Hop til indhold

En hvalpegård eller ej?


Gæst Anne-tanne
 Share

Recommended Posts

Gæst Anne-tanne

Kære erfarne hundeejere

 

Min mand og jeg vil gerne have en hund. Da det er første gang i mit voksenliv, og i min mands liv i det hele taget at vi skal have en hund er der nogle ting jeg er lidt usikker på.

 

Vi har valgt at det skal være en labrador hund da vi ønsker en god familiehund med et nogenlunde roligt temperament. Vi har fundet en lille hvalp der er til salg, og vi skal besøge den i næste uge. Men hvad bør man være opmærksom på ved sådan et besøg?

 

Derudovet har jeg læst en masse bøger om hvalpetræning, og mange af dem gør brug af en hvalpegård til at renlighedstræne hvalpen, og til at holde lidt styr på den hvis man lige har brug for 10 min fred. Jeg er dog lidt usikker på om det vil gøre hunden nervøs og skræmt over at sove i bur om nattwn når den hos opdrætteren har været vant tiæ at sove frit sammen med dens søskende. Er der nogen der har noget erfaring på dette område?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvalpen bør sove i samme rum som jer;) mine hvalpe sover i et bur ved siden af min seng, så kan jeg høre hvis de skal ud og jeg kan berolige hvis de savner mor de første nætter;) bure er ikke egnet til "opbevaring" af hunde uden opsyn, dvs brug bur til nat ved siden af dig og til transport, alene træning foregår i et rum hvalpen er tryg ved og hvor den er vandt til at være;) men med mere plads end i bur;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke med valget af labrador.

 

Når I skal besøge opdrætter, skal I kigge på tævens temperament; spørg ind til mor og fars sundhedsoplysninger (som minimum HD og AD - hvis hvalpene har DKK-stamtavle kan man tjekke status længere tilbage i stamtavlen) og generelt kigge på hvordan hvalpene har det.

 

Det med det "nogenlunde rolige" kan I nok forvente, at der går et par år inden det slår helt igennem. Min lille sorte har været en bandit, men er nu som 2-årig ved at være voksen og bare nogenlunde fornuftig.

 

Jeg er ikke fan af bure (andet end i bilen og til udstilling/konkurrencer)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Anne-tanne

Her bliver jeg nødt til at spørge hvad AD og HD er? Faderen har stamtavle, med det har moderen ikke, så jeg går ikke udfra at man kan bruge det til noget, hvis det er moderens sind man skal være mest opmærksom på. det er andet kuld hvalpe af en 4-årig tæve, bør det ringe en alarmklokke?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor ikke købe en hvalp med stamtavle? Der er noget stører muligheder for at kunne kontrollerer sundhed og temperament ;) og prisforskellen delt ud på de minimum 10 år hunden gerne skulle leve er jo ikke stor;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Her bliver jeg nødt til at spørge hvad AD og HD er? Faderen har stamtavle, med det har moderen ikke, så jeg går ikke udfra at man kan bruge det til noget, hvis det er moderens sind man skal være mest opmærksom på. det er andet kuld hvalpe af en 4-årig tæve, bør det ringe en alarmklokke?

 

HD - hoftedysplasi - www.labrador-retriever.dk

AD - albuedysplasi - www.labrador-retriever.dk

 

To arvelige sygdomme, som labben (og mange større hunde) har ramt af.

Hvis forældrene ikke er tjekket, ville jeg ikke købe fra det kuld.

 

Det er det er kuld nr. 2 bør ikke få alarmklokkerne til at ringe. Hos opdrættere er det normalt, at tæverne får 3-4 kuld

Link til indlæg
Del på andre sites

AD er en arvelig sygdom i albuen som på sigt kan give store smerter, HD en tilsvarende sygdom i hofterne,labradors lider ofte af dette og det kan betale sig at købe hvalp efter testede forfædre ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Da vi fik vores golden hjem for et års tid siden brugte vi også bur om natten (Bare sådan en billigt et fra Harald Nyborg). Det stod helt op til sengen så vi kunne lægge en hånd eller et par fingre ind mellem tremmerne. Det virkede rigtig godt for os. Havde læst meget om burtræning, men det brugte vi ikke (han var kun i bur om natten). Efter ca. 3 uger sov han ikke i buret mere men på en lille madras ved siden af senge. Han havde alt i alt 2 tisseuheld i buret over de 3 uger ellers vågnede vi når han skulle ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Derudovet har jeg læst en masse bøger om hvalpetræning, og mange af dem gør brug af en hvalpegård til at renlighedstræne hvalpen, og til at holde lidt styr på den hvis man lige har brug for 10 min fred. Jeg er dog lidt usikker på om det vil gøre hunden nervøs og skræmt over at sove i bur om nattwn når den hos opdrætteren har været vant tiæ at sove frit sammen med dens søskende. Er der nogen der har noget erfaring på dette område?

 

Det lyder som om du har de rigtige instinkter. Du kan godt mærke at det ikke er nogen god idé at lade hvalpen sove alene.

Mine hvalpe sover i min seng, så er jeg aldrig i tvivl når de skal op og tisse om natten. Vil man ikke have hund i sengen er det en fin idé at lade hvalpen sove i en kasse eller et bur ved siden af sengen, så man kan høre hvornår den trænger til at komme ud, og evt. trøste hvis det er nødvendigt. Efterhånden som hvalpen bliver ældre og mere selvstændig, kan man gradvist rykke dens soveplads væk fra sengen og til sidst helt ud af rummet, hvis det er hvad man ønsker.

 

Mht. stamtavle og sygdomstjek af forældredyrene... Jeg har haft 5 hunde uden papirer og efter ukendt arvemateriale. Én af dem havde en arvelig sygdom. Der er en risiko, men der er der også hos hunde med al dokumentation i orden. Forskellen er, at hvis I køber med papirer og kontrakt, kan I få erstatning hvis hunden er syg.

 

I jeres sted ville jeg spørge sælger hvordan det er gået med tævens første kuld, og om de stadig har kontakt til hvalpekøberne. Siger de nej og det ved de ikke, ville jeg nok ikke købe hvalp der.

At det er tævens andet kuld, er for så vidt i orden. Tredie eller fjerde begynder at lugte af pengemaskine, men det er bare min mening.

Link til indlæg
Del på andre sites

Derudovet har jeg læst en masse bøger om hvalpetræning, og mange af dem gør brug af en hvalpegård til at renlighedstræne hvalpen, og til at holde lidt styr på den hvis man lige har brug for 10 min fred. Jeg er dog lidt usikker på om det vil gøre hunden nervøs og skræmt over at sove i bur om nattwn når den hos opdrætteren har været vant tiæ at sove frit sammen med dens søskende. Er der nogen der har noget erfaring på dette område?

 

Hvalpegård lyder nærmest hyggeligt.... bur lyder straks mindre hyggeligt, og jeg er bestemt ikke fortaler for at bruge bur til hvalpe, slet ikke ifm. renlighedstræning.

I min verden handler renlighedstræning ikke så meget om at lære hvalpen at holde sig, men i stedet at NÅR den skal tisse, s skal det foregå uden for. Det er svært at søge mod døren når man er lukket inde i et bur.

 

De første uger med en lille hvalp, der bruger man en masse tid på at drøne ud af døren med hvalp og godbidder, så den kan tisse ude og få ros for det. Man bliver forbavsende hurtig til at tolke hvalpens små signaler så man kan nå ud inden den sætter sig. Brug energien på at få dette på plads og få indarbejdet nogle rutiner der gør det overskueligt at have fået sådan en lille krudtugle i huset, sov sammen med hvalpen, enten nede hos den eller lad den sove hvor I sover. Du har nemlig ret i at det er en stor omvæltning for en hvalp at komme fra en tryg flok og ind i et helt nyt miljø, den har sørme brug for at mærke den ikke er alene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg er så en af dem som går ind for brug af bur. Alle mine hvalpe er burtrænet - hvor buret er brugt på samme måde som andre bruger en kurv eller et tæppe. Der er ingen forskel i om det er bur eller hvalpegård, kurv eller tæppe.

Bur er speciel en god ide til natten hvor man placerer det op af sin seng. Det er meget nemmere at høre hvalpen - tage den ud og bringe den til ro igen efterfølgende. Buret forhindrer også at hvalpen ikke render rundt og kommer til skade i løbet af natten.

 

Om dagen kan man bruge buret på samme måde som man ville bruge en kurv - se det som et overdækket luksus "værelse"

Mine beagler har stadig deres bure - de elsker deres "værelser" og går til og fra som det passer dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Anne-tanne

Mange tak for alle inputs, det vil vi bestemt tage med i vores overvejelser.

Umiddelbart vil vi gerne have en hanhund af den banale årsag at de ikke kommer i løbetid og bløder. Nu er vi dog kommet lidt i tvivl eftersom der i flere af mine utallige bøger står at tæver ofte er mere blide og nemmere at træne, og derfor mere oplagte førstegangs hunde.

Er der nogen der har haft begge køn som kan fortælle lidt om det? Er der stor forskel?

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for alle inputs, det vil vi bestemt tage med i vores overvejelser.

Umiddelbart vil vi gerne have en hanhund af den banale årsag at de ikke kommer i løbetid og bløder. Nu er vi dog kommet lidt i tvivl eftersom der i flere af mine utallige bøger står at tæver ofte er mere blide og nemmere at træne, og derfor mere oplagte førstegangs hunde.

Er der nogen der har haft begge køn som kan fortælle lidt om det? Er der stor forskel?

 

Hvis du gerne vil have en tæve, så køb en tæve og lad den sterilisere inden den kommer i løbetid, eller mellem første og anden løbetid. Så har du en stabil hund der hverken påvirkes af sin egen eller andres løbetid. Men at tro man får en lettere hund i hverdagen fordi man vælger en tæve, det er nok lige optimistisk nok. En hunds evne til at samarbejde og lære og andre ting bunder i højere grad i dens genetik end i dens køn.

Jeg ville kigge på hvilke hunde min familie og naboer havde og der ud fra vurdere hvilket køn der ville fungere bedst ind i "flokken".

Link til indlæg
Del på andre sites

Hos mig har tæverne bestemt været de sværeste at have med at gøre. Det kan til dels skyldes at begge de to, jeg har haft, har været omplaceringshunde, men generelt bryder jeg mig ikke om deres humørsvingninger i forbindelse med løbetiden. Jeg oplever også mine hanhunde som meget mere "kælne" og kontaktsøgende. Mht. træning og samarbejde synes jeg ikke der er forskel. De elsker alle at arbejde og komme til træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Du har allerede fået mange gode råd, og tillykke med valget af en lab, jeg har selv to - den store er snart 8 år og var vel "rolig" ved 4 års alderen :-) den lille er 1 år og absolut ikke rolig der skal ske noget konstant, jeg elsker det :-)

Mine sover i soveværelset hos os, ikke i bure - og de har heller ingen hundegård selvom jeg nogle gange tænker det ville være fedt. De har dog hele haven og indkørslen hegnet ind så de kan være derude - og løber ingen steder. Men det er som regel under opsyn.

Jeg vil bare lige sige igen, at selvom det hedder sig at en lab er rolig og god familie hund - det er jeg bestemt enig i men der skal ligges lige så meget arbejde i en lab som anden hund. og rolig - det bliver de med årene ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil lige tilføje at en Golden retriever af udstillingslinjer måske er et lidt bedre valg hvis ønsket er en "rolig" hund og et endnu bere valg ville nok være en hund i selvskabsrace gruppen;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har allerede fået mange gode råd, og tillykke med valget af en lab, jeg har selv to - den store er snart 8 år og var vel "rolig" ved 4 års alderen :-) den lille er 1 år og absolut ikke rolig der skal ske noget konstant, jeg elsker det :-)

Mine sover i soveværelset hos os, ikke i bure - og de har heller ingen hundegård selvom jeg nogle gange tænker det ville være fedt. De har dog hele haven og indkørslen hegnet ind så de kan være derude - og løber ingen steder. Men det er som regel under opsyn.

Jeg vil bare lige sige igen, at selvom det hedder sig at en lab er rolig og god familie hund - det er jeg bestemt enig i men der skal ligges lige så meget arbejde i en lab som anden hund. og rolig - det bliver de med årene ;-)

 

Helt enig.

En labrador er en hund, der har det bedst med at blive brugt til noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej og velkommen til :vinken:

 

For to år siden anskaffelse vi os en hund. Vi havde ca. samme forudsætninger og tanker omkring det som jer.

 

Vi valgte en golden retriever, fordi den skulle være rolig og en god begynderhund. Rolig er hun bestem ikke, endnu i hvert fald, hun bliver snart 2 år. Og som Dorte siger om labben, elsker vores golden at blive brugt og være ude og opleve. Synes dog hun har været en sød og tålmodig begynderhund, og hun har tilgivet os en del fejl :genert:

 

Vi valgte en tæve, da vi havde en idé om at de var nemmere. Jeg har et dårligt sammenligningsgrundlag, da jeg ikke har haft hanhund siden jeg var barn. Men jeg vil sige at vores tæve, kan blive meget humørsyg. Vi har ikke fundet et mønster i det endnu, da hun er så ung. Men hun er helt klart emsig omkring løbetiderne. Vi planlægger derfor at sterilisere hende senere på året.

 

Mht. stamtavle, så købte vi uden, da vi ikke skulle "bruge" tavlen til noget. En anden gang vil jeg sandsynligvis købe med stamtavle, for at få sikkerhed for forældrenes sundhed. Vores hund har allergi, det er ikke nødvendigvis arveligt, men kan være det. Dyrlægeregningerne har allerede kostet og langt, langt mere end en hund med tavle ville have gjort.

Derudover, har mange professionelle kenneler et vedholdende, tæt samarbejde med hvalpkøberne, og det er helt sikkert noget jeg har savnet.

 

Bur har vi aldrig brugt. Men kender mange som har været glade for det, og det er helt sikkert praktisk nogle gange. Tror det er en smagssag :blink:

 

Nå, det var mine erfaringer. Held og lykke med det :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Helt enig.

En labrador er en hund, der har det bedst med at blive brugt til noget.

 

Helt enig :-)

Min den gamle bliver ikke brugt til noget specielt mere men en lang god trave tur på en 8-10 km det elsker han, den lille skal som sådan ikke bruges til noget men her i næste måned starter jeg på jagthundetræning med ham, apportering mv. det er jo en jagt hund og vil gerne lave noget med ham som ligger i netop hans gener.. de elsker at bære rundt på ting sådanne labber :-)

og ja en lab er nemlig en der elsker at arbejde og blive brugt til et eller andet....

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkoommen til - En hanhund er altså altid i løbetid og kan lugte på laaaang afstand hvis naboens tæve er villig ! med en tæve ved du hvornår du skal passe på. Som andre skriver ville jeg også sørge for at købe en hund efter testede forældre - find evt specialklubben her www.dansk-kennelklub.dk , de kan også rådgive jer om deres specielle race.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...