Hop til indhold

Ville I prøve et nyt foder igen igen, hvis I var mig?


Inkognito
 Share

Recommended Posts

Gæst Beaglepack
Men er det en normal reaktion på korn? For jeg har aldrig hørt om hunde, der bliver så syge af det. Og det er derfor jeg ikke helt forstår problemet, sådan generelt.

 

Altså jeg forstår ikke at det er så svært at forstå??

Hvis du er interesseret i det, så kunne du jo google lidt rundt - det er ikke for at være ubehøvlet jeg skriver sådan - Ud fra min erfaring og med den viden jeg har på området - så ja - det er en normal reaktion - hvis hund er intolerant - eller har en ægte allergi

 

Jeg har også haft hunde som kunne æde det rene lort uden der kom nogen problemer af nogen art - så derfor kunne jeg med det samme regne ud at den her reaktion ikke var normal - vær glad for at du er blevet forskånet - men man skal jo aldrig sige aldrig!!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 55
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Beaglepack
Jeg har også læst, måske herinde, at foder med korn og majs er en dårlig ide til hunde med tendens til at stresse, så jeg undgår det også helt, har endda fået min mor til at se sig for også - så Flipsen ikke behøver at få "madpakke" med ud til dem :hjerte:

 

 

Det er rigtig at for meget korn i et foder er at kaste benzin på et bål der ulmer. Jeg er ikke fortaler for hverken det ene eller andet foder - folk må helt selv om hvad de bruger - men jeg har set at et kornfrit foder giver mine hunde mere ro - men det kan jo så også skyldes at maverne får ro. men jo de er alle blevet mindre stressede - hviler meget mere i sig selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg så kommet i et dilemma... Udover at jeg har 60 kg. N&D, så er jeg ikke glad for ingredienserne i RC'en, da halvdelen af dem er hydrolyseret. Foderet er dog tilsat HUSK (jeg kan ikke huske hvad de skaller hedder), så det burde ikke indvirke negativt på tarmsystemet. Men kræet er jo blevet pæn igen - hun er ikke længere rød på kinderne og rundt om munden og hun er sågar begyndt at få pels rundt om haleroden.

 

Jeg er enig med flertallet, så det er egentlig bare for at puffe dig yderligere i den retning at jeg blander mig ;-)

For hvad er det vigtigste - at din etik tilgodeses eller at dine hunde fungerer?

 

Jeg fodrer grundlæggende råt og har været hele cirkus-kornfrit igennem for at finde tørfoder til mine hvalpe uden dit og dat, med den rette proteinkilde og blablabla...

Men det som de hvalpe hver gang vokser upåklageligt på er schæferfoderet til voksne hunde fra RC. Jeg undlader at kigge på indgredienslisten og nøjes med at forholde mig til den talmæssige sammensætning som er perfekt.

 

Jeg har i øvrigt en GD som lige er fyldt 10 år - hans system kan ikke længere tåle det rå, men på maxivarianten til gamle hunde fra RC ser han fremragende ud, er i godt huld og humør og ja, han er tilmed rigtig glad for at spise det ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Altså jeg forstår ikke at det er så svært at forstå??

Hvis du er interesseret i det, så kunne du jo google lidt rundt - det er ikke for at være ubehøvlet jeg skriver sådan - Ud fra min erfaring og med den viden jeg har på området - så ja - det er en normal reaktion - hvis hund er intolerant - eller har en ægte allergi

Hvordan kan det være du lyder så aggressiv i tonen? Det er jo et godt spørgsmål der bliver stillet. Og hvis du synes det er dumt spurgt så lad være med at svare

Jeg synes det er svært at forstå! Hvor mange hunde er reelt intolerante eller har allergi? Hvor mange hunde i verden lever på foder tilsat korn? Ingen af mine har problemer med foder tilsat korn, men alle mine fungerer ikke på kornfrit..Og hvad er korn? er majs og ris korn? eller skal man over i byg, hvede, havre, rug?

Og nej jeg har ingen interesse i at google det, min fungerer perfekt på royal canin sensible og så er jeg ligeglad med hvilken slags korn der er i. Hvilken slags protein..fedtprocenten...Jeg er langt mere interesseret i at deres pels er flot, at de holder vægten, at der ikke kommer uanede mængder lort ud af dem og at lorten er opsamlbar.

 

OT jeg kan ikke huske hvilken tråd det var du skrev angående fedt og hvor farligt det var... Jeg snakkede med live.ku for jeg giver jo mine spæk hvis hanhundene har tabt sig ifm løbetider. Det er tilberedt fedt der er farligt. svinefedt i klodser, pemmikan, smeltefedt fra husholdningen osv. Men fersk spæk burde ikke fremprovokere sygdom, selvfølgelig hvis man ved ens hund ikke kan tåle fedt så skal man lade være med at give det. Men sunde og raske hunde vil ikke have problemer med fersk spæk

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan kan det være du lyder så aggressiv i tonen? Det er jo et godt spørgsmål der bliver stillet. Og hvis du synes det er dumt spurgt så lad være med at svare

Jeg synes det er svært at forstå! Hvor mange hunde er reelt intolerante eller har allergi? Hvor mange hunde i verden lever på foder tilsat korn? Ingen af mine har problemer med foder tilsat korn, men alle mine fungerer ikke på kornfrit..Og hvad er korn? er majs og ris korn? eller skal man over i byg, hvede, havre, rug?

Og nej jeg har ingen interesse i at google det, min fungerer perfekt på royal canin sensible og så er jeg ligeglad med hvilken slags korn der er i. Hvilken slags protein..fedtprocenten...Jeg er langt mere interesseret i at deres pels er flot, at de holder vægten, at der ikke kommer uanede mængder lort ud af dem og at lorten er opsamlbar.

 

OT jeg kan ikke huske hvilken tråd det var du skrev angående fedt og hvor farligt det var... Jeg snakkede med live.ku for jeg giver jo mine spæk hvis hanhundene har tabt sig ifm løbetider. Det er tilberedt fedt der er farligt. svinefedt i klodser, pemmikan, smeltefedt fra husholdningen osv. Men fersk spæk burde ikke fremprovokere sygdom, selvfølgelig hvis man ved ens hund ikke kan tåle fedt så skal man lade være med at give det. Men sunde og raske hunde vil ikke have problemer med fersk spæk

 

Jeg er fuldkommen enig i alt du skriver, men har lige en indskydelse.... Jeg fodrer ret meget med ørred som er en fed fisk. Min ældste hund har udviklet problemer med bugspytkirtlen og tåler ikke længere fed mad. Adspurgt sagde dyrlægen at det kunne skyldet den ret fedtholdige fodring, hunden havde fået det meste af livet. Om der ligger andet til grund kan vi ikke vide, han får en pille dagligt, får tørfoder med lavt fedtindhold og alle hans tal var normale ved sidste kontrol, så det er ikke længrere noget jeg bryder hjernen med ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså jeg forstår ikke at det er så svært at forstå??

Hvis du er interesseret i det, så kunne du jo google lidt rundt - det er ikke for at være ubehøvlet jeg skriver sådan - Ud fra min erfaring og med den viden jeg har på området - så ja - det er en normal reaktion - hvis hund er intolerant - eller har en ægte allergi

 

Jeg har også haft hunde som kunne æde det rene lort uden der kom nogen problemer af nogen art - så derfor kunne jeg med det samme regne ud at den her reaktion ikke var normal - vær glad for at du er blevet forskånet - men man skal jo aldrig sige aldrig!!

Men nu snakker jeg jo heller ikke om allergi vel? Det er da klart, at man ikke skal give sin hund korn, hvis den ikke kan tåle det. Det kan jeg alligevel godt regne ud :blink:

Det er jo bare sådan, at det er blevet frarådet helt generelt for ALLE hunde. Og det er det jeg ikke forstår.

 

Og hvis du synes det er et dumt spørgsmål, kan du bare hoppe over mit indlæg - der er ingen der tvinger dig til at svare :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Men nu snakker jeg jo heller ikke om allergi vel? Det er da klart, at man ikke skal give sin hund korn, hvis den ikke kan tåle det. Det kan jeg alligevel godt regne ud :blink:

Det er jo bare sådan, at det er blevet frarådet helt generelt for ALLE hunde. Og det er det jeg ikke forstår.

 

Og hvis du synes det er et dumt spørgsmål, kan du bare hoppe over mit indlæg - der er ingen der tvinger dig til at svare :-)

 

Bevares jeg skal nok afholde mig fra at dele mere herinde:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Ang. korn - så er den generelle holding at det kommer an på hvem man spørger om det er godt eller skidt.

 

Overordnet er der ingen problemer for hunde med at kunne omsætte korn når det ikke overskrider en vis mængde. Visse foderproducenter herunder Royal Canin og Hills f.eks. er nogle af dem som bruger allermest - det kan man så diskutere om det er godt! og igen handler det om hvem du spørger!

 

I dag hvor livs stils sygdomme som fedme, cancer, visse allergier, diabetes og lign. er på høj kurs - så er det jo ikke underligt hvis man tænker sig lidt om at foderet har en årsag.

Vores hunde bliver ligesom os selv ældre og det stiller krav til et ordentligt foder. Derfor bør man følge sin sunde fornuft og vælge et kvalitets foder hvor i der indgår hele korn (fuldkorn) men hvor disse er reduceret til et minimum og kun er tilsat som en slags "tilbehør".

Hunde har ikke noget at bruge kulhydrater til for de er udemærket i stand til at producere kulhydrat ud fra det kød og fedt de indtager.

 

Derfor er konklusionen vel at lidt men godt er ok - når det ikke overdrives dag ud og ind - sådan er det jo også med den føde vi selv indtager.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tyvstjålet fra wiki;

 

Kulhydrater har utallige vigtige biologiske funktioner bl.a. i forbindelse med hormon-receptorernes funktion og ved cellernes indbyrdes kommunikation og næsten alle immunsystemets molekyler indeholder kulhydrat. Kulhydrater spiller også en rolle for virulensen af bakterier og virus og for uskadeliggørelsen af giftstoffer og affaldsstoffer.

 

Derfor tror jeg vi alle har brug for kulhydrater. Min hunds carbs er for tiden kartofler og sweet potatoes:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen alle har brug for carbs. Også hunde.:

For det første lader der til at være en del forvirring omkring kulhydrater og korn, nogle mener at de to ord betyder det samme. De bliver ret forskrækkede når de får at vide at alle de fine grøntsager og frugter de fodrer med rent faktisk er kulhydrater; andre tror at kulhydrater slet ikke hører hjemme i hundefoder, især når det drejer sig om kornsorter; en del mener at fiber ikke spiller en rolle i hundens krop, andre at en smule fiber måske er i orden men hunde behøver minimalt; nogle tror at hunde ikke har de nødvendige enzymer til at fordøje kulhydrater af nogen art; nogle mener at grøntsager er gode men kornsorter dårlige.

 

Og den gode dyrekok fortæller også;

Hvis ikke du bruger kulhydrater, kommer 100% af kalorierne fra protein og fedt. Selvom hunde kan klare en hel del af begge, for meget protein (specielt affaldsstofferne fra nedbrydelsen) kan stresse leveren. For meget fedt, selv det gode, kan udløse betændelse i bugspytkirtlen (pancreatitis). For meget fosfor kan bedrage til nyresygdomme. For ikke at tale om at alt glukosen skal nu komme fra fedt og protein omsætningen, og selvom hunde udmærket godt kan, på daglig basis synes jeg ikke det er særlig optimalt. Ud over at processen kræver visse mineraler og ilt, bliver proteinet ikke brugt til de vigtige formål som den skal sørge for. Med andre ord er kulhydrater i kosten proteinbesparende og nedsætter det stress som en kost baserede udelukkende af protein og fedt udsætter kroppen for. Desuden indeholder de madvarer vi kalder kulhydrater en myriade af næringsstoffer, fra nødvendige vitaminer og mineraler til ikke så nødvendige men sundhedsstøttende sporstoffer.

 

hundekøkkenet/the dogs kitchen - KULHYDRATER - Er der Grund til Bekymring?

 

Så den er god nok, din hund har ikke brug for carbs, men syntes du virkelig alternativet er så fedt??

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Men så er det bare rigtig "sjovt," at der tilsyneladende er nogle hunde, som trives ret dårligt på foder uden korn. Hvis de ikke har brug for det, så burde det jo være omvendt :hmm:

 

Det er muligt du syntes det er "sjovt" - der findes måske nok kornfri foder - men foderet er som det foder der indeholder korn ikke kulhydrat fri - ellers kan man nemlig ikke lave et tør foder!

I stedet for korn kommer producenterne kartofler/sød kartofler i - grønsager er også kulhydrater -

Så om hunden spiser foder med eller uden korn kommer ud på et - der er stadig kulhydrater i!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er muligt du syntes det er "sjovt" - der findes måske nok kornfri foder - men foderet er som det foder der indeholder korn ikke kulhydrat fri - ellers kan man nemlig ikke lave et tør foder!

I stedet for korn kommer producenterne kartofler/sød kartofler i - grønsager er også kulhydrater -

Så om hunden spiser foder med eller uden korn kommer ud på et - der er stadig kulhydrater i!

Der er altså ingen grund til at blive sur eller opfatte det som en kritik. Det er en reel undren. Jeg synes sgu det er sjovt/pudsigt/underligt, at nogle hunde trives rigtig godt på et foder med kulhydrater, hvis de i virkeligheden ikke kan bruge det til noget. Og samtidig trives rigtig dårligt på et foder uden kulhydrat.
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Og samtidig trives rigtig dårligt på et foder uden kulhydrat.

 

Der findes INGEN foder uden kulhydrat hvis du her tænker på tør foder - som jeg skrev i mit foregående indlæg!

Nogle hunde kan ikke have ris/majs - andre kan ikke have kartofler - men begge dele er kulhydrat!

Link til indlæg
Del på andre sites

Der findes INGEN foder uden kulhydrat hvis du her tænker på tør foder - som jeg skrev i mit foregående indlæg!

Nogle hunde kan ikke have ris/majs - andre kan ikke have kartofler - men begge dele er kulhydrat!

Så laver vi det om til korn! Som jeg skrev, synes jeg bare det er mystisk at nogle hunde kan trives rigtig godt på et foder med korn, hvis det skulle være så dårligt for dem.

 

Og det er ikke en kritik, jeg synes bare det er spændende, at nogle hunde trives rigtig fint med korn, ligesom TS's hunde, når det er ret udbredt, at man ikke skal fodre med korn. Jeg kan da godt undre mig over hvor den teori kommer fra og hvorfor nogle hunde så ikke passer ind i den teori.

Link til indlæg
Del på andre sites

"Nej hunde behøver IKKE kulhydrater. Hunde er ikke mennesker og deres korte tarm system er ikke designet til at fordøje kulhydrater - som jeg tidligere har skrevet kan de godt nedbryde dem - men de behøver dem ikke.

Dogs and Carbohydrates - A Surprising Secret Revealed"

 

Jeg var lige inde og læse artiklen. Den er så vidt jeg kan se af hjemmesiden skrevet af en selvbestaltet tandlæge? Så tjekkede jeg selvfølgelig de 3 referencer han henviste til. Den ene var tydeligt useriøs men de to andre henviste til en lærebog fra 2006 om hundeernæring, jeg tilfældigvis har stående i en flyttekasse. Jeg mindes tidligere at have nærstuderet den ret indgående dog uden at komme til den konklusion at hunde ikke tåler kulhydrater men vil vende tilbage når jeg har gravet den frem og læst de 2 sider han henviser til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Så laver vi det om til korn! Som jeg skrev, synes jeg bare det er mystisk at nogle hunde kan trives rigtig godt på et foder med korn, hvis det skulle være så dårligt for dem.

 

Og det er ikke en kritik, jeg synes bare det er spændende, at nogle hunde trives rigtig fint med korn, ligesom TS's hunde, når det er ret udbredt, at man ikke skal fodre med korn. Jeg kan da godt undre mig over hvor den teori kommer fra og hvorfor nogle hunde så ikke passer ind i den teori.

 

Vi er helt enige - det er meget mærkeligt, at nogen hunde ikke trives på korn og andre gør. Jeg tror det bliver svært at finde en årsag hvorfor - jeg undrer mig selv rigtig meget. Min Charlie har det meste af sit liv spist et ganske almindelig foder og nu kan hans system tilsyneladende ikke længere fungere på det - jeg undrer mig rigtig meget over det - men faktum er at hans efterladensskaber bliver meget lind og ildelugtende som bare pokker - lige så snart han ikke får noget med ris og lign. - det er sgu da mærkeligt. For Darwins vedkommende er det noget lig det samme. Han kan spise det i en periode på 8-14 dage - så er den gal, men for hans vedkommende bliver det til en tarm betændelse (det er så en anden historie) men mærkelig er det, da han også fra start spiste et almindeligt foder. Oscar derimod kan spise lidt af hvert uden problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
"Nej hunde behøver IKKE kulhydrater. Hunde er ikke mennesker og deres korte tarm system er ikke designet til at fordøje kulhydrater - som jeg tidligere har skrevet kan de godt nedbryde dem - men de behøver dem ikke.

Dogs and Carbohydrates - A Surprising Secret Revealed"

 

Jeg var lige inde og læse artiklen. Den er så vidt jeg kan se af hjemmesiden skrevet af en selvbestaltet tandlæge? Så tjekkede jeg selvfølgelig de 3 referencer han henviste til. Den ene var tydeligt useriøs men de to andre henviste til en lærebog fra 2006 om hundeernæring, jeg tilfældigvis har stående i en flyttekasse. Jeg mindes tidligere at have nærstuderet den ret indgående dog uden at komme til den konklusion at hunde ikke tåler kulhydrater men vil vende tilbage når jeg har gravet den frem og læst de 2 sider han henviser til.

 

Jeg er selv lidt lunken over for den artikel. Som jeg skrev i det foregående indlæg, så er det mærkeligt at det ændrer sig sådan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Først undskylder jeg lige for at forsvinde totalt i en hel weekend :-)

 

Har du overvejet Golden eagle?

flipsen fik jo problemer efter olivers fik produktionen her hjem og efter det er der faktisk kun GE som han så virkelig stortrives på (og det levet helt op til at det skal kornfrit osv.)

 

Nej, jeg har ikke overvejet Golden Eagle og nok kun fordi det ikke er så udbredt her i landet eller ihvertfald ikke på de sider jeg normalt køber fra.

 

Det ser ganske udemærket ud og med en proteinprocent, der er ligger på RC's.

 

Det er skrevet bag ørene, hvis jeg vover mig ud i et foderskift i fremtiden - lige nu spiser hun RC og det bliver hun ved med det næste stykke tid, hvis de positive tegn fortsætter.

 

Jeg er enig med flertallet, så det er egentlig bare for at puffe dig yderligere i den retning at jeg blander mig ;-)

For hvad er det vigtigste - at din etik tilgodeses eller at dine hunde fungerer?

 

Jeg fodrer grundlæggende råt og har været hele cirkus-kornfrit igennem for at finde tørfoder til mine hvalpe uden dit og dat, med den rette proteinkilde og blablabla...

Men det som de hvalpe hver gang vokser upåklageligt på er schæferfoderet til voksne hunde fra RC. Jeg undlader at kigge på indgredienslisten og nøjes med at forholde mig til den talmæssige sammensætning som er perfekt.

 

Jeg har i øvrigt en GD som lige er fyldt 10 år - hans system kan ikke længere tåle det rå, men på maxivarianten til gamle hunde fra RC ser han fremragende ud, er i godt huld og humør og ja, han er tilmed rigtig glad for at spise det ;-)

 

Råt kommer jeg aldrig til at fodre med. Jeg kan ikke engang finde ud af at tage kød ud af fryseren til mig selv, så jeg gider ikke engang gøre mig forhåbninger om, at jeg kan huske det til hundene :-)

 

Og ja, det vigtigste er, at hundene trives... Som min bedre halvdel så pænt har udtrykt det: "du er hysterisk og hver gang du prøver noget nyt til hundene, så ender det altid med, at du vender tilbage til Nutra Nuggets, så måske skal du bare holde op med at læse så meget på nettet om foderingredienser".

 

Emma gnasker RC i sig lige pt. og Jessie er på vej tilbage på Nutra Nuggets for at få spist resterne og så må "vi" se hvor Jessie ender.

 

Så laver vi det om til korn! Som jeg skrev, synes jeg bare det er mystisk at nogle hunde kan trives rigtig godt på et foder med korn, hvis det skulle være så dårligt for dem.

 

Og det er ikke en kritik, jeg synes bare det er spændende, at nogle hunde trives rigtig fint med korn, ligesom TS's hunde, når det er ret udbredt, at man ikke skal fodre med korn. Jeg kan da godt undre mig over hvor den teori kommer fra og hvorfor nogle hunde så ikke passer ind i den teori.

 

Jeg har jo haft to tidligere tæver, hvoraf den ene var allergisk overfor lagermider og støvmider samt lidt skimmelsvamp.

 

Allergihunden trivedes kun på Nutra Nuggets Gold laks/kartoffel; hun reagerede også på de rigtige allergifoder (Hills Z/D) og Mollie blev forsøgt fodret med flere konrfrie varianter og kornholdige varianter, men enten kløede hun sig (Olivers f.eks.) eller også begyndte hun at spise afføring (kornfrie varianter samt Acana).

 

Så de to blev fodret på Nutra Nuggets Gold, som også indeholder korn; dog ikke hvede eller majs, da Mollie havde tendens til stress og da jeg har en fortid i hesteverdenen, så blev majs taget fra hende just in case.

 

Jeg mistænker proteinindholdet for at være for højt i de gængse kornfrie varianter, når nu jeg ud af 4 kun har Jessie, der ikke virker til at have problemer med høj-proteintyper.

 

Jeg er nu igang med afkode mit hovedet, så hunde godt må få korn i foderet :mrgreen:

 

 

 

Tak for alle svarene :-) Jeg har igen lært noget af debatten :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Jeg har jo haft to tidligere tæver, hvoraf den ene var allergisk overfor lagermider og støvmider samt lidt skimmelsvamp.

 

Allergihunden trivedes kun på Nutra Nuggets Gold laks/kartoffel; hun reagerede også på de rigtige allergifoder (Hills Z/D) og Mollie blev forsøgt fodret med flere konrfrie varianter og kornholdige varianter, men enten kløede hun sig (Olivers f.eks.) eller også begyndte hun at spise afføring (kornfrie varianter samt Acana).

 

Så de to blev fodret på Nutra Nuggets Gold, som også indeholder korn; dog ikke hvede eller majs, da Mollie havde tendens til stress og da jeg har en fortid i hesteverdenen, så blev majs taget fra hende just in case.

 

Jeg mistænker proteinindholdet for at være for højt i de gængse kornfrie varianter, når nu jeg ud af 4 kun har Jessie, der ikke virker til at have problemer med høj-proteintyper.

 

Jeg er nu igang med afkode mit hovedet, så hunde godt må få korn i foderet :mrgreen:

 

 

 

Tak for alle svarene :-) Jeg har igen lært noget af debatten :-)

Ja, det giver da god mening. At det er det høje proteinindhold, der belaster kroppen... :5up:

 

Og ja, held og lykke med afkodningen :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Inkognito: Du har aldrig overvejet Wolfsblut - som er et kornfrit foder - det er langt nede protein mæssig - for min Charlie er også meget følsom for proteiner - det belaster leveren for meget. Men det foder kan han spise (det får de alle tre). Der er kommet så mange nye lækre WB varianter syntes beaglerne :mrgreen::mums:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...