Hop til indhold

Sygdom hos hvalpe af store racer HOD

vogtende racer
 Share

Recommended Posts

Hypertrofisk osteodystrofi Is A Large Breed Growth Problem | Kæledyr

Dette er den bedste beskrivelse som jeg har kunnet finde

I April hentede jeg en hvalp i UK 3,5 md. gl. og indså hyrtigt, at der var noget galt. Var fokuseret på HD og vidste at jeg måtte vente til han blev ældre for at få et brugbart resultat på et røntgenbillede.

Da han var meget stille og luntende, og manglede appetit og var radmager da jeg hentede ham, blev han håndfodret det meste af tiden, for at få sul på kroppen af ham.

Dyrlægen sagde der ingen grund var til bekymring, da hvalpe jo vokser i ryk! Og det tog jeg så desværre for gode varer!

Da han var 5,5 md. gl. fik han høj feber og blev fuldstændig apatisk og hu hej til dyrlægevagten midt om natten gik det.

Her viste blodprøver lidt forhøjede hvide blodlegemer, men ikke nok til hans apati, han viste udtalt ømhed i begge knæ- og albueled, og dyrlægen snakkede om vokseværk, men undrede sig over at de var alle 4 ben på en gang.

Nu insisterede jeg på røntgenbilleder, og dem tog han så. Disse viste svær HOD. Han var angrebet i alle rørknogler i begge ender, med totalt udviskede vækstlinier og forbening af alle rørknoglerne.

Vi blev enige om at forsøge behandling bl.a. med smertestillende, men ret hurtigt blev vi enige om, at det var for sent, han havde gået med det længe, og havde så ondt, at han til trods for flere forskellige smertestillende midler, havde så ondt, at han lå ned og tissede.... Så ville jeg ikke være med mere, og han blev lagt til at sove 2 dage før han var 1/2 år gl.

Det var skrækkeligt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har heldigvis heller ikke stødt på det før, til trods for jeg også har GD.

I weimaranerklubben er de sikre på det er arveligt: http://weimaranerclubofamerica.org/main/images/HMColumn/HMColumn-HODResearchUpdate.pdf

hvilket jeg også tror på, da en søster til min aflivede hvalp også havde det, og var så deform, at hun ikke kunne sidde ned! Hun er også aflivet :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites