Hop til indhold

Tandbørstning af hunden?


Gæst andrea
 Share

Recommended Posts

Hmm, det lyder jo logisk nok...:mrgreen:

Så lige et lille spørgsmål: Chili har en vane med, at når der er et eller andet virkeligt lækkert i nærheden (F.eks. leverpostej), mister hun al form for koncentration, hun gearer totalt op, og er nærmest ukontaktbar - altså, hun kan ikke fokusere på mig. Og hvis jeg så prøver at røre ved hende, f.eks. ved snuden, så springer hun væk fra mig... Det skal samtidigt lige siges, at når der ikke er fokus på mad er hun fuldstændigt tillidfuld og kontaktsøgende, så det er altså ikke fordi hun har haft erfaring med at blive slået eller noget. Hvordan kommer man så i nærheden af hende, hvis man skal træne berøring i hovedet? Skal jeg tage hende op på skødet eller på et bord eller noget?:hmm:

Da jeg lærte mine det sad de ved siden af mig foran et spejl -det var fordi de skulle udstilles og spejlet skulle så agere dommer - og de har jo den sære ide at de vil have alle 10 fingre med hjem igen - mærkelige dommere ! men det har nu gået stille og roligt med at vende dem til det, de har også udenvidere accepteret at få renset tænder hos dyrlægen.

jeg har lagt vægt på at kunne fjerne div pinde og hvad der ellers har siddet fast uden at skulle " kæmpe " med dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Især mange små hunderacer får nemt problemer med tænderne.

Min første hund var en dværgpinscher, hun var 2,5 år da jeg overtog hende, og alle de små fortænder sad løse, så de var lige til at pille ud.

Hun endte med kun, at have 3 tænder i munden.

 

Min næste hund var en schipperke, som ikke havde problemer med tænderne.

 

Min 3. hund var også en schipperke, og han fik efterhånden problemer med tænderne, så jeg begyndte, at børste dem.

Dandie var, mildest talt, ikke en nem hund, han fandt sig ikke i hvad som helst, f.eks. var der til sidst ikke andre end min datter og jeg, som kunne give ham seletøj på.

Da min mor forsøgte fik hun et reelt bid i hånden.

Men jeg fik vænnet ham til, at få børstet tænder.

Så jo, en hund kan godt vænnes til det, også selvom den ikke har lært det fra lille.

 

Nu har jeg fået en dværgpinscher, fra hvalp, og hun får børstet tænder hver dag.

Hun elsker det ikke ligefrem, så når vi kommer hjem fra formiddagsturen tager jeg hende med ud på badeværelset, og tager først snor og sele af når vi er kommet ud på badeværelset.

Vi er endnu ikke nået til, at jeg kan give alle tænder en "fuld omgang", det vigtigste er jo, at hunden ikke bliver bange for det.

 

Jeg bruger også den der micro-tandbørste, som nærmest ligner en stof-dut til pegefingeren, jeg skyller den under vandhanen, og kommer ellers ikke noget på.

 

Jeg startede med bare lige, at børste lidt på fortænderne og rose vovse, og så arbejder jeg mig ellers lidt frem, efterhånden som hun bliver tryg ved det.

 

Men derudover får hun lidt plaque-off i en lille klat skinkeost hver aften, det gør så tandstenene ikke sætter sig lige så godt fast, og fjerner dårlig ånde.

 

Plaque-off: PlaqueOff Tandrens

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, det lyder jo logisk nok...:mrgreen:

Så lige et lille spørgsmål: Chili har en vane med, at når der er et eller andet virkeligt lækkert i nærheden (F.eks. leverpostej), mister hun al form for koncentration, hun gearer totalt op, og er nærmest ukontaktbar - altså, hun kan ikke fokusere på mig. Og hvis jeg så prøver at røre ved hende, f.eks. ved snuden, så springer hun væk fra mig... Det skal samtidigt lige siges, at når der ikke er fokus på mad er hun fuldstændigt tillidfuld og kontaktsøgende, så det er altså ikke fordi hun har haft erfaring med at blive slået eller noget. Hvordan kommer man så i nærheden af hende, hvis man skal træne berøring i hovedet? Skal jeg tage hende op på skødet eller på et bord eller noget?:hmm:

 

Umiddelbart tror jeg ikke det er et stort problem - hvis du ellers godt kan røre hende mens hun får guf? Hun skal jo ikke som sådan fokusere på dig, men bare lære at acceptere at du roder lidt, mens hun får noget lækkert.

 

Jeg fik i starten tea ind og sidde ret tæt op ad mig. Så fik hun bare lov til at slikke/tygge på tandbørsten med guf på - jo mere hunden tygger, jo mere vænner den sig til fornemmelsen af børsten i munden. Mens hun var optaget af at spise, begyndte jeg at løfte læber, børste en hjørnetand, børste begge hjørnetænder osv. Vi slutter stadigt af med at hun bare får lov at spise tandpasta fra tandbørsten, uden at jeg roder rundt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da Futte fik tørkost fik han børstet tænder et par gange om ugen fordi han dannede belægninger på de store kindtænder. Efter han kom over på råt foder klarer gnaven i kød og ben de belægninger og vi "roder" ham kun i munden når vi vel ca. en gang i måneden kigger munden efter.

Lily får kigget munden efter ca. en gang om ugen, men indtil nu ser det ikke ud til hun får behov for tandbørstning. Det kan dog komme.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Det virker fjollet at snakke om, hvad der er naturligt ift. hunde. For det første spiser hunde i dag ting, de aldrig ville spise i naturen. For det andet tror jeg, at der findes en del vilde hunde med tand-smerter, så det er jo ikke ligefrem noget at stile efter, hvis en unaturlig omgang tandbørstning ville fikse problemet.

 

Jeg er først for nyligt begyndt at børste tænder på min hund, der snart fylder 2, fordi han simpelthen ikke har haft behov for det tidligere. Men nu kan jeg ane lidt plak på bisserne, og så skal det af.

Jeg regner med, at han får en tandrensning, når han på et tidspunkt alligevel skal bedøves for at få taget røntgen af hofter og albuer (ingen problemer, bare for tjek) og så kan dyrlægen også fortælle mig, hvordan det står til med hans mund og om vi skal være mere flittige med tandbørstningen eller ej.

 

Jeg regner i øvrigt med, at min hund skal have renset tænder en gang hvert-hvertandet år, for smerter i munden er noget af det allerværste, så det vil jeg ikke risikere, at han går med.

Link til indlæg
Del på andre sites

I øvrigt er det jo noget, man tilvænner hunden, ligesom alle de andre ting. Jeg børster måske tænder på min hund et par gange om ugen - det er jeg nødt til, for jeg kan ikke gøre det så længe ad gangen før han bliver sur, så jeg stopper altid inden. Så må jeg bare gøre det ad flere omgange/dage, end jeg ellers ville, hvis jeg kunne få lov til at tage det hele på én gang.

Men jeg gider ikke gøre det til en kamp, så sætter han bare poterne i og gider overhovedet ikke, han er nemlig meget stædig. Så hellere tage lidt ad gangen og gøre det til noget acceptabelt for ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine er det nødvendigt at børste tænder på, pga. tandsten. De er ikke bange el. lign. når de skal have børstet tænder, så det fortsætter jeg med. Jeg er for dårlig til at få købt ben hos slagteren til dem, så derfor får de ikke tandsten fjernet selv. :) Desuden ønsker jeg ikke at mine hunde får rådne tænder når de bliver ældre, derfor hjælper jeg med at holde det ved lige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...