Hop til indhold

forkert sprog


pivpiv
 Share

Recommended Posts

Hvad søren gør man når en hund har helt forkert sprog?

 

Det er ikke min hund vil jeg lige nævne.

 

Hunden boede sammen med mor og bror til den var 7 mdr.

Den er nu over 9 år.

 

Når hun er rigtig glad og der kommer gæster viser hun gerne tænder, enten bare en side og er hun mega glad så begge sider alt imens halen logrer og hun er fjollet.

 

Vil hun lege så rejser hun børster og knurrer og kan larme som en løve.

 

Hun er vant til andre hunde og er jagthund.

 

Kan man arbejde med hende på en eller anden måde?

 

Hun er sådan en hund der tit humper en anden tæve, lige meget hvor gal den anden bliver.

Hun er meget vil døv og lytter ikke til ret mange personer

Hun ser helt klart sig selv som bossen lige meget hvor hun er, både overfor mennesker og dyr

 

Over for mennesker er hun så hengiven og sød og det bedste hun ved er at vædre (sætte panden på og skubbe med fuld kræft til hun vælter) en og så gerne smide sig ovenpå ens ben, jo tættere hun kan komme jo bedre.

 

Hun er enormt jaloux/misundelig på andre mennesker og dyr og hun bruger meget gerne sin størrelse til at træde imellem og hun er ikke til at flytte verbalt.

 

Sig hvad i tænker og husk, det er ikke min hund så jeg vil bare gerne give ejer nogle gode fif og selv have lidt at arbejde med ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Man skal passe gevaldigt på ikke at pådutte hunde Menneskelige træk;)

Hunde kan udmærket "smile" dvs vise tænder som hilsen, det gør mine også;)

at rejse børster kan være et tegn på usikkerhed eller og stress;) dvs det du tolker som at hunden vil "lege" er formodentlig et tegn på usikkerhed/stress, at humpe andre hunde er ligeledes et tegn på usikkerhed/sstresse det du beskriver her er formodentlig ikke nogen selvsikker hund som "ser sig selv som bossen" men snarere en temmelig usikker hund som formodentlig er helt misforstået og , gætter jeg på, bliver irettesat i sin usikkerhed, hvilket formodentlig bare forværrer situationen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej hun får ingen skældud for rejste børster eller noget - stryger hende gerne over ryggen og siger stille "lig du dem bare ned" ;) Det virker oftest.

 

Er der nogle gode fif til at arbejde med hende.

 

Når hun på jagt direkte stjæler vildtet ud af andre hundes mund med knur og brøl. så virker hun enormt selvsikker.

Link til indlæg
Del på andre sites

De synes hun er dejlig men en hård nød at arbejde med.

Hun bliver "hårdere" med alderen.

Da min far levede og gik med hende havde de deres "ture" men de knuselskede hinanden.

Da han så døde overtog min mor hende selvfølgelig ;) Men sådan som min mors kæreste kan slet ikke give hende en komando - det virker som om hun skider højt og helligt på ham selvom han træner flittigt og har fået hjælp.

Nu er han ved at give op med hende.

Jeg elsker at arbejde med hende, men jeg kan slet ikke holde hende i snor rent fysisk - så jeg er ikke den rette til den kamp.

Hun lytter en hel del til mig, så længe visse personer ikke er i nærheden ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Jeg har bare aldrig set en hund smile som hilsen og det var ikke noget hun gjorde før efter min fars død, da begyndte hun at gøre det (det var min fars hund)

 

Nogle hunde smiler - men for nogen er det mere naturligt. Min dalmatiner kunne smile - det gjorde han gerne på kommando - men han kunne også finde på det , af sig selv - det er så noget der ligger til for den race

Link til indlæg
Del på andre sites

Se for mig går alting galt når arbejdet med en hund betegnes som"en kamp" det må aldrig blive en kamp, det skal være sjovt at arbejde med hund, ellers skal man lade være.

ingen hund "skider højt og helligt" på nogen!

hunde vil som hovedregel gerne samarbejde, og det er det man skal, samarbejde.

det skal være en fest at være sammen med hunden, en fest som hunden har lyst til at være med i, det vil sige belønningen skal være der for hunden.

Det vil sige hundens ejer skal arbejde med hunden, ikke en "fremmed" og hundens ejer skal arbejde med hunden fordi han eller hun har lyst til det, hvis ikke lysten til at arbejde med og glædes over hunden er der så giver det ikke mening;(

jeg bliver lidt trist over den fremstilling af hunden du får givet både her og i en anden tråd, trist fordi jeg føler med en gammel hund som jeg fornemmer ikke er elsket;) for det er jo det der er alfa og omega, at hunden er elsket for den den er og at man arbejder med den af kærlighed ikke bare fordi man er træt af dens opførsel;(

i bund og grund Tænker jeg, hvorfor blande sig? Hvorfor ikke lade hund og ejer finde ud af det sammen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Jeg har bare aldrig set en hund smile som hilsen og det var ikke noget hun gjorde før efter min fars død, da begyndte hun at gøre det (det var min fars hund)
Mange af mine smiler, mest når de hisler på mig eller hvis jeg snakker til dem

 

Se for mig går alting galt når arbejdet med en hund betegnes som"en kamp" det må aldrig blive en kamp, det skal være sjovt at arbejde med hund, ellers skal man lade være.

ingen hund "skider højt og helligt" på nogen!

hunde vil som hovedregel gerne samarbejde, og det er det man skal, samarbejde.

det skal være en fest at være sammen med hunden, en fest som hunden har lyst til at være med i, det vil sige belønningen skal være der for hunden.

Det vil sige hundens ejer skal arbejde med hunden, ikke en "fremmed" og hundens ejer skal arbejde med hunden fordi han eller hun har lyst til det, hvis ikke lysten til at arbejde med og glædes over hunden er der så giver det ikke mening;(

jeg bliver lidt trist over den fremstilling af hunden du får givet både her og i en anden tråd, trist fordi jeg føler med en gammel hund som jeg fornemmer ikke er elsket;) for det er jo det der er alfa og omega, at hunden er elsket for den den er og at man arbejder med den af kærlighed ikke bare fordi man er træt af dens opførsel;(

i bund og grund Tænker jeg, hvorfor blande sig? Hvorfor ikke lade hund og ejer finde ud af det sammen?

u har så ret...

En hund er aldrig klogere (eller dummere)" end sin ejer..Og hvorfor blande sig i en hunds opførsel når den ikke bor hos en permanent. Det er da kun til at forvirre den..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunde kan kopiere adfærd, også fra andre arter. Jeg har haft en hund der kopierede adfærd fra grise.

Den adfærd du beskriver virker meget menneskelig, og kan være kopieret fra menneskeadfærd, elle rhun har simplet hen oplevet at få det hun ville - leg - ved at opføre sig sådan.

Hvis en sådan hund omflyttes kan det give problemer ift de der ikke kender hunden, og jo adfærden kan misforstås.

Efterhånden vil selv en gammel hund begynde at rette adfærden ind efter de nye omgivelser, men hvis flytningen kun er midlertidig vil det næppe ske i den alder.

Det førte ejerne skal gøre er ikke at belønne den dårlige adfærd. Knurren giver ikke leg som belønning, men ignoreres. Dernæst kan man belønne hunden med leg hvis opfordringen fra hunden består i en acceptabel tagen kontakt til et menneske. Hvis der er flere om at håndtere den hund skal de alle være enige om fremgangsmåden, ellers kommer man ingen vegne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle ord bliver også drejet.

Ordet kamp kommer i forbindelse med at lære hende at gå i snor og jeg forklarer at rent fysisk kan jeg ikke holde hende.

Tro mig, vi arbejder med kiks og kram.

 

Jeg siger ikke at hun skider højt og helligt på det, men at det er sådan det virker - fordi jeg ved ikke hvad andre ville kalde det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Pivpiv - hvor købte dine forældre hende? hendes opvækst er en tro kopi af mine forældres Tinka og hende har de virkeligt også skullet arbejde med...

 

Tinka boede også i stald med sine søskende og mor til hun var 7 måneder - og havde aldrig været inde i et stuehus før, hun var nok lige lidt for mager (spiste sin afføring) vi snakkede også om at de måtte have slåsset lidt om det der var at spise, med de forudsætninger hun fik med sig derfra, ja så havde hun virkelig nogle udfordringer i sit nye liv - og ejerne også!!

 

Alt alenehjemmetræning slog fejl - de havde så vores gamle hund også, en skrap gammel tante og det gjorde nok også sit til hendes evige usikkerhed... Det endte med et "bjørnebur" i stalden til Tinka og en kurv til den gamle i stuehuset også blev der først ro, tror det var sådan lidt som at komme hjem for Tinka, hun var og er stadig lige lykkelig over at blive lukket derud :hjerte:

 

især min mor havde svært ved at styre hende, Tinka gav hende "fingeren" og smuttede hvis det var det hun havde lyst til, Tinka er meget følsom overfor hvordan vi har det både psykisk og fysisk.

 

Men den helt store ændring skete da den gamle sov ind, så blomstrede Tinka op og blev en helt anden, hun er en gudsbenådet jagthund i dag og hjemme så kærlig, selvom hendes usikkerhed stadig popper op så er hun til at snakke med...

 

Hun er en meget intens hund - men så fantastisk dejlig også har hun været helt fantastisk til at tage sig af flipsen :hjerte:

 

Du må gerne skrive til mig via pb hvis det er... :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

en kennel i hjallerup.

Hun var godt nok inde i huset så vidt jeg husker.

 

Hun har altid været eneste hund hos mine forældre og har altid været vores feriehund :)

 

Hun ændrede sig mere og mere da far døde og mor fik en kæreste.

 

Som sagt er hun en skøn hund, men hun er vild svær at læse

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej hun får ingen skældud for rejste børster eller noget - stryger hende gerne over ryggen og siger stille "lig du dem bare ned" ;) Det virker oftest.

 

Er der nogle gode fif til at arbejde med hende.

 

Når hun på jagt direkte stjæler vildtet ud af andre hundes mund med knur og brøl. så virker hun enormt selvsikker.

Det lyder på mig som en hund, der gør sådan, fordi hun kan. Hvis hunde får held til at opnå noget, de gerne vil have ved at opføre sig på en bestemt måde, så gør de det som regel igen og igen... Og igen :mrgreen: Og hvorfor skulle de stoppe - de får jo hvad de vil have?

 

Hvad siger hundene selv til det, når hun tager ting ud af munden på dem?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder på mig som en hund, der gør sådan, fordi hun kan. Hvis hunde får held til at opnå noget, de gerne vil have ved at opføre sig på en bestemt måde, så gør de det som regel igen og igen... Og igen :mrgreen: Og hvorfor skulle de stoppe - de får jo hvad de vil have?

 

Hvad siger hundene selv til det, når hun tager ting ud af munden på dem?

 

Det er også lidt min tanke.

At hun kan.

 

Når hun tager noget ud af munden på andre på jagt så knurrer få, men mange andre hunde slipper bare pga hun jo ser godt gal og sur ud når hun knurrer, rejser børster og tager vildtet.

Link til indlæg
Del på andre sites

en kennel i hjallerup.

Hun var godt nok inde i huset så vidt jeg husker.

 

Hun har altid været eneste hund hos mine forældre og har altid været vores feriehund :)

 

Hun ændrede sig mere og mere da far døde og mor fik en kæreste.

 

Som sagt er hun en skøn hund, men hun er vild svær at læse

 

Er der nogen der går på jagt med hende nu, eller træner det med hende?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er også lidt min tanke.

At hun kan.

 

Når hun tager noget ud af munden på andre på jagt så knurrer få, men mange andre hunde slipper bare pga hun jo ser godt gal og sur ud når hun knurrer, rejser børster og tager vildtet.

Så synes jeg du skal gribe ind og stoppe det :-) Eller hvem der nu er med på jagten med hende.
Link til indlæg
Del på andre sites

Ja min mors kæreste går på jagt med hende og træner hjemme.

Der hjemme lystre hun ham lidt men på jagterne vil hun slet ikke lytte og går selv. Han har fået hjælp af nogle folk, men tør ikke sige hvordan og hvorledes.

 

Tænker om forandringen er pga min fars død? Hun var enormt tæt på ham. Da han var syg og lå på sofaen og var rigtig dårlig, så klemte hun sig under sofaen og lå på ryggen..... så kunne hun nå hans hånd med en pote :)

 

Jeg kunne godt tænke mig at arbejde lidt med hende herhjemme. altså med at hun ikke er så voldsom i hendes tromlen frem..... så er hun jo meget nemmere at hygge og arbejde med.

 

I går talte vi om at det er som om hun slet ikke forstår sproget vi taler og så må det være svært at være hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...