Hop til indhold

kennelhosto


Gæst Stinnemus
 Share

Recommended Posts

Gæst Stinnemus

Ja, jeg hører lige fra hundegalleri.dk at der har været nogle hunde i hundeskoven i Holstebro (Nibsbjerg plantage) her i ferien

 

Jeg ved ikke om jason har været sammen med dem (jeg var der mandag, tirsdag, torsdag og fredag) for jeg ved ikke hvornår de smittede var der. Men jeg tænker på:

 

1. inkubationstiden (hvor det også smitter) er 5-10 dage og jeg var jo til hundetræning lørdag - skal jeg informere alle hundeejerne selvom jeg ikke ved om jason har det eller om han overhovedet har været i kontakt med de smittede hunde ?

 

2. redningshundene træner jo om onsdagen - dér skal jeg vel holde mig væk fra i hvert fald på onsdag?

 

3. Vi har lydighedskonkurrence på lørdag i dch (min første :shock:) - kan jeg regne med at hvis min hund har det godt på lørdag så er han ikke smittet eller skal jeg holde mig væk?

 

Jeg synes virkelig det er svært at tage stilling til hvad jeg skal for som sagt aner jeg ikke hvilke hunde det har været (han har i hvert fald ikke leget med nogen der så syge ud eller hostede ude i skoven, dét ved jeg)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
De hunde du har hørt om, har de Kennelhoste eller hvad ?

 

hehe ja det gik lidt for hurtigt :oops:

 

Ja, der har været to hunde der har fået konstateret kenneljhoste. Dyrlægen (har lige haft ringet) har sagt de har haft nogle tilfælde inde, men de har ikke spurgt ind til hvor de har været.

 

Jeg melder fra konkurrencen (det er 8 dage siden sidste dag jeg var der, men jeg tør ikke tage nogen chance), redningshundene og kontakter min træner (var jo også til træning i lørdags)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Okay, så er jeg med.

 

Hvad siger din dyrelæge, hvor lang tid går der inden din bør vise tegn på Kennelhost efter den er blevet smittet ?

 

De siger op til 10 dage fra kontakt med smittebæreren, men jeg ik i går at vide at det var 14 dage siden de to fik konstateret kennelhoste, så det er jo ike aktuelt alligevel for de har jo ikke været i hundeskoven i ferien så :roll:- hvorfor skulle vi alle i alarmberedskab så?

 

min træner siger at jeg bare kan komme med jason på lørdag hvis han er sund og rask.

 

Mht på onsdag ved jeg ikke endnu - vi skal til beredskabsgården i herning og det skulle være helt vildt godt dernede (jeg har aldrig været der) så vil helt vildt gerne afsted

Link til indlæg
Del på andre sites

De siger op til 10 dage fra kontakt med smittebæreren, men jeg ik i går at vide at det var 14 dage siden de to fik konstateret kennelhoste, så det er jo ike aktuelt alligevel for de har jo ikke været i hundeskoven i ferien så :roll:- hvorfor skulle vi alle i alarmberedskab så?

 

min træner siger at jeg bare kan komme med jason på lørdag hvis han er sund og rask.

 

Mht på onsdag ved jeg ikke endnu - vi skal til beredskabsgården i herning og det skulle være helt vildt godt dernede (jeg har aldrig været der) så vil helt vildt gerne afsted

 

Hvor tæt kontakt skal det være for at smitte?

 

Grunden til jeg spørger, er at jeg var i venteværelse med en hund med kennelhoste i dag. Dog var de ikke henne og hilse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Hvor tæt kontakt skal det være for at smitte?

 

Grunden til jeg spørger, er at jeg var i venteværelse med en hund med kennelhoste i dag. Dog var de ikke henne og hilse.

 

Jeg tror de skal helt tæt på - ellers ville de vel ikke tillade at lade en smittefarlig hund sidde i et venteværelse?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst c-schneiders

Jeg mener at Kennelhoste smitter ligesom vores hoste.

Hunden hoster bakterier ud i luften, som i et stykke tid kan smitte via luftvejen. Jeg ved dog ikke hvor længe bakterierne kan overleve i luften, men det er nok en godt ide at holde god afstand til en smitte hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der kan gå op til 14 dage fra en hund er smittet til den udviser symptomer, i den tid kan den smitte andre hunde, det er det der er det pokkers ved kennelhoste! Det smitter gennem luften eller hvis en hund har hostet noget op og en anden hund snuser til det. Kennelhoste kna ikke kureres man kan bare lindre symptomerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Der kan gå op til 14 dage fra en hund er smittet til den udviser symptomer, i den tid kan den smitte andre hunde, det er det der er det pokkers ved kennelhoste! Det smitter gennem luften eller hvis en hund har hostet noget op og en anden hund snuser til det. Kennelhoste kna ikke kureres man kan bare lindre symptomerne.

 

5-10 dage siger eksperterne :blink:

 

Jeg har fået at vide at de smittede hunde ikke har været i hundeskoven i over 14 dage, så jeg tager til træning i aften

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja du har ret 5-10 dage ;-) Inkubationstiden for kennelhoste er mellem fem og 10 dage, og hunden udskiller smitstoffet i mellem seks og 14 uger. Derfor må den syge hund absolut ikke være sammen med andre hunde i den periode.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det jo sådan at hunden godt kan være smittebærer uden selv at være syg.

Speedy fik KH sidste år, Groa blev ikke syg, men vi holdt hende på afstand af andre hunde, og hun kom ikke med til udstilling i Herning.

det kan være en rigtig god idé at hundene ikke drikker af hinandens vandskåle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Hvem er ekspertene så, vores dylæge sagde 10-14 dage.;-)

ja det er jo det ;-) Min dyrelæge sagde 5-10 dage og netdyredoktor siger 5-10 :-)

 

Det værste er at jeg ser "spøgelser" alle vegne selvom jeg godt nu ved at det jo ikke er aktuelt for Jason. På turen hjem fra mormor her for få min siden nyste han to gange og straks tænker jeg "åhh nejj" (i stedet for at tænke på at det måske kunne have noget at gøre med den plet han snuste dybt og længe til på gaden eller måske at vi gik i strid modvind med kold vind lige ind i næsen) og omme ved mormor lagde han sig bare og sov og her tænker jeg også straks "åh nej" i stedet for at tænke på at han jo normalt bare lægger sig når vi er nogen steder og der ikke kræves noget af ham (han var frisk og rørig lige så snart vi kom ud og også på vejen derom var han hu-hej-hopla og havde en hel del energi der skulle bruges - helst på at irritere mig :rolleyes:)

Link til indlæg
Del på andre sites

ja det er jo det ;-) Min dyrelæge sagde 5-10 dage og netdyredoktor siger 5-10 :-)

 

Det værste er at jeg ser "spøgelser" alle vegne selvom jeg godt nu ved at det jo ikke er aktuelt for Jason. På turen hjem fra mormor her for få min siden nyste han to gange og straks tænker jeg "åhh nejj" (i stedet for at tænke på at det måske kunne have noget at gøre med den plet han snuste dybt og længe til på gaden eller måske at vi gik i strid modvind med kold vind lige ind i næsen) og omme ved mormor lagde han sig bare og sov og her tænker jeg også straks "åh nej" i stedet for at tænke på at han jo normalt bare lægger sig når vi er nogen steder og der ikke kræves noget af ham (han var frisk og rørig lige så snart vi kom ud og også på vejen derom var han hu-hej-hopla og havde en hel del energi der skulle bruges - helst på at irritere mig :rolleyes:)

 

Kan godt forstå du er på vagt, må indrøme at jeg også er meget på vagt, især når man har haft to hunde med sygdommen, den en fik det endda to gange.

Jeg synes det er lidt problematisk når dyrlæger ikke har ens retningslinier.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Kan godt forstå du er på vagt, må indrøme at jeg også er meget på vagt, især når man har haft to hunde med sygdommen, den en fik det endda to gange.

Jeg synes det er lidt problematisk når dyrlæger ikke har ens retningslinier.

 

ja, jeg regnede jo med de 10 dage og da Jason ikke var syg overhovedet i går (og han er heller ikke i dag - jeg er bare lidt for meget på dupperne:roll:) tog vi jo ud til redningshundenes træning.... d. 20. skulle det have været "over en uge" siden de to smittede hunde var i hundeskoven så der var jo gået i hvert fald 10 dage siden de havde kontakt (for ikke at tænke på at d. 13. var den første dag i den her måned jeg var i hundeskoven) så de har jo nok ikke været sammen overhovedet....

 

PS Jason leger ligenu mosleleg med killingen så helt gal er den vidst ikke:rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mopsejer

dyrlægen siger at en hund smitter en hel uge efter de er stoppet helt med at hoste og nyse.. og det jo med stor forksl hvor længe hunden hoster mm.

 

der står nogle steder at det godt kan vare kort tid, men hvis hunden får træk, kulde, motion/aktivering, blir stresset, så kan det tager mange uger men normalt er 3-4uger og ellers skal man kontakte dyrlæge igen for at få tjekket lunger mm..

 

Kennelhoste er som sådan ikke farligt det er de tilløbende sygdomme der kan komme da hundens immumforsvar jo er svækket af kennelhosten, der er farlige så som lungebetændelse..

 

hvalpe og ældre hunde er det værst for..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...