Hop til indhold

Døvhed hos GD?


Doberfan
 Share

Recommended Posts

Vores Doberman Rescue søger pt et hjem til to tæver der bor sammen - en dober og en GD. Granden er døv og er afhængig af doberen til hjælpe hende igennem hverdagen generelt.

 

Mit spørgsmål går på, om døvhed er udbredt hos Granden, mere specifikt harlekin farven? Jeg er ikke stødt på en før, men jeg er så heller aldrig stødt på en, der har SÅ lidt sort på sig som denne..

 

Rella.jpeg

 

Og jeg mistænker lidt at der er en eller anden "smart" opdrætter derude, der forsøger at lave en helt hvid GD.

 

Jeg håber jeg er forkert på den, men det virker godt nok suspekt synes jeg.

 

Det er sådan lidt andenhåndsviden, da vi bare forsøger at hjælpe en anden rescue i en anden stat, så jeg kender ikke detaljerne om Grandens alder eller om hun er født med det. Men det kunne være interessant at høre jeres mening.

Link til indlæg
Del på andre sites

Døvhed hænger sammen med den hvide farve, og der findes allerede flere eksempler på helt hvide GD'er, især fra BYB-miljøet i USA. Foruden at være døve er de ofte meget følsomme overfor sollys, og må gå med solbriller og enten tøj eller sunblock.

 

Fejlen opstår når man parrer to harlekin, to merle, eller en harlekin og en merle, så den er til at undgå hvis man bruger hjernen.

 

Link med forklaring: http://deafdogblog.wordpress.com/2011/01/09/why-the-white-dog-is-deaf/

Redigeret af Umulia
Link til indlæg
Del på andre sites

For øvrigt synes jeg da bestemt at du skulle adoptere dette skønne par. Du vil tabe dit hjerte totalt til granden :mrgreen:

 

Jeg er allerede vild med granden, foretrækker dog en med lidt mere farve. :genert:

 

og den gode gamlew undskyldning "vi har ikke plads" holder i hvertfald ikke, hos Jer :mrgreen:

 

Faktisk ville jeg få endnu mere plads, for Keith ville flytte! :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Døvhed hænger sammen med den manglende pigmentering i området omkring ørerne. Du kan sagtens opleve næsten helt hvide grander med lidt sorte prikker ved ørerne, de hører glimrende.

 

Hvorfor tror du der er opdrættere der forsøger at producere helt hvide grander?

Ikke at det overrasker mig, og da slet ikke når vi taler USA, men hunden du viser her er ikke ekstrem på nogen måde, andre opdrættere ville sikkert "bare" have aflivet den ved fødslen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener bare man må have avlet på hunde med meget lidt pigmentering, og hvorfor dog gøre det med vilje? De harlekiner jeg normalt ser har rigtig meget sort. Men måske er det normalt, at der af og til kommer en som denne, og den så bare ikke får lov at leve? Det har jeg hørt om før med boxere, men ikke med GD.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener bare man må have avlet på hunde med meget lidt pigmentering, og hvorfor dog gøre det med vilje? De harlekiner jeg normalt ser har rigtig meget sort. Men måske er det normalt, at der af og til kommer en som denne, og den så bare ikke får lov at leve? Det har jeg hørt om før med boxere, men ikke med GD.

 

Det er ikke unormalt at der i harlekinkuld er ret stor forskel på hvor meget eller lidt hvidt hunden har på kroppen. Det er ikke absolut nødvendigt at det er meget hvide hunde der er forældre til denne hund, men utænkeligt er det selvfølgelig heller ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har først nu kunnet se billederne. Det er imponerende hvor kæmpe forskel der er i pigmenteringen. Er det fra en harlekin og sort parring?

 

Hvis det er normalt med sådan en forskel, så kan jeg godt forstå du ikke synes "min" er noget specielt. :lol:

 

Hmm jeg mener det var en harle/harle kombination.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...