Hop til indhold

Skal opdrætter betale?


Gæst Kirsten68
 Share

Recommended Posts

Gæst Kirsten68

I hvilke situationer kan man forlange at opdrætteren betaler dyrlægeregninger?

 

Sagen er at min hund har fået konstateret en sygdom der gør at hun ikke må avles på. Det var dog heller ikke planen, men nu er der imidlertid flere der har sagt til mig at opdrætteren bør betale for de omkostninger jeg har haft i forbindelse med diagnosticeringen samt evt. sterilisationen.

 

Der står ikke noget i kontrakten og jeg er heller ikke interesseret i at kræve penge bare for at kræve. Jeg synes det er svært at finde ud af om det er rigtigt eller forkert evt. at kræve penge for regningerne da jeg ikke er interesseret i et dårligt forhold til opdrætter.

 

Hvad ville I gøre?

Link til indlæg
Del på andre sites

Sagen er at min hund har fået konstateret en sygdom der gør at hun ikke må avles på. Det var dog heller ikke planen, .................................

Hvad ville I gøre?

Da du ikke har købt hunden til avl, så synes jeg at du skal være glad for din hund og din opdrætter. Hvis der er tale om en arvelig sygdom, så fortæl det til opdrætteren.

 

Hvis man ønsker at opdrættere skal betale dyrlægeregninger, så må opdrætteren med ind i beslutningerne før der foreligger en dyrlægeregning. Det kunne jo være at du skulle have en erstatningshvalp i stedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig med de andre. Hunden er ikke købt til avl, og derfor kan duikke få erstatning. Medmindre denne sygdom har betydning for hundens livskvalitet f.eks.

 

Dog ville jeg personligt snakke med opdrætteren om det så opdrætteren kan være opmærksom på dette hvis det er arveligt osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Din opdrætter har kun pligt til noget som helst, hvis din hund er under 6 mdr.

 

Er den mellem 6-24 mdr, så skal den fejle noget arveligt.

Er det andet end HD-AD og øjensygdomme så er det op til dig og din dyrlæge at bevise at det er arveligt.

 

Så vidt jeg husker fra Jura/DKK modulet

Helt ærligt;) jeg tror simpelthen ikke at en ordentlig opdrætter vil genkende det du skriver, hvis en af mine hvalpekøbere henvender sig med et problem så taler vi altså om det, er det noget som kan være arveligt så er jeg da villig til at gå ret langt, der vil ikke u,idelbart blive tale om at "bevise" noget, mener købers dyrlæge at hunden fejler noge den har med herfra, så er jeg da ret sikker på at vi sammen finder ud af hvad der er at gøre;) mit råd vil til hver en tid være: ring og få en snak med opdrætter og hør hvad kan/hun foreslår og tag den så derfra;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt ærligt;) jeg tror simpelthen ikke at en ordentlig opdrætter vil genkende det du skriver, hvis en af mine hvalpekøbere henvender sig med et problem så taler vi altså om det, er det noget som kan være arveligt så er jeg da villig til at gå ret langt, der vil ikke u,idelbart blive tale om at "bevise" noget, mener købers dyrlæge at hunden fejler noge den har med herfra, så er jeg da ret sikker på at vi sammen finder ud af hvad der er at gøre;) mit råd vil til hver en tid være: ring og få en snak med opdrætter og hør hvad kan/hun foreslår og tag den så derfra;)

 

Nu skriver jeg også bare, at det er hvad juraen siger i forhold til DKK..

Det er rettighederne, og hvis man møder en mur hos opdrætter, så ved man hvad man KAN forholde sig til..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kirsten68

Tak for jeres tilbagemeldinger :-)

 

Jeg vil ikke virke grisk og bede opdrætter betale regningerne for enhver pris. Jeg blev bare nysgerrig efter hvad normen er, nu jeg har hørt fra flere at opdrætter burde betale. Og at skulle få byttet min hund kommer ikke på tale ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du er daekket af reklamationsretten som betyder, at opdraetter kan vaelge enten at tilbyde dig en okonomisk kompensation (hel eller delvis) ELLER at bytte din vare (her hunden) til en fejlfri/sygdomsfri.

 

Hvis du har faaet en kobskontrakt kan der vaere specificeret paa denne, hvad opdraetter evt. vil daekke. Min daekkede f.eks. kastration ved evt. kryptorsisme (som ikke opstod og ikke var forventet at opstaa, men blot som en sikring). Staar der intet specificeret, er du kun daekket af kobeloven /alm. reklamationsret.

 

Da du - forstaaeligt nok - ikke onsker at bytte din hund, er der ikke saa meget du kan gore, hvis din opdraetter ikke vil give dig nogen kompensation. Men det er noget, du skal snakke med vedkommende om.

 

 

Min personlige holdning (du kan skippe denne part, hvis du er ligeglad) er, at baade kober og opdraetter har et ansvar for, at sorge for at undgaa diverse sygdomme. Naar det er skrevet, saa kan det ikke altid undgaas, da den slags kan ligge latent i generne og springe flere generationer over, eller det kan opstaa pludseligt som en mutation (og er dermed tilfaeldig og ikke nodvendigvis nedarvet - det er sjaeldent, men det sker jo for nogen og i dette tilfaelde, er dennne "nogen" jo desvaerre saa dig).

 

Hvis du har tjekket, at din hund er ud af sunde linjer, inden du kobte den, har du gjort alt hvad du kunne for at undgaa denne situation og saa er det bare et aergeligt tilfaelde.

Har du ikke faaet tjekket din hunds stamtavle /sundhed, kan det vaere de laerepenge som gor, at du tager et kig paa hunde-web naeste gang du skal investere i en hund. <--- Dette er IKKE ment som en loftet pegefinger, der er mange som ikke ved at det er en mulighed og jeg synes personligt, at DKK gor alt for lidt ud af, at udbrede kendskabet til dette "vaerktoj". Men det er altsaa en fin mulighed, for at tjekke hvad der ligger i linjerne paa den mor-hund og far-hund, der avles paa - og kan man se, at der ligger et eller andet og lurer, saa kan man faa skrevet ind i kobskontrakten, hvad opdraetter evt. daekker okonomisk, hvis hunden bliver syg som i dit tilfaelde (ellers ville jeg personligt finde en anden opdraetter, hvis vedkommende ikke vil kvalitets-stemple sine hunde og staa inde for avlen, ved at daekke evt. nedarvet sygdom, som man selvfolgelig forsoger at undgaa, men der kan maaske ligge noget et par generationer tilbage som er vaerd at tage i betragtning).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Du er daekket af reklamationsretten som betyder, at opdraetter kan vaelge enten at tilbyde dig en okonomisk kompensation (hel eller delvis) ELLER at bytte din vare (her hunden) til en fejlfri/sygdomsfri.

 

Hvis du har faaet en kobskontrakt kan der vaere specificeret paa denne, hvad opdraetter evt. vil daekke. Min daekkede f.eks. kastration ved evt. kryptorsisme (som ikke opstod og ikke var forventet at opstaa, men blot som en sikring). Staar der intet specificeret, er du kun daekket af kobeloven /alm. reklamationsret.

 

Da du - forstaaeligt nok - ikke onsker at bytte din hund, er der ikke saa meget du kan gore, hvis din opdraetter ikke vil give dig nogen kompensation. Men det er noget, du skal snakke med vedkommende om.

 

 

Min personlige holdning (du kan skippe denne part, hvis du er ligeglad) er, at baade kober og opdraetter har et ansvar for, at sorge for at undgaa diverse sygdomme. Naar det er skrevet, saa kan det ikke altid undgaas, da den slags kan ligge latent i generne og springe flere generationer over, eller det kan opstaa pludseligt som en mutation (og er dermed tilfaeldig og ikke nodvendigvis nedarvet - det er sjaeldent, men det sker jo for nogen og i dette tilfaelde, er dennne "nogen" jo desvaerre saa dig).

 

Hvis du har tjekket, at din hund er ud af sunde linjer, inden du kobte den, har du gjort alt hvad du kunne for at undgaa denne situation og saa er det bare et aergeligt tilfaelde.

Har du ikke faaet tjekket din hunds stamtavle /sundhed, kan det vaere de laerepenge som gor, at du tager et kig paa hunde-web naeste gang du skal investere i en hund. <--- Dette er IKKE ment som en loftet pegefinger, der er mange som ikke ved at det er en mulighed og jeg synes personligt, at DKK gor alt for lidt ud af, at udbrede kendskabet til dette "vaerktoj". Men det er altsaa en fin mulighed, for at tjekke hvad der ligger i linjerne paa den mor-hund og far-hund, der avles paa - og kan man se, at der ligger et eller andet og lurer, saa kan man faa skrevet ind i kobskontrakten, hvad opdraetter evt. daekker okonomisk, hvis hunden bliver syg som i dit tilfaelde (ellers ville jeg personligt finde en anden opdraetter, hvis vedkommende ikke vil kvalitets-stemple sine hunde og staa inde for avlen, ved at daekke evt. nedarvet sygdom, som man selvfolgelig forsoger at undgaa, men der kan maaske ligge noget et par generationer tilbage som er vaerd at tage i betragtning).

Det er ikke korrekt det du skriver. En opdrætter kan ikke forlange en hund tilbage og ellers vil de ikke betale.

Reglerne er sådan at det første halve år er alt dækket..Der regner man med at hunden havde sygdommen/fejlen med sig da den flyttede fra opdrætter. De næste 1½ år skal du bevise at hunden havde sygdommen/fejlen. Det kan f.eks være hvis det er arveligt..Eller en dyrlæge vurderer at hunden havde sygdommen fra den var lille/nyfødt.

Hvis sagen bliver kørt igennem DKK eller forbrugerklagenævnet så vurderer de hvor høj erstatningen skal være. Erstatningen kan aldrig overstige hundens købspris. Og man kan ikke både få erstatning og dyrlægeregninger betalt. Så hvis opdrætter allered har punget ud med noget til dyrlægeregningen skal det trækkes fra.

Og uanset hvad man skriver i købskontrakten kan man aldrig slippe udenom at skulle erstatte.. Jeg kan f.eks ikke skrive at jeg ikke dækker PL operationer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...