Hop til indhold

Ville I prøve et nyt foder igen igen, hvis I var mig?


Inkognito
 Share

Recommended Posts

Jeg har jo kære lille Emma, der efterhånden giver mig grå hår i forbindelse med fodervalg.

 

Emma fik Eukanuba fra opdrætteren og det fortsatte vi med, da hun flyttede ind, indtil jeg syntes hun begyndte at blive lidt rød i huden.

 

Derefter blev hun flyttet over på Nutra Nuggets Gold hvalpefodervarianten, som hun trivedes godt på, da Jessie jo fik Nutra Nuggets Gold voksenvarianterne på det tidspunkt.

 

Da hun skulle af hvalpefoderet, kom hun derfor over på voksenvarianten.

 

En dag faldt jeg over N&D i Maxizoo og jeg kunne godt lide ingredienserne (det er kornfrit og jeg er jo blevet hjernevasket de sidste par år).

 

Tøserne spiste sig igennem 2 1/4 sæk af N&D, hvorefter Emma lige pludselig havde en massiv gærsvampeinfektion i både ører og rundt omkring på kroppen (dette var i august sidste år) og da jeg jo har haft en allergihund før, gik jeg jo i panik og stod hos Flemming Kristensen en uges tid senere.

Han mente ikke hun er allergihund og at det simpelthen var en gærsvampeinfektion, der ikke var blevet slået ordentligt ned - hvad der forårsagdede infektionen var så lidt mere usikkert. Det kunne være en foderintolerance, men det var langt fra sikkert.

Hun blev derfor sat i en hård behandling mod gærsvampene og hun blev flyttet tilbage til Nutra Nuggets Gold, da Flemming gerne ville have hende på Hills Z/D Ultra for at se om det havde en effekt, men det foder er jeg hysterisk overfor, da Rosie (allergihunden) ikke trivedes på det og det er hydrolyseret, så hun skulle have tilsat ekstra fibre for at leve på det.

 

Hun kom igennem gærsvampeinfektionen og blev helt fin at se på igen, men hun fik ekstremt nemt til at tage på og jeg besluttede derfor at prøve Wolfsblut; i første omgang deres varianter med lam/ris og deres laksevariant med ris eller hvad det nu er.

Det fungerede egenlig også fint nok, men til den pris så ville jeg have kornfrit og prøvede derfor deres kornfrie varianter, hvilket igen fik hendes ører til at bryde ud og hun mistede pelsen omkring haleroden igen.

 

Derfor røg de begge tilbage på Nutra Nuggets Gold og så er det min hukommelse bliver svag, selvom det jo ikke er ret lang tid siden. Jeg kan simpelthen ikke huske om hun blev pænere eller ej.

 

Jeg valgte dog at prøve med N&D igen, da Jessie så fantastisk ud på det i sidste omgang og nu har de spist det siden april.... Emma har (igen?) tabt pelsen om haleroden og blev lettere rød på kinderne og rundt om munden samt ørerne begyndte at øffe igen.

 

Hun har derfor de sidste 14 dage spist Royal Canin Cocker-varianten og det tog mig 45 minutter at tage posen ned fra hylden i butikken og tage den med hjem, da jeg jo ikke er imponeret over ingredienserne.

Jeg har dog en trimmehund, der lever på dette foder efter hendes mennesker (der forøvrigt er forhandler af RC) snakkede med RC og blev anbefalet det fremfor den almindelige RC på grund af mange øreinfektioner. Siden denne hund skiftede foder har den ikke haft en øreinfektion. Der skulle være tilsat noget til foderet, der er bakteriehæmmende.

 

Nu er jeg så kommet i et dilemma... Udover at jeg har 60 kg. N&D, så er jeg ikke glad for ingredienserne i RC'en, da halvdelen af dem er hydrolyseret. Foderet er dog tilsat HUSK (jeg kan ikke huske hvad de skaller hedder), så det burde ikke indvirke negativt på tarmsystemet. Men kræet er jo blevet pæn igen - hun er ikke længere rød på kinderne og rundt om munden og hun er sågar begyndt at få pels rundt om haleroden.

 

Jeg har der virkelig dårligt med ingredienserne og har de sidste par dage kigget på Nutra Nuggets Gold eller Acana, da det jo har et lavt proteinindhold sammenlignet med N&D og stadig har gode ingredienser.... Men tør jeg skifte igen?

 

Hvad synes I? Ville I prøve endnu et foderskift eller ville I få de små stemmer i mit hovedet, der messer "majs og ris er størstedelen af RC-foderet" til at holde mund?

 

Hyppige foderskift er jo heller ikke særlig smart, vel?

 

Og nåååå ja, en dyrlægekiropraktor med alternativ tilgang til livet mener, at både Emma og Jessie har bedst af et glutenfrit foder, så den udtalelse tænker jeg også på....

 

Det er tilladt at skælde mig ud - det kan måske endda få de irreterende stemmer til at blive stille....

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 55
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

HVorfor irriterer det dig at majs og ris er en stor del af foderet? Jeg forstår det simpelthen ikke! Det er jo ikke dig, der skal spise det?

Din hund trives tilsyneladende på det foder -langt mere end på de kornfrie varianter. Så er det da så enkelt, at det er det hun skal have.

Jeg har fodret med kornfrit (mange varianter), med barf, med ziwipeak, med hills, med RC og nu endelig med eukanuba. Mine hunde stortrives på eukanuba - langt mere end på de andre. Og det foder de havde det ringest på var det kornfrie og barf. Så er det jo underordnet hvad mine intentioner eller holdninger er - mine hunde skal have det godt og det har de på netop det foder!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg var dig, ville jeg lade være med at tænke så meget i ingredienser og vælge det foder dine hunde trives bedst på. Uanset om der er korn i eller ej :blink:

 

Jeg ved godt, at mange påstår, at hunde ikke skal have korn, men hvis dine hunde trives dårligt på kornfrit foder, er det et princip jeg tror du er nødt til at gå på kompromis med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt enig med Siri, det hunden trives på skal den have. Uanset vores holdninger. Hunde er forskellige og ikke alle har læst bogen om det stygge korn eller de grådige forhandlere ;-) Folk har også solgt mig forskellige overbevisninger gennem tiden men som Siri har jeg også oplevet min og mine hundes ideer bare ikke altid stemmer overens :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville vælge at blive på det foder hun fungerer på.

 

Selv har jeg måtte bide i det pivsure æble :sut: og købe RC Hypoallergenic til Pelle i nogle år nu, da han får kløe og røde øren hvis jeg holder længere pause med det. Det var så den ideologi der måtte ned med nakken!

 

Pelle får hjemmelavet + RC og det holder ham fint kørende og mor'en ærgrer sig hver gang hun skal købe et foder, hun egentlig ikke kan lide. Der er bare ikke noget at gøre ved det

Link til indlæg
Del på andre sites

Eftersom I siger det samme, så får I lige en samlet tilbagemelding :-)

 

Jeg troede faktisk ikke jeg ville være så påvirket af reklamer og ideologier, at jeg ville kæmpe imod hvad mine tøser synes er bedst :shock: Og det er kun de sidste par år jeg er begyndt at tænke "korn og majs er skidt" - før i tiden brugte jeg det foder hundene gad spise og kunne tåle.

 

Emma er altædende, så hun er sådan lidt ude for nummer, men Jessie er kræsen og spiser ikke hvad som helst - hun fik ved en fejl lidt af Emma's RC i hendes foder imorges (jeg var træt og så ikke lige hvilken skål jeg hældte op i) og hun spiste faktisk, da skålen blev sat foran hende. Normalt går der 10 minutter før hun begynder at spise.

Så måske er valget også RC for hende (det er forøvrigt også det mærke hun er vokset op på).

 

I har så meget ret i det I skriver... Jeg ved det jo godt og havde nok bare behov for at blive sparket i r**en af nogen, der er hundemennesker eller blive bekræftet i at jeg ikke er hundemishandler, hvis jeg vælger et majs- og risfyldt foder :-)

 

Tak for svarene :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg er enig med flertallet om, at det handler om hvad hunden trives på og ikke hvad der er i et foder. Hvis ikke man har en hund (e) som har problemer i forhold til kornprodukter er det jo ok at give den/dem det - hvis man (som jeg) har hunde der ikke kan tåle korn holdige produkter så findes der også en løsning på det, og heldigvis.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Hvorfor er det egentligt, at der har været så meget ballade med det korn? Altså, hundene i vores familie er da aldrig blevet skånet for det og jeg synes ikke, at jeg har kunne se en ændring ift. om de får det eller ej?

 

Så har du bare været heldig - for du ville tydeligt kunne se det hvis den ikke gik!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop

Jeg er også "religiøst kornfornægter", men det eneste jeg kan holde huld på mine hunde med i jagtsæsonen er RC 4300 eller 4800, so be it. Og sådan har det været de sidste 2 år. Man skal æde det man trives på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Hvordan? Hvad er problemet med korn?

 

Som jeg har skrevet så mange gange - så har jeg en hund der IKKE kan have korn - Der sker det at han bliver rigtig syg - skider blod, kaster op, har rumle mave, gasser i maven mv. Så det er en af grundene til at man IKKE ville være i tvivl.

 

Andre hund - min første f.eks. - slog ud i huden, havde store sår, bed og kradsede sig til blods - havde store blærer på ørerne.

Vil også tilføje at hunde ikke har brug for alle de kulhydrater - men det er en anden historie

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg har skrevet så mange gange - så har jeg en hund der IKKE kan have korn - Der sker det at han bliver rigtig syg - skider blod, kaster op, har rumle mave, gasser i maven mv. Så det er en af grundene til at man IKKE ville være i tvivl.

 

Andre hund - min første f.eks. - slog ud i huden, havde store sår, bed og kradsede sig til blods - havde store blærer på ørerne.

Men er det en normal reaktion på korn? For jeg har aldrig hørt om hunde, der bliver så syge af det. Og det er derfor jeg ikke helt forstår problemet, sådan generelt.

Link til indlæg
Del på andre sites

men det med korn og majs, det er vel lidt ligesom hvis vi mennesker spiste hvidt brød hver dag? det er hurtigt forbrændt osv.

 

jeg holder mig fra det af den grund i hvert fald, der behøver ikke mere kul på dampdyret :engel:

Haha ja.. Det giver selvfølgelig god mening, at der ikke er så meget næring i korn, når man er et rovdyr ... :stupid: Så kan man lære at tænke sig om inden man spørger dumt :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Haha ja.. Det giver selvfølgelig god mening, at der ikke er så meget næring i korn, når man er et rovdyr ... :stupid: Så kan man lære at tænke sig om inden man spørger dumt :lol:

 

Jeg har også læst, måske herinde, at foder med korn og majs er en dårlig ide til hunde med tendens til at stresse, så jeg undgår det også helt, har endda fået min mor til at se sig for også - så Flipsen ikke behøver at få "madpakke" med ud til dem :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har dælme også måttet sluge en hulens masse fordomme om RC! Men må bare erkende, at efter Mingus er skiftet til deres Hypoallergenic (som er smækfyldt med korn) lugter han mindre af vådt håndklæde, er ikke rød på hagen og smatter ikke nær så meget fra øjnene. Hvis jeg ikke gav almindelige, kornfrie godbidder og kattemad, ville han sikkert være helt tip-top.

Lulu får også deres hvalpefoder, den eneste der får noget foder som jeg egentlig godt kan lide ingredienserne i, er Cajsa (Kingsmoor Pure). Og hun er faktisk begyndt at klø sig en smule efter vi har skiftet :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat

Jeg siger som de andre, brug det de trives på... Vi har været gennem alt foder der kan købes (eller laves) hver gang kommer vi tilbage til RC..De trives bare fint på det og bliver ikke misfarvet i pelsen eller får øreproblemer.

Det de fungerede dårligst på var højprotein foder og kornfrit..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg siger som de andre, brug det de trives på... Vi har været gennem alt foder der kan købes (eller laves) hver gang kommer vi tilbage til RC..De trives bare fint på det og bliver ikke misfarvet i pelsen eller får øreproblemer.

Det de fungerede dårligst på var højprotein foder og kornfrit..

 

måske er det fordi der er forskel på korthåret og langhåret hunde, for hvis jeg gav flips RC eller lignende så er jeg sikker på at han vil reagere negativt på det det...

 

når jeg ser efter foder, kigger jeg efter noget med kun en proteinkilde i og mængden af fibre... jeg prøvede så Happydog med struds og det skød godt nok lidt min teori om at han kun skulle ha' en proteinkilde i sænk, men tror nu alligevel det har noget at sige :hmm:

Golden Eagle er stadig det han trives bedst på. alt andet foder der reagere han ved at gå på lortejagt, blive rigtig træls i pelsen eller i værste fald klø sig som en sindssyg henover ryggen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
måske er det fordi der er forskel på korthåret og langhåret hunde, for hvis jeg gav flips RC eller lignende så er jeg sikker på at han vil reagere negativt på det det...

 

når jeg ser efter foder, kigger jeg efter noget med kun en proteinkilde i og mængden af fibre... jeg prøvede så Happydog med struds og det skød godt nok lidt min teori om at han kun skulle ha' en proteinkilde i sænk, men tror nu alligevel det har noget at sige :hmm:

Golden Eagle er stadig det han trives bedst på. alt andet foder der reagere han ved at gå på lortejagt, blive rigtig træls i pelsen eller i værste fald klø sig som en sindssyg henover ryggen...

Men Nataschas D/SG er jo korthåret og schæfer-dimsen er også... Schæferen kan slet ikke tåle noget overhovedet... Det eneste foder han har haft ordenlig lort på er da han huggede sensible mini..Det får han så nu.. RC påstod at ingredienserne i mini og medium er ens..nøjagtig ens..men han kan altså ikke tåle medium..

Jeg tror bare der er forskel på hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

måske er det fordi der er forskel på korthåret og langhåret hunde, for hvis jeg gav flips RC eller lignende så er jeg sikker på at han vil reagere negativt på det det...

 

når jeg ser efter foder, kigger jeg efter noget med kun en proteinkilde i og mængden af fibre... jeg prøvede så Happydog med struds og det skød godt nok lidt min teori om at han kun skulle ha' en proteinkilde i sænk, men tror nu alligevel det har noget at sige :hmm:

Golden Eagle er stadig det han trives bedst på. alt andet foder der reagere han ved at gå på lortejagt, blive rigtig træls i pelsen eller i værste fald klø sig som en sindssyg henover ryggen...

 

Mine er jo begge helt korthårede og de trives fint på RC når det er det de får... Primært har det været Exigent og Adult medium. Lige nu er de på et mix af Olivers grain free og RC exigent...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...