Hop til indhold

Hunde og marsvin - tilvænning..?


Gæst Sitto
 Share

Recommended Posts

Gæst Sitto

Vi har for en uge siden fået to marsvine unger - de står i et bur i stuen, og så har vi en løbegård til dem udenfor. Hundene er HELT vilde efter dem!

 

Jeg tror ikke det er fordi de vil spise dem - men gerne lege med dem. Dog al for vild leg ift hvad grisene vil synes er sjov tænker jeg :lol:

 

Men de render konstant rundt om buret, om det er indenfor eller udenfor, og piver. Det første Ayo gør når hun slår øjnene op om morgenen, det er at pive - og så snart vi åbner døren til stuen, så fræser hun ind, for at kigge til grisene. Det samme når de har været alene og vi kommer hjem, så hopper og danser hun foran døren ind til stuen, så hun kan komme ind og kigge til dem.

 

Jeg havde forestillet mig at det nok bare var nyhedens interesse - og det i hvert fald var faldet lidt efter en uge. Men der er ingen ændring. De er fuldstændig tosset med dem. :vedikke:

 

Jeg havde også marsvin sammen med Kency & Sitto, og der syntes Kency bare de var spændende de første par dage de var i løbegården udenfor, og så gik det i sig selv igen efter ganske få dage.

 

Nogle som har erfaringer med sammenføringer som denne, hvor hundene er blevet fuldstændig kuldret oppe i hovedet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke prøvet at sammenføre gnavere og hunde - og ville nok heller aldrig turde, eftersom begge mine er primært rottehunde og jeg er ret sikker på, at det ville ende tragisk ;-)

 

Men mine er blevet sammenført med fritgående høns uden problemer. Karla var MEGET interesseret i dem til at starte med, da de ankom, og kunne bruge timer udenfor hønsegården... Men efterhånden blev det bedre og bedre og nu om dage går de løs i haven sammen.

Det eneste tidspunkt det kammer over for Karla nu om dage, er når hønsene har kyllinger. Dem kan hun slet ikke bære ikke at måtte røre ved. S hun har haft et par run-ins med en skrukhøne... Hun holder afstand nu, men er tydeligt mere "på" når der er kyllinger... Ved ikke om hun ville slå dem ihjel hvis hun fik chancen? :vedikke:

 

vær lige obs på, at stress meget nemt slår sådan noget gnaverværk ihjel, og måske er en kuldret hund udenfor buret ikke ligefrem afslappende...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ret overbevist om at hundene ikke vil slå dem ihjel - blot lege lidt for hårdhændet med dem, men i god mening fra hundenes side af. De gange de har fundet små bitte mus i skoven, har de ikke engang slået dem ihjel - kun leget med dem. Så derfor tror jeg det er det samme de vil med grisene.

 

Men mærkeligt nok er grisene mere trygge ved at hundene er omkring deres bur, end når vi er der. Eller, de er ved at være ok med at vi er omkring dem - men de har hele tiden været ret ok med hundene. Selvom hundene står med snuden igennem tremmerne og piver, så forsætter de små grise bare med at spise/drikke osv., hvor de flygtede under høet til at starte med når vi kom - men ikke hundene. :vedikke:

 

Hundene får dog ikke lov til at stå og pibe osv - de får kun lov til at stå derover, hvis de kan stå stille og tie stille - ellers bliver de flyttet. Men de er VIRKELIG interesseret i de små grise - det er helt vildt, og ret belastende :lol:

 

Overvejer lidt at flytte deres bur ind på vores hunde/opbevaringsværelse for en tid - men de er jo sikkert bare lige så spændende når de så engang kommer ud i stuen igen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Jeg er ret overbevist om at hundene ikke vil slå dem ihjel - blot lege lidt for hårdhændet med dem, men i god mening fra hundenes side af. De gange de har fundet små bitte mus i skoven, har de ikke engang slået dem ihjel - kun leget med dem. Så derfor tror jeg det er det samme de vil med grisene.

 

Men mærkeligt nok er grisene mere trygge ved at hundene er omkring deres bur, end når vi er der. Eller, de er ved at være ok med at vi er omkring dem - men de har hele tiden været ret ok med hundene. Selvom hundene står med snuden igennem tremmerne og piver, så forsætter de små grise bare med at spise/drikke osv., hvor de flygtede under høet til at starte med når vi kom - men ikke hundene. :vedikke:

 

Hundene får dog ikke lov til at stå og pibe osv - de får kun lov til at stå derover, hvis de kan stå stille og tie stille - ellers bliver de flyttet. Men de er VIRKELIG interesseret i de små grise - det er helt vildt, og ret belastende :lol:

 

Overvejer lidt at flytte deres bur ind på vores hunde/opbevaringsværelse for en tid - men de er jo sikkert bare lige så spændende når de så engang kommer ud i stuen igen?

Så er det kun et spørgsmål om tid.. Alle dine hunde er blandinger af små jagthunde, ikk? de behøver ikke lære at myrde, pludselig en dag kan de og så er marsvinene fortid. Der var en eller anden herinde, kan ikke huske hvem det var, der også havde hunden og svinene tæt sammen. En dag snuppede den et svin og knæk! Det kan godt være atså længe de sidder i buret så er de i ro og trigger ikke noget men så snart de piler afsted som et byttedyr, så vågner instinktet.
Link til indlæg
Del på andre sites

Cookie elskede Møffe, ekskærestens lille hamster. Hun kunne stå længe og bare kigge og når vi havde den ude rendte hun gerne med snuden lige i måsen på den. Den fik mange kærlige slik og og hun holdt generelt bare øje med den. Møffe var udbryderkonge af rang og tit fandt vi den kun igen fordi vi så hunden løbe med snuden helt nede ved gulvet eller fordi hun stod og betragtede den et eller andet sted. Jeg ville prøve at tage et marsvin ud og forsigtigt lade en af hundene snuse lidt og holde øje med marsvinets reaktion. Altså mens du holder det. Jeg tror sagtens marsvin og hunde kan lære at enes, hvis en cairnterrier kan enes med en hamster. Men selvfølgelig altid under opsyn :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er det kun et spørgsmål om tid.. Alle dine hunde er blandinger af små jagthunde, ikk? de behøver ikke lære at myrde, pludselig en dag kan de og så er marsvinene fortid. Der var en eller anden herinde, kan ikke huske hvem det var, der også havde hunden og svinene tæt sammen. En dag snuppede den et svin og knæk! Det kan godt være atså længe de sidder i buret så er de i ro og trigger ikke noget men så snart de piler afsted som et byttedyr, så vågner instinktet.

Jamen de får aldrig lov til at gå frit sammen! ;-)

Grisene har deres bur indenfor og udenfor, hvor hundene kan se dem. Skal de så løbe løs indenfor, så bliver det i et rum med lukket døre, så hundene IKKE kan komme til dem. Det andet tør jeg slet ikke risikere.

 

Jeg ville bare gerne at hundene kunne lære at forholde sig roligt omkring dem, når de er i buret indenfor og udenfor. Det kunne både Kency & Sitto - Sitto har altid været ligeglad, og gik også frit sammen med de daværende grise - trods hun knækkede nakken på mange mus, muldvarper osv. så rørte hun aldrig de små grise. Kency var ret interesseret i dem til start, lidt ala det de tre har gang i nu, men det fortog sig efter ganske få dage. Hun gik dog aldrig løs sammen med dem, men lærte at acceptere når de var i løbegården, uden at skulle skabe sig sådan. Det er bare dét punkt, jeg gerne vil nå til nu også :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er det kun et spørgsmål om tid.. Alle dine hunde er blandinger af små jagthunde, ikk? de behøver ikke lære at myrde, pludselig en dag kan de og så er marsvinene fortid. Der var en eller anden herinde, kan ikke huske hvem det var, der også havde hunden og svinene tæt sammen. En dag snuppede den et svin og knæk! Det kan godt være atså længe de sidder i buret så er de i ro og trigger ikke noget men så snart de piler afsted som et byttedyr, så vågner instinktet.

 

Det behøver nu godt nok ikke ende i mord.. Jeg har haft 50marsvin sammen med gravhund og gravhund/terrier..

 

Og jeg har EN gang kommet til at glemme et marsvin, bag en åben dør.. Kom ind til min gravhund/terrier lå oppe i sengen sammen med marsvinet... Han ville helt klart meget gerne have smagt på den, men han var så indprintet på at han på INGEN måde måtte komme til dem.. at han bare sad fortvivlet og kiggede på mig og marsvinet indtil jeg løb ind og fjernede marsvinet :genert:

 

Men jeg tror egentlig bare jeg har ladet mine hunde, snuse til dem under overvågning, så noget af spændingen gik af?... Også sørget for at de ikke har kunne have kontakt med dem, snuse til dem.. Under overvågning.. Jeg havde børnegitter i rummet indtil mine, så de var kun med derinde når vi kiggede til dem og fodret marsvin... (så blev der nemlig stjålet gulerødder :lol: )

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor længe var Karla så interesseret i de høns? Og gjorde du noget for det, eller aftog det bare med tiden?

 

De var i hænsegården først, så blev de lukket ud i det bagerste af haven, med trådnet imellem dem og hundene og der gik de så lidt ved siden af hinanden. Efter få dage mistede hundene interessen. Så prøvede vi at undlade hegnet imellem dem. Hundene fik et fodersøg lidt fra hønsene og alt foregik roligt...

 

Hønsene erhos mine svigerforældre, så de ser dem ikke dagligt. De skal lige ned og hilse på når de ankommer, men jagter dem ikke og er generelt bare ikke særligt interesseret i dem... Eneste lille ting er, at Johna af og til driver dem hjem i hønsegården... Ikke jagt, men en eller anden form for drev / hyrdning ting hun har gang i...

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hunde jagter alt der flygter, går marsvin, høns eller katte bare rundt sker der intet, men flygter de så bliver de jagtet og ærlig talt hvis de bliver fanget overlever de nok ikke ;(

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle jeres indlæg :5up:

Buret i stuen står på to små borde, men i en højde så hundene kan kigge ind - og løbegården ude i haven, står midt på græsset, så her kan de også kigge ind fra alle sider og snuse. Og selv efter en uge, er de endnu ikke blevet kedelige :lol:

 

Dog skal det siges - ironisk nok, lige som jeg postede dette indlæg i dag - så har hundenes interesse for dem ikke været helt så intens. Vi smed marsvinene på græs i formiddags, og der skulle hundene lige med ud og se, og lige ligge og kigge lidt på dem igen - men så forlod de ellers deres udkigsposter igen, for at gå lidt med indenfor, stjæle ærter i haven og spise dem osv. - indimellem render de lige hen og kigger igen, men går hurtigt igen.

 

Dét er i hvert fald fremskridt - her de sidste par dage har jeg måtte hente dem ind derude fra, de sad derude i bagende sol (marsvinene havde skygget i halvdelen af buret!) - og de opgav ikke at holde øje med marsvinene, på trods af varmen. Men i dag kan de åbenbart godt gå lidt til og fra, og uden at være heeelt så intens i deres kiggeri. Så det tager jeg som gode tegn. Så kommer resten nok af sig selv :-) når de er blevet lidt mere tamme, altså marsvinene :blink:, så må hundene også gerne få lov til at hilse på dem - altså jeg holder marsvin, hund snuser - men venter lige lidt med dén del - både til marsvinene er lidt mere tamme, og til hundene er kølet liiiidt mere ned. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min gamle hund og marsvinene gik sammen uden problemer. Men hun var også enormt god til alt, der var indenfor vores hegn. Så var det vores og blev ikke jagtet/spist. Udenfor hegnet, not so much. Hun fik lov at snuse og dutte og så var hun fin med alle gnavere, katte m.m.

 

Nu...skal vi være over hund/marsvin hele tiden. Vi skal sikre at lågen er lukket korrekt, grisene kommer ikke på græs på samme måde som førhen m.m., da B ellers leger dem til døde. Der er ingen tvivl om, at når de her er væk, så skal vi ikke have igen. Det var langt federe for os og marsvinene, da de havde mere frit råderum.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...