Hop til indhold

Racerene vs blandingshunde - hukommelse

Lenschow
 Share

Recommended Posts

Det er jo en umulig test at lave, eftersom der er alt alt alt alt for mange variabler... Hvilke racer af purebreeds? Hvilke racer er der i blandingerne? Hvordan er hundene trænet fra hvalp af? Er de blevet shapet, er de blevet lokket, er de ikke blevet trænet overhovedet?

hvor mange hunde var involveret i testen til at man overhovedet mener at man kan påvise en trend?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo en umulig test at lave, eftersom der er alt alt alt alt for mange variabler... Hvilke racer af purebreeds? Hvilke racer er der i blandingerne? Hvordan er hundene trænet fra hvalp af? Er de blevet shapet, er de blevet lokket, er de ikke blevet trænet overhovedet?

hvor mange hunde var involveret i testen til at man overhovedet mener at man kan påvise en trend?

Præcist.

Derudover, så tænker jeg, at racerene hunde ofte har ejere, der er mere integreret i hundesporten (ikke at sige altid! Men relativt) og derfor har hunde, der bliver trænet gennemsnitligt mere og derfor i højere grad lærer, at føreren "ved alt". Når man er "hooked" på en hundesport, vælger man jo ofte en racehund og ikke en blanding.

Måske far fetched, men jeg synes det virker muligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes som Amocca at vi bliver nødt til at kende variablerne. Lad os sige at man tester en Labrador og en Schæfer - begge bruger pegemetoden. Derefter tester man to Lab/Schæfer blandinger - de bruger hukommelsesmetoden. Det bliver lidt sværere at forklare end hvis blandingerne f.eks. var Lab/Bulldog eller Schæfer/Spidshund, for så snart de selvstændigt arbejdende racer er inde i billedet er det lidt logisk at resultatet bliver et andet.

Så min teori vil umiddelbart være at der er nogle andre racer i blandingerne end dem, der er testet som renracede.

Oluf f.eks. har problemer med at finde ud af det der med at pege. Han har en tendens til at stirre stift på fingeren, der peger, i stedet for at kigge der hvor den peger hen :lol: Først nu, i en alder af 2 år, virker det som om 10-øren er næsten faldet ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Præcist.

Derudover, så tænker jeg, at racerene hunde ofte har ejere, der er mere integreret i hundesporten (ikke at sige altid! Men relativt) og derfor har hunde, der bliver trænet gennemsnitligt mere og derfor i højere grad lærer, at føreren "ved alt". Når man er "hooked" på en hundesport, vælger man jo ofte en racehund og ikke en blanding.

Måske far fetched, men jeg synes det virker muligt.

Det kan jeg overhovedet ikke genkende :vedikke: Og da slet ikke for England, hvor der er meget mere ligestilling i kennelklubben. Der kan man, mig bekendt, både udstille og dyrke hundesport på topplan med blandingshunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min umiddelbare tanke er også - og helt uden at sige noget negativt om Brian Harre og Dognition, som jeg har stor respekt for - at jeg savner miljøet.... Hvordan er de trænet, hvordan er de vokset op, dagligdag, ejers adfærd omkring hunden til dagligt osv osv osv - som I skriver variabler..... Jeg fornemmer ikke, at min Hugo husker bedre end min venindes bordercollie fx.... Men han husker nok nogle ting lidt bedre end min anden venindes labradorblanding :) Han tænker mest på mad nemlig - men det skyldes jo blandt en kastration... så jeg køber den heller ikke helt endnu

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan jeg overhovedet ikke genkende :vedikke: Og da slet ikke for England, hvor der er meget mere ligestilling i kennelklubben. Der kan man, mig bekendt, både udstille og dyrke hundesport på topplan med blandingshunde.

Når jeg går til træning, er der oftest flest racerene hunde, bordere, labradors, schæfere. Og så nu og da en blandingshund. Da jeg var til Rally-konkurrence var det også primært racehunde, der stillede op - men dog et par blandinger også (og de klarede sig ganske udmærket!).

Vil man dyrke jagt, agility, lydighed, brugssport eller andet, så er det jo også ofte de samme racer og ikke blandinger man vælger - retrievere og spaniels, bordere, schæfer.

Så jo, jeg tror også, at der ligger lidt der :-) Men uden tvivl, der findes også masser af fantastiske blandingsejere. Men tror bare, at relativt set, så er de relativt flest inkarnerede træningsentusiaster blandt racehundene - det er i hvert fald min oplevelse, også fra gåturene i nærområdet :-)

I fx Dch ser det dog nok selvfølgelig anderledes ud end i DKK og sikkert langt mere ligeligt fordel nok.

Men skal ikke kunne sige det - tror bare at det kan være en medvirkende faktor, men absolut ikke den eneste.

Link til indlæg
Del på andre sites