Hop til indhold

Stimuli til en hund uden interesser..


Gæst Fyrnaal
 Share

Recommended Posts

Gæst Fyrnaal

Jeg har snart ikke flere muligheder, så jeg spørger desperat jer.

 

Jeg har en cavalier på 1½ år, som endnu ikke er renlig. Det er jo selvfølgelig irriterende, men det der virkelig piner mig er, at alle steder jeg søger efter råd, hører jeg, at det kan være fordi, han er understimuleret. Det gør mig virkelig trist, hvis det er rigtigt, og det skal nok passe.

 

Jeg har forsøgt at stimulere ham på alle de gængse måder, men det siger ham ikke rigtig noget. Altså jeg har forsøgt en masse forskellige ting, hvor han skulle finde godbider, men mad siger ham ikke noget, så det gad han ikke, og så har jeg forsøgt at gå lange ture med ham, men det ændrede heller ikke noget. Jeg står nu og aner ikke, hvordan jeg ellers kan stimulere ham.

 

Er der nogen der kan hjælpe?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 56
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Hej :vinken:

 

Når du siger han ikke er renlig, så både tisser og skider han indenfor? Er det når han er alene hjemme at han tømmer sig?

 

 

Jeg ville i første omgang få ham undersøgt hos en dyrlæge, for jeg har aldrig hørt om en hund som var urenlig pga. manglende stimulering, men det kan da være andre herinde har oplevet noget lignende?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Fyrnaal
Hej :vinken:

 

Når du siger han ikke er renlig, så både tisser og skider han indenfor? Er det når han er alene hjemme at han tømmer sig?

 

 

Jeg ville i første omgang få ham undersøgt hos en dyrlæge, for jeg har aldrig hørt om en hund som var urenlig pga. manglende stimulering, men det kan da være andre herinde har oplevet noget lignende?

 

Ork, jeg er nået langt i afklaringen af, hvorfor han gør det :-P

 

Han tisser udelukkende, når han er alene hjemme eller i et andet rum end stuen. Jeg har tjekket med mine naboer, og han laver ikke en lyd, når han er alene, så det virker ikke umiddelbart, som om han er bange. Han skider konsekvent ude i øvrigt.

 

Dyrlægen har jeg haft ham til, som undersøgte ham og anbefalede, at jeg gik tilbage til hvalpetræningen. Det gjorde jeg så, uden det har virket.

 

Så søgte jeg på nettet for at få noget inspiration og endte på en side for dyrenes beskyttelse, som fortalte at det kunne være manglende stimuli. Men jeg tænker selv på om urenligheden kan skyldes at han er en meget usikker hund. Det var egentligt min første tanke, men dyrenes beskyttelse, regner jeg med, ved mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker han er usikker hvis han kun tisser når i ikke er hjemme. Måske i skulle prøve forfra igen med alene hjemme træningen.

Desuden er min tæve vildt glad for diverse hundespil. Hun elsker at finde godbidderne i de små rum, ved enten at skubbe eller trække i låger osv. Men jeg ville nok finde nogle godbidder Af evt. Tørret lever eller kylling. Noget om dufter kraftigt. Bare til at starte på.

Hun spiser nærmest os kun hendes mad, hvis den er serveret som fodersøg på græsset. Start dog langsomt med en lille håndfuld serveret på en lille flade, og så udvid lige så stille:mrgreen:

 

Er der slet ikke noget mad han er vild med??

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Fyrnaal
Jeg tænker han er usikker hvis han kun tisser når i ikke er hjemme. Måske i skulle prøve forfra igen med alene hjemme træningen.

Desuden er min tæve vildt glad for diverse hundespil. Hun elsker at finde godbidderne i de små rum, ved enten at skubbe eller trække i låger osv. Men jeg ville nok finde nogle godbidder Af evt. Tørret lever eller kylling. Noget om dufter kraftigt. Bare til at starte på.

Hun spiser nærmest os kun hendes mad, hvis den er serveret som fodersøg på græsset. Start dog langsomt med en lille håndfuld serveret på en lille flade, og så udvid lige så stille:mrgreen:

 

Er der let ikke noget mad han er vild med??

 

Han tisser skam også, når jeg er hjemme, han gør det bare ikke i stuen.

 

Jeg har også forsøgt sådan et spil, men nej.. Duer ikke. Jeg har forsøgt så meget foder og godbidder, men han har også foderallergi, så det er begrænset, hvad jeg kan bespise ham med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hunden kun tisser inde når den er alene hjemme og ikke når i er hjemme kan der være to årsager, enten er hunden bange når den er alene angst får ofte hunde til at tisse, eller den kan simpelthen ikke holde sig, det kan du afprøve ved at blive væk i kort tid og se hvor længe din hund skal være alene før den tisser;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har svært ved at forestille mig at under stimulering kan give urenlighed på den måde;) men vil du igang med at lave fodersøg med hunden så fjern alt foder i en dag og spred så en håndfuld på plænen dagen efter, en sulten hund skal nok lede efter mad;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Fyrnaal
Hvis hunden kun tisser inde når den er alene hjemme og ikke når i er hjemme kan der være to årsager, enten er hunden bange når den er alene angst får ofte hunde til at tisse, eller den kan simpelthen ikke holde sig, det kan du afprøve ved at blive væk i kort tid og se hvor længe din hund skal være alene før den tisser;)

 

Han tisser også, når jeg er hjemme. Så gør han det bare ikke i stuen. Desuden kan han sagtens holde sig en hel nat, så han burde kunne holde sig de par timer også.

 

Jeg har svært ved at forestille mig at under stimulering kan give urenlighed på den måde;) men vil du igang med at lave fodersøg med hunden så fjern alt foder i en dag og spred så en håndfuld på plænen dagen efter, en sulten hund skal nok lede efter mad;)

 

Det er jeg ikke så sikker på. Det er i forvejen ikke hver dag, han spiser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Fyrnaal
Hvor tisser han når du er hjemme? Inde eller ude?

 

så fjern maden i 2-3 eller lette dage, hvis hunden er sulten vil den lede efter mad;)

 

Heh.. Ja, han tisser jo da i hvert fald ikke ude :-P .. Han tisser i alle andre rum end stuen.

 

Jeg tør simpelthen ikke fjerne hans mad. Jeg har ENDELIG fået ham til at spise. Han nåede at tabe sig en del, før jeg opgav tanken om, at "hunde spiser, når de er sultne." Desuden ville det kun løse problemet en enkelt dag. Han ville jo så være mæt næste dag..

Link til indlæg
Del på andre sites

Heh.. Ja, han tisser jo da i hvert fald ikke ude :-P .. Han tisser i alle andre rum end stuen.

 

Jeg tør simpelthen ikke fjerne hans mad. Jeg har ENDELIG fået ham til at spise. Han nåede at tabe sig en del, før jeg opgav tanken om, at "hunde spiser, når de er sultne." Desuden ville det kun løse problemet en enkelt dag. Han ville jo så være mæt næste dag..

Hvis ikke du mener du kan gøre noget for at få hunden til at søge efter mad så lad være;)

hvad har du gjort for at få hunden renlig? Hvor ofte går du ud med den? Hvad gør du når den tisser inde? Hvad gør du når den tisser ude?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Fyrnaal
Har du haft ham fra han var 8 uger? Og har han altid været sådan? :hmm:

 

Ja, jeg fik ham, da han var 8 uger. Hans urenlighed har været meget værre.

 

Hvis ikke du mener du kan gøre noget for at få hunden til at søge efter mad så lad være;)

hvad har du gjort for at få hunden renlig? Hvor ofte går du ud med den? Hvad gør du når den tisser inde? Hvad gør du når den tisser ude?

 

Jeg er ude med ham, som det første om morgenen og efterfølgende hver 4. time - han tisser jo ikke inde, når jeg ellers holder ham i stuen. Jeg synes, det er lidt pinligt at rose ham, når han tisser ude, så jeg håber, at det ikke er så vigtigt at gøre det. Når han tisser inde, får han gerne et bestemt "nej," men ellers ingen skæld ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du engang taget ham i at tisse i stuen og skældt ham ud for det?

 

Ligesom Kleo kunne jeg også godt tænke mig at vide hvordan du har båret dig ad med renlighedstræningen.

 

Som tommelfingerregel skal en hvalp ud efter den har spist, leget, sovet og drukket. Mit råd ville også være at starte forfra, og så sørge for at holde en FEST! når han tisser ude. Rose, rose, rose - han er den dygtigste hund i hele verden når han tisser ude, og får derfor også en tilsvarende belønning f.eks. et stykke ost, oksesteg, kyllingepølse, makrel på tube - hvad som helst som han virker interesseret i at få.

 

Har du faste rutiner omkring lufteturene eller er det forskelligt ? Har du en have som han bliver lukket ud i for at tisse i engang imellem ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg fik ham, da han var 8 uger. Hans urenlighed har været meget værre.

 

 

 

Jeg er ude med ham, som det første om morgenen og efterfølgende hver 4. time - han tisser jo ikke inde, når jeg ellers holder ham i stuen. Jeg synes, det er lidt pinligt at rose ham, når han tisser ude, så jeg håber, at det ikke er så vigtigt at gøre det. Når han tisser inde, får han gerne et bestemt "nej," men ellers ingen skæld ud.

Ud med ham lidt oftere fx hver 3 time og så skal der altså ros til ude, ellers ved hunden jo ikke hvad der er rigtigt;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Fyrnaal
Har du engang taget ham i at tisse i stuen og skældt ham ud for det?

 

Ligesom Kleo kunne jeg også godt tænke mig at vide hvordan du har båret dig ad med renlighedstræningen.

 

Som tommelfingerregel skal en hvalp ud efter den har spist, leget, sovet og drukket. Mit råd ville også være at starte forfra, og så sørge for at holde en FEST! når han tisser ude. Rose, rose, rose - han er den dygtigste hund i hele verden når han tisser ude, og får derfor også en tilsvarende belønning f.eks. et stykke ost, oksesteg, kyllingepølse, makrel på tube - hvad som helst som han virker interesseret i at få.

 

Har du faste rutiner omkring lufteturene eller er det forskelligt ? Har du en have som han bliver lukket ud i for at tisse i engang imellem ?

 

Det kan da godt være, der er røget en enkelt finke af fadet, men det er bestemt ikke noget, jeg har praktiseret meget.

 

Alt det renlighedstræning, jeg øvede med ham, blev forpurret ret eftertrykkeligt af en uopdaget blærebetændelse - den blev opdaget for ca. 6 mdr. siden.

 

Han lyder som en though cookie.

Men altså tisseriet kan vel også være en dårlig vane.

En hanhund jeg kender, også cavalier, er efter han er blevet kønsmoden, begyndt at markere i andres hjem. Ikke sit eget.

Har han på intet tidspunkt været renlig???

 

Nope, men det har været meget værre - han havde jo en blærebetændelse.

 

Har du prøvet at sætte din computer til at optage ham når han er alene og se om der er et mønster i hvor og hvornår han tisser?

Det kan jo være et mønster og det kan være han overfører det til når du også er hjemme.

 

Hvad har du gjort for at få tislugten væk? Har du gulvtæpper eller trægulv?

 

Men ville det mønster ikke blive ført videre i stuen? Det er dér, han plejer at være alene hjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Fyrnaal
Ud med ham lidt oftere fx hver 3 time og så skal der altså ros til ude, ellers ved hunden jo ikke hvad der er rigtigt;)

 

Jeg ved jo godt det med rosen et eller andet sted.. Jeg synes bare, det er så pinligt :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg fik ham, da han var 8 uger. Hans urenlighed har været meget værre.

 

 

 

Jeg er ude med ham, som det første om morgenen og efterfølgende hver 4. time - han tisser jo ikke inde, når jeg ellers holder ham i stuen. Jeg synes, det er lidt pinligt at rose ham, når han tisser ude, så jeg håber, at det ikke er så vigtigt at gøre det. Når han tisser inde, får han gerne et bestemt "nej," men ellers ingen skæld ud.

 

Hvorfor er det pinligt at rose når han tisser ude??

Her står vi troligt og roser luna som efterhånden har fattet at man IKKE kan logre af stolthed imens man tisser ;)

Vi siger "tisse, Luna tisse" lige i det samme som hun gør klar til at tisse og når så hun gør det så "dygtiiiiiggg" og man kan se på hende at hun bliver helt stolt. Hun er så sød :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Fyrnaal
Hvorfor er det pinligt at rose når han tisser ude??

Her står vi troligt og roser luna som efterhånden har fattet at man IKKE kan logre af stolthed imens man tisser ;)

Vi siger "tisse, Luna tisse" lige i det samme som hun gør klar til at tisse og når så hun gør det så "dygtiiiiiggg" og man kan se på hende at hun bliver helt stolt. Hun er så sød :)

 

Jeg har en ide om, at ALLE kan se, at jeg har fejlet i min opdragelse af ham.. Og det er pinligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan da godt være, der er røget en enkelt finke af fadet, men det er bestemt ikke noget, jeg har praktiseret meget.

 

Alt det renlighedstræning, jeg øvede med ham, blev forpurret ret eftertrykkeligt af en uopdaget blærebetændelse - den blev opdaget for ca. 6 mdr. siden.

 

 

Men én skideballe kan desværre være nok til at han har forstået at han ikke må tisse i stuen når du er der. Det kan også forklare at han går i andre rum for at tisse, når du er hjemme, og derved er det sværere for dig at opdage.

 

Det er virkelig vigtigt at du ikke skælder ham ud hvis du ser ham tisse indenfor. På med halsbånd og snor, og så ned på gaden med ham. Hvis han ikke vejer så meget kan du evt. tage ham op, så stopper han med at tisse og kan fortsætte nede på gaden.

 

En blærebetændelse som han har gået med længe kan sagtens have fået ham til at glemme hvor man skal tisse, og hvor man ikke skal. Jeg ser ikke anden løsning end at betragte ham som en hvalp og starte forfra. Bryder du dig ikke om at rose højlydt, så gør det diskret men HUSK belønningen! Og beløn ham gerne længe efter han er færdig med at tisse - altså give ham en 4-5 stykker virkelig lækker godbid. Jeg lærte engang til træning at jo længere belønningen varer, jo bedre husker hunden den adfærd der udløste belønningen: i det her tilfælde at tisse 'det rigtige sted' :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Fyrnaal
Men én skideballe kan desværre være nok til at han har forstået at han ikke må tisse i stuen når du er der. Det kan også forklare at han går i andre rum for at tisse, når du er hjemme, og derved er det sværere for dig at opdage.

 

Det er virkelig vigtigt at du ikke skælder ham ud hvis du ser ham tisse indenfor. På med halsbånd og snor, og så ned på gaden med ham. Hvis han ikke vejer så meget kan du evt. tage ham op, så stopper han med at tisse og kan fortsætte nede på gaden.

 

En blærebetændelse som han har gået med længe kan sagtens have fået ham til at glemme hvor man skal tisse, og hvor man ikke skal. Jeg ser ikke anden løsning end at betragte ham som en hvalp og starte forfra. Bryder du dig ikke om at rose højlydt, så gør det diskret men HUSK belønningen! Og beløn ham gerne længe efter han er færdig med at tisse - altså give ham en 4-5 stykker virkelig lækker godbid. Jeg lærte engang til træning at jo længere belønningen varer, jo bedre husker hunden den adfærd der udløste belønningen: i det her tilfælde at tisse 'det rigtige sted' :-)

 

Jeg ved godt, man ikke skal skælde ud.. Jeg siger jo netop, at det ikke er noget jeg praktiserer..

 

Er mundtlig belønning nok, tror du? Jeg kan ikke finde nogle godbidder, han kan tåle OG lide på samme tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dvs årsagen er rimelig klar tror jeg, en blærebetændelse sammen med en oplevelse af at det måske ikke er smart at tisse tæt på dig, det kan jo give bøvl,( din finke af fadet ;) ) samt at hunden ikke har fået anvist hvad den skal, nemlig tisse ude;) ingen ros for det;), løsning, ud tit, ros når det lykkes evnt med godbidder og lavmålet dygtig med en glad stemme;) sørg for at hunden ikke kan søge væk fra dig inde, dvs luk døren til andre rum og gå ud med hunden når den søger mod døren:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skriver at der nok er røget en finke af fadet, og jeg fortæller dig at det er nok til at hunden forstår at du ikke vil have at den tisser i stuen. Jeg slår dig altså ikke oven i hovedet :-D

 

Ja, du kan sagtens nøjes med at belønne ham mundtligt, men så må du komme ud over din flovhed og virkelig være sikker på at din hund forstår at den altså var dygtig da den tissede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...