Hop til indhold

Ny bog af Kerstin Malm


sonja77
 Share

Recommended Posts

Jeg har lige læst den nye bog af Kerstin Malm: "Hunden, mennesket og relationen". Den kan anbefales. :5up:

 

Hun gør meget ud af at få læserne til at se på det store billede og ikke at gå efter forenklede forklaringer og simple, hurtige løsninger på "problemhunde".

 

Meget af bogen sætter fokus på forholdet mellem hund og ejer, og hvilken betydning det har. Hun opfordrer os til at stille os selv en række spørgsmål om os selv som hundeejere. Og så gør hun meget ud af diskutere etiske spørgsmål i forhold til den måde, vi forholder os til vores hunde på.

 

Jeg vil lige dele et citat fra bogen, som jeg synes, at hun har så evigt ret i, men som er så let at glemme i hverdagen:

 

"Det er vigtigt at indse, at vi kun er mennesker - hvis man gør det så godt, man kan og orker, skal man være tilfreds. At stille for store krav til sig selv indebærer ofte store krav også til hunden og ens omgivelser. Det fører ofte til misfornøjelse og foragt, forskellige udtryk for manglende respekt. Man skal stræbe efter at leve i nuet og glæde sig over sin hund og de anstrengelser, man gør for at opnå forbedringer. At sænke kravene og være tilfreds med sig selv og sin hund kan i visse tilfælde være nøglen til en positiv udvikling for hund og ejer. Det er godt at huske på, at det vigtigste i alle relationer er det daglige samvær, ikke de ambitiøse planer med målrettet træning."

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil for øvrigt også lige sige, at Kerstin Malm holder et weekendkursus, der også hedder "Hunden, mennesket og relationen", den 18.-19. april i Ejby. Man kan læse mere om kurset på Forlaget Tro-fasts hjemmeside http://www.tro-fast.dk.

 

Snevinter har nævnt kurset i en anden tråd, men nu synes jeg lige, at jeg ville gentage det her. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Jeg har lige læst den nye bog af Kerstin Malm: "Hunden, mennesket og relationen". Den kan anbefales. :5up:

 

Hun gør meget ud af at få læserne til at se på det store billede og ikke at gå efter forenklede forklaringer og simple, hurtige løsninger på "problemhunde".

 

Meget af bogen sætter fokus på forholdet mellem hund og ejer, og hvilken betydning det har. Hun opfordrer os til at stille os selv en række spørgsmål om os selv som hundeejere. Og så gør hun meget ud af diskutere etiske spørgsmål i forhold til den måde, vi forholder os til vores hunde på.

 

Jeg vil lige dele et citat fra bogen, som jeg synes, at hun har så evigt ret i, men som er så let at glemme i hverdagen:

 

"Det er vigtigt at indse, at vi kun er mennesker - hvis man gør det så godt, man kan og orker, skal man være tilfreds. At stille for store krav til sig selv indebærer ofte store krav også til hunden og ens omgivelser. Det fører ofte til misfornøjelse og foragt, forskellige udtryk for manglende respekt. Man skal stræbe efter at leve i nuet og glæde sig over sin hund og de anstrengelser, man gør for at opnå forbedringer. At sænke kravene og være tilfreds med sig selv og sin hund kan i visse tilfælde være nøglen til en positiv udvikling for hund og ejer. Det er godt at huske på, at det vigtigste i alle relationer er det daglige samvær, ikke de ambitiøse planer med målrettet træning."

 

Det lyder rigtigt interessant.

 

Det er den type bøger jeg er ret interesseret i. Det lyder lidt henad, men ikke det samme som, 'bones would rain from the sky' - hvor man tager det ekstra skridt i forklaringerne omkring hunde og kigger lidt ekstra på forholdet hund og ejer.

 

Den vil jeg gerne læse, tak for tippet :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er også i fuld gang med bogen, og vil også anbefale den ;-)

 

Synes hun skriver meget som er værd at tænke over, selvom jeg godt synes hun ku ha gået lidt mere i dybden med noge af emnerne, men det kommer måske i de kommende bøger fra hende. ;-)

 

Som hun vist skriver i forordet, er denne bog ment som en almen første bog, en generel introduktion til hendes tanker, der bliver fulgt op af bøger, der behandler mere specifikke emner. Forlaget Tro-fast udgiver hendes to næste bøger i 2009:

 

- Den 18. april 2009: Angst- og separationsproblemer hos hunde

- Efteråret 2009: Aggressivitet hos hunde

 

:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, har set der kommer flere og dem glæder jeg mig til ;-) og seminariet ville jeg også meget gerne med til.

 

Jeg ser frem til, at få læst bogen færdig :5up:

 

Ja, jeg kunne også godt tænke mig at komme med på seminaret. Og jeg savnede nogle gange også, at hun gik lidt mere i dybden med nogle af emnerne, så jeg ser også frem til de næste bøger. :-) For øvrigt planlægger Forlaget Tro-fast også at arrangere et ekstra kursus med hende, hvor hun vil gå i dybden med problemadfærd hos hunde og problemløsning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Jeg er også i fuld gang med bogen, og vil også anbefale den ;-)

 

Synes hun skriver meget som er værd at tænke over, selvom jeg godt synes hun ku ha gået lidt mere i dybden med noge af emnerne, men det kommer måske i de kommende bøger fra hende. ;-)

 

 

Selvom jeg synes, at bones would rain er den bog som går mest ind på hund/ejer relation, af dem som jeg har læst, så havde jeg samme følelse som du beskriver - jeg ville have mere - der var ikke nok svar :-)

 

Det er faktisk nogle af mine favorit tidspunkter, når der er øjeblikke med 'indblik' til vinter og mit egets hund/ejer forhold. Der er de ting jeg vil have mere af og derfor synes er interessant at se forfattere beskrive.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvom jeg synes, at bones would rain er den bog som går mest ind på hund/ejer relation, af dem som jeg har læst, så havde jeg samme følelse som du beskriver - jeg ville have mere - der var ikke nok svar :-)

 

Det er faktisk nogle af mine favorit tidspunkter, når der er øjeblikke med 'indblik' til vinter og mit egets hund/ejer forhold. Der er de ting jeg vil have mere af og derfor synes er interessant at se forfattere beskrive.

 

Nu gav du mig lyst til at læse din bones-bog, så har lige bestilt den fra Amazon. Glæder mig. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ThomasTBO

Jeg har personligt også "bones.." som reference-bog, den der talte mest til mig, så når en anden bog beskrives som hen i retning af den, ja så spidser jeg ører (eller måske det hedder 'spidser øjne', når det er noget man læser? :mrgreen:) . Det er lidt svært at sætte ord på, men jeg tror det der bedst beskriver hvad jeg allermest går op i - og vil læse om - må være det, der kaldes "the bond", altså båndet, tilknytningen, samhørigheden mellem hund og menneske, og det er lige præcis det, jeg synes "bones..." rammer så fantastisk, så jeg tror måske nok liiige, jeg vil få fat i 'denne hersens Kerstin Malm'-bog også! Tak for tippet!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Nu gav du mig lyst til at læse din bones-bog, så har lige bestilt den fra Amazon. Glæder mig. :-)

 

Det bliver spændende...det er jo lige før vi skal have en bogklub, jeg har helt lyst til at læse den igen :mrgreen:

 

ThomasTBO fik jo mig igang med den i sin tid, så det er bare dejligt at kunne 'sende bogen videre' ;-) Jeg ser også frem til Kirstens bog.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Det bliver spændende...det er jo lige før vi skal have en bogklub, jeg har helt lyst til at læse den igen :mrgreen:

 

ThomasTBO fik jo mig igang med den i sin tid, så det er bare dejligt at kunne 'sende bogen videre' ;-) Jeg ser også frem til Kirstens bog.

 

...ved ikke lige hvorfor hun pludselig skulle hedde kirsten :confused::rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Men skynd dig ikke for hurtigt :shock: - der går nok en uges tid, før jeg får tid til at gå i gang med den. :-)

 

:mrgreen:

 

Jeg har måske tid til at kigge på et par sider fredag, i morgen, og sådan kommer det til at gå - lige så stille, lidt ad gangen, så jeg løber ingen vegne :mrgreen: ...selvom det godt nok lød sådan :cool:

 

Tror jeg vil lave notater i bogen - det har jeg altid synes ville være en god ide i hundebøger specielt, men har aldrig rigtigt brugt.

 

...det bliver sjovt at se om det er helt forskellige ting der fanger os, o.l. :mrgreen:

 

Kerstins bog er sat på til julegave ønsker. Ved du at hun kommer med to mere hen i det nye år, fra samme forlag. Det bliver til megen god læsning :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Som hun vist skriver i forordet, er denne bog ment som en almen første bog, en generel introduktion til hendes tanker, der bliver fulgt op af bøger, der behandler mere specifikke emner. Forlaget Tro-fast udgiver hendes to næste bøger i 2009:

 

- Den 18. april 2009: Angst- og separationsproblemer hos hunde

- Efteråret 2009: Aggressivitet hos hunde

 

:-)

 

Hov - det havde du jo skrevet :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej, Snevinter, jeg er ikke sikker på, at jeg kan tåle at læse bones-bogen! Jeg er kun lige gået i gang med den og er ved at læse om internathunden Chance, og jeg sidder med en stor klump i halsen og kan næsten ikke holde det ud. :megaked: Jeg satser dog på, at historien om Chance ender godt, siden den er med i bogen, så jeg holder ud og læse videre, selvom der kommer noget med et stødhalsbånd nu, som jeg VED, at jeg ikke vil bryde mig om. :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Ej, Snevinter, jeg er ikke sikker på, at jeg kan tåle at læse bones-bogen! Jeg er kun lige gået i gang med den og er ved at læse om internathunden Chance, og jeg sidder med en stor klump i halsen og kan næsten ikke holde det ud. :megaked: Jeg satser dog på, at historien om Chance ender godt, siden den er med i bogen, så jeg holder ud og læse videre, selvom der kommer noget med et stødhalsbånd nu, som jeg VED, at jeg ikke vil bryde mig om. :cry:

 

hov, du er foran! ;-)

 

ja, jeg kan godt huske det. jeg var heller ikke glad for at læse den del, men heldigvis kommer chance i bedre hænder :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

ja, jeg kan godt huske det. jeg var heller ikke glad for at læse den del, men heldigvis kommer chance i bedre hænder :ae:

 

Ja, det er jeg heldigvis kommet til nu, og så tudede jeg igen! Puha, den rører altså ved noget i mig, der sætter tårekanalerne i gang, men det er selvfølgelig kun godt, at den taler til mig. :-)

 

Jeg kan allerede nu se, at den går meget mere i dybden med forholdet mellem menneske og hund end Kerstin Malm-bogen, så du skal nok ikke forvente en ny bones-bog, når du læser den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Ja, det er jeg heldigvis kommet til nu, og så tudede jeg igen! Puha, den rører altså ved noget i mig, der sætter tårekanalerne i gang, men det er selvfølgelig kun godt, at den taler til mig. :-)

 

Jeg kan allerede nu se, at den går meget mere i dybden med forholdet mellem menneske og hund end Kerstin Malm-bogen, så du skal nok ikke forvente en ny bones-bog, når du læser den.

 

jeg er glad for at du kan li' den :-) jeg glæder mig stadig til malm bogen, men tak for tippet :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige læst den nye bog af Kerstin Malm: "Hunden, mennesket og relationen". Den kan anbefales. :5up:

 

Hun gør meget ud af at få læserne til at se på det store billede og ikke at gå efter forenklede forklaringer og simple, hurtige løsninger på "problemhunde".

 

Meget af bogen sætter fokus på forholdet mellem hund og ejer, og hvilken betydning det har. Hun opfordrer os til at stille os selv en række spørgsmål om os selv som hundeejere. Og så gør hun meget ud af diskutere etiske spørgsmål i forhold til den måde, vi forholder os til vores hunde på.

 

Jeg vil lige dele et citat fra bogen, som jeg synes, at hun har så evigt ret i, men som er så let at glemme i hverdagen:

 

"Det er vigtigt at indse, at vi kun er mennesker - hvis man gør det så godt, man kan og orker, skal man være tilfreds. At stille for store krav til sig selv indebærer ofte store krav også til hunden og ens omgivelser. Det fører ofte til misfornøjelse og foragt, forskellige udtryk for manglende respekt. Man skal stræbe efter at leve i nuet og glæde sig over sin hund og de anstrengelser, man gør for at opnå forbedringer. At sænke kravene og være tilfreds med sig selv og sin hund kan i visse tilfælde være nøglen til en positiv udvikling for hund og ejer. Det er godt at huske på, at det vigtigste i alle relationer er det daglige samvær, ikke de ambitiøse planer med målrettet træning."

 

Her er virkelig noget jeg kan genkende. Både træner og dyrlæge har lært mig noget andet, og det har givet resultater.

 

Bogen er sat på min ønskeseddel til jul :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...