Gæst Mimas Skrevet Juli 17, 2013 Rapporter Share Skrevet Juli 17, 2013 Hej! nu smider jeg altså spørgsmålet - kan en hvalp ( 2½ uge) blive for tyk? Har et kuld på 4 og den ene har netop rundet de 900g, imens de andre kun er ved de 600.. Er han bare en normal basse, eller for tyk? Jeg regner ikke selv med at der er noget i vejen. Men folk kommenterer godt nok hans størrelse hele tiden ( er glad for at han ikke forstår hvad vi siger ) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Howlucky Besvaret Juli 17, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 17, 2013 Ikke at jeg har meget forstand på hvalpe, men en halv gang større lyder da lidt vildt.. Med mindre det er blandingshvalpe, og han slægter den største forældre på Er de andre tæver, kan det vel også forklare han er (lidt) større. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Juli 17, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 17, 2013 Ja- en hvalp der hænger på patten hele døgnet kan blive fed. Jeg har selv oplevet det, hvor en med samme fødselsvægt som de andre i den alder blev så tung, at han ikke kunne kravle ordenligt rundt i kassen. Benene sad ud fra siden ala en skildpadde og de kaldes skildpaddehvalpe eller svømmere. Så hold godt øje med ham og se at hans brystkasse ikke er ved at blive flad, for så kan de ikke vende sig og sove på siden. Og vil hurtigt få besvær med at trække vejret, da de bløde ribben trykker sig ind i hjerte og lunger. Sådan én bliver svag og skal evt. flaskes en overgang, til med under massiv overvågning, da de skal ligge på evt blød pude med krøyerkugler og tvinges til at sove på siden. De vil ofte ligge og gispe efter vejret med åben mund og ligne en fisk i åndedrættet.. Hvis man går hjemme og det opdages i tide, kan det rettes uden senere men. Fraset dette er det slet ikke unormalt med stor vægtforskel i den alder. Efter 3 ugers alderen gives hvalpetilskud og så plejer de ofte at blive mere ens i vægt. Men tjek lige benstilling og bryst på denne småfede hvalp.!!!!! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Mimas Besvaret Juli 17, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 17, 2013 Ikke at jeg har meget forstand på hvalpe, men en halv gang større lyder da lidt vildt..Med mindre det er blandingshvalpe, og han slægter den største forældre på Er de andre tæver, kan det vel også forklare han er (lidt) større. De andre er to hanner og en hund. Det er en blandingshund med mor og far har samme størrelse. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Mimas Besvaret Juli 17, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 17, 2013 Ja- en hvalp der hænger på patten hele døgnet kan blive fed.Jeg har selv oplevet det, hvor en med samme fødselsvægt som de andre i den alder blev så tung, at han ikke kunne kravle ordenligt rundt i kassen. Benene sad ud fra siden ala en skildpadde og de kaldes skildpaddehvalpe eller svømmere. Så hold godt øje med ham og se at hans brystkasse ikke er ved at blive flad, for så kan de ikke vende sig og sove på siden. Og vil hurtigt få besvær med at trække vejret, da de bløde ribben trykker sig ind i hjerte og lunger. Sådan én bliver svag og skal evt. flaskes en overgang, til med under massiv overvågning, da de skal ligge på evt blød pude med krøyerkugler og tvinges til at sove på siden. De vil ofte ligge og gispe efter vejret med åben mund og ligne en fisk i åndedrættet.. Hvis man går hjemme og det opdages i tide, kan det rettes uden senere men. Fraset dette er det slet ikke unormalt med stor vægtforskel i den alder. Efter 3 ugers alderen gives hvalpetilskud og så plejer de ofte at blive mere ens i vægt. Men tjek lige benstilling og bryst på denne småfede hvalp.!!!!! Han er faktisk en af dem der er mest aktive, stærkest og ham der fik øjne først. Der er ingen problemer med at komme rundt i kassen, og han har ingen problemer med at ligge på siden eller ryggen. Altså han er også større end de andre sådan længde mæssigt. Men han skiller sig bare meget ud størrelse/vægt mæssigt hvor de tre andre følges rimelig pænt. Men han hverken gør eller siger noget der bekymre mig, ud over at han er lidt stor i forhold til hans søskende Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juli 17, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 17, 2013 Selv om mor og far har samme størrelse, så er det ikke sikkert, at bedsteforældrene har samme størrelse.. Ved I noget om dem? Man kan jo godt forestille sig, at hvis forældrene ikke er særlig store, men der er en større hund blandt deres forældre, --så vil den nuværende lille mor få hvalpe, der er nogenlunde ens i størrelsen, men hvis en af hvalpene har betydende gener fra en større forfader, så vil hvalpen vokse hurtigt for at indhente det den skal veje. ---Hvalpestørrelsen må jo nødvendigvis tilpasse sig moderens størrelse så længe de ligger i maven..... Det lyder jo ikke som en hvalp, der bare er doven og fed... ---Men jeg mener at vi tidligere har hørt om hvalpe med meget forskellige gener rent størrelsesmæssigt. De kan få nogle knoglemæssige udviklingsforstyrrelser. Så der skal nok holdes ekstra øje med den lille fyrs udvikling.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Mimas Besvaret Juli 17, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 17, 2013 Selv om mor og far har samme størrelse, så er det ikke sikkert, at bedsteforældrene har samme størrelse.. Ved I noget om dem? Man kan jo godt forestille sig, at hvis forældrene ikke er særlig store, men der er en større hund blandt deres forældre, --så vil den nuværende lille mor få hvalpe, der er nogenlunde ens i størrelsen, men hvis en af hvalpene har betydende gener fra en større forfader, så vil hvalpen vokse hurtigt for at indhente det den skal veje. ---Hvalpestørrelsen må jo nødvendigvis tilpasse sig moderens størrelse så længe de ligger i maven..... Det lyder jo ikke som en hvalp, der bare er doven og fed... ---Men jeg mener at vi tidligere har hørt om hvalpe med meget forskellige gener rent størrelsesmæssigt. De kan få nogle knoglemæssige udviklingsforstyrrelser. Så der skal nok holdes ekstra øje med den lille fyrs udvikling.. Min hunds mor var en blanding af fox og cocker spaniel. Faren er en dansksvensk. Faren til hvalpene er en ren cairen terrie, så jeg skal undre mig hvis den ene pludselig er en broholmer Han virker nu stærk nok og er den der har udviklet sig hurtigst i forhold til hans søskende. Og han ligger ikke og spiser hele tiden. Han er vel bare god til at vokse her i starten, kan jo ske at de andre overhaler ham.. Men jeg holder øje med hans krop, knogler osv. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hewlett Besvaret Juli 17, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 17, 2013 Måske den slægter Cocker Spanieleren på ? Ulla må da ihvertfald vide om det er en vægt som måske er meget normal for en Cocker hvalp ? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts