 8½ uge og skulle gerne lære at være alene hjemme.

Hvordan starter jeg bedst?

Hun er en labrador og enormt glad. Hun er ligeglad med at jeg går på wc, ud med skrald og lign. Når hun putter sig kan hun lige så godt ligge ved mig som LANGT fra mig (andet rum eller ude).

Når mand og barn tager hjemmefra så går der en halv times tid, så piver hun og kigger rundt i huset og kommer spørgende hen til mig. Når så ikke jeg laver et nummer ud af det så putter hun sig bare eller leger videre.

Spørg endelig hvis der er mere info der mangler.

 

Hvordan får jeg bedst trænet alene hjemme?

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til :-D

 

Du kan lige så stille forlænge tiden du er ude "med skrald" og de andre ærinder du har udenfor.

Brug gerne ord der vil få betydningen "alt er godt, du ved jeg kommer igen. Selv bruger jeg "bliv hjemme".

Ligeledes gør jeg det at jeg altid viser min hund han skal med ved at give ham sele/halsbånd på, inden jeg selv går i gang med at tage overtøj på.

 

Når han ikke skal med siger jeg "bliv hjemme" inden jeg tager overtøj på.

Med tiden lærer hundene sådanne signaler at kende og det fortæller dem nøjagtigt hvad der skal ske = forudsigelighed.

 

Det værste du kan er at gøre din hvalps dag uforudsigelig fordi dette giver utryghed.

 

Byg dagen op med faste rutiner, som din hvalp lærer at gennemskue og derfor er tryg ved. Tryghed er vores ven, når det drejer sig om hunde der skal være alene. Dette betyder at du så vidt muligt gør de samme ting på nogenlunde samme tidspunkter - eller lige efter hinanden - og at du, hvis du ved på hvilket tidspunkt din hvalp kommer til at skulle være alene, så vidt muligt lader den hvile/være passiv i dette tidsrum.

 

Jeg vil foreslå, at du afleder hende fra usikkerheden når din mand og barn forlader hjemmet. Giv hende lige op til de skal gå foder i haven eller i en foderdims, så hun godt nok ser de går, men selv vælger at foderdimsen er vigtigere. På den måde kommer hun ikke i pivemode, hvad du helst skal undgå.

 

Når hun er godt træt, kan du øve alene ved at du gør dig klar og går for straks at komme tilbage igen. Dette gør du 8 - 9 gange og er det uden uro fra hvalpens side lægger du få sekunder på af gange til du er oppe på et par minutter. Herfra kan du lægge ½ minut på.

Succeskriteriet er at hun slet ikke viser uro, gør hun det må du gå et skridt tilbage og øve det yderligere et par gange før du øger tiden.

 

Det er en god hjælp med lyd- eller videooptagelse og at hun ikke forlades før hun er helt afslappet efter aktivitet.

 

Giver det mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til :-D

 

Du kan lige så stille forlænge tiden du er ude "med skrald" og de andre ærinder du har udenfor.

Brug gerne ord der vil få betydningen "alt er godt, du ved jeg kommer igen. Selv bruger jeg "bliv hjemme".

Ligeledes gør jeg det at jeg altid viser min hund han skal med ved at give ham sele/halsbånd på, inden jeg selv går i gang med at tage overtøj på.

 

Når han ikke skal med siger jeg "bliv hjemme" inden jeg tager overtøj på.

Med tiden lærer hundene sådanne signaler at kende og det fortæller dem nøjagtigt hvad der skal ske = forudsigelighed.

 

Det værste du kan er at gøre din hvalps dag uforudsigelig fordi dette giver utryghed.

 

Byg dagen op med faste rutiner, som din hvalp lærer at gennemskue og derfor er tryg ved. Tryghed er vores ven, når det drejer sig om hunde der skal være alene. Dette betyder at du så vidt muligt gør de samme ting på nogenlunde samme tidspunkter - eller lige efter hinanden - og at du, hvis du ved på hvilket tidspunkt din hvalp kommer til at skulle være alene, så vidt muligt lader den hvile/være passiv i dette tidsrum.

 

Jeg vil foreslå, at du afleder hende fra usikkerheden når din mand og barn forlader hjemmet. Giv hende lige op til de skal gå foder i haven eller i en foderdims, så hun godt nok ser de går, men selv vælger at foderdimsen er vigtigere. På den måde kommer hun ikke i pivemode, hvad du helst skal undgå.

 

Når hun er godt træt, kan du øve alene ved at du gør dig klar og går for straks at komme tilbage igen. Dette gør du 8 - 9 gange og er det uden uro fra hvalpens side lægger du få sekunder på af gange til du er oppe på et par minutter. Herfra kan du lægge ½ minut på.

Succeskriteriet er at hun slet ikke viser uro, gør hun det må du gå et skridt tilbage og øve det yderligere et par gange før du øger tiden.

 

Det er en god hjælp med lyd- eller videooptagelse og at hun ikke forlades før hun er helt afslappet efter aktivitet.

 

Giver det mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak

Der går nogen tid efter mand og barn er gået. Knægten kan ikke helt lade være med at give hende et nus inden han går, men så går vi i haven og arbejder lidt (søger kiks, sitter, tisser - ja sådan små basale ting) i lidt tid og så finder vi nyt vand og legetøjet og så hygger hun sig. Men så efter noget tid så leder hun efter dem og lader jeg som ingenting så er det som om hun siger "okay, de ER her altså ikke" og så begynder hun at lege igen.

 

Går jeg på wc, så smider hun sig i køkkenet og snorker inden jeg kommer ud.

Går jeg ud af hoveddøren så har jeg kun oplevet at finde hende i en af kurvene sovende når jeg kommer ind 2 minutter senere, hun løfter bare hovedet og sover videre.

 

Det hele giver super god mening.

Hun viser ingen tegn på uro og gør det ikke ved noget som helst af det vi byder hende..... hun tager livet i stiv pote ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er der ikke længere piv ved at mand og barn går. Hun løber ud til døren og kigger på den med ørene godt oppe - som om hun siger "kommer i tilbage" og efter få sekunder kommer hun ind til mig og er glad og som hun plejer.

Meeeen det der med at gå ud, jamen jeg går jo ud og er i andre rum og hun reagere intet på.

Meeen hun sover jo meget det lille myr så ofte er der" gå ud og vær hjemmefra tid" når hun sover - det er ikke helt let

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...